ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ КУРІННЯ ТА ЗАБРУДНЕНОГО ПОВІТРЯ НА ОРГАНИ ДИХАННЯ

Про матеріал
Авторська розробка уроку по темі "Дихальна система людини" для учнів 8 класу - Біологія. Також можна використовувати і на виховній годині.
Перегляд файлу

Тема: ШКІДЛИВИЙ ВПЛИВ КУРІННЯ ТА ЗАБРУДНЕНОГО ПОВІТРЯ
             НА ОРГАНИ ДИХАННЯ

Мета:  розкрити шкідливий вплив на організм людини заб­руднювачів      атмосфери; удоскона­лювати вміння і навички роботи з підручником, додатковою літе­ратурою; переконати учнів у шкід­ливості куріння та пропагувати здоровий спосіб життя; виховува­ти бережливе ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: Конференція.

Методи, форми та прийоми: розповідь, бесіда, пояснення, робота з підручником та додат­ковою літературою, демонстра­ція таблиць, рольова гра, аналіз анкет.

Міжпредметні зв’язки: історія, екологія.

Учні повинні:

знати: який вплив здійсню­ють на організм людини забруд­нювачі повітря, куріння;

уміти: пояснювати наслідки впливу шкідливих звичок та за­брудненого повітря на органи ди­хання, застосовувати свої знання для профілактики захворювань ор­ганів дихання, користуватися до­датковою літературою, готувати повідомлення.

Хід уроку

І. Організаційний етам (2 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань і чуттєвого досвіду(3 хв.)

На сьогоднішньому уроці ми обговоримо ті питання, які у певний проміжок часу турбують кожну людину. Ми разом із вами вивчили Будову і функцію органів дихання. Регуляцію дихання. Захворювання органів дихання. 

1. Дайте коротку характерис­тику таких захворювань:

а) грип;.

б) бронхіт;

в) туберкульоз.

2. Чим відрізняється ангіна від грипу? Чи однакові методи ліку­вання цих хвороб?

Профілактика захворювань органів дихання.

ІІІ. Мотивація навчальної дія­льності (2хв.)

Здоров’я — найдорожчий дар людини. Однак часто причиною захворювань є сама людина, точ­ніше, спосіб життя, який вона веде.

Які шкідливі звички можуть призвести до захворювання?

 

ІV. Оголошення теми, мети уроку (1 хв.)

       Сьогодні ви поглибите свої знання про шкідливий вплив ку­ріння і забрудненого повітря на органи дихання. Допоможуть нам у цьому «історики», «біоло­ги», «лікарі», які підготували по­відомлення (випереджальне зав­дання).

Урок пройде під девізом: «Ку­ріння або здоров’я! Вибирай сам!».

V. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу

Учитель. Куріння завдає вели­кої шкоди всьому організму, особ­ливо органам дихання. У тютю­новому димі міститься близько 200 надзвичайно шкідливих речовин: нікотин, чадний газ, синильна кислота, бензпірен, сажа тощо.(1 хв.)

Повідомлення учнів

1-й «історик». Куріння тютю­ну виникло ще в глибоку давни­ну. Так, у Єгипті під час розко­пок могил фараонів, які відносять до XXI—XVIII ст. до н.е., було знайдено глиняні курильні труб­ки. Також про куріння згадує у своїх працях давньогрецький іс­торик Геродот (V ст. до н.е.).

У Європу тютюн завезли у XV ст. із Америки учасники експедиції Христофора Колумба. Жителі острова Гуанахані пригощали Ко­лумба і його команду сигарами і тютюном на знак привітання, по­ваги та дружби. Відмова від ку­ріння сприймалася як виклик до ворогування. Перші спроби ку­ріння викликали сильний ка­шель, сльози, погіршення сну й апетиту.

Повернувшись у Європу, мо­ряки привезли з собою тютюн і шкідливу звичку курити. До кін­ця XVIII ст. не залишилося жод­ної держави, куди б не «дійшла» ця звичка. (3 хв.)

Учитель. Зараз кількість кур­ців на земній кулі обчислюється вже сотнями мільйонів. За дани­ми статистики в США курять 27 млн, у Данії і Бельгії — більше 50%. В Україні — 60% чоловіків і 30% жінок. Виробництво тютюну щорічно збільшується в середньо­му на 1,5%, а його вживання — на 3—4%.

За 1 хв у світі викурюється більше 300 тис. (1 хв.)

1 - «біолог». Тютюн — це тра­в’яниста рослина родини Пасльо­нові. У світі налічується більше 60 видів тютюну. Ця рослина має красиві квіти і деякі з видів вико­ристовуються в декоративному квітництві. Тютюн вирощують у 120 країнах світу, а найбільше в Китаї, США, Індії, Туреччині, Бразилії.

Дим, який утворюється при курінні тютюну, — це газоподіб­на суміш багатьох отруйних речо­вин, що становлять 5—10% маси диму. (2 хв.)

2 – й «біолог». Найнебезпечні- шим серед них є нікотин — силь­на рослинна отрута, що діє на центральну та автономну нервові системи, слизові оболонки носо­вої та ротової порожнин, дихаль­них шляхів та очей.

 Постійний запальний процес знижує власти­вості слизових оболонок, оскіль­ки фагоцити неспроможні очис­тити легені від хвороботворних мікроорганізмів і шкідливих речо­вин, які потрапляють із тютюно­вим димом. Частинки диму і дьог­тю осідають на стінках бронхів та легеневих пухирцях. Захисні влас­тивості плівки, яка вистеляє ле­геневі пухирці, послаблюються, легені курця втрачають еластич­ність, що зменшує їх життєву єм­ність і газообмін. Унаслідок цьо­го знижується постачання організ­му киснем. Для людини смерте­льна доза нікотину — 100—125 мл. В одній сигареті його — 1—2,5 мл.(3 хв.)

3- й «біолог». Однією зі складо­вих тютюнового диму є аміак. Під час куріння він, розчиняючись у воді, утворює нашатирний спирт, який подразнює слизові оболон­ки і викликає кашель курця. При цьому значно знижується опір­ність легень проти інфекційних хвороб. А дьоготь осідає на стін­ках повітроносних шляхів, нако­пичуючись в альвеолах. Відбува­ються незворотні органічні змі­ни — альвеоли розтягуються, втра­чають еластичність.

Одна крапля синильної кисло­ти може миттєво вбити людину. І хоча її мало в тютюновому диму, вона посилює кисневе голодуван­ня гортані, глотки, верхніх диха­льних шляхів.(3 хв.)

1– й «лікар». Працездатність і загальне почуття людей, що ку­рять, різко погіршується. Курці частіше хворіють на простудні та інші захворювання. Куріння що­року забирає 1,5 млн життів у всіх країнах світу і стало серйозною соціальною проблемою.

Тютюновий дим не тільки вди­хається курцями, але й надходить у повітря, а тому шкодить здоро­в’ю і «пасивним курцям» — лю­дям, які перебувають поряд. Під­літок 11—14 років, який щодня вдихає дим від чужої цигарки, «ви­курює» 80 цигарок за рік, а мале­нька дитина — цигарку за 3 дні.(3 хв.)

 Гра «На прийомі у лікаря» .

1-й пацієнт. Лікарю, у мого батька постійний кашель, особли­во він мучить його щоранку. Ні­які таблетки не допомагають.

Лікар. А ваш батько курить?

 1-й пацієнт. Так.

Лікар. Кашель — це природна захисна реакція, за допомогою якої відбувається вивільнення трахеї і бронхів від слизу, що виробляється залозами бронхів під впливом куріння. Закурюючи вранці першу цигарку, курець подразнює верхні дихальні шля­хи і цим викликає кашель. Ніякі ліки в таких випадках не допо­магають. Єдиний засіб — припи­нити курити?(3 хв.)

Учитель. Здоров’я на 20% зумовлене ге­нетикою, на 20% — соціальним ста­ном, на 8—10% — медичною допо­могою і на 50% — тим, як людина ' сама до себе ставиться, який спо­сіб життя веде.

За 1990—20б0 рр. тільки в Єв­ропі куріння стало причиною смер­ті 10 млн чоловік. [Якщо 100 років тому виникла тривожна тема «Куріння і жінки», 50 років тому — «Куріння і молодь», то зараз «Куріння і діти».

На захист нашого лікаря та для закріплення знань я пропоную вам переглянути відеоролики про згубний вплив куріння на системи органів людини.(10 хв.)

VІ. Узагальнення і системати­зація знань

Завдання

Обговорення порад для підлітків, які хочуть кинути курити.(4 хв.)

 

VІІ. Підсумки уроку, оцінюван­ня, аналіз виступів(3 хв.)

VІІІ. Домашнє завдання. П.33. Повт. П. 29-33.(1 хв.)

 

 

docx
Пов’язані теми
Біологія, Розробки уроків
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
274
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку