Шість капелюшків мислення НУШ

Про матеріал


Авторська розробка на тему «Розробка уроку з дитячою книгою, використовуючи стратегію «Шість капелюхів мислення» за українською народною казкою "Дві вивірки"

Перегляд файлу

1

 

Комунальний заклад «запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» запорізької обласної ради

Авторська розробка

на тему «Розробка уроку з дитячою книгою, використовуючи стратегію «Шість капелюхів мислення»

 

 

 

 

 

Запоріжжя

2018

 

 

 

 

Виконала:

Стоячко Ольга Олександрівна

Вчитель початкової школи

КЗ «НВК «Основа» Преображенської сільської ради

Омельницької філії

Оріхівського району Запорізької області


Вступ

Метод дозволяє структурувати і зробити набагато ефективнішою будь-яку розумову діяльність, як особисту, так і колективну, особливо для ситуацій розв’язання проблем та прийняття рішень. В основі «Шести капелюхів» лежить ідея паралельного мислення (мислення конструктивне, при якому різні точки зору і підходи не стикаються, а співіснують).

Використання цього прийому дозволяє скоротити час розв`язання проблем на більше, ніж на 40% і підвищити ефективність результатів діяльності. Забезпечує навички та інструменти, які можуть бути негайно застосовані для вирішення проблем та прийняття рішень. Це проста і ефективна система, що значно збільшує продуктивність праці. І тим більше, чим більше людині доводиться думати і спілкуватися з іншими людьми.

Мета: структурувати та зробити ефективнішою розумову діяльність, розвивати й змінювати тип мислення, вміння розв’язувати проблеми та приймати рішення опираючись на інформацію, критику, почуття й емоції, креативне мислення, логіку, інтуїцію; навчитися оперувати різними аспектами мислення по черзі, потім узагальнити їх і дістати «повнокольорове мислення».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Українська народна казка «Дві вивірки»

Мета: продовжувати ознайомлювати з українськими народними казками, вдосконалювати навичку читання «дощиком»; вміння висловити свою думку опираючись на факти, свою та чуже мислення; виховувати інтерес до українських казок.

Обладнання: 6 капелюшків, ілюстрації вивірок та їх осель, казка (за кількістю учнів), 6 паперових капелюшків на дошці, малюнки фруктів, шишок, грибів на столах, аудіозаписи.

Хід уроку

Початок уроку на килимку.

І Організаційний момент. Повідомлення теми і мети уроку

  •         Сьогодні у нас з’явилася ще одна книжка. Ми обов’язково з нею попрацюємо.

ІІ Мотивація навчальної діяльності

  •         А перед тим, хочу вам всім повідомити таку новину. Прийшла зранку до нашої класної кімнати, а хтось вже розставив наші столики, залишив позначки в вашими іменами на стільчиках і поставив різнокольорові капелюшки на столах. Цікаво хто це був. Та була лише записка з таким текстом «Все дізнаєтесь трошки пізніше».
  •         Нам треба знайти зараз своє місце. Але що мають пам’ятати хлопчики? (дівчата вперед)

ІІІ Актуалізація опорних знань

  • А що то таке видніється під капелюшком?
  • А в кого які малюнки там були?
  • Що об’єднує їх?
  • Яка тваринка їсть і гриби, і фрукти, і ялинкові шишки?
  • Так, білочка. А у білочки є сестричка – вивірка.
  • Чим вони схожі?

Фізкультхвилинка

  •         В класній кімнаті, на поличках, на підлозі, під столами є все, що ви бачили на малюнках. Треба їх знайти. А коли завершиться музика, сісти на своє місце.

ІV Робота за дитячою книжкою

  • Як вважаєте, чому ми говорили про сестер білочок – вивірок?
  • Ми почитаємо про них цікаву історію.
  1. Підготовка учнів до сприймання змісту
  •         Беремось всі за капелюшок, заплющуємо очі й уявляємо.
  1. Читання казки вголос вчителем
  • Як відчуття?
  1. Читання казки «дощиком»
  2. Метод «Шість капелюшків мислення»
  •         В кого білий капелюшок?
  •         За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
  •         За допомогою білого капелюшка ми дізнаємось які факти та події були в казці. Перший одягає капелюшок і розповідає «що було спочатку?».
  •         Наступний, за годинниковою стрілкою, «що було потім?».
  •         Наступний – «що сталось на кінець?».
  •         Команда білого капелюшка, правильно записано на дошці? (говорить що написано)
  •         В кого чорний капелюшок?
  •         За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
  •         За допомогою чорного капелюшка дізнаємось що поганого було в казці.
  •         Тепер на тобі -  чорний капелюх. Будь-ласка, розкажи, що для тебе найнеприємніше в цій ситуації.
  •         Наступний. Спробуй подивитись в майбутнє і сказати, які негативні наслідки тебе можуть після цього очікувати.
  •         Останній в команді чорних капелюшків. Що найстрашніше може відбутися?
  •         З ваших слів записала вірно?
  •         В кого жовтий капелюшок?
  •         За допомогою лічилки оберіть того, хто відповідатиме першим.
  •         Але у будь-якої події  завжди є позитивні сторони. Тепер на вас жовтий капелюх, він допоможе тобі подивитись на цю ситуацію з позитивного боку. Отже, що хорошого в тому, що відбулося?
  •         Наступний. Що гарного має вивірка-господиня?
  •         Передай капелюшок далі. А чи має щось позитивне, добре лінива вивірка? Що саме?
  •         Червоні капелюшки, відгукніться!
  •         У червоних капелюшків інша робота. Ми разом обговорили вже погане, позитивне і факти, ще прочитали казку. Ми даємо вам одну хвилинку, а ви обговоріть, які почуття та емоції у вас були, під час прослуховування казки.
  •         Хвилину вичерпано. Хто в вас відповідає?
  •         То які почуття були?
  •         Залишились не менш легкі завдання. Зелені капелюшки, даємо вам дві хвилини. Подумайте, обговоріть яку частівку можна вигадати до нашої казки чи її героїнь.
  •         І так, представте нам вашу частівку разом.
  •         Всі великі молодці, але в нас без роботи були команда синіх капелюшків. Поки ми приміряли всі капелюшки і ваш, і мій стан змінилися. Ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній і погані, і хороші миті. Чи знаєш ви, що мудрі люди називають складні ситуації життєвими уроками? Так-так, кожна ситуація нас чомусь навчає.
  •         Тепер ви одягнеш синій капелюх і він допоможе нам дізнатися який життєвий урок подала вам ця ситуація і чому для вашого життя буде важливий цей досвід. Хвилинку вам на обговорення і слухаємо.
  •         Час вичерпано. І так – ваш результат.

V Підсумок уроку

  •         Тож який урок мали винести з цієї казки?
  •         Подивіться в капелюшки, може хтось знайде пояснення їх присутності та цієї ранкової записки?
  •         Знайшли? Молодці. Давайте її прочитаємо

«Я – капелюшник. Це мій маленький подарунок для вас на найближчі роки. Маю надію, що ви, як і мої сини, знайдете їх повчальними помічниками.

На все добре, гарної роботи!

Капелюшник»

  •         Давайте напишемо записку-подяку нашому Капелюшнику і покладемо туди, де він нам.
  •         Сьогодні всі молодці! Наступного разу використаємо подарунок, але змінимо групи.

 

 

 

 

 

Висновки

Використовуючи метод «шість капелюшків мислення» можна не лише надати дитині змогу послухати, узагальнити, виокремити. А навчити її в житті використовувати в прийнятті рішень не лише емоції, а й логіку, креативність, підключати інтуїцію, відділити негатив і отримати в результаті «повнокольорове  мислення»

Література

  1. https://kazky.org.ua/zbirky/viljchova/dvi-vyvirky
  2. Семінар-практикум «Шість капелюхів мислення Едварда де Боно» http://osvita.ua/school/lessons_summary/psychology/45218/
  3. http://poiskm.co/show/%D0%B7%D0%B2%D1%83%D0%BA%D0%B8-%D0%BB%D0%B5%D1%81%D0%B0
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шкель Татьяна Вікторівна
    Дуже гарно підібрані завдання, дійсно учні вчаться критично мислити. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
6248
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку