ІII міська віртуальна науково-практична конференція «Талант та елітарність» секція Природнича освіта Шляхи реалізації компетентного потенціалу інтегрованих змістових ліній на уроках хімії Чернівці - 2020 Волощук Олена Іванівнакваліфікаційна категорія вища, старший учитель, вчитель хімії Чернівецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів технологічного профілю №33
Актуальність: Очікувані результати навчально-пізнавальної діяльності: учень/учениця усвідомлює, критично ставиться, оцінює, обґрунтовує, робить висновки, висловлює судження тощо. Одним із важливих напрямів діяльності педагога є така організація навчального процесу, яка забезпечує формування життєво важливих компетентностей здобувачів освіти, які сприяли б їхній адаптації до активної участі в житті суспільства. Засобом інтеграції ключових і загально предметних компетентностей є наскрізні змістові лінії. Сьогодні знання мають бути засобом соціалізації учнів. Теоретичний матеріал має поступитися практичній діяльності, що збільшить можливості для формування предметних і ключових компетентностей.
Задачі:виявлення найбільш обдарованих учнів і розвиток їх творчих здібностей;активне включення учнів в процес самоосвіти і саморозвитку;організація науково-дослідницької діяльності учнів для вдосконалення процесу навчання і профорієнтації;розширення кругозору учнів в галузі найновіших досягнень науки;розвиток творчих здібностей, дослідницьких навичок і навичок життєзабезпечення, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін і викликів.
Компетентнісний підхід у навчанні передбачає інтеграцію ресурсів змісту курсу хімії та інших предметів на основі провідних соціально й особистісно значущих ідей, що втілюються в сучасній освіті. Таким засобом є наскрізні змістові лінії. Наскрізні лінії є соціально значимими надпредметними темами, які допомагають формуванню в учнів уявлень про суспільство в цілому, розвивають здатність застосовувати отримані знання у різних ситуаціях.
відбивають провідні соціально й особистісно значущі ідеї;є засобом інтеграції навчального змісту;корелюються з ключовими компетентностями;забезпечують формування ціннісних і світоглядних орієнтацій учня, що визначають його поведінку в життєвих ситуаціях. Реалізація наскрізних змістових ліній полягає у відповідному трактуванні навчального змісту тем і не передбачає будь-якого його розширення чи поглиблення. Наскрізні змістові лінії:
Виступ учнів школи «Модель ООН. Наша Земля в майбутньому». Тема позаурочного заходу: «Хімія і проблеми життєдіяльності людини» – 11 клас. Екологічна безпека та сталий розвиток. Використання ігор екологічного змісту: Гра: «Екологічна експертиза». Націлює на усвідомлення дискутувати навколо питань екології. Націлює на уміння обговорювати питання, пов`язані зі збереженням навколишнього середовища. Націлює на уміння проектувати власні дії на захист довкілля та збереження ресурсів.
Громадська відповідальність Обговорення винаходу: «Гасова лампа». Та завдання створити електронну газету: «Хімія в професії».. Націлює на уміння формувати особисті ціннісні пріоритети. Націлює на усвідомлення себе як учасника спільноти своїх друзів, активного члена гуртка, спортивної секції, команди. Націлює на розуміння потреби працювати разом, на уміння наводити приклади взаємодопомоги.
Позаурочний захід: «Підлітки, які реалізують свої ідеї» - 7-11 класи. Презентація учнями творчих проектів з теми: «Українські вчені-хіміки, що змінили світ». Визначення учнями особистісних якостей відомих українських учених-хіміків, що свідчать про їхню громадянську позицію, моральні якості.
Здоров'я і безпека Націлює на уміння: обговорювати позитивні та негативні наслідки від певних винаходів; дбати про безпечні для здоров’я продукти харчування; оцінювати вплив навколишнього середовища на здоров`я людей; пояснювати життєво важливу потребу дотримуватись правил безпеки в різних місцях. Урок клас: «Екскурсія на кафедру ЧНУ». Урок клас: «За і проти».
Презентація на тему: «Каучук і резина». Тема: «Полімери - їх характеристика, класифікація, структура. Вплив полімерних матеріалів на здоров’я людини і довкілля» - 10 клас.. Тема позаурочного заходу: «Харчові добавки. Е-числа». Презентація: «Нафта та її переробка. Вплив на довкілля вуглеводнів та їхніх похідних».
Підприємливість і фінансова грамотність Ситуативні вправи на аналіз альтернативних видів палива – 10 клас Тема: «Уміння орієнтуватись в життєвих ситуаціях» - 8 клас. Вправа: «Ми подорожуємо». Націлює на уміння розподіляти кошти на продукти харчування та складати перелік покупок. Націлює на прояв обізнаності і свого ставлення до фінансових можливостей сучасних професій.
Результати:учні володіють системою ведення дослідження;володіють різними формами і методиками ведення дослідів;вміють працювати з базовою літературою;грамотно оформлюють наукове дослідження;можуть представити наочний матеріал з теми досліду; вміють розподіляти матеріал (за необхідності) на декілька років дослідження;вміють добувати інформацію із різних джерел та співпрацювати з науковими, громадськими, медичними та іншими установами; вільно спілкуються та відстоюють свої думки; вміють вести дискусію та захищати власні винаходи.
Висновки: Таким чином, через наскрізні змiстовi лiнiї відображаються провiднi соцiальнi i особистiсно значущі ідеї, якi послiдовно виявляються в процесі навчання школярiв хімії. Реалiзацiя компетентнісного потенціалу інтегрованих змістових ліній на уроках хімії здiйснюється шляхом актуалiзацiї вiдповiдних знань, дiяльнiсних компонентiв, творчої роботи з мiждисциплiнарної та внутрiшньопредметної iнтеграцiї, позакласної роботи та роботи гуртків, участi в загальнонацiональних учнівських змаганнях.
Список використаних джерел:https://imzo.gov.ua/http://ippobuk.cv.ua/index.php/ https://mon.gov.ua/uahttps://www.pedrada.com.ua/https://lib.iitta.gov.ua/https://lib.pedpresa.ua/http://naps.gov.ua/testportal.gov.uahttp://fij.com.ua/http://osvita.ua/http://www.osvita.org.uahttp://teacherjournal.com.ua/http://ostriv.in.ua/