ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ В ОСВІТІ: ПЕРЕВАГИ ТА НЕДОЛІКИ
Використання штучного інтелекту у навчальному процесі – не фантастичне майбутнє, а сьогоднішня реальність. У січні було проведено опитування серед студентів Стенфордського університету. Згідно з результатами, майже 20% студентів вже використовували штучний інтелект (ШІ) для допомоги з домашніми завданнями, іспитами та навчальними проєктами.
Нещодавнє опитування вчителів в США показало, що дві третини освітян стикалися із ситуацією, коли учні використовували ШІ ля підготовки домашніх завдань без їхнього дозволу. Цей показник безсумнівно зростає з кожним місяцем. Очевидно, що і в Україні значна кількість учнів та студентів вже використовує Ші, і ця цифра незабаром буде все більш вагомою.
Тому питання "Чи потрібно заборонити ШІ в навчальному процесі?" наразі не має сенсу. Подібні розмови нагадують палкі дискусії минулого щодо заборони використання Вікіпедії у навчанні – беззмістовне витрачання часу.
Ми повинні розуміти, що в реальному житті та професійній діяльності люди все більше користуватимуться подібними застосунками, і ймовірно, протягом наступних років це стане нормою. Відповідно, вміння ефективно та етично їх використовувати є важливою навичкою, так само як вміння відповідально користуватись Вікіпедією.
З одного боку, використання ШІ-застосунків може зменшити розповсюдження шахрайства у навчанні, пов'язаного з написанням завдань за гроші. З іншого – виникають нові етичні виклики, над якими потрібно працювати вже зараз.
Результати опитування Стенфордського університету говорять про активне використання студентами Ші для допомоги з генерацією ідей для майбутніх есе та отримання миттєвого автоматичного зворотного зв’язку на написані власноруч роботи. У такому контексті використання ШI-інструментів не слід засуджувати, а навпаки – заохочувати.
Але очевидно, що використання учнями та студентами ШІ для генерації готових рефератів чи домашніх робіт є неприпустимим. Тому перший виклик, який постає перед освітньою спільнотою, полягає в донесенні учнівству етичних норм використання ШІ в навчальному процесі.
Ми повинні пояснювати, що використання ШI-інструментів може бути корисним, коли вони допомагають з генерацією ідеї, первинним збором інформації та покращенням написаного. Проте це не означає, що в навчанні та майбутній кар’єрі можна повністю покладатися на такі інструменти та видавати їхню роботу за свою.
Для того, щоб навчальний процес відповідав реальності, нам потрібно зробити важливі кроки назустріч технологіям:
-пояснити учням можливості і обмеження ШІ;
-навчити викладачів роботі з ШІ;
-адаптувати навчальний процес до наявності ШІ-застосунків;
-створити нові підходи в навчальному процесі;
Робота над завданнями, які не мають чіткої правильної відповіді та стимулюють критичне мислення, є важливою в сучасному навчальному процесі. Підходи, де аргументована дискусія та аналіз різних позицій, при формуванні яких ШI-інструменти виступають лише помічниками в зборі інформації – мають лежати в основі сучасної якісної освіти. Такі способи навчання будуть відповідати вимогам реальності та готувати дійсно освічені покоління майбутнього.
Використана література: