"Шляхи модернізації навчально–виховного процесу за рахунок впровадження ІКТ як умови підвищення якості освіти на уроках української мови і літератури"

Про матеріал

Інформаційне суспільство потребує творчих особистостей, здатних самостійно мислити, приймати нестандартні рішення, адаптувати знання в різних галузях до постійно змінюваних умов життєдіяльності.

Отже, застосування ІКТ в освіті дало змогу підвищити якість навчання, створити нові засоби впливу, ефективніше взаємодіяти учителям з учнями.

Перегляд файлу

 

 

Інформатизація суспільства – це перспективний шлях до економічного, соціального та освітнього розвитку. Інформатизація освіти спрямовується на формування та розвиток інтелектуального потенціалу нації, удосконалення форм і змісту навчального процесу, впровадження комп'ютерних методів навчання та тестування, що надає можливість вирішувати проблеми освіти на вищому рівні з урахуванням світових вимог.

Одним із важливих напрямків розвитку інформатизації освіти є нові комп’ютерні технології. Інтерактивність, інтенсифікація процесу навчання, зворотний зв'язок – помітні переваги цих технологій, котрі зумовили необхідність їх застосування у різних галузях людської діяльності, насамперед у тих, які пов'язані з освітою. Нині помітно зросла кількість досліджень, предметом яких стало використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчальному процесі. Цій темі в Україні присвячені дослідження таких науковців, як В.Ю. Биков, Я.В. Булахова, О.М. Бондаренко, В.Ф. Заболотний, Г.О. Козлакова, О.А. Міщенко, О.П. Пінчук, О.В. Шестопал та інші.

Виникнення та розвиток інформаційного суспільства (ІС) припускає широке застосування інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ) в освіті, що визначається багатьма чинниками.

По-перше, впровадження ІКТ у сучасну освіту суттєво прискорює передавання знань і накопиченого досвіду людства не тільки від покоління до покоління, а й від однієї людини до іншої.

По-друге, сучасні ІКТ, підвищуючи якість навчання й освіти, дають змогу людині успішніше й швидше адаптуватися до навколишнього середовища, до соціальних змін.

По-третє, активне й ефективне впровадження цих технологій в освіту є важливим чинником створення нової системи освіти, що відповідає вимогам ІС і процесу модернізації традиційної системи освіти, оскільки ІКТ відкривають можливості впровадження абсолютно нових методів викладання і навчання.

 

Прикладом успішної реалізації ІКТ стала поява Інтернету – глобальної комп'ютерної мережі з її практично необмеженими можливостями збирання та збереження інформації, передавання її індивідуально кожному користувачеві.

 Перші кроки із впровадження Інтернету в систему освіти показали його величезні можливості для її розвитку. Разом з тим, вони виявили труднощі, котрі необхідно подолати для повсякденного застосування мережі в навчальних закладах. Проте необхідно враховувати, що це потребує значних затрат на організацію навчання порівняно з традиційними технологіями. Адміністрація школи розуміючи вимоги сьогодення усіляко сприяє впровадженню ІКТ в навчальний процес: у нас створено 2 стаціонарних  комп’ютерних класи з вільним доступом, як для учнів, так і для учителів, на території школи розповсюджується мережа Інтернет за допомогою системи Wi-Fi роутер, що дає можливість здійснювати дистанційне навчання (кожен клас обладнано камерою з виходом у Інтернет, що забезпечує безперервність процесу навчання «хворі діти», а також необхідну інформації вони можуть отримати у телефонному режимі чи за допомогою Skype, а також керівництвом школи постійно організовуються  заняття, для  вчителів з метою пошуку шляхів підвищення якості навчання і нових форм використання ІКТ у різних навчальних процесах.

ІКТ здійснюють активний вплив на процес навчання і виховання учнів.

 

  • У своїй практиці ми використовуємо:
  •  Презентації.

  •  фільми (як екранізовані твори укр. літ., так і відеоматеріал про життя і творчість письменників, що допомагає урізноманітнити та унаочнити урок).
  • мультфільми (5 клас)

 

 

  • Наочність (у нас школа з рос.мовою навчання простий переклад слів не завжди є ефективним, тут на  допомогу приходить не тільки слово, розповідь вчителя, але й ілюстрації, картини жанрового характеру.

                            Наочність  поділяється на зорову, слухову, синтетичну:

 Зорова:репродукції портретів письменника, ілюстрації до творів, фотографії місць, зв'язаних з життям письменника

Слухова: аудіофайли (використання начитаного твору «Сойчине крило», аудіо записи віршів, які стали народними піснями, самостійно записуємо аудіофайл для д.з.,тренувальні диктанти для індивідуальної роботи, виразне читання поезій)

Синтетична: поєднання зорової слухової

  •  програмні засоби навчального призначення (комп’ютерний тренажер, виконання тестів в онлайн  режимі, перевірка тестів),

  • («Гайдамаки» поетапно учні отримують завдання, а після виконання роботи, також поетапно отримують відповіді під час самоперевірки або взаємоперевірки.

 Також користуємося на уроках різноманітними веб-сайтами (перекладний словник, тлумачний словник, словник фразеологізмів, користуємося на уроках мови і літ., для з’ясування значень слів, кліпи (наприклад «Два кольори», «Пісня про рушник», використовуємо відеопоезію на уроці вивчення теми «Балада про соняшник», для пояснення алегоричного змісту твору і удосконалення навичок виразного читання.

   Хочемо звернути увагу на використання у нашій роботі електронних засобів ІКТ:електронних підручників,  які дозволяють користуватися ними незалежно від місця знаходження учнів:

  • на уроці, шляхом виведення його на проекторі - це модернізувало роботу з підручником, дозволило сконцентрувати увагу учнів на ключових моментах;
  • попередження розвитку сколіозу: учні старших класів користуються планшетами, електронними книгами, айфонами, де у них завантажені всі електронні підручники.

  • для інтенсифікації процесу навчання (у 5 кл., швидкість письма невисока, тому записати пропущені букви, у 9 кл. схеми речення);
  • вдома, за рахунок цього кількість, невиконаних домашніх завдань значно зменшилася.

 

Домашні завдання – це особливий етап навчального процесу.

По-перше, виконання домашніх завданнь є обов’язковим для усіх учнів (не залежно присутній був учень на уроці, чи ні), адже це сприяє систематичному  розвитку навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом.

По-друге, перевірка домашніх завдань  – обов’язковий етап уроку. Але за допомогою ІКТ ми можемо перевірити  домашні завдання і не на уроці – це  виконане завдання, яке учні відправляють учителю електронною поштою. Найчастіше ми практикуємо цю форму роботи у 10-11 кл., під час підготовки до ЗНО.

По-третє, дистанційність навчання вимагає від нас індивідуального підходу при створенні домашніх завдань. Після кожного уроку завдання виставляється на сайт школи. Є домашні завдання, які не вимагають детального пояснення, а містять лише  вказівку на номер параграфа, вправу. Інші складаються з розгорнутого теоретичного матеріалу та детального алгоритму дій, також можуть місти звуковий файл чи відеоряд, що робить домашні завдання чікавішим. А для учнів 10-11 класів викладаються домашні завдання у вигляді відсканованих тестів. Дистанційне навчання ми впроваджували і в період карантину, що дало змогу виконати програму не тільки в повному обсязі, а й змістовно, без ущільнення програми.

 

 

 

 

 

           

У позакласній роботі ми дотримуємося девізу: «Краще один раз побачити, ніж сто разів почути». Тому разом із традиційними формами роботи (рольові ігри, міні-вистави, конференції, літературні читання «Зелена лампа», конкурс «Читач року», ігри «Що? Де? Коли?» та «Брейн-ринг», гра «Подорож навколо світу», екскурсії, виставки рушників, ярмарок українських страв) ми продуктивно проводимо канікули, подорожуючи мальовничими куточками України та за кордон.

 Але з минулого року і в позакласній роботі ми почали формувати ІКТ-компетентності учнів засобами дослідницької діяльності. Почали використовувати

метод проектів. Особливість впровадження цього методу у нашій практиці полягав в дослідженні зв’язку астрономії, географії та української літератури. Така практика дала свої плоди: учні по-іншому почали сприймати українську літературу, ефективніше здійснювати аналіз творів. Тепер їх не лякають детальні позасюжетні елементи. Вони перестали їх ігнорувати, почали шукати підтекст, що сприяє якіснішому запам’ятовуванню змісту творів. І ми вважаємо, що практика поглиблення знань, аналізу, синтезу самостійно дібраного матеріалу допоможе стати інтелектуальною особистістю і орієнтуватися в подальшому інформаційному суспільстві. Адже інформаційне суспільство потребує творчих особистостей, здатних самостійно мислити, приймати нестандартні рішення, адаптувати знання в різних галузях до постійно змінюваних умов життєдіяльності.

 

Отже, застосування ІКТ в освіті дало змогу підвищити якість навчання, створити нові засоби впливу, ефективніше взаємодіяти учителям з учнями.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
1716
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку