Шлюб і сімя. Взаємні обов’язки батьків і дітей

Про матеріал
Дати учням поняття «шлюб» і «сімя», ознайомити учнів з умовами та порядком укладання шлюбу, особливостями укладання шлюбу неповнолітніми, обов’язками та правами подружжя; взаємними правами та обов’язками батьків і дітей; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички аналізу правових ситуацій, вміння висловлювати власні судження; виховувати повагу до сімейних цінностей і почуття власної відповідальності за прийняття важливих рішень.
Перегляд файлу

Тема. Шлюб і сімя. Взаємні обов’язки батьків і дітей.  

Мета: Дати учням поняття «шлюб» і «сімя», ознайомити учнів з умовами та порядком укладання шлюбу, особливостями укладання шлюбу неповнолітніми, обов’язками та правами подружжя; взаємними правами та обов’язками батьків і дітей; розвивати увагу, пам'ять, мислення, навички аналізу правових ситуацій, вміння висловлювати власні судження; виховувати повагу до сімейних цінностей і почуття власної відповідальності за прийняття важливих рішень.     

            Види роботи: розповідь; бесіда; робота з текстом Конституції України, витягами з Сімейного кодексу, із підручником; перегляд презентації.

            Основні поняття: шлюб, сім’я, майнові та немайнові права та обов’язки подружжя.

            Обладнання: підручник «Основи правознавства» для 9-го класу (О. Д. Наровлянський), проектор. Сімейний кодекс  України (Київ, 2004 р.); посібник О.Д. Наровлянського «Дидактичні матеріали основ правознавства» (Київ, 1999 р.); електронний додаток до журналу «ШБІЦ – повне видання» (№ 4/2013, №1/2014); зміни до Сімейного кодексу України від 24.12.2015 року; Конституція України; мультимедійна дошка; презентація.

            Очікувані результати: учні повинні вміти розтлумачувати поняття “сім’я” і “шлюб”; обґрунтовувати важливість права людини на створення сім’ї; пояснювати, використовуючи положення статтей Сімейного кодексу України, умови укладання шлюбу (зокрема порядок укладання шлюбу неповнолітньою особою); називати окремі особисті немайнові права і обов’язки подружжя, характеризувати їх на окремих прикладах; аналізувати правові ситуації і пропонувати шляхи їх розв’язання на підставі норм сімейного права; висловлювати власні думки, щодо створення сім’ї.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань, умінь та навичок

Структура уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація опорних знань.
  3. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  4.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу.
  1. Законодавство про шлюб і сім’ю.
  2. Що таке сім’я і шлюб.
  3. Поняття шлюбу та порядок  його укладання.
  4. Особливості укладення шлюбу неповнолітньою особою.
  5. Припинення шлюбу та визнання його недійсним.
  6. Особисті немайнові та майнові права і обов’язки подружжя.

V. Узагальнення та систематизація знань учнів.

VI. Підсумки уроку.

VII.  Домашнє  завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Тестування у форматі «Так-Ні».(пликерс)
  1. Повна цивільна дієздатність наступає з моменту народження. Ні
  2. Працездатність – це можливість особи виконувати певну фізичну роботу. Ні
  3. Здатність особи нести юридичну відповідальність – це деліктоздатність. Так
  4. 15-річний студент педагогічного училища має право відкрити свій банківський рахунок. Так
  5. Учень 5-го класу розбив вікно у магазині і тепер зобов’язаний самостійно відшкодувати збитки. Ні
  6. 17-річний Андрій став батьком і тепер набув повної цивільної дієздатності. Так
  7. Якщо через 5 місяців після знахідки господаря не буде знайдено, річ переходить у власність того, хто її знайшов. Ні
  8. Особа, яка ремонтує взуття – це продавець. Ні
  9. Якщо ви купили неякісний товар – це лише ваша вина. Ні
  10. Якщо куплений телевізор виявився дуже великим для вашої кімнати, ви можете повернути його протягом місяця. Ні
  11. Купити будь-яку річ можна не виходячи з дому. Так
  12. Якщо ваші гроші знаходяться на банківській карті, ніхто не може їх вкрасти. Ні
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

Робота з візуальними джерелами.    (Слайд )

  • Розгляньте зображення, та виберіть ті, які, на вашу думку, є зайвими.

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\9 клас\Правознавство\Шлюб і сімя. Взаємні права й обовзяки батьків і дітей\Рисунок2.png

(1 та 6. Це колектив учнів та працівників, а на решті зображень – сімя)

  • А що ж таке сімя в правовому аспекті?
  • Які права та обов’язки мають члени сімї?
  • Які обов’язки мусять виконувати ваші батьки?
  • А які ви маєте обов’язки по відношенню до ваших батьків?

Саме на ці питання ми і будемо сьогодні шукати відповіді.

Тема сьогоднішнього уроку   «Шлюб і сімя. Взаємні обов’язки батьків і дітей.» (Слайд)

  1. Вивчення нового матеріалу.

1. Законодавство про  шлюб і сім’ю.

(Розповідь  учителя.)

— Особливістю законодавства про шлюб і сім’ю є те, що предметом його регулювання є відносини, які переважно мають моральний зміст.

Сучасні сімейні відносини в Україні регулюються: законами, нормативно-правовими актами; за домовленістю між їх учасниками.

Найважливіші акти сімейного  законодавства в  Україні:

1) Сімейний кодекс України;

2) Закон «Про державну допомогу сім’ям з дітьми»;

3) Закон «Про попередження насильства в сім’ї».

2. Що таке сім’я.

(Розповідь учителя.)

Сім’я – це маленька святиня для кожного з нас, вона об’єднує в собі біологічні, духовні та матеріальні аспекти.

Сім'я́ або роди́на  соціальна група, яка складається з людей, які зазвичай перебувають у шлюбі, їхніх дітей (власних або прийомних) та інших осіб, поєднаних родинними зв'язками з подружжям, кровних родичів, і здійснює свою життєдіяльність на основі спільного економічного, побутового, морально-психологічного укладу, взаємної відповідальності, виховання дітей.   (Слайд )

Регулює відносини в галузі сімейного права Сімейний кодекс України.

Робота з правовими документами. (с. 127 – 128 підручника).

  • Ознайомтеся із витягом із Сімейного кодексу України.
  • Як цей документ визначає поняття «сімя»? Як вона утворюється?
  • Хто має право на створення сімї?
  • Як держава охороняє сімю?

 (Слайд )

E:\Работа\Підготовка до уроків історії\9 клас\Правознавство\Шлюб і сімя. Взаємні права й обовзяки батьків і дітей\Рисунок3.png

 

3. Поняття шлюбу та порядок його укладання. Шлюбний договір.

Отож однією із підстав належності до сімї є шлюб. Що означає це поняття? Хто має право на укладення шлюбу?

Шлюб – це сімейний союз чоловіка та жінки, зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану.     (Слайд ) (Визначення учні записують у зошит.)

Для взяття шлюбу необхідна взаємна вільна згода осіб, які одружуються, а також досягнення ними на день реєстрації шлюбного віку. Шлюбний вік в Україні встановлено з 18 років. У випадку, коли шлюб бажають укласти особи, що не досягли цього віку, таке право може надати суд, якщо він визнає, що таке рішення відповідає інтересам неповнолітньої особи. Проте, таке право може бути надане особі, не молодшій 16 років. Існують також передбачені законодавством випадки, коли  укладення шлюбу не допускається.(Слайд)

 

4.Особливості укладення шлюбу неповнолітньою особою.

Право на шлюб мають особи, які не досягли шлюбного віку. За заявою особи, яка досягла 14 років, за рішенням суду їй може бути надано право на шлюб, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам.

Згідно із Сімейним кодексом України шлюб може бути визнаний недійсним, якщо він був зареєстрований з особою, яка не досягла шлюбного віку.

Згідно із Сімейним кодексом України шлюб може бути визнаний недійсним, якщо він був зареєстрований з особою, яка не досягла шлюбного віку.

Робота з правовими документами.

  • Уважно прочитайте витяг із Сімейного кодексу України та назвіть, які саме родичі не можуть укласти шлюб.

Робота з Сімейним кодексом України

(Учитель роздає на парти учням заздалегідь заготовлені витяги із Сімейного кодексу України)

Опрацюйте статтю 26 Сімейного кодексу України і з’ясуйте, в яких випадках укладання шлюбу законом не дозволяється. Опрацювавши цю статтю, вкажіть випадки, в яких особи не можуть перебувати в шлюбі між собою:

  1. які є родичами прямої  лінії споріднення;
  2. рідні (повнорідні, неповнорідні) брат і сестра;
  3. двоюрідні брат і сестра, рідні тітка, дядько та племінник, племінниця;
  4. усиновлювач та усиновлена ним дитина.

— Шлюб реєструється після спливу 1 місяця з дня подання заяви про реєстрацію шлюбу. В окремих випадках шлюб може реєструватися до спливу вказаного строку:

  1. вагітність нареченої;
  2. народження нареченою дитини;
  3. безпосередня  загроза для життя одного з наречених.

Сімейний кодекс України вимагає, щоб шлюб був зареєстрований у державному органі реєстрації актів цивільного стану. Релігійна ж реєстрація – бажання молодих. (Слайд )

Укладення шлюбу породжує взаємні права і обов’язки подружжя. Молоді добровільно обирають спільне прізвище.

  • Пригадайте ваші мами чиє прізвище вони обрали після весілля? Чи обов’язково жінка бере прізвище чоловіка?

Перебуваючи у шлюбі, подружжя веде спільне господарство. Це передбачає певні майнові питання. Майно, набуте подружжям за час перебування у шлюбі, є їхньою спільною власністю. У разі розлучення та поділу майна, воно ділиться на рівні частини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Припинення шлюбу та визнання його недійсним.

Припинення шлюбу

 

 

 

                                                                                                           

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Особисті немайнові та майнові права і обов’язки подружжя.

Особисті немайнові правовідносини з участю подружжя це – врегульовані нормами сімейного права відносини з приводу особистих немайнових благ та інтересів осіб, що перебувають у шлюбі.

В основі особистих немайнових правовідносин подружжя лежить правовий статус кожного з подружжя. Під правовим статусом подружжя розуміється забезпечена законом можливість набуття і реалізації особистих і майнових прав подружжя з метою зміцнення сім’ї, виховання дітей і досягнення особистого щастя.

Подружжя має право на майно. Розрізняють майно, що належить дружині та чоловіку на правах особистої приватної власності, і майно, що належить подружжю на правах спільної сумісної власності.

Практичні завдання

(Користуючись витягами із Сімейного кодексу, учитель пропонує учням розглянути і вирішити життєві ситуації.)

Після 6-х років спільного проживання в шлюбі подружжя вирішило розлучитися. За час спільного проживання в них народилася донька і син. Подружжя спільно купило 3-кімнатну квартиру і меблі, мали автомобіль (чоловік придбав його до одруження), грошові кошти (які жінка отримала в дарунок до одруження). Яке рішення має ухвалити суд в цьому випадку?

Рішення суду має бути таким:

1) має бути вирішено питання про місце наступного проживання дітей (з ким із подружжя вони залишаться);

2) стосовно майна суд повинен ухвалити таке рішення:

а) майно, нажите під час перебування в шлюбі, має бути поділене навпіл (у цьому випадку квартира і меблі);

б) майно, яке належало кожному з подружжя до шлюбу (автомобіль чоловіка і грошові кошти дружини), залишається їхньою особистою власністю і поділу не підлягає.

  1.      Найважливішою функцією сімї є продовження людського роду. (Слайд) Турбота про дітей, а пізніше обов’язок дітей допомагати своїм батькам стали моральними нормами, закріпленими настановами багатьох релігійних вірувань. На сьогодні ці норми записано в законодавстві нашої країни.

Вправа «Поділ майна»

  • Уявіть себе суддею, який розглядає справу про поділ майна подружжя при розлученні. Кому належатимуть речі:
  1. Золоті сережки, які були подаровані дружині сестрою на ювілей. (Дружині)
  2. Коштовний годинник, подарований чоловікові дружиною на річницю весілля. (Чоловікові)
  3. Пральна машина, яку подружжя купило після весілля. (Спільне майно)
  4. Присадибна ділянка, що дісталася дружині у спадок після укладення шлюбу. (Дружині)
  5. Грошові кошти на банківському рахунку чоловіка, які він отримав як грошову винагороду за нове наукове відкриття. (Чоловікові)
  6. Норкова шуба. (Дружині)
  7. Однокімнатна квартира, яку дружині подарувала мама. (Дружині)
  8. Будинок, який подружжя побудувало за час передування у шлюбі. (Спільне майно)

Робота з правовими документами.

  • Ознайомтеся з витягами з Конституції України та Сімейного кодексу України та виконайте завдання.

Продовжіть речення:

  • Батьки зобов’язані…
  • Діти зобов’язані…
  • Батькам забороняється…
  • Батьки мають право…

Розповідь учителя.

Батьки мають рівні права й обов’язки щодо своїх дітей. Це стосується не лише виховання але й фінансового забезпечення. Цей обов’язок зберігається і тоді, коли батьки проживають окремо. У цьому випадку той із батьків, хто живе окремо від дітей, зобов’язаний сплачувати аліменти – кошти на утримання дітей. За Сімейним кодексом України установлено, що розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим 30% за прожитковий мінімум для дитини відповідного віку. Але сплачувати аліменти можуть і повнолітні діти у випадку настання непрацездатності. (Слайд )

Самостійна робота з підручником (с. 137 – 138).

  • Уважно ознайомтеся з текстом підручника. Дайте відповіді на запитання.
  • Назвіть шляхи влаштування дітей, які залишилися без батьківського піклування. (усиновлення, установлення опіки та піклування, патронат).
  • Кому можуть відмовити в опікунстві?
  • Які організації опікуються захистом прав дітей?
  • З якого віку дитина може самостійно звертатися до суду з метою захисту своїх прав? (14 років)
  1. Узагальнення та систематизація знань учнів.

1.Аналіз правових ситуацій.

  1. До органу РАЦСу, із заявою про реєстрацію шлюбу. До заяви Марина додала довідку про звернулись19 річний Андрій, який працює водієм, та 15-річна Галина, студентка коледжу теЦСу зареєструють цей шлюб?

(Прогнозована відповідь:  Дій, що вона вагітна. Чи буде порушено законодавство, якщо працівники РА сно, законодавство допускає зниження шлюбного віку до 16 років, якщо буде встановлено, що це відповідає її інтересам, а саме вагітність, поява дитини, .)

  1. Чи буде зареєстровано шлюб між 18-річним Максимом та 19-річною Іриною, якщо вони були усиновлені одним і тим же чоловік.

(Згідно статті 26 п. 4 Сімейного кодексу України, таке право може бути їм надане за рішенням суду)

  1. Чи можлива в житті така ситуація: Іван закохався у Валерію і вирішив з нею одружитися. Наступного дня він пішов до РАГСУ та подав заяву на одруження. Дату весілля назначили через місяць.?
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Асоціативний кущ»

Сім’я – це…

  1. Домашнє завдання.      (Слайд )
  1. Опрацювати § 17, 18 підручника.
  2. Підготувати вирізки із газет або з інтернет-ресурсів «Діти, позбавлені батьківського піклування»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Kasim Olena
Додано
30 листопада 2021
Переглядів
1522
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку