Тема: ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ КУРІННЯ ТА ЗАБРУДНЕНОГО ПОВІТРЯ
НА ОРГАНИ ДИХАННЯ
Мета: розкрити шкідливий вплив на організм людини забруднювачів атмосфери; удосконалювати вміння і навички роботи з підручником, додатковою літературою; переконати учнів у шкідливості куріння та пропагувати здоровий спосіб життя; виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я.
Тип уроку: Конференція.
Методи, форми та прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником та додатковою літературою, демонстрація таблиць, рольова гра, аналіз анкет.
Міжпредметні зв’язки: історія, екологія.
Учні повинні:
знати: який вплив здійснюють на організм людини забруднювачі повітря, куріння;
уміти: пояснювати наслідки впливу шкідливих звичок та забрудненого повітря на органи дихання, застосовувати свої знання для профілактики захворювань органів дихання, користуватися додатковою літературою, готувати повідомлення.
Хід уроку
І. Організаційний етам (2 хв.)
ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду(3 хв.)
На сьогоднішньому уроці ми обговоримо ті питання, які у певний проміжок часу турбують кожну людину. Ми разом із вами вивчили Будову і функцію органів дихання. Регуляцію дихання. Захворювання органів дихання.
1. Дайте коротку характеристику таких захворювань:
а) грип;.
б) бронхіт;
в) туберкульоз.
2. Чим відрізняється ангіна від грипу? Чи однакові методи лікування цих хвороб?
Профілактика захворювань органів дихання.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (2хв.)
Здоров’я — найдорожчий дар людини. Однак часто причиною захворювань є сама людина, точніше, спосіб життя, який вона веде.
Які шкідливі звички можуть призвести до захворювання?
ІV. Оголошення теми, мети уроку (1 хв.)
Сьогодні ви поглибите свої знання про шкідливий вплив куріння і забрудненого повітря на органи дихання. Допоможуть нам у цьому «історики», «біологи», «лікарі», які підготували повідомлення (випереджальне завдання).
Урок пройде під девізом: «Куріння або здоров’я! Вибирай сам!».
V. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу
Учитель. Куріння завдає великої шкоди всьому організму, особливо органам дихання. У тютюновому димі міститься близько 200 надзвичайно шкідливих речовин: нікотин, чадний газ, синильна кислота, бензпірен, сажа тощо.(1 хв.)
Повідомлення учнів
1-й «історик». Куріння тютюну виникло ще в глибоку давнину. Так, у Єгипті під час розкопок могил фараонів, які відносять до XXI—XVIII ст. до н.е., було знайдено глиняні курильні трубки. Також про куріння згадує у своїх працях давньогрецький історик Геродот (V ст. до н.е.).
У Європу тютюн завезли у XV ст. із Америки учасники експедиції Христофора Колумба. Жителі острова Гуанахані пригощали Колумба і його команду сигарами і тютюном на знак привітання, поваги та дружби. Відмова від куріння сприймалася як виклик до ворогування. Перші спроби куріння викликали сильний кашель, сльози, погіршення сну й апетиту.
Повернувшись у Європу, моряки привезли з собою тютюн і шкідливу звичку курити. До кінця XVIII ст. не залишилося жодної держави, куди б не «дійшла» ця звичка. (3 хв.)
Учитель. Зараз кількість курців на земній кулі обчислюється вже сотнями мільйонів. За даними статистики в США курять 27 млн, у Данії і Бельгії — більше 50%. В Україні — 60% чоловіків і 30% жінок. Виробництво тютюну щорічно збільшується в середньому на 1,5%, а його вживання — на 3—4%.
За 1 хв у світі викурюється більше 300 тис. (1 хв.)
1 - «біолог». Тютюн — це трав’яниста рослина родини Пасльонові. У світі налічується більше 60 видів тютюну. Ця рослина має красиві квіти і деякі з видів використовуються в декоративному квітництві. Тютюн вирощують у 120 країнах світу, а найбільше в Китаї, США, Індії, Туреччині, Бразилії.
Дим, який утворюється при курінні тютюну, — це газоподібна суміш багатьох отруйних речовин, що становлять 5—10% маси диму. (2 хв.)
2 – й «біолог». Найнебезпечні- шим серед них є нікотин — сильна рослинна отрута, що діє на центральну та автономну нервові системи, слизові оболонки носової та ротової порожнин, дихальних шляхів та очей.
Постійний запальний процес знижує властивості слизових оболонок, оскільки фагоцити неспроможні очистити легені від хвороботворних мікроорганізмів і шкідливих речовин, які потрапляють із тютюновим димом. Частинки диму і дьогтю осідають на стінках бронхів та легеневих пухирцях. Захисні властивості плівки, яка вистеляє легеневі пухирці, послаблюються, легені курця втрачають еластичність, що зменшує їх життєву ємність і газообмін. Унаслідок цього знижується постачання організму киснем. Для людини смертельна доза нікотину — 100—125 мл. В одній сигареті його — 1—2,5 мл.(3 хв.)
3- й «біолог». Однією зі складових тютюнового диму є аміак. Під час куріння він, розчиняючись у воді, утворює нашатирний спирт, який подразнює слизові оболонки і викликає кашель курця. При цьому значно знижується опірність легень проти інфекційних хвороб. А дьоготь осідає на стінках повітроносних шляхів, накопичуючись в альвеолах. Відбуваються незворотні органічні зміни — альвеоли розтягуються, втрачають еластичність.
Одна крапля синильної кислоти може миттєво вбити людину. І хоча її мало в тютюновому диму, вона посилює кисневе голодування гортані, глотки, верхніх дихальних шляхів.(3 хв.)
1– й «лікар». Працездатність і загальне почуття людей, що курять, різко погіршується. Курці частіше хворіють на простудні та інші захворювання. Куріння щороку забирає 1,5 млн життів у всіх країнах світу і стало серйозною соціальною проблемою.
Тютюновий дим не тільки вдихається курцями, але й надходить у повітря, а тому шкодить здоров’ю і «пасивним курцям» — людям, які перебувають поряд. Підліток 11—14 років, який щодня вдихає дим від чужої цигарки, «викурює» 80 цигарок за рік, а маленька дитина — цигарку за 3 дні.(3 хв.)
Гра «На прийомі у лікаря» .
1-й пацієнт. Лікарю, у мого батька постійний кашель, особливо він мучить його щоранку. Ніякі таблетки не допомагають.
Лікар. А ваш батько курить?
1-й пацієнт. Так.
Лікар. Кашель — це природна захисна реакція, за допомогою якої відбувається вивільнення трахеї і бронхів від слизу, що виробляється залозами бронхів під впливом куріння. Закурюючи вранці першу цигарку, курець подразнює верхні дихальні шляхи і цим викликає кашель. Ніякі ліки в таких випадках не допомагають. Єдиний засіб — припинити курити?(3 хв.)
Учитель. Здоров’я на 20% зумовлене генетикою, на 20% — соціальним станом, на 8—10% — медичною допомогою і на 50% — тим, як людина ' сама до себе ставиться, який спосіб життя веде.
За 1990—20б0 рр. тільки в Європі куріння стало причиною смерті 10 млн чоловік. [Якщо 100 років тому виникла тривожна тема «Куріння і жінки», 50 років тому — «Куріння і молодь», то зараз «Куріння і діти».
На захист нашого лікаря та для закріплення знань я пропоную вам переглянути відеоролики про згубний вплив куріння на системи органів людини.(10 хв.)
VІ. Узагальнення і систематизація знань
Завдання
Обговорення порад для підлітків, які хочуть кинути курити.(4 хв.)
VІІ. Підсумки уроку, оцінювання, аналіз виступів(3 хв.)
VІІІ. Домашнє завдання. П.33. Повт. П. 29-33.(1 хв.)