Тренінгове заняття "Безпечне середовище"

Про матеріал
Матеріал містить поняття «безпечне освітнє середовище», важливість забезпечення фізичної та інформаційної безпеки учасників освітнього процесу; сприяє розвитку організаційно-методичних та психолого-педагогічних аспектів створення безпечного середовища під час освітнього процесу в усіх його учасників: педагоги, батьки, діти та громадкість.
Перегляд файлу

 

Тренінгове заняття

 

Безпечне середовище у закладах освіти

 

 

 

                                                       

                   

 

                                                      Підготувала

учитель початкових класів

                                                                                 Чечель Надія Миколаївна

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Безпека – комплексне поняття: інформаційна безпека, фізична безпека.

 

Мета:

  формувати комплексне розуміння поняття «безпечне освітнє середовище», важливості забезпечення фізичної та інформаційної безпеки учасників освітнього процесу;

  розвивати та зміцнювати навички критичного мислення та інформаційної гігієни задля посилення стійкості до дезінформації, маніпуляцій та пропаганди;

  формувати в учасників уміння вирішувати проблемні ситуації, що можуть виникнути під час освітнього процесу, спілкування та взаємодії в Інтернеті, розглянути приклад небезпечної поведінки дитини в Інтернеті та можливості дорослих убезпечити дітей від онлайн-ризиків;

  сприяти розвитку організаційно-методичних та психолого-педагогічних аспектів створення безпечного середовища під час освітнього процесу в усіх його учасників:  педагоги, батьки, діти та громадкість.

Цілі:

  актуалізувати тему інформаційної безпеки та інфомедійної грамотності в освітньому середовищі (Дискусія «Інформація в сучасному світі»)

 дослідити переваги і недоліки відкритої інформації (дискусія)

● ознайомити із важливістю дотримання фізичної безпеки в освітньому середовищі;

● формувати в учасників уміння вирішувати проблемні ситуації, що можуть виникнути в учнів по дорозі до школи, в школі, онлайн (вправа «Дитина в безпеці»)

 формувати вміння учасників розрізняти факти та судження в поданій інформації, ознаки маніпуляцій в інформаційних повідомленнях (вправа «Правда-неправда»)

  • розширення інтерактивних форм, методів, засобів, прийомів імплементації медіа грамотності в освітній процес 

 

 

 

 

 

 

 

Час

Назва вправи

Короткий зміст вправи

ПОЧАТОК

12.00-

12.05









 

Вітальне слово. Ознайомлення з метою та програмою тренінгу.







 

Тренери. Протягом вересня-жовтня ми були учасниками циклу тренінгів у рамках проєкту «Про.Спільноти: безпечне та сприятливе середовище для навчання дітей» за Програмою “Безпечна громада”. Він був ініційований ГО “Центр інноваційної освіти Про.Світ» за підтримки U-Lead with Europe, і реалізується у співпраці зі Службою освітнього омбудсмена.

Важливість безпекових питань ми розуміємо, як ніколи. Існує такий вислів «У критичній ситуації ти не піднімешся до рівня своїх очікувань, а впадеш до рівня своєї підготовки». Тому сьогодні ми зібрались у нашому дружньому колі, а саме: педагоги, батьки та представники громади, бо на сьогодні питання створення безпечного  освітнього середовища у нашій прикордонній громаді є дуже важливим.

 Запрошуємо до слова тренера пані Наталю.

12.05-12.15

Вправа «МИ ЙДЕМО В ПОХІД»

 

Хід проведення

Учасник, назвавши своє ім’я, називає предмет, що починається на першу літеру його імені, який він може взяти із собою в похід. Наприклад: «Мене звати Надія, я йду в похід і беру із собою ніж, наполегливість». Наступний гравець промовляє: «Мене звати Сергій, я йду в похід і беру із собою спальник, а ще Надію з ножем та наполегливістю», і так далі, поки не назвуть на ім’я всіх.

12.15-12.20

Очікування та правила 

домовленості 

А зараз пропонуємо вам помандрувати на повітряній кулі та написати, що саме ви очікуєте від сьогоднішньої зустрічі.

 

Проговоримо правила (домовленості) роботи  

12.20-12.30

Мотиваційний момент 

Зараз мені потрібно 2 бажаючих. 

Учасники виходять з  кімнати, а решті роздаємо листочки з фразами. 

Коли учасник повертається всі одночасно починають говорити. 

Запитуємо про відчуття учасника, як йому було.

Про що ця вправа?

Так і в наш час ми кожного дня чуємо багато різної інформації з Інтернету, від знайомих, по телевізору……  

Перша наша зупинка «ІНФОРМАЦІЙНА БЕЗПЕКА»

12.30-12.50

Дискусія «ІНФОРМАЦІЯ В СУЧАСНОМУ СВІТІ»

Фліпчарт «Відкритість інформації: перевага чи недолік?»

(дискусія)

Фіксація аргументів

Фліпчарт «Основні напрями державної інформаційної політики» (ст. статті 3 Закону України «Про інформацію»)

Мета: актуалізувати тему інформаційної безпеки.

Хід проведення

Учасники в групах або всі разом дискутують щодо наступних питань:

1. Яка роль інформації в сучасному світі?

2. Відкритість інформації (масмедіа, швидкий доступ до інформації) —перевага чи недолік? 

Аргументи за

 

Аргументи проти

 

Наведіть приклади.

Тренер записує аргументи на дошці й підсумовує: інформація має великий вплив на всі сфери нашого життя. Ми щодня споживаємо великий обсяг інформації, тому маємо вчитися ставитися до неї критично, виокремлювати головне й другорядне, вміти її аналізувати та інтерпретувати.

Наступне питання для обговорення: чи повинна держава контролювати використання та поширення інформації? У яких випадках? Які будуть наслідки?

Тренер підсумовує: держава має регулювати інформацію, якщо це не обмежує права людей.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про інформацію» [5], основними напрямами державної інформаційної політики є:

● забезпечення доступу кожного до інформації;

● забезпечення рівних можливостей щодо створення, збирання, одержання, зберігання, використання, поширення, охорони, захисту інформації;

● створення умов для формування в Україні інформаційного суспільства;

● забезпечення відкритості та прозорості діяльності суб’єктів владних повноважень;

● створення інформаційних систем і мереж інформації, розвиток електронного урядування;

● постійне оновлення, збагачення та зберігання національних інформаційних ресурсів;

● забезпечення інформаційної безпеки України;

● сприяння міжнародній співпраці в інформаційній сфері та входженню України до світового інформаційного простору.

Чи знаєте Ви, що передбачає стаття 30 ЗУ «Про освіту?

Стаття 30 Закону України «Про освіту» передбачає прозорість та інформаційну відкритість закладу освіти. Загалом норми цієї статті не передбачають висвітлення такої інформації, яка могла б бути небезпечною. Звичайно, в нинішніх умовах війни треба усвідомлювати, що висвітлення певної інформації на сайті чи в соціальних мережах на сторінках закладів варто обмежити. 

12.50-13.00

Як відрізняти справжні новини від брехні, маніпуляцій і напівправди.

(презентація)

Учасники об’єднані в 4 групи

Учасники отримують однакові завдання, проте тренер цього не оголошує.

 

Учасники розглядають приклади заголовків.

Визначають показники маніпуляції

Разом як підсумок формулюють на фліпчарті 6 показників маніпулятивних новин

13.00-13.10

Правда - неправда

Аналіз фактів . 

Написати про себе 2 факти неправди і 1 правда. 

13.10-13.20

Енерджайзер 

Гра «Зіпсовані рухи»

 

Завершуємо блок інформаційної безпеки

Наступна зупинка БЕЗПЕКА — КОМПЛЕКСНЕ ПОНЯТТЯ

13.20 

13.30

Вправа «БЕЗПЕКА — КОМПЛЕКСНЕ ПОНЯТТЯ» 

20 хвилин

 

Ресурси: аркуші А4 з написами «Згоден», «Не згоден», «Маю сумнів», роздатки для 4 груп із визначенням понять «психологічна безпека», «фізична безпека», «інформаційна безпека», «дитина в безпеці» (додаток А).

Хід проведення 

І етап. Вправа Джеффа 

Аудиторію умовно ділять на три зони: «Згоден», «Не згоден» і «Маю сумнів». Тренер почергово зачитує твердження, а учасники переходять у ту зону, яку позицію відносно кожного з тверджень вони займають. 

Після того, як учасники зайняли позиції щодо певного твердження, тренер просить 1-2 представників кожної групи обґрунтувати свою думку. 

Твердження: 

1. За інформаційну безпеку дитини відповідають батьки. 

2. Соціальні мережі не є шкідливими для дитини. 

3. Дитина не завжди має проявляти свої емоції. Злість і агресію нехай тримає при собі. 

4. У закладі має бути окрема людина, яка відповідає виключно за питання безпеки. 

5. Педагоги мають знати ознаки та прояви психологічного травмування дитини. 

6. Рішення щодо повернення до очного навчання має бути на розсуд територіальної громади, якщо створять належні безпекові умови. 

7. Головне для безпеки дитини -  наявність у школі укриття. 

8. Техніки роботи з дезінформацією треба відпрацьовувати під час уроків у старших класах. 

9. Вчителі не мають уміти надавати першу психологічну підтримку. 

10. Заборону фото- та відеозйомки у школі здійснюють заради безпеки учнів (важливо після розподілу на групи обговорити встановлення санкціонованого відеоспостереження, зйомку порушень прав учасників освітнього процесу, культуру використання інформації — дозвіл батьків і розуміння безпекових аспектів). 

11. Залучення підрозділів поліції до охорони закладів на період військового стану призведе до покращення безпекової ситуації в закладі. 

12. Психоемоційний стан учителя є важливою умовою психологічної безпеки учнів. 

Підсумки:

● ми по-різному розуміємо поняття — на це впливає рівень обізнаності, досвід, цінності тощо, тому необхідно чітко визначати зміст термінів, які використовуємо у спільній комунікації;

● у певних умовах нам треба домовлятися, враховувати безпекову ситуацію, можливості й особливості на місцях.

Наступна зупинка «ДИТИНА В БЕЗПЕЦІ»

13.30-

13.45

























 

Вправа «ДИТИНА В БЕЗПЕЦІ» (варіація)

15 хвилин
























 

Питання: з якими ризиками дитина (учень школи) може зіткнутися (по дорозі до школи, в школі, онлайн)

1 хвилина. Зафіксуйте максимальну кількість ідей, які спали Вам на думку. 

5 хвилин – фіксація на фліпчарті без коментарів, лише назва небезпеки

 

Ситуації  3 (ДОДАТОК)

1. Що ви бачите?

2. Які відчуття й емоції у вас зараз виникли?

3. Змодельована зараз ситуація відображає реальність чи ні? Чому ви так вирішили?

4. Що вам хочеться зараз зробити?

5. Чи в безпеці зараз ця дитина?

 

У які групи можна умовно згрупувати всі вказані вами тези 

(при обговоренні варто вийти на блоки «Фізична безпека», «Психологічна безпека», «Інформаційна безпека», «Змішані»). 

Який вид безпеки найважливіший? 

6. Яку безпеку ми забезпечуємо насамперед? На яку менше звертаємо увагу?

7. Хто бере відповідальність за забезпечення різних складових безпеки? 

8. Які ви для себе почули нові думки, ідеї? 

9. Як врахувати специфіку регіону, громади, школи для забезпечення безпеки дітей? 

10. Де і про що треба щоденно говорити (наприклад, про мінну безпеку — в Київській області, про поведінку під час обстрілів — у Запорізькій)? 

А де подавати це як загальну інформацію? 

Тренер робить підсумок вправи: дитина буде в безпеці там, де забезпечили її фізичну, психологічну, інформаційну безпеку, врахували її потреби та поточну ситуацію, у якій перебуває дитина. 

13.45-

13.50

 

13.55-

14.00

 

Вправа “Передай квітку”

 

Підсумок 

Учасники стають в коло. Завдання передати один одному по черзі квітку різними неповторюваними способами з побажаннями.

1. Державний рівень. Держава несе загальну відповідальність за безпеку учнів у школах та інших закладах освіти. Це включає розроблення та реалізацію національних політик, нормативно-правових актів і програм з фізичної безпеки в освіті. Держава повинна також фінансувати здійснення заходів із фізичної безпеки, відповідати за нагляд і контроль. 

2. Місцевий рівень. Місцеві органи влади, наприклад, місцеві управління освіти, несуть відповідальність за безпеку учнів у школах своєї території. Це включає розроблення та впровадження місцевих політик, планів і програм із фізичної безпеки. Місцеві органи влади також відповідають за нагляд і контроль за дотриманням безпекових стандартів у школах. 

3. Адміністрація освітніх закладів. Директори та адміністрація шкіл та інших освітніх закладів несуть безпосередню відповідальність за фізичну безпеку учнів. Вони повинні створювати безпечне освітнє середовище, розробляти та впроваджувати плани навчання та дій під час небезпечних ситуацій, контролювати дотримання правил безпеки та підтримувати співпрацю з місцевими органами влади та батьківською громадськістю. 

4. Педагогічні працівники. Вчителі та педагоги несуть велику відповідальність за фізичну безпеку учнів у класі та під час позаурочних заходів. Їм треба розумітись на можливих небезпеках, пов’язаних із воєнним конфліктом, і вміти передавати ці знання учням. Вчителі мають планувати та проводити уроки з питань безпеки, контролювати дотримання правил безпеки та реагувати на надзвичайні ситуації. 

5. Батьки та громадськість. Батьки та громадськість відіграють активну роль у формуванні фізичної безпеки учнів. Вони повинні бути свідомими щодо ризиків і небезпеки, пов’язаних із воєнним станом, брати участь у розробленні та впровадженні заходів безпеки в школах. Батьки можуть співпрацювати зі шкільною адміністрацією, брати участь у тренінгах і навчаннях із фізичної безпеки, сприяти створенню свідомої безпечної шкільної спільноти.

 

Кожен на своєму рівні повинен мати чіткі інструкції, як діяти в межах своєї компетенції.

Як діяти педагогічним працівникам у разі виникнення різних надзвичайних ситуацій?

Завершальна частина

 

14.00

 

Рефлексія  “Важливе…

Відкриття…

Усвідомлення”

 

 

 Матеріали: 3 стикери

Мета: відрефлексувати на тренінгове заняття

Хід проведення

Тренер пропонує кожному подумати та дати відповіді на питання й зафіксувати їх на стикері.

 

 “Що було важливого сьогодні особисто для мене”

“Сьогодні для мене відкриттям стало…”

 “Під час тренінгу я усвідомив/ла, що…”

6 показників маніпулятивних новин

(за матеріалами сайту https://texty.org.ua/)


Новина 1

 

Співчуття Канаді. Серед загиблих молодих хокеїстів були українці. Навіть АП промовчала… такий сором. Співчувати можуть тільки кємєрово

 

У Канаді серед загиблих молодих хокеїстів були українці. Страшно, що багато хто в Україні, може чомусь співчувати тільки кємєрово.Навіть адміністрація президента промовчала..такий сором

6 квітня 2018 року в Канаді сталась трагедія національного масштабу…

Юніорська команда з хокею «Humboldt Broncos» потрапила в автокатастрофу, 15 юнаків з 28 загинули…

Серед загиблих — тренер команди і 20-річний капітан. 13 юнаків перебувають у лікарні, деякі з них у критичному стані…

Трагедія сталася приблизно о 17:00 у п’ятницю, 6 квітня (за місцевим часом), о темній порі на заметеній снігом трасі внаслідок зіткнення вантажної фури з автобусом юніорів…

https://koziatyn.info/ua-i-svit/spivchuttya-kanadi-sered-zagiblih-molodih-hokeyistiv-buli-ukrayintsi-n-10684596.html

Хибна аргументація (гнилий аргумент)

Маніпулятивний заголовок

 

Тут достовірні факти (загибель хокеїстів) змішуються з відвертою брехнею (Адміністрація Президента начебто промовчала, та насправді Порошенко вчасно висловив співчуття).

 

Але кожного разу не будеш гуглити, щоб перевірити інформацію. Тому просто запам’ятайте ознаки маніпулятивних новини з хибною аргументацією:

 

- Висловлена теза не підкріплена достовірними аргументами

 

- За «аргументи» видаються поширені у суспільстві міфи

 

- Не вказуються конкретні дані та їхні джерела

ШОКУЮЧА ПРАВДА ПРО ЗБОРИ СТЕРНЕНКА. Журналісти показали усі схеми. ШАРІЙ ВИЯВИВСЯ ПРАВИЙ.
https://www.youtube.com/watch?v=OaCjD3Lahtw

- Слова написані ВЕЛИКИМИ літерами

 

- Використання слів і словосполучень типу “Ви не повірите...”, “Виявилось, що”, “СЕНСАЦІЯ”, “Читати всім!”, “Стало відомо”, “Шокуюча правда”, “Це підірвало мережу”.

- Повідомлення лише на одному сайті про щось дуже жахливе або неймовірно позитивне.

Підступність маніпулятивного заголовку нерідко полягає в тому, що ви не знаєте, чи є він маніпулятивним, поки не клікнете на нього. А якщо ви це зробили - маніпулятор уже частково досяг своєї мети. Якщо ж не зробили - то теж програли, адже фальшиве повідомлення знайшло місце десь у вашій пам’яті. Можливо, під час якоїсь розмови ви згадаєте його (не пам’ятаючи, де саме прочитали), й будете поширювати далі.

«ТРУПИ ЛЕЖАТЬ У РЯД НА УЗБІЧЧІ: МАСОВЕ ВБИВСТВО СКОЛИХНУЛО УКРАЇНУ».

У новині йдеться про те, що в Бердянську хтось убив кількох бездомних псів.

Або ще (із сайту Русвєсна): «ЦИНИЧНАЯ ТВАРЮКА, МОГИЛЬЩИК УКРАИНЫ!» — украинские соцсети «взорвались» проклятьями и оскорблениями из-за новогоднего выступления Президента Украины (ВИДЕО)»

https://texty.org.ua/articles/85998/Jak_vidriznaty_spravzhni_novyny_vid_brehni_manipulacij-85998/

Емоційно упереджена новина (емоційна накрутка)

 

Ознаки емоційно упередженої новини:

 

- Ви читаєте - і ваше серце починає битися швидше;

- У тексті багато епітетів, тобто слів, які підкреслюють характерні риси;

 

наприклад: свята Церква, розкішні хороми, могильщик України, цинічна тварюка;

 

- Вам повідомляють про неймовірно жахливі чи дуже радісні речі.

 

Медіа мають посилатися на думки авторитетних експертів, якщо йде мова про війну. Астрологи чи гадалки не відносяться до цієї категорії. Коли такі «експерти» подають новини, то цю діяльність можна назвати шкідливою, адже немає впевненості, які міста росіяни оминуть своїми атаками, а які ні. Сигнал повітряної тривоги ігнорувати не варто, адже поки війна не закінчилась, небезпека все ж є.

"АМЕРИКАНЦЫ ГОТОВЯТ СМЕНУ ГЛАВЫ СБУ"

 

У цій новині якісь неназвані американці домовляються з Президентом України про призначення на посаду голови СБУ людини, яка буцімто працює для здійснення терактів .

 

Армія Польщі планує вторгнення на західну Україну наприкінці липня

22 червня, 2022, 15:25 6

 

https://www.volyn24.com/news/188052-armiia-polschi-planuie-vtorgnennia-na-zahidnu-ukrainu-naprykinci-lypnia

Політичні змови

Описують кулуарні домовленості. Інформація подається буцімто від осіб, які знають ситуацію з середини, написано фамільярно.

Часто використовують заплутану аргументацію, а інформація подається як інсайдерська. Часто апелюють до неназваних джерел інформації. Перевірити, чи видання дійсно спілкувалося з якимось «джерелом», і чи можна йому довіряти, неможливо.

 

СБУ под видом учений проводит зачистку инакомыслящих жителей Луганщины:

http://lug-info.com/news/one/sbu-pod-vidom-uchenii-provodit-zachistku-inakomyslyaschikh-zhitelei-luganschiny-narodnaya-militsiya-30585?yn

Повністю вигадана новина, абсолютний фейк

Посиланння на астрологів, гадалок…

 

Медіа мають посилатися на думки авторитетних експертів, якщо йде мова про війну. Астрологи чи гадалки не відносяться до цієї категорії. Однак 22 червня на сайті «Волинь24» з’явилась новина із назвою «Астролог назвав міста, які у найближчі дні потраплять під обстріл». У новині є перелік міст, які під загрозою. Таку новину можна назвати шкідливою, адже немає впевненості, які міста росіяни оминуть своїми атаками, а які ні. Сигнал повітряної тривоги ігнорувати не варто, адже поки війна не закінчилась, небезпека все ж є.

 

docx
Додано
31 січня
Переглядів
236
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку