ШЕВЧЕНКО - ВЕЛИКИЙ ПОЕТ УКРАЇНИ
Урок позакласного читання, 4-й клас
Любов Щирська, вчитель-методист початкової школи гімназії міжнародних відносин № 323 Дарницького району м. Київ
Мета: глибше познайомити дітей з життям і творчістю великого українського поета Т.Г. Шевченка, з віршем «Реве та стогне Дніпр широкий»; вчити сприймати зміст поезії на слух, виразно декламувати вірші, показати барвистість, красу рідної мови, її мелодійність; розвивати техніку читання, виразність читання, пам’ять, усне мовлення, комунікативні навички; виховувати в учнів любов та пошану до народного поета, бажання дорожити його ім’ям, любов до своєї Батьківщини, гордість за духовну спадщину українського народу.
ХІД УРОКУ
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він зимовий і цікавий,
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімося обличчям до гостей
І лагідно промовим:
«Добрий день!»
Колись, давним-давно, на такій само землі й не за безкраїми морями, не за дрімучими лісами, не за високими кам’яними горами, був веселий, багатий, мальовничий край. 1 жили там рабами в тяжкій чужій роботі люди. І називали той край — Україна.
Україна — це країна великої краси. Краса її — тихі води і ясні зорі, зелені сади й білі хатки, лани золотої пшениці й багатоводні річки, співучі й роботящі .люди.
І ось у такому краю, в Україні, в селі Моринці Київської губернії в хаті кріпака Григорія Шевченка народилася дитинка. Для пана — нова кріпацька душа, а для України — великий поет, великий Кобзар, батько українського народу, цілої нації.
Щовесни, коли тануть сніги,
і на рясті просяє веселка,
повні сил і живої снаги
ми вшановуєм пам’ять Шевченка.
В автобіографії Т. Шевченка сказано:
«Історія мого життя становить частину історії моєї батьківщини». У цих словах розкривається зміст його життєвого шляху.
Контроль техніки читання.
Робота з текстами.
Розгадування кросворда, «Хвилинка етимології».
1С |
И |
Р |
О |
Т |
О |
Ю |
|
|
|
2К |
Р |
І |
П |
А |
К |
А |
М |
И |
|
3М |
А |
Л |
Я |
Р |
О |
М |
|
||
2К |
О |
Б |
З |
А |
Р |
|
|
|
|
|
5З |
А |
С |
Л |
А |
Н |
Н |
Я |
|
Важко відшукати більшу відповідність значення імені Тарас характеру людини, яка носила ім’я Тарас Шевченко.
Фізкультхвтипка.
Руки вгору, руки вниз,
на сусіда подивись,
Руки вгору, руки в боки,
пострибай на місці трохи.
Руки ззаду покладемо,
головою повернемо,
Разом присядемо і за парти сядемо.
Складання назв віршів Т.Г. Шевченка із розсипаних слів.
З-під, вода, тече, явора.
Край, палає, світає, неба.
Моя, зоре, вечірняя.
Калина, в долині, зацвіла, червона.
Землю, встала, сонну, весна, чорна, розбудила.
Жна кня.
Слухання запису пісні «Зоре моя вечірняя».
Шевченків край — співучий куточок України.
Тарас ще змалку любив слухати народні пісні, сам любив співати. І тому багато його віршів було покладено на музику. Один із них — «Зацвіла в долині червона калина». В цьому вірші змальовано зворушливу картину краси рідного краю і людського щастя.
Дівчатка вивчили цю пісню і бажають її заспівати.
(Виконання пісні)
Турбота поета про дітей.
— Ми з вами говорили, шо поет рано залишився сиротою. Він на все життя зберіг любов до дітей. Частував їх гостинцями, дарував їм книжки та іграшки. Але одним з найкращих дарунків для дітей була остання книжка Т.Г. Шевченка «Букварь южно- русский» (1861) — посібник для початкового навчання.
Буквар було видано тиражем 10 000 примірників, за ціною 3 коп. Обсяг підручника 24 сторінки. Кошти від продажу підручника передавались на благодійні цілі. Услід за букварем письменник мріяв написати чимало підручників для початкової школи. Але він не змії здійснити своєї задуми.
— Чому?
— Сьогодні на уроці ми прочитаємо вірш, який теж покладено на музику і який став народною піснею. Називається він «Реве та стогне Дніпр широкий».
Читання вчителем вірша.
— За допомогою яких слів автору вдалося зобразити грізні сили природи? (Реве та стогне, завива, гне, підійма.)
Прочитайте вірш напівголосно, добираючи відповідну інтонацію та темп читання.
Робота в парах – відпрацювання виразного читання.
Виразне читання окремими учнями.
Слухання пісні у виконанні оркестру.
Гімнастика для очей.
Зі складів утворіть прислів’я.
(Мудрим ніхто не. родився, мудрості у мудрого вчився.)
«Учітеся, брати мої, думайте, читайте» — нехай ці слова будуть досвідом вашого життя, навчання в школі.
Ці слова називають «золотими» словами, вони допомагають нам жити. Які ще слова-заповіти залишив нам Шевченко?
Учітесь, читайте,
І чужому научайтесь
й свого не цурайтесь.
Бо хто матір забуває, того Бог карає,
Того діти цураються, в хату не пускають.
Любітеся, брати мої,
Вкраїну любіте
І за неї, безталанну,
Господа моліте.
Обніміте ж, брати мої,
Найменшого брата, —
Нехай мати усміхнеться,
заплакана мати.
Поховайте та вставайте,
Кайдани порвіте
І вражою, злою кров’ю
Волю окропіте.
10 березня 1861 року Тарас Григорович помер. Після 47 років життя, наступного дня після дня народження, помер великий художник, патріот і борець за свободу, великий поет — Т.Г. Шевченко.
Поховали його в Петербурзі на Смоленському кладовищі.
Та чи могли люди забути і не виконати його заповіт?
Як умру, то поховайте
Мене на могилі,
Серед степу широкого,
На Вкраїні милій,
Щоб лани широкополі,
І Дніпро, і кручі
Було видно, було чути,
Як реве ревучий.
Два місяці далеко від Вкраїни
В землі лежав похований Тарас.
Не встиг купити білої хатини,
Щоб зігрівала пращурів і нас.
Не встиг зійти і на високі кручі,
Щоб милуватись обрієм Дніпра,
Грудьми дихнути, де реве ревучий,
Строфу для кобзи випустить з пера.
Та вічний біль і думку про Чернечу
Ні брат, ні друг забути не змогли.
В травневі дні народ підняв на плечі,
Щоб ти позбувсь чужинської землі.
Там спорудили з дальніх сіл могилу
Потрісканії руки кріпаків,
Мабуть, Господь послав незламну силу,
Щоб пам’ять залишилась для віків.
Багато літ минуло з того часу,
Праправнуки вивчають «Заповіт»,
У Каневі вклоняється Тарасу
Не тільки Україна - цілий світ.
Бережіть її, як берегли ваші діди і прадіди.
Читайте його твори і ваша мова теж буде гарною, чарівною і барвистою.
Учітеся, шануйте батьків, живіть дружно — учив Шевченко! І це сьогодні головне ваше завдання.
І мене в сім’ї великій,
В сім’ї вольній, новій,
Не забудьте пом’янути
Незлим, тихим словом.
Поет написав останнього в житті вірша у судну годину. Написав на своєму автопортреті і лишив нам на одному аркуші власний образ і прощальне слово – пророцтво Поета і ясновидство Художника. Сили вже покидали його, але дух життєлюбства яснів вірою в прийдешнє України.
10 березня — День пам’яті Шевченка, а за народним календарем — іменини Тараса.
— Урок добігає кінця. Чи відповідає тема уроку «Шевченко – великий поет Україні» змістові?
— Чому саме?
— Які художні засоби використовує автор, щоб передати красу рідного краю?
— Які місця у нашому місті пов’язані з ім’ям Шевченка?
— Що ви зрозуміли, про що дізналися завдяки уроку?
Ви добре попрацювали і тому я вдячна вам за роботу!
Використана література:
Додаток
Картка 1
Тарас Григорович Шевченко народився 9 березня 1814 року в селі Моринці на Черкащині.
Ріс Тарасик лагідною, чуйною та щирою дитиною. Найбільше він любив свою матінку. Але радість і втіха хлопчика потьмарились горем: коли йому виповнилося 9 років, померла мама.
І почалося страшне сирітське життя біля мачухи. Чужа недобра жінка дуже погано ставилась до Тараса. Її дратували його мрійливість, гаряча вдача.
Коли Тарасові виповнилось 11 років, помер і батько. Пішов Тарас тинятись по чужих людях: рубав дрова, топив піч, носив воду школярам; був і пастухом, і погоничем, і нянькою. Але йому дуже хотілося навчитися читати і писати, а ще він хотів бути маляром. Усе, шо бачив, хотілося намалювати. Довго терпів Тарас знущання дячка Богорського, аби тільки вчитися і малювати.
Посміхнулася доля Шевченкові, коли йому виповнилося 24 роки. Благородні друзі викупили його з рабства. Ставши вільним, Шевченко вступив до академії мистецтв. За період навчання він одержав три срібні медалі за свої художні роботи. В цей період написав багато поетичних творів.
Картка 2
1. В 11 років Тарас Шевченко став:
а) художником; б) поетом; в) сиротою.
2. Батьки Тараса були;
а) робітниками; б) кріпаками; в) панами.
3. Тарас в дитинстві мріяв стати:
а) співаком; б) поетом; в) моляром.
4. Збірник поезій Тараса Шевченка називається:
а) «Кобзар»; б) казки; в) міфи.
5. За волелюбні вірші поета відправили ...
а) в Київ; б) на заслання; в) до академії.
Картка 3
ся муд го ні муд не ті див муд
вчив рим ро хто у ро рос ся
Картка 4
|