Котюжинська ЗОШ І-ІІступенів Вишнівецької селищної ради
Шукаємо одвічні людські цінності у музиці
(нетрадиційний інтегрований урок)
Підготувала вчитель музичного мистецтва
Медвідь Мирослава Володимирівна
Котюжинська ЗОШ І-ІІступенів
Тема уроку: Шукаємо одвічні людські цінності у музиці.
Мета уроку: Навчити учнів писати відгук про музичний твір, який найбільше подобається, формувати уміння і навички майстерного виконання пісень, спонукати до творчої діяльності, сприяти формуванню моральних, естетичних і духовних цінностей.
Обладнання: тексти учнівських творів, підручник «Музичне мистецтво»7клас автор Л.Г, Кондратова,вислови про музику і пісню, аудіо запис музики М. Скорика «Мелодія», текст вірша «Сирітський дім», таблиця нотний стан, квіти - ноти, текст вірша Б.Олійника «Ода музиці».
Тип уроку: Нетрадиційний - інтегрований: урок розвитку зв’язного мовлення та музичне мистецтво.
Хід уроку:
На дошці вислови про музику і про пісню (додаток)
1. Мотивація навчання.
Читаю вірш Б.Олійника «Ода музиці».
І квіт зорі, і спалахи півоній,
Космічний гул, і мовчазний туман,
Усе довкруг в довершеній гармонії
Звучить урочим ладом, як орган,
Усе на світі неземними узами,
Чебрець і сніг, журавку і печаль,
Єднає мудро благовісна музика,
Землі і неба голубий хорал.
О музо муз, — і сущого, й майбутнього,
Ти очищай нас, як жива роса,
І прихиляй до поля многотрудного,
І поривай в духовні небеса!
На початок уроку я пропоную вам виконати пісню «Музика рідного дому» Слова О. Вратарьова,Музика О. Злотника (учні виконують пісню).
Складання асоціативного куща «Музика».
То які ж почуття може викресати музика із серця людини і які саме цінності заховані у музиці - це ми спробуємо з’ясувати на сьогоднішньому уроці. Та й і на домашнє завдання вам було написати твір - роздум «Найкраща пісня мого серця» або сказати своє слово про музику.
2. Перевірка домашнього завдання.
3. Засвоєння навчального матеріалу.
Пригадаємо, які ж є два види пісень? (авторські і народні).
Ми вивчали багато пісень, в яких йдеться про почуття любові до рідної країни, пісні, в яких відтворена історія нашого народу. Пригадайте сьогодні ці пісні?
А давайте зараз заспіваємо пісню, яку ви всі (як я помітила) дуже любите. Це пісня «Козацькому роду нема переводу».
То ж чого навчає нас ця пісня?
В ваших творах - роздумах неодноразово згадувалася пісня «Рідна мати моя» сл. А.Малишка, муз. П.Майбороди. Справді, свята материнська любов дає нам наснаги, сили, віри, надії. І виконати цю пісню ми просто зобов’язані.
А які пісні про маму ви ще знаєте?
Пісні про кохання, жартівливі пісні. Згадайте декілька пісень і про ці почуття.
А відгук про одну із таких пісень нам написав ваш однокласник і ми її також з великим задоволенням виконаємо. Це українська народна пісня «Од Києва до Лубен»
Діти, а як ви вважаєте, що потрібно людині для щастя?
Виконання пісні «Веселкова пісня» Вірші Кононенка, Музика О.Жилінського.
Бачите, що наша пісня(як народна, так і авторська), як життя людини: то прекрасне, як безмежне поле, засіяне зерном історії і заквітчане людськими надіями. Це любов до Вітчизни і ненависть до її ворогів. Наша пісня пахне весняними дощами, синіми волошками, запашними чорнобривцями, материнськими теплими долонями, рідною домівкою. Але всі ви знаєте, що є діти, яким цього всього не вистачає. Це діти сироти, діти, позбавлені батьківського спілкування. Послухайте про це вірш.
Читаю вірш А.Шмалюка «Сирітський дім» (Додаток)
4. Слухання музики.
А зараз ми поринемо у світ інструментальної музики. Звичайно, коли є музика і слово, нам легше говорити про що розповідає музика. Але ми знаємо про те, яким багатством володіє музика, і інколи слова здаються непотрібними. Пропоную вам послухати музику композитора
Миросла́ва Миха́йловича Ско́рика — видатного композитора і музикознавця, героя України, народного артиста України, лауреата премії ім. Т. Г. Шевченка, кандидата мистецтвознавства, співголови Спілки композиторів України , художнього керівника Київської опери , Національна легенда України. Ця музика має назву «Мелодія».
Уважно послухайте цю музику і скажіть, про які почуття ,на вашу думку, говорить автор у своєму творі?
5. Підсумок уроку.
Згадали ми сьогодні з-поміж багатьох цінностей людського життя, найважливіші. І пісні, які ми сьогодні виконували, різні за тематикою, але їх об’єднує одне - бажання творити на радість людям, бачити красу, оспівувати все те, що несе в собі життя. То ж давайте разом, згадуючи розміщення нот, викладемо одвічні людські цінності на нотному стані квітами-нотами.
У нас записані різні вислови про музику і пісню видатних людей і народу. Який вислів найближчий до вашого серця і чому? А може дехто з вас скаже своє слово про музику?
Тож висновок з усього можна виразити такими поетичними рядками.
З піснею ми звечора лягаєм,
З піснею ми зранечку встаєм,
Перешкоди з нею ми долаєм,
Сил нам пісня завжди додає.
Щоб пісні лунали лиш в мажорі,
Щоб здригалась стеля від пісень,
Соло, чи в дуеті, а чи в хорі,
Хай лунає пісня кожен день.
Щоб лилась і душу зігрівала,
Заставляла серце завмирать.
Щоби кожен день на нас чекала
В кожній справі Божа благодать!
6. Оцінювання учнів.