Комунальний заклад «запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» запорізької обласної ради
|
Авторська розробка
|
на тему «Розробка уроку з дитячою книгою, використовуючи стратегію «Шість капелюхів мислення»
|
|
|
|
Виконала:
Стоячко Ольга Олександрівна
Вчитель початкової школи
КЗ «НВК «Основа» Преображенської сільської ради
Омельницької філії
Оріхівського району Запорізької області
Вступ
Метод дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв’язання проблем та прийняття рішень. В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення (мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують).
Використання цього прийому дозволяє скоротити час розв`язання проблем на більше, ніж на 40% і підвищити ефективність результатів діяльності. Забезпечує навички та інструменти, які можуть бути негайно застосовані для вирішення проблем та прийняття рішень. Це проста і ефективна система, що значно збільшує продуктивність праці. І тим більше, чим більше людині доводиться думати і спілкуватися з іншими людьми.
Мета: структурувати та зробити ефективнішою розумову діяльність, розвивати й змінювати тип мислення, вміння розв’язувати проблеми та приймати рішення опираючись на інформацію, критику, почуття й емоції, креативне мислення, логіку, інтуїцію; навчитися оперувати різними аспектами мислення по черзі, потім узагальнити їх і дістати «повнокольорове мислення».
Тема. Українська народна казка «Дві вивірки»
Мета: продовжувати ознайомлювати з українськими народними казками, вдосконалювати навичку читання «дощиком»; вміння висловити свою думку опираючись на факти, свою та чуже мислення; виховувати інтерес до українських казок.
Обладнання: 6 капелюшків, ілюстрації вивірок та їх осель, казка (за кількістю учнів), 6 паперових капелюшків на дошці, малюнки фруктів, шишок, грибів на столах, аудіозаписи.
Хід уроку
Початок уроку на килимку.
І Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку
-
Сьогодні у нас з’явилася ще одна книжка. Ми обов’язково з нею попрацюємо.
ІІ Мотивація навчальної діяльності
-
А перед тим, хочу вам всім повідомити таку новину. Прийшла зранку до нашої класної кімнати, а хтось вже розставив наші столики, залишив позначки в вашими іменами на стільчиках і поставив різнокольорові капелюшки на столах. Цікаво хто це був. Та була лише записка з таким текстом «Все дізнаєтесь трошки пізніше».
-
Нам треба знайти зараз своє місце. Але що мають пам’ятати хлопчики? (дівчата вперед)
ІІІ Актуалізація опорних знань
-
А що то таке видніється під капелюшком?
-
А в кого які малюнки там були?
-
Що об’єднує їх?
-
Яка тваринка їсть і гриби, і фрукти, і ялинкові шишки?
-
Так, білочка. А у білочки є сестричка – вивірка.
-
Чим вони схожі?
Фізкультхвилинка
-
В класній кімнаті, на поличках, на підлозі, під столами є все, що ви бачили на малюнках. Треба їх знайти. А коли завершиться музика, сісти на своє місце.
ІV Робота за дитячою книжкою
-
Як вважаєте, чому ми говорили про сестер білочок – вивірок?
-
Ми почитаємо про них цікаву історію.
-
Підготовка учнів до сприймання змісту
-
Беремось всі за капелюшок, заплющуємо очі й уявляємо.
-
Читання казки вголос вчителем
-
Читання казки «дощиком»
-
Метод «Шість капелюшків мислення»
-
В кого білий капелюшок?
-
За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
-
За допомогою білого капелюшка ми дізнаємось які факти та події були в казці. Перший одягає капелюшок і розповідає «що було спочатку?».
-
Наступний, за годинниковою стрілкою, «що було потім?».
-
Наступний – «що сталось на кінець?».
-
Команда білого капелюшка, правильно записано на дошці? (говорить що написано)
-
В кого чорний капелюшок?
-
За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
-
За допомогою чорного капелюшка дізнаємось що поганого було в казці.
-
Тепер на тобі - чорний капелюх. Будь-ласка, розкажи, що для тебе найнеприємніше в цій ситуації.
-
Наступний. Спробуй подивитись в майбутнє і сказати, які негативні наслідки тебе можуть після цього очікувати.
-
Останній в команді чорних капелюшків. Що найстрашніше може відбутися?
-
З ваших слів записала вірно?
-
В кого жовтий капелюшок?
-
За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
-
Але у будь-якої події завжди є позитивні сторони. Тепер на вас жовтий капелюх, він допоможе тобі подивитись на цю ситуацію з позитивного боку. Отже, що хорошого в тому, що відбулося?
-
Наступний. Що гарного має вивірка-господиня?
-
Передай капелюшок далі. А чи має щось позитивне, добре лінива вивірка? Що саме?
-
Червоні капелюшки, відгукніться!
-
У червоних капелюшків інша робота. Ми разом обговорили вже погане, позитивне і факти, ще прочитали казку. Ми даємо вам одну хвилинку, а ви обговоріть, які почуття та емоції у вас були, під час прослуховування казки.
-
Хвилину вичерпано. Хто в вас відповідає?
-
То які почуття були?
-
Залишились не менш легкі завдання. Зелені капелюшки, даємо вам дві хвилини. Подумайте, обговоріть яку частівку можна вигадати до нашої казки чи її героїнь.
-
І так, представте нам вашу частівку разом.
-
Всі великі молодці, але в нас без роботи були команда синіх капелюшків. Поки ми приміряли всі капелюшки і ваш, і мій стан змінилися. Ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній і погані, і хороші миті. Чи знаєш ви, що мудрі люди називають складні ситуації життєвими уроками? Так-так, кожна ситуація нас чомусь навчає.
-
Тепер ви одягнеш синій капелюх і він допоможе нам дізнатися який життєвий урок подала вам ця ситуація і чому для вашого життя буде важливий цей досвід. Хвилинку вам на обговорення і слухаємо.
-
Час вичерпано. І так – ваш результат.
V Підсумок уроку
-
Тож який урок мали винести з цієї казки?
-
Подивіться в капелюшки, може хтось знайде пояснення їх присутності та цієї ранкової записки?
-
Знайшли? Молодці. Давайте її прочитаємо
«Я – капелюшник. Це мій маленький подарунок для вас на найближчі роки. Маю надію, що ви, як і мої сини, знайдете їх повчальними помічниками.
На все добре, гарної роботи!
Капелюшник»
-
Давайте напишемо записку-подяку нашому Капелюшнику і покладемо туди, де він нам.
-
Сьогодні всі молодці! Наступного разу використаємо подарунок, але змінимо групи.
Висновки
Використовуючи метод «шість капелюшків мислення» можна не лише надати дитині змогу послухати, узагальнити, виокремити. А навчити її в житті використовувати в прийнятті рішень не лише емоції, а й логіку, креативність, підключати інтуїцію, відділити негатив і отримати в результаті «повнокольорове мислення»
Література
-
https://kazky.org.ua/zbirky/viljchova/dvi-vyvirky
-
Семінар-практикум «Шість капелюхів мислення Едварда де Боно» http://osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/45218/
-
http://poiskm.co/show/%D0%B7%D0%B2%D1%83%D0%BA%D0%B8-%D0%BB%D0%B5%D1%81%D0%B0