Штучний інтелект в освіті: переваги та недоліки.

Про матеріал
Штучний інтелект в освіті - важливий аспект розвитку сучасних школярів. Він має безліч переваг і може суттєво спростити як навчання учня, так і роботу вчителя. Проте ШІ має і свої недоліки. Як їх мінімізувати та що робити, щоб ШІ не нашкодив.
Перегляд файлу

ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В ОСВІТІ: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ

   Використання штучного інтелекту у навчальному процесі – не фантастичне майбутнє, а сьогоднішня реальність. У січні було проведено опитування серед студентів Стенфордського університету. Згідно з результатами, майже 20% студентів вже використовували штучний інтелект (ШІ) для допомоги з домашніми завданнями, іспитами та навчальними проєктами.

     Нещодавнє опитування вчителів в США показало, що дві третини освітян стикалися із ситуацією, коли учні використовували ШІ ля підготовки домашніх завдань без їхнього дозволу. Цей показник безсумнівно зростає з кожним місяцем. Очевидно, що і в Україні значна кількість учнів та студентів вже використовує Ші, і ця цифра незабаром буде все більш вагомою. 

     Тому питання "Чи потрібно заборонити ШІ в навчальному процесі?" наразі не має сенсу. Подібні розмови нагадують палкі дискусії минулого щодо заборони використання Вікіпедії у навчанні – беззмістовне витрачання часу. 

     Ми повинні розуміти, що в реальному житті та професійній діяльності люди все більше користуватимуться подібними застосунками, і ймовірно, протягом наступних років це стане нормою. Відповідно, вміння ефективно та етично їх використовувати є важливою навичкою, так само як вміння відповідально користуватись Вікіпедією. 

     З одного боку, використання ШІ-застосунків може зменшити розповсюдження шахрайства у навчанні, пов'язаного з написанням завдань за гроші. З іншого – виникають нові етичні виклики, над якими потрібно працювати вже зараз. 

     Результати опитування Стенфордського університету говорять про активне використання студентами Ші для допомоги з генерацією ідей для майбутніх есе та отримання миттєвого автоматичного зворотного зв’язку на написані власноруч роботи. У такому контексті використання ШI-інструментів не слід засуджувати, а навпаки – заохочувати.

     Але очевидно, що використання учнями та студентами ШІ для генерації готових рефератів чи домашніх робіт є неприпустимим. Тому перший виклик, який постає перед освітньою спільнотою, полягає в донесенні учнівству етичних норм використання ШІ в навчальному процесі.

     Ми повинні пояснювати, що використання ШI-інструментів може бути корисним, коли вони допомагають з генерацією ідеї, первинним збором інформації та покращенням написаного. Проте це не означає, що в навчанні та майбутній кар’єрі можна повністю покладатися на такі інструменти та видавати їхню роботу за свою. 

     Для того, щоб навчальний процес відповідав реальності, нам потрібно зробити важливі кроки назустріч технологіям:

-пояснити учням можливості і обмеження ШІ;

-навчити викладачів роботі з ШІ;

-адаптувати навчальний процес до наявності ШІ-застосунків;

-створити нові підходи в навчальному процесі;

      Робота над завданнями, які не мають чіткої правильної відповіді та стимулюють критичне мислення, є важливою в сучасному навчальному процесі. Підходи, де аргументована дискусія та аналіз різних позицій, при формуванні яких ШI-інструменти виступають лише помічниками в зборі інформації – мають лежати в основі сучасної якісної освіти. Такі способи навчання будуть відповідати вимогам реальності та готувати дійсно освічені покоління майбутнього. 

Використана література:

  1. https://life.pravda.com.ua/columns/2023/08/4/255650/
  2. https://osvita.ua/school/method/91077/
  3. https://fakty.com.ua/ua/ukraine/suspilstvo/20231220-shtuchnyj-intelekt-v-osviti-yak-tehnologiya-vplyvaye-na-navchannya-v-ukrayinskyh-shkolah/
  4. Мар’єнко, М. В., Шишкіна, М. П., & Коновал, О. А. (2022). Методологічні засади формування хмаро орієнтованих систем відкритої науки у закладах вищої педагогічної освіти. Інформаційні технології і засоби навчання, 89(3), 209–232. https://doi.org/10.33407/itlt.v89i3.4981.

 

 

docx
Додав(-ла)
Донік Світлана
Додано
31 січня
Переглядів
490
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку