ШЕВЧЕНКО - ВЕЛИКИЙ ПОЕТ УКРАЇНИ

Про матеріал
Тести з теми, кросворди, складання віршів, слухання записів, утворення прислів'їв
Перегляд файлу

 ШЕВЧЕНКО - ВЕЛИКИЙ ПОЕТ УКРАЇНИ

   Урок позакласного читання, 4-й клас

Любов Щирська, вчитель-методист початкової школи гімназії міжнародних відносин № 323 Дарницького району м. Київ

 

Мета: глибше познайомити дітей з життям і творчістю великого українського поета   Т.Г. Шевчен­ка, з віршем «Реве та стогне Дніпр широкий»; вчити сприймати зміст поезії на слух, виразно декламувати вірші, показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; розви­вати техніку читання, виразність читання, пам’ять, усне мовлення, комунікативні навички; виховувати в учнів любов та пошану до народ­ного поета, бажання дорожити його ім’ям, любов до своєї Батьківщи­ни, гордість за духовну спадщину українського народу.

 

ХІД УРОКУ

  1.    Організація класу.

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Він зимовий і цікавий,

Тож гостей зібрав чимало.

Повернімося обличчям до гостей

І лагідно промовим:

«Добрий день!»

 

  1.     Актуалізація опорних знань. Підготовка до сприймання нового матеріалу.

Колись, давним-давно, на та­кій само землі й не за безкраїми морями, не за дрімучими лісами, не за високими кам’яними горами, був веселий, багатий, мальовничий край. 1 жили там рабами в тяжкій чужій роботі люди. І називали той край — Україна.

Україна — це країна великої краси. Краса її — тихі води і ясні зорі, зелені сади й білі хатки, лани золотої пшениці й багатоводні річки, співучі й роботящі .люди.

І ось у такому краю, в Україні, в селі Моринці Київської губернії в хаті кріпака Григорія Шевченка народилася дитинка. Для пана — нова кріпацька душа, а для Украї­ни — великий поет, великий Коб­зар, батько українського народу, цілої нації.

  •                     Дорогі діти, шановні гості! Сьогодні наш урок присвячений вели­кому поету України   Т.Г. Шевченку, творчість якого знають і люблять усі народи світу. Ви бачите портрет ве­ликого Кобзаря. Він немов дивить­ся на нас. Його обличчя уважне, ла­гідне і сумне.

Щовесни, коли тануть сніги,

і на рясті просяє веселка,

повні сил і живої снаги

ми вшановуєм пам’ять Шевченка.

  •                     Чому саме навесні люди вша­новують пам’ять Шевченка? (Він народився                    9 березня 1814 року.)

В автобіографії Т. Шевченка сказано:

«Історія мого життя становить частину історії моєї батьківщини». У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.

 

 

 

Контроль техніки читання.

  •                     Прочитайте текст, надруко­ваний на картках № 1 (див. дода­ток), і пригадайте біографію пое­та. Читаємо текст 2 рази — 2 хв; 1 хв — напівголосно; 2 хв — мовчки.
  •                     Працюємо групами. У кож­ній групі є по два запитання. Пра­цюючи разом, знайдіть відповіді на ні запитання.
  1. ша група
  1. Коли народився Т.Г Шев­ченко? Де?
  2. Яким хлопчиком він ріс?
  1. га група
  1. Чому радість дитинства Тара­са потьмарилась?
  2. Яким було життя біля ма­чухи?
  1.   тя група
  1. Що трапилось, коли Тарасові виповнилося 11 років?
  2. Куди пішов хлопчик після цього?
  1.   та група
  1. Чого дуже хотілося Тара­сові?
  2. Коли посміхнулася доля Шевченкові?
  1.   та група
  1. Куди вступив Тарас, ставши вільним?
  2. Що написав він у цей пе­ріод?

 

Робота з текстами.

  •                     Продовжуємо працювати групами. У вас є картки 2 (див. додаток) з трьома варіантами від­повіді на запитання, треба визначити правильну відповідь.

Розгадування кросворда, «Хвилин­ка етимології».

1С

И

Р

О

Т

О

Ю

 

 

2К

Р

І

П

А

К

А

М

И

3М

А

Л

Я

Р

О

М

 

2К

О

Б

З

А

Р

 

 

 

 

 

5З

 

А

 

С

 

Л

 

А

 

Н

 

Н

 

Я

 


  •                     Розгадаймо кросворд і впишімо у відповідні рядочки слова, шо є пра­вильними варіантами відповіді на за­питання тесту.

 

  •                     Яке ім'я ви прочитали? Так, Тарас. Це ім’я обезсмертив наш ге­ній — Тарас Шевченко. Ім’я Тарас прийшло до нас з грецької мови, в якій «тарактіос» означає бунтівливий, бунтівник.

Важко відшукати більшу відпо­відність значення імені Тарас ха­рактеру людини, яка носила ім’я Та­рас Шевченко.

 

Фізкультхвтипка.

Руки вгору, руки вниз,

     на сусіда подивись,

Руки вгору, руки в боки,

     пострибай на місці трохи.

Руки ззаду покладемо,

     головою повернемо,

Разом присядемо і за парти сядемо.

 

 

Складання назв віршів Т.Г. Шев­ченка із розсипаних слів.

  •                     Із розсипаних слів складіть на­зви творів, які ви вже читали.

 

З-під, вода, тече, явора.

Край, палає, світає, неба.

Моя, зоре, вечірняя.

Калина, в долині, зацвіла, чер­вона.

Землю, встала, сонну, весна, чорна, розбудила.

Жна кня.

 

  •                     Назви якого твору ви зустріли вперше? (Княжна.)
  •             Поема «Княжна» — це один із перших творів, написаних Коб­зарем у засланні. Цей великий твір розпочинається описанням пей­зажу, який він назвав «Зоре моя ве­чірняя».
  •              Послухайте цю пісню на слова Т.Шевченка, яка стала на­родною.

 

Слухання запису пісні «Зоре моя вечірняя».

  •              Яка чудова українська мова, така барвиста, співуча та мелодійна.

Шевченків край — співучий ку­точок України.

Тарас ще змалку любив слухати народні пісні, сам любив співати. І тому багато його віршів було по­кладено на музику. Один із них — «Зацвіла в долині червона калина». В цьому вірші змальовано зворушли­ву картину краси рідного краю і люд­ського щастя.

Дівчатка вивчили цю пісню і ба­жають її заспівати.

(Виконання пісні)

 

Турбота поета про дітей.

— Ми з вами говорили, шо поет рано залишився сиротою. Він на все життя зберіг любов до дітей. Частував їх гостинцями, дарував їм книжки та іграшки. Але одним з найкращих дарунків для дітей була остання книжка Т.Г. Шевченка «Букварь южно- русский» (1861) — посібник для початкового навчання.

Буквар було видано тиражем 10 000 примірників, за ціною 3 коп. Обсяг підручника 24 сторінки. Кош­ти від продажу підручника переда­вались на благодійні цілі. Услід за букварем письменник мріяв напи­сати чимало підручників для почат­кової школи. Але він не змії здій­снити своєї задуми.

— Чому?

 

  1. Вивчення нового матеріалу.

— Сьогодні на уроці ми прочитаємо вірш, який теж покладено на музику і який став народною піснею. Називається він «Реве та стогне Дніпр широкий».

Читання вчителем вірша.

— За допомогою яких слів автору вдалося зобразити грізні сили природи? (Реве та стогне, завива, гне, підійма.)

Прочитайте вірш напівголосно, добираючи відповідну інтонацію та темп читання.

Робота в парах – відпрацювання виразного читання.

Виразне читання окремими учнями.

Слухання пісні у виконанні оркестру.

 

Гімнастика для очей.

  •              Гімнастика дня очей була під­казкою до наступного завдання: ро­бота в парах за карткою № З (див. до­даток).

 

Зі складів утворіть прислів’я.

(Мудрим ніхто не. родився, му­дрості у мудрого вчився.)

  •             Чого навчає нас прислів’я? У кого ми вчимося мудрості на сьогоднішньому уроці?

 

  •             Прочитайте ще одну пораду Шевченка. Працюємо групами за карткою N° 4 (див. додаток).

«Учітеся, брати мої, думайте, читайте» — нехай ці слова будуть досвідом вашого життя, навчання в школі.

Ці слова називають «золотими» словами, вони допомагають нам жити. Які ще слова-заповіти зали­шив нам Шевченко?

 

Учітесь, читайте,

І чужому научайтесь

й свого не цурайтесь.

Бо хто матір забуває, того Бог карає,

Того діти цураються, в хату не пускають.

Любітеся, брати мої,

Вкраїну любіте

І за неї, безталанну,

Господа моліте.

Обніміте ж, брати мої,

Найменшого брата, —

Нехай мати усміхнеться,

заплакана мати.

 

  •                    А були такі слова, де Шевчен­ко прямо закликав до боротьби:

Поховайте та вставайте,

Кайдани порвіте

І вражою, злою кров’ю

Волю окропіте.

 

  •                    За бунтарські вірші Шев­ченка було заарештовано, а потім заслано в казахські пустелі до Ор­ської фортеці. 10 років заслання підірвали здоров'я поета. Він хотів повернутися на Батьківщину, щоб писати, працювати, але його не пустили в Україну, заарештували і наказали виїхати до Петербурга. Він мусив виконати цей наказ.

10 березня 1861 року Тарас Гри­горович помер. Після 47 років жит­тя, наступного дня після дня наро­дження, помер великий художник, патріот і борець за свободу, вели­кий поет — Т.Г. Шевченко.

Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі.

Та чи могли люди забути і не виконати його заповіт?

 

Як умру, то поховайте

Мене на могилі,

Серед степу широкого,

На Вкраїні милій,

Щоб лани широкополі,

І Дніпро, і кручі

Було видно, було чути,

Як реве ревучий.

 

 

  •                    У травні того самого року прах поета перевезли в Україну. Поховали його на Чернечій горі, поблизу м.Канева.

 

Два місяці далеко від Вкраїни

В землі лежав похований Тарас.

Не встиг купити білої хатини,

Щоб зігрівала пращурів і нас.

Не встиг зійти і на високі кручі,

Щоб милуватись обрієм Дніпра,

Грудьми дихнути, де реве ревучий,

Строфу для кобзи випустить з пера.

Та вічний біль і думку про Чернечу

Ні брат, ні друг забути не змогли.

В травневі дні народ підняв на плечі,

Щоб ти позбувсь чужинської землі.

Там спорудили з дальніх сіл могилу

Потрісканії руки кріпаків,

Мабуть, Господь послав незламну силу,

Щоб пам’ять залишилась для віків.

 

Багато літ минуло з того часу,

Праправнуки вивчають «Заповіт»,

У Каневі вклоняється Тарасу

Не тільки Україна - цілий світ.

 

  •                    Іменем Шевченка названі міста, села, вулиці, пам’ятники і не лише в Україні, а й далеко за її межами: Молдові, Казах­стані, Канаді, Франції, Америці.
  •                    Діти, а де ви зустрічаєтесь з іменем Шевченка у нашому міс­ті? (Пам 'ятник Т.Г. Шевченку, кіно­театр ім. Т.Г.Шевченка.)
  •                    Його твори видано 33 мова­ми світу. Ось перед вами невелич­ка виставка книг. Вони є у нашій бібліотеці, їх можна купити в ма­газинах. Нехай вона стане для вас віконечком у безмежний цікавий світ його творів, які ви вивчати­мете у старших класах.
  •                    Куди б не закидала доля Шевченка, він завжди пам'ятав і любив рідний край — Україну. Юні друзі! Любіть і ви Україну, як лю­бив її поет.

Бережіть її, як берегли ваші діди і прадіди.

Читайте його твори і ваша мова теж буде гарною, чарівною і бар­вистою.

Учітеся, шануйте батьків, жи­віть дружно — учив Шевченко! І це сьогодні головне ваше завдання.

 

  •                    Сьогодні ми виконуємо ще один заповіт Шевченка:

І мене в сім’ї великій,

В сім’ї вольній, новій,

Не забудьте пом’янути

Незлим, тихим словом.

 

Поет написав останнього в житті вірша у судну годину. Написав на своєму автопортреті і лишив нам на одному аркуші власний образ і прощальне слово – пророцтво Поета і ясновидство Художника. Сили вже покидали його, але дух життєлюбства яснів вірою в прийдешнє України.

 

10 березня — День пам’яті Шев­ченка, а за народним календарем — іменини Тараса.

 

  1.        Підсумок уроку.

 

Урок добігає кінця. Чи відповідає тема уроку «Шевченко – великий поет Україні» змістові?

Чому саме?

Які художні засоби використовує автор, щоб передати красу рідного краю?

Які місця у нашому місті пов’язані з ім’ям Шевченка?

Що ви зрозуміли, про що дізналися завдяки уроку?

Ви добре попрацювали і тому я вдячна вам за роботу!

 

Використана література:

 

  1. Д. Чуб «Живий Шевченко»2013 р.с26-27.
  2. Т. Шевченко «Кобзар»2007 р.с.47 -53.
  3. Т. Шевченко «Моя Україна»2011 р.с13-14
  4. Ярема Гоян «Титани Нації»2010 р.с.80-85.
  5. П. Кононенко «Свою Україну любіть»2015с. 6-7.
  6. Ганна Чубач «Моя країна – Україна»с.5-8 2008 р.
  7. О.Я. Савченко «Літературне читання» 4 кл., 2016 р.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

 

Картка 1

Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині.

Ріс Тарасик лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку. Але радість і втіха хлопчика потьмарились горем: коли йому виповнилося 9 років, померла мама.

І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа недобра жінка дуже погано ставилась до Тараса. Її дратували його мрійливість, гаряча вдача.

Коли Тарасові виповнилось 11 років, помер і батько. Пішов Тарас тинятись по чужих людях: рубав дро­ва, топив піч, носив воду школярам; був і пастухом, і погоничем, і нянькою. Але йому дуже хотілося на­вчитися читати і писати, а ще він хотів бути маляром. Усе, шо бачив, хотілося намалювати. Довго терпів Тарас знущання дячка Богорського, аби тільки вчитися і малювати.

Посміхнулася доля Шевченкові, коли йому виповнилося 24 роки. Благородні друзі викупили його з раб­ства. Ставши вільним, Шевченко вступив до академії мистецтв. За період навчання він одержав три срібні медалі за свої художні роботи. В цей період написав багато поетичних творів.

 

Картка 2

1. В 11 років Тарас Шевчен­ко став:

а) художником; б) поетом; в) сиротою.

2. Батьки Тараса були;

а) робітниками; б) кріпаками; в) панами.

3. Тарас в дитинстві мріяв стати:

а) співаком; б) поетом; в) моляром.

4. Збірник поезій Тараса Шев­ченка називається:

а) «Кобзар»; б) казки; в) міфи.

5. За волелюбні вірші поета від­правили ...

а) в Київ; б) на заслання; в) до академії.

 

 

 

Картка 3

ся муд го ні муд не ті див муд 

 

 

     

 

 

вчив рим ро хто у ро рос ся

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

docx
Додано
2 грудня 2020
Переглядів
459
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку