"Підмет як головний член речення. Способи вираження підмета" (Конспект уроку)

Про матеріал

Цей урок допоможе поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, про граматичну основу речення; ознайомити восьмикласників зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні підмет і присудок, будувати речення, в яких би підмет виражався різними способами

Перегляд файлу

Тема. Підмет як головний член речення. Способи вираження підмета

Мета :  

  • формування предметних компетентностей: поглибити знання учнів про поділ членів речення на головні та другорядні, про граматичну основу речення; ознайомити восьмикласників зі способами вираження підмета; формувати вміння знаходити в реченні підмет і присудок, будувати речення, в яких би підмет виражався різними способами;
  • формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння планувати власні дії, оцінювати свою роботу і роботу однокласників;

комунікативної: розвивати вміння чітко і ясно висловлюватися, доводити свою думку; збагачувати словниковий запас школярів;

соціальної: розвивати вміння продуктивно працювати в колективі, виявляти ініціативу, докладати власних зусиль для досягнення спільного результату;

громадянської: розвивати пізнавальний інтерес учнів;за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати почуття захоплення красою осінньої природи.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Обладнання: вірші українських поетів про осінь,картки з індивідуальними завданнями, картки самооцінки,схема у формі кетяга калини «Способи вираження підмета», ноутбук.

 

ХІД УРОКУ

 

I. Організаційний момент

З'ясування емоційної готовності до уроку ( кольоровий настрій)

II. Установчо - мотиваційний етап

- Звучить музика,учениця читає вірш Ліни Костенко

 

Осінній день, осінній день, осінній!

О синій день, о синій день, о синій!

Осанна осені, о сум! Осанна,

Невже це осінь, осінь, о! - та сама.

Останні айстри горілиць зайшлися болем.

Ген килим, витканий із птиць, лежить над полем.

Багдадський злодій літо вкрав,багдадський злодій.

І плаче коник серед трав - нема мелодій.

 

  •       2-3 учні зачитують твори - мініатюри про осінь, у яких використано лише прості речення.

III. Повідомлення теми, мети,завдань уроку. Оголошення епіграфа.

Висне небо синєє,

Синє, та не те.

 Світе, та не гріє

Сонце золоте.

 Темная діброва

Стихла і мовчить.

Листя пожовтіле

З дерева летить.

М.Старицький

- Учні виконують лінгвістичний диктант (якщо диктант виконано правильно, то з перших літер записаних слів можна прочитати тему уроку)

1.Головний член речення, що означає дію, стан, властивість, якість предмета і відповідає на питання що робить предмет? який він? хто він? (присудок)

2.Зворотний порядок слів уреченні.                            (інверсія)

  1. Присудок виражається найчастіше особовими формами...   (дієслова)
  2. Вкажіть головне слово у словосполученні мріяти про щастя (мріяти)
  3. Вкажіть залежне слово у словосполученні відвідати екстрасенса

                       (екстрасенса )

  1. У поданому реченні вкажіть граматичну основу

Тетянка сьогодні співала найкраще.    (Тетянка співала)

IV. Сприйняття й усвідомлення учнями нового матеріалу (ґронування)

  •       Завдання на спостереження над мовним матеріалом (у процесі виконання заповнюється схема - кетяг калини новими відомостями про способи вираження підмета)

Записати речення,підкреслити в них головні члени речення,вказати спосіб вираження підмета.

  1. Я люблю осінню пору.  2.Прийшла хороша, ніжна осінь. 3. Усе прекрасне на землі створене людськими руками. 4. Полонені стояли непорушно.  5. Двоє сиділи в осінньому парку. 5. Жити - Вітчизні служити. 6. Нерозгадане, тривожне «як» розвіялося скоріше й легше,ніж думалося спочатку. 7.Незмовкаюче «ура» підіймалося все вище...

Коментар учителя. В українській мові існують різні форми вираження підмета. Одну з них - просту - ми з вами розглянули. Отже , підмет може виражатися іменником, займенником або частиною мови, що виступає в ролі іменника.

Складені форми :

  •       підмет виражено нерозкладним словосполученням кількісного значення :

Всі четверо були захоплені чарами осені.

  •       підмет виражено словосполученням із парним значенням:

Батько з сином прийшли восени в ліс знову.

  •       підмет виражено фразеологізованим словосполученням:

Хто - хто, а вона мусить зрозуміти цей осінній сум.

  •       підмет виражено реченням:

Спалахнув вогник у вікні - це знак, (такі форми зустрічаються рідко)

V. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи, удосконалення загально-пізнавальних і творчих умінь з теми

- 1 учень біля дошки підкреслює граматичні основи у тексті епіграфа, вказує, якою частиною мови виражено підмети.

- Лінгвістична задача

Назвати пропущене слово.

... - Бог лікування у римлян, у греків його ім'я було Асклепій. Це слово часто вживають як синонім до слова лікар.

Щоб розв'язати цю задачу,подані речення треба розташувати в такій послідовності:

  1.    підмет виражено іменником;
  2.    підмет виражено займенником;
  3.    підмет виражено нерозкладним словосполученням кількісного значення;
  4.    підмет виражено прикметником, що перейшов у розряд іменника;
  5.    підмет виражено словосполученням із парним значенням;
  6.    підмет виражено вигуком;
  7.    підмет виражено інфінітивом.

 

 

У першому слові кожного речення підкресліть першу букву.

  1. Палити - шкодити своєму здоров'ю і здоров'ю оточуючих. 6. А вгорі знову гриміло «ура». 5.Левко з братом вийшли в поле. 4. У цей день знайомий приніс сумну звістку. 3. Клен цей посадили двоє учнів з паралельного класу. 2. Скажімо, я закоханий у цю красу осінню. 1.Елегія осіння звучить в прозорому повітрі.                                                                                                       (Ескулап)
  •                  Індивідуальні завдання на картках (для учнів з низьким та середнім рівнем знань)

Підкреслити граматичні основи в запропонованих реченнях,вказати спосіб вираження підмета.

 


Картка 1.

 

Прийшла хороша, ніжна осінь.

І листопад у ліс прийшов.

Стоять берізки злотокосі

 Й дуби у глибині дібров.

 Вже журавлі летять у вирій.

Вже сонце рано спать ляга.

 Ген на землі на сірій - сірій

Принишкла - спить озимина.

 

Картка 2.

 

Настала осінь золотолиста,

Красива,гарна та барвиста.

Птахи курличуть,відлітають,

Про сум свій нам розповідають.

Чому ж це журяться вони?

Бо до чужої сторони

Летять, надовго відлітають

І рідний край свій покидають.

 

 

 

Картка 3.

 

Осінь пензликом чарує,

Жовтим кольором малює

Всі дерева. Тепле сонце

Вже не стукає в віконце

Своїм променем ясним.

Листя тихо опадає

     Птах над деревом кружляє

     І летить туди, де літо,

     Де дерева білим цвітом

     Зацвітають у садку.

  Картка 4.

 

Клен хитнув свої листочки,

І зав'яли всі дзвіночки.

День за днем ідуть дощі.

Поховалися хрущі.

 

В лісі вже квіток немає,

 Соловейко не співає.

Виявляється: прийшла

Осінь – золота пора.

 


-  Творче конструювання

Поширте зміст головного слова, утворивши словосполучення. Введіть словосполучення в речення.

 

Осінь,повітря, сонце, листя, яблуні, сухолист.

 

VI. Підсумок уроку

 

Робота в групах

-«Наукова рада» ( підготувати зв'язну розповідь про способи вираження підмета)

 

- Інші учні заповнюють картки самооцінки роботи на уроці

 

Картка самооцінки роботи на  уроці


Дата_____________________    Прізвище______________

 

 

Як я працював на уроці?

Коментар учня

Оцінка

1

Чи    повторив   раніше    вивчений матеріал?

 

 

2

Чи висловлював нові ідеї?

 

 

 

3

Чи   плідно   працював   у   групі, виконував письмові вправи?

 

 

4

Чи зможу скласти узагальнюючу розповідь з наведенням прикладів?

 

 

5

Настрій на уроці, мої очікування?

 

 

VII. Домашнє завдання

 

Вивчити теоретичний матеріал.

  •        Виписати з художньої літератури 5 речень з різними способами вираження підмета;
  •        Написати твір - мініатюру « Осінній ранок», використовуючи речення з різними способами вираження підмета.

 

 

doc
Додано
5 липня 2018
Переглядів
3025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку