Тертя існує не тільки для того, щоб додавати нам турбот і роботи; воно так само рятує нас від чималих турбот Зменшити тертя ковзання можна за рахунок або ретельної обробки поверхонь, або змащення дотичних поверхонь. У техниці перехід до тертя кочення реалізується через використання підшипників
Розглянемо способи зменшення тертя. Змащення поверхонь. Використання кулькових та роликових підшипників. Використовують мастильні матеріали, ввівши їх між поверхнями, що труться. Цей спосіб застосовується, наприклад, в лижному спортіВони дозволяють перетворити вид руху, тим самим істотно знизити втрати на тертя, зменшивши його силу. Цей спосіб найбільш широко застосовується в техніці.
Способи збільшення тертя. На перший погляд, зайва сила тертя шкідлива. Вона зменшує ККД механізмів, зношує деталі. Але є випадки, коли силу тертя необхідно збільшити. Наприклад, при коченні коліс необхідно поліпшити їх зчеплення з дорогою. Яким чином це можна зробити. Сила тертя залежить від коефіцієнта тертя. Коефіцієнт тертя визначається для кожної пари взаємодіючих матеріалів і залежить від природи матеріалу і якості поверхні.
Способи збільшення тертя. Таким чином, перший спосіб збільшити тертя - змінити матеріал ковзної поверхні. Другий спосіб - збільшити шорсткість поверхні. Приклад - зимові шини для автомобіля мають більш рельєфний протектор, ніж літні. За рахунок цього на слизькій зимовій дорозі автомобіль може впевнено рухатися.
Способи збільшення тертя. Четвертий спосіб - видалення мастила. Наприклад, транспортер технологічної лінії, що складається з обертових валиків, на які натягнута стрічка. Валики транспортера починають прослизати по стрічці, якщо вони забруднені. В цьому випадку бруд діє як мастило. Очистивши деталі механізму, можна збільшити силу тертя і підвищити ККД обладнання.