Штучні квіти-вид декоративно-ужиткового мистецтва. Короткі іксторичні відомості про розвиток мистецтва штучних квітів.

Про матеріал
Конспект уроку з трудового навчання на тему «Штучні квіти – вид декоративно – ужиткового мистецтва. Короткі історичні відомості про розвиток мистецтва штучних квітів. Виготовлення штучних квітів з двостороннього паперу» розроблений для учнів сьомих, восьмих та дев’ятих класів, в яких немає поділу на групи хлопців та дівчат. Мета даного уроку познайомити учнів з таким видом декоративно – ужиткового мистецтва, як мистецтво створення штучних квітів з двостороннього паперу; з короткими історичними відомостями про розвиток мистецтва штучних квітів; з інструментами, матеріалами та приладдям для виготовлення штучних квітів з двостороннього паперу. Навчити підбирати папір за кольором і розміром та виготовляти штучні квіти з гофрованого паперу. Виховувати любов до природи, естетичні смаки, вміння відчувати та розуміти прекрасне, повагу до традицій українського народу.
Перегляд файлу

                                                                  Не зривайте квітку, любі діти,

                                                                 Хай милує серце ніжний цвіт.

                                                                              Цій красі ви будете радіти

                                                          Й добрими ітимете у світ.

 

Тема       Штучні квіти – вид декоративно – ужиткового мистецтва. Короткі  історичні

    відомості про розвиток мистецтва штучних квітів. Виготовлення штучних квітів

    з двостороннього  паперу

Практична робота   Розрізняти інструменти, прилади та матеріали  для виготовлення  

    штучних квітів; працювати з папером; підбирати папір за кольором і розміром;  

    виготовляти  штучні квіти з двостороннього паперу

Мета:       

навчальна    формувати вміння узагальнювати та систематизувати знання про штучні квіти

     як вид декоративно – ужиткового мистецтва; дати загальні поняття про історію

     виготовлення штучних квітів; формувати  навички виготовлення штучних квітів

     з паперу, конструкторські здібності та ціннісне ставлення до  праці 

розвиваюча   розвивати вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати здобуті знання

     про виготовлення штучних квітів; підбирати папір за кольором  і  розміром; 

     удосконалювати вміння роботи з папером; навчити  розрізняти  інструменти,

     прилади та матеріали  для виготовлення штучних  квітів; розвивати   моторні

     навички та творчу  активність під час  їх виготовлення та вміння доводити

     розпочату роботу до завершення

виховна   виховувати  любов до природи,  естетичні смаки, повагу до традицій   

                 українського народу, вміння відчувати та розуміти  прекрасне, працювати в 

     колективі

Ключові слова: штучні квіти,  двосторонній папір

Наочність:   інструкційні картки, малюнки виробів зі штучними квітами, зразки штучних

     квітів

Інструменти і матеріали: папір, дріт, ножиці, дерев'яні шпажки, лінійка, олівець,  клей

     ПВА  або клейовий пістолет

Тип уроку     Комбінований

 

Структурні елементи уроку

I          Організаційний  момент

I I        Виявлення  знань  і  вмінь учнів

I I I     Актуалізація  опорних  знань

IY       Мотивація навчальної  діяльності

Y         Повідомлення  теми  уроку

YI       Визначення   мети для  учнів на  урок

YII      Вивчення  нового  матеріалу

YIII    Осмислення  учнями  вивченого  матеріалу

       Формування  умінь та навичок  учнів

Х         Рефлексія

ХI       Завдання  додому

ХII      Прибирання  робочих  місць

 

I     Організаційний  момент

   Діти, мені хотілося б почути, з яким настроєм ви сьогодні підготувалися до уроку   

(метод мікрофона):

 

                      *  Рішучість до нас на урок завітала

                      *  Та й енергійність її наздогнала.

                      *  Завзяття з умінням до класу прийшлий

                      *  Й любов до навчання з собою взяли.

                      *  І творчість, звичайно, до класу з’явилась.

                      *  Якщо об’єднати все це в одне ціле,

                      *  Якщо ж вони стануть усі в один ряд,

                      *  То вийде відмінний у нас результат.

 

I I    Виявлення  знань  і  вмінь  учнів

  Звичайно, діти, вийде відмінний результат, якщо ми пригадаємо з вами знання та вміння, які ви здобули в попередніх класах з оздоблення виробів та добре засвоїте матеріал сьогоднішнього уроку.

    *  Пригадайте, де ми використовували з вами технологію оздоблення виробів

         Учень: у 5 класі виготовляли торбинку для дрібничок, а в 6 класі -   панно і картину   

    * Які бувають види оздоблень?

         Учень: аплікація, вишивка, в’язання

 

I I I    Актуалізація  опорних  знань

Отже, ви вже знаєте, що своїми руками можна виготовляти чудові речі та вмієте їх оздоблювати аплікацією, вишивкою та в’язанням

 

IY      Мотивація  навчальної   діяльності

 Кожна людина має бажання прикрасити своє помешкання, свій одяг. І для цього якнайкраще в  наш час можуть підійти композиції зі штучних квітів. Вони мають властивість створювати гарний настрій. Адже квіти – невичерпне джерело натхнення, окраса нашої планети. Художники їх малюють, намагаючись зупинити коротку мить цвітіння. Майстри в’яжуть квіти, шиють, виготовляють з пластичних мас, шкіри, тканини, паперу та інших матеріалів. Щоб скласти букети та композиції зі штучних квітів необхідно мати певні знання та майстерність

 

Y     Повідомлення  теми  уроку

Штучні квіти – вид декоративно – ужиткового мистецтва. Короткі  історичні  відомості про розвиток мистецтва штучних квітів. Виготовлення штучних   квітів з двостороннього паперу

 

YI    Визначення   мети  для  учнів  на  урок

Знати:   Штучні квіти – вид декоративно – ужиткового мистецтва. Короткі  історичні

  відомості про розвиток мистецтва штучних квітів

Вміти:   Розрізняти інструменти, прилади та матеріали  для виготовлення штучних квітів;

              підбирати папір за кольором  і  розміром;  працювати з папером; виготовляти 

              штучні квіти з двостороннього паперу

YII   Вивчення   нового   матеріалу

Значення  квітів в житті людини

Діти, ви знаєте, що квіти – це прикраса нашої планети, символ неминучого буття, символ справжнього, невичерпне джерело натхнення.  Вони нагадують, що людина завжди була і залишається гармонійною частиною природи, невід’ємною її складовою.  Своїм зачаруванням вони несуть радість, пробуджують неймовірні почуття, піднімають настрій, скрашують у горі, покращують працездатність, супроводжують нас у важливі хвилини життя, будять фантазію. Квіти здатні покращити настрій, з їх допомогою можна висловити почуття. Бо коли не вистачає слів або вони недоречні, то саме квіти приходять на допомогу. Їх дарують на свята, дні народження і в знак поваги та в момент, коли потрібно підкреслити урочистість моменту. Але квіти розділяють з людьми не тільки радість, а й сумні події.  Без них не відбувається жодна траурна процесія. Крім живих квітів дуже часто користуються штучними квітами.

Штучними квітами люди прикрашають свій побут. Композиції та букети зі штучних квітів стали застосовувати для оформлення інтер’єру житла та офісів.  Оздоблювальні квіти використовують для прикраси суконь, костюмів, капелюхів та зачісок. Ними прикрашають вітрини магазинів, сцени, банкетні зали, столи  для святкових подій і просто будь – які приміщення.

 

Діти, на сьогодні вам було завдання підготувати кілька повідомлень. Хотілось би розпочати  з коротких історичних  відомостей про розвиток мистецтва штучних квітів

 

З  історії  виготовлення  штучних  квітів

Штучні квіти вперше з’явилися в Стародавній Греції та Стародавньому Китаї. Тоді їх виготовляли переважно з порцеляни або золота. Виготовляли  також глиняні штучні квіти, штучні дерева, квіти з пергаменту, пір’я та інших матеріалів. З достовірних джерел відомо, що ще в 3000 році до нашої ери серед єгиптян було модно прикрашати себе штучними квітами. Через деякий час, в 350 році до нашої ери це мистецтво у єгиптянок та любов до штучних квітів запозичили гречанки. Спочатку це були живі висушені квіти, потім із золота та порцеляни. Досить дорога, але вишукана прикраса була доступна далеко не всім. Більш поширеними стали штучні квіти з пергаменту, пір’я, емалі на металі та інших дорогих і дешевих матеріалах.

Штучні квіти були незмінним супутником всіх релігійних свят  середньо – вікової Європи, куди вони потрапили в ХY столітті. В Італії та Іспанії штучні рослини прикрашали стіни храмів, церков, інтер’єри палаців, сукні та костюми, капелюхи та зачіски. Так в Італії знатні дами носили в волоссі квіти із золотої фольги або закручених стрічок. Такі квіти просочувалися пахощами і коштували не дешевше хороших коштовностей. Вони виготовлялися придворними кравцями і були мало схожі на живі рослини.

На відміну від придворних кравців, які робили квіти із стрічок, ченці в Італії створювали незвичайні шедеври, що нагадували справжні квіти. Чудовими букетами прикрашали статуї Мадонни. На превеликий жаль, судити про мистецтво італійських ченців можна тільки за письмовими свідченнями сучасників, так як не один з тих чудових букетів до наших днів не зберігся. В той час виготовлення штучних квітів вважали цікавим дозвіллям, тому цим рукоділлям займалися не тільки ченці, а й аристократи.

Мода на штучні рослини з Італії поступово дійшла до Франції. В кінці ХІY століття французький король Генріх ІY ввів посаду придворного плюмазьєра – майстра з виготовлення квітів з пір’я птахів. Плюмазьєри робили букети для вівтарів, квіткові гірлянди для прикраси парадних залів і королівських спалень. При дворі французького короля використовували   квіти із шовкового газу та плісированого шовку, привезеного з Італії та желатин. Желатин з риб’ячих хрящів у 1655 році вперше застосували домініканські ченці. Ним стали просочувати тканини, призначені для квіткових пелюсток. Також придворні плюмазьєри   використовували китайські квіти з найтонших стрічок.

У  ХYІІ столітті в моду ввійшли розкішні штучні квіти, посипані золотою або срібною пудрою і вставками з дорогоцінних каменів: перлів, діамантів, сапфірів, смарагдів. У цей час законодавицею моди на прикраси з квітів стала Франція, за якою і до нині залишається першість у виробництві стильного ультрамодного одягу та аксесуарів, якими найчастіше є штучні квіти.

У Франції мистецтво виготовлення штучних квітів набуло світського відтінку. З’явилися перші великі центри по виготовленню штучних рослин у Парижі та Ліоні.  У 1738 році в Парижі почав працювати талановитий майстер з виготовлення квітів, який глибоко вивчав ботаніку, хімію та інші науки. Саме він винайшов інструменти, які до цього часу використовуються в квітковому ремеслі. Він же придумав нову технологію фарбування.

У кінці ХYІІІ століття майстерні з виготовлення квітів працювали не тільки в Італії та Франції, але й в Швейцарії, Саксонії, Богемії. По всьому світу славилися прекрасні твори майстрів Китаю.  Квітами з пташиного пір’я та паперу прикрашали зачіски та житла. Майстерність, з якою були виконані ці квіти, вражала європейців. Тільки в ХІХ столітті паризькі ремісники змогли забрати пальму першості у китайців та й то не надовго, до середини ХХ століття, коли почався новий пік популярності штучних квітів.

У першій чверті ХІХ  століття інтерес суспільства до природничих наук сприяв створенню майже натуральних кольорів таких квітів як: маргаритки, незабудки, волошки та інші. Такі «живі» квіти прикрашали капелюхи, корсажі, накидки, спідниці і, навіть, парасольки. 

В кінці ХІХ століття мода на штучні квіти зійшла нанівець. Ними прикрашали лише народні костюми та використовували на свята. Дами почали прикрашати себе живими рослинами: магноліями, камеліями, орхідеями. Вміщені в маленькі непомітні ємності з водою, квіти не в’яли на багатогодинних балах.

У Росії справжній квітковий бум вибухнув в 1930 –х роках, коли у Великому Театрі пройшов балет «Червоний мак» композитора  Глієра на тему китайської революції. Саме тоді з’явилися духи і одеколон «Червоний мак» з пряним східним ароматом. А червоні маки з щілинка і оксамиту стали прикрашати капелюхи, сукні та пальто. Умілі майстри, які виготовляли штучні квіти, без роботи не сиділи.

У1960 –х роках штучні квіти втратили колишню популярність. У моду вони увійшли  вже в наш час., коли композиції та букети стали застосовуватися для оформлення інтер’єру житла і офісів.

 

Виготовлення  штучних  квітів ручним та промисловим  способами

Виготовляли штучні рослини ручним способом. На перший погляд здається, що це досить проста і приємна робота. Але, насправді, це зовсім не так. Робота по виготовленню штучних рослин була дуже кропітка, досить трудомістка і шкідлива для людського здоров’я.

Виготовлення штучних рослин із паперу і тканини, згідно енциклопедичних даних 1903 року, проводилося кустарним способом. В основному цією роботою займалися діти та жінки. Оцінювалася ця невдячна праця вкрай мало, а здоров’я істотно погіршувалося, тому що для фарбування штучних дерев та квітів вживалися фарби, які в своєму складі містили мідь, миш’як, свинець і, навіть, ртуть.

Вже в середині ХІХ століття при кожній капелюшній та швейній майстерні була своя майстерня, в обов’язки якої входило виготовлення штучних дерев та штучних квітів. Модниці того часу любили прикрашати свій туалет вишуканими квітами. Законодавцями моди, як і зараз, вважалися французькі та італійські майстри.

Промисловим способом штучні дерева  та штучні квіти вперше починають виробляти в кінці ХYІІІ на початку ХІХ століття. У другій половині ХХ століття з розвитком технології, масово стали випускати квіти із пластмаси. В основному це були вироби, виготовлені в країнах Південно – Східної Азії, які були дешевшими за свої попередні аналоги з тканини. Для прикраси вони були грубуваті, тому поступово почали вживатися під час ритуальних традицій.

 

Сфери  застосування  штучних  квітів

Зараз штучні квіти з тканини щільно увійшли в наше життя. Є такі вироби, котрі відразу неможливо відрізнити від справжніх. Вони супроводжують нас всюди: і на весіллях, і як декор для одягу та  інтер’єру. Ці ніжні тендітні красуні неодмінно прикрасять будь - яке свято – день народження, дитячу вечірку, або просто дружні посиденьки у колі найближчих людей. Декоративними квітами  прикрашають вітрини магазинів, сцени, карнавальні сходи. Вони дуже популярні зараз серед любителів хенд- мейду при виготовленні топі арія, де активно використовуються штучні головки квітів для створення закінченої композиції. Також всілякі брошки, вінки, пояси зі штучних квітів, особливо ручної роботи,  досить високо цінуються серед прекрасної половини.

Штучні квіти знову улюблені нами. Однак, дорогі оксамит, натуральний шовк та пір’я птахів залишилися в минулому. Тепер квіти роблять в основному з недорогих матеріалів, найчастіше із синтетичних та паперу.

 

Інструменти  та  матеріали  для  виготовлення  штучних  квітів

Штучні квіти входять в число найбільш популярних прикрас. У різних куточках світу придумали безліч технік виготовлення бутонів з такого простого матеріалу як папір.

 Квіти, наприклад, можуть відрізнятися за кольором, формою та розміром. Для виготовлення штучних квітів із паперу необхідно мати двосторонній кольоровий папір. Він   підходить не тільки для аплікацій, вирізання та склеювання, а й для виготовлення штучних рослин. Працюючи з таким папером у дітей розвивається мислення, дрібна моторика та фантазія.

Крім кольорового паперу необхідно мати ще клейовий пістолет або клей ПВА, ножиці, лінійку та олівець.

 

YIII   Осмислення  учнями  вивченого  матеріал

                                               Гра «Додатковий бал»

*    Де вперше з’явилися штучні квіти?

    (Штучні квіти вперше з’явилися в Стародавній Греції та Стародавньому Китаї)

 *  У якому році і хто вперше застосував желатин?

    (У 1655 році домініканські ченці вперше застосували желатин з риб’ячих хрящів)

*   Коли в Росії стали популярними штучні квіти? 

    (Справжній квітковий бум у Росії вибухнув в 1930 –х роках ) 

*   У яких роках штучні квіти втратили  свою популярність?

    (Свою  популярність  штучні квіти втратили у 1960 –х роках )

 *  Коли вперше почали виробляти штучні рослини промисловим способом?

     ( Промисловим способом штучні дерева  та штучні квіти вперше починають   

      виробляти в кінці ХYІІІ на початку ХІХ століття ) 

 

А тепер, діти, перейдемо до практичної частини уроку. Якщо ви будете наполегливо працювати, проявляти активність і старанність, то успіх обов’язково буде вашим супутником. «Успіх – це 1% везіння та 99% потіння», - казав Едісон. А «Талант – крапля здібностей і море праці», мовив Григір Тютюнник. Тож, діти, до праці!

 

   Формування   умінь   та  навичок   учнів

Вимоги до практичної роботи

*  Аналіз завдань практичної роботи

*  Забезпечення учнів необхідними матеріалами та інструментами

*  Дотримання правил безпечної праці, організації робочого місця та санітарно – 

     гігієнічних вимог під  час виконання практичної роботи

*  Самостійне виконання учнями завдань практичної роботи за інструкційними

     картками

*  Контроль учителя з метою виявлення  знань та вмінь учнів

*  Здійснення вчителем поточного інструктажу (індивідуального, групового)

*  Організація самоконтролю та взаємоконтролю учнів

 

Практична робота

Інструкційна картка №1

Технологічна послідовність виготовлення троянди

з двостороннього паперу

Троянда (ружа) – квітка, яку шанують у багатьох країнах світу. Вона є символом невмирущої краси і величі, вдячності, благополуччя, безсмертя та палкої любові.

Існує безліч легенд про те, як біла троянда перетворилася на червону. Одна з них – перська легенда про солов’я  й троянду. Соловей закохався в троянду й зачарувавшись її досконалою красою, пригорнув її до грудей. Однак гострі шипи проткнули серце нещасного закоханого, а пелюстки квітки вбрали його кров.

Греки всипали трояндами шлях переможців. Також цю квітку вважали уособленням мужності, тому воїни одягали на голову трояндові вінки, щоб позбутися страху перед битвою.

Існує крилатий вислів: «Sub rosa dictum  - Я сказав під трояндою».  Цей вислів означає, що сказане під трояндою є великою таємницею.

Тому, користуючись інструкційною карткою, наша команда буде виготовляти з двостороннього паперу цю благородну, всіма шановану квітку – троянду.

 

Технологічна послідовність виготовлення троянди

з двостороннього паперу

  • Розмітити п’ять квадратів будь – якого кольору розміром 7х7 сантиметрів
  • Квадрати складаємо навпіл по діагоналі
  • Згинаємо одержані трикутники ще раз. Отримаємо  1/4 квадрата
  • Згинаємо трикутники ще раз по діагоналі. Отримаємо 1/8 квадрата
  • Нанести рисунок  за шаблоном
  • Розгорнути
  • Вирізати пелюстки за шаблоном
  • Склеїти всі деталі квітки, накладаючи одну пелюстку на іншу
  • Всі отримані деталі квітки склеюємо послідовно

 

 

C:\Users\Admin\Desktop\троянда з двх пап.jpg

 

Інструкційна картка №2

Технологічна послідовність виготовлення квітки лотоса

з двостороннього паперу

За словами Є.П. Блаватської, «лотос символізує життя людини, як і Всесвіту», при цьому його корінь, занурений у мулистий грунт, уособлює матерію;  стебло, що тягнеться крізь воду – душу; а квітка, звернена до Сонця, є символом духу.  Квітка лотоса не змочується водою, так як дух не плямується матерією, тому лотос уособлює вічне життя, безсмертну природу людини, духовне розкриття.

Розкриваючись на світанку і закриваючись на заході, лотос уособлює відродження Сонця, а отже, і будь – якого іншого відродження, поновлення життєвих сил, повернення молодості та безсмертя.

Саме таку квітку лотос і буде наша команда, користуючись інструкційною карткою, виготовляти з двостороннього паперу.

 

Технологічна послідовність виготовлення квітки лотоса

з двостороннього паперу

  • Розмітити 5 квадратів: 3 білого кольору розміром 9х9 сантиметрів та 2 жовтого кольору 7х7 сантиметрів
  • Складаємо квадрати навпіл по діагоналі
  • Згинаємо одержані трикутники ще раз. Отримаємо 1/4 квадрата
  •  Згинаємо трикутники ще раз по діагоналі. Отримаємо 1/8 квадрата
  • Розкласти трикутник і виконати ряд дій за малюнком
  • Нанести малюнок за шаблоном
  • Вирізати по шаблону і розкласти
  • Загнути по наміченим лініям
  • Загинаючи, підняти пелюстки до гори
  • Склеїти деталі, накладаючи одну на одну від більших до менших

 

C:\Users\Admin\Desktop\лотос.jpg

 

 

* Підбиття підсумків практичної роботи

                   Демонстрація робіт

                 

Х    Рефлексія

Учитель:            Що нового ви дізналися на уроці?    (Метод мікрофона)

*   Яке значення  мають квіти в житті людини

*   Виготовлення штучних квітів – це вид декоративно – ужиткового мистецтва

*   Короткі  історичні  відомості про розвиток мистецтва штучних квітів

*   Виготовляти штучні рослини  можна не тільки вручну,  але й  промисловим 

     способом

 *   Сфери  застосування  штучних  квітів

 *   Інструменти  та  матеріали  для  виготовлення  штучних  квітів

Учитель:            Чого навчилися?      (Метод мікрофона)

 *   Виготовляти  штучні   квіти з двостороннього кольорового паперу

 *   Виготовляти    троянди з двостороннього кольорового паперу

 *   Виготовляти   квітки лотоса  з двостороннього кольорового  паперу        

      

Діти, я вдячна всім вам за співпрацю і розуміння. Ви були старанними і відповідальними в оволодінні новими знаннями і практичними вміннями під час виготовлення штучних квітів з двостороннього  кольорового паперу. Молодці!

  

ХI     Завдання додому

На наступному уроці ми продовжимо  з вами виготовляти  штучні квіти, але це будуть квіти  з гофрованого паперу.

Візьміть з собою на урок гофрований  папір,  дріт,  ножиці  дерев'яні  шпажки,  лінійку,  олівець,  клейовий  пістолет  або  клей  ПВА,  пензлик,  гумку,  фломастери,   серветки  для  рук, ватні подушечки

          ХII   Прибирання робочих місць

                                                               

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мпатвійчук Сергій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 березня 2021
Переглядів
7035
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку