"Сім чудес с. Попельники. Написання прислівників разом і через дефіс. Тренувальні вправи.

Про матеріал
Нестандартний урок, поєднує елементи презентації. Даний урок містить матеріали для закріплення правопису прислівників разом і через дефіс.
Перегляд файлу

Тема: Написання прислівників разом і через дефіс. Тренувальні вправи.

Мета: закріпити вміння учнів писати прислівники разом і через дефіс; сприяти зміцненню навичок правопису прислівників та позначати відповідні орфограми, пояснювати їх за допомогою орфографічних правил; формувати вміння правильно писати прислівники з вивченими орфограмами. Знаходити й виправляти помилки в правописі прислівників; розвивати естетичні смаки, уміння мислити, спостерігати, виховувати патріотичні почуття, гордість за свою Батьківщину.

Обладнання: карта с. Попельники, фотоматеріали презентацій чудес Попельник, комп'ютер.

Форма уроку: урок-подорож.

Хід уроку

«Можна все на світі вибирати, сину,

Вибрати не можна тільки батьківщину»

В. Симоненко

І. Активізація пізнавальної діяльності учнів. Технологія «Чи так це?»

1) Прислівник – це службова частина мови, яка не має закінчення (ні).

2) Прислівники означають ознаку дії, предмета чи іншої ознаки (так).

3) Усі прислівники мають ступені порівняння (ні).

4) Складена форма вищого ступеня порівняння прислівників твориться за допомогою слів більш, менш та простої форми вищого ступеня порівняння (ні).

5) Складена форма найвищого ступення порівняння прислівників твориться за допомогою слів більш, менш та прислівника (ні).

6) Один із способів творення прислівника – злиття основ (так).

7) У слові весело о  е закінченням (ні).

8) У наголошених прислівникових суфіксах пишемо одне  -н - (ні).

9) Прислівники утворюють від прикметників (так).

10) Прислівники в реченні виступають означенням (так).

11) Не з прислівниками пишемо завжди окремо (ні).

12) У кінці прислівників пишемо -и- тільки и (ні).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 - Діти, а чи чули ви про сім чудес світу?

Давайте пригадаємо, які це чудеса?

 

Єгипетські піраміди Хеопса

Серед Єгипетських пірамід найбільшою є піраміда Хеопса. Її висота становить 140 м, площа  50 тис.метрів квадратних, вага 57 млн тонн. Припускають, що будівництво тривало 23 роки.

 

Висячі сади Семираміди

Це сади Вавілонського царського палацу, які стали легендою. Палац було збудовано на штучно створеному майданчику, піднятому на висоту чотирнядцятиярусного спорудження. На насипних терасах були розбиті висячі сади. І росли в незвичайних садах дерева найдивніших порід. День і ніч сотні рабів подавали у висячі сади воду з ріки Євфрат. Згодом вони були зруйновані повенями цієї ріки. 

 

Храм Артеміди

Будівництво храму богині Артеміди тривало 120 років. Він був довжиною 110 і шириною 55 м. 127 вісімнадцятиметрових кам'яних колон у два ряди обступали будинок. Святиня в 356р. До н.е. була спалена.

 

Статуя Зевса в Олімпії

Статуя Зевса була створена для храму в Олімпії. Величезний 14-метровий Зевс сидів на троні із золота, слонової кістки, червоного дерева й дорогоцінних каменів. Статуя була знищена землетрусом.

 

Галікарнаський мавзолей

Галікарнас – це держава в Малій Азії. Гробниця була споруджена в ІV ст. до н.е. Вона була 40-45 м заввишки. Навколо нього розташовувалися статуї левів і вершники на конях. Мавзолей простояв 19 століть, потім був зруйнований.

 

Колос Родоський

У Східній частині Середземномор'я розташований острів Родос. Видатним здобутком є статуя Гелі оса (бога Сонця), так званого Колоса Родоського. На торговельній площі була поставлена найбільша на світі статуя юнака ростом 36 м. Статуя була настільки велика, що тільки деякі люди могли обхопити її великий палець. Вона споруджувалася 12 років. У 224 р. До н.е. була поруйнована землетрусом.

 

Фороський маяк

У столиці Єгипту Олександрії на о. Форос було споруджено маяк. Його висота – 130-140 м. Високий маяк служив чудовим спостережним пунктом. Простояв близько 1500 років, допомагаючи мореплавцям, згодом був зруйнований через вивітрювання каменю.

- У кожної людини є свій куточок, до якого вона завжди повертається, завжди до нього прагне. Це її батьківщина.

- На лівому березі річки Черемош, яка відділяє  Галичину від Буковини, розташувалося с. Попельники Снятинського району. За даними професора Ксаверія Мрочка та Михайла Бажанського наше село засноване у 1365 р. Кріпость-Попельники стояло на кордоні з Османською імперією. Є дані, що Кріпост-Попельники було невеличким містом. Є різні версії про назву села. Від кріпості залишилися згарища і попіл.

У 16 столітті називали Попельню, а згодом Попельники.

 

ІІІ. Повідомлення теми й завдань уроку.

- Сьогодні на уроці ми з вами маємо створити туристичний маршрут – своєрідну візитівку нашого села. І я запрошую вас у мандрівку. Разом з тим ми будемо закріплювати навички правопису прислівників разом та через дефіс. Нашим путівником буде магічне число сім. Сім нот, сім днів тижня, сім кольорів веселки, сім чудес світу, а отже, й сім чудес Попельник. Як не дивно, але й клас, у якому ви навчаєтесь, теж сьомий. Отже, вас повинен супроводжувати успіх.

 

 

 

ІV. Сприйняття  нового   матеріалу.

- Мандруючи, нам потрібно буде долати «незвичайні» перешкоди, щоб потрапити на наступну зупинку.

1. Церква.

Церква Архистратига Михаїла побудована на кошти громади в 1837 р. Освячена 1842 р. Дерев’яна, п’ятикупольна. У вівтарі церкви на горньому місці є напис: «1837 р. Василь Андрійчук». Пам’ятник архітектури № 957. В часи радянської влади, коли скрізь закривалися церкви, в Попельниках церква діяла. Парафія в нашому селі існує з 1784 р.

Завдання 1.

За таблицею пригадати правила написання прислівників, разом і через дефіс.

  •                    А які прислівники можуть писатися разом і через дефіс (складні).

Завдання 2.

Словниковий диктант.

По-твоєму, казна-де, десь-то, пліч-о-пліч, будь-коли, малу-помалу, по-армійські, близько-близько, більш-менш, взад-вперед.

  •                    Обгрунтуйте правопис прислівників.
  •                    Молодці. Справилися. Вирушаємо далі.

Зупинка 2.

Каплиці.

На території села є більше 20 каплиць, які були збудовані за роки незалежності України, проте особливу увагу привертає  новозбудована каплиця Святого Пророка: Предтечі Господнього Івана Хрестителя. Перша каплиця в Західній  Україні збудована на воді за кошти громади.

Завдання 1.

  •                    Пригадайте, що таке синоніми?

Дібрати  до складених прислівників синоніми з довідки.

Назавжди, плечем до плеча, спочатку, наодинці, тишко-нишком, вранці, день у день, врешті-решт, спрадавна.

Довідка: повік-віків, навіки-віків, пліч-о-пліч, передусім, стиха-помаленьку, віч-на-віч, сам-на-сам, вдосвіта, рано-вранці, кінець-кінцем, з діда-прадіда, повсякчас, повсякдень.

  •                    Складіть 2 речення із 2-ма прислівниками на вибір.

Пояснити написанням прислівників повсякчас, повсякдень

Молодці.

Зупинка 3.

Школа.

В нашому селі школа почала працювати з 1826 р.  Громада викупила сільську корчму у Єврея.

Герилика і заснувала світську школу. Школа була трикласна, але викладання велося українською мовою.

Нові приміщення школи було збудовано в 1965 р.

Завдання 1. «Розумне про…»

Утворити прислівники від поданих прикметників. Визначити спосіб творення прислівників.

І варіант       ІІ варіант

Співати (італійський)    Прибрати (хазяйський)

пояснити (батьківський)   думати (свій)

написано (дитячий)    захищати (геройський)

одягнутися (модний)    працювати (новий)

попросити (добрий)    підказати (приятельський).

Завдання 2. Диктант з таємницею.

Розподілити прислівники у 2 колонки: разом і через дефіс. Якщо правильно виконаєте завдання, то з третіх літер прочитаєте продовження речення.

Попельники – село добра.

Насправді, зроду-віку, вдень, голіруч, по-братньому,

Поодинці, щодня, щиро-щиро, вранці-раненько.

Зробити синтаксичний розбір речення.

 

Висновок

V. Фізкультхвилинка.

Що не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити

Руки вгору руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки вбік.

Вище руки підніміть,

А тепер їх опустіть

Плесніть, діти, кілька раз,

За роботу все гаразд.

Зупинка 4. Пам’ятник Т.Г. Шевченка.

  1.               Виконання вправи 242.

Виписати 10 прислівників, що пишуться через дефіс.

Зупинка 5

 

 

Сільська рада.

В центрі села знаходиться будинок, в якому розміщені сільська рада, пошта, ощадна каса та ФАП.

  1.               Завдання «Спотиканочка»

Обгрунтувати написання виділених слів, знявши риску. Одягнений по зимовому. Гуляти по/зимовому лісі. По/перше, добре вивчи правила, по/друге навчись користуватися словником. По/перше березня триватиме конкурс знавців мови. По/нашому подвір’ї ходили лелеки. Влетіло по/нашому.

Зупинка 6

 

 

Черемош

Найкрасивіша гірська річка України. Черемош – річка кордонів. На початку ХХ ст.. саме по ній проходила межа між Польщею і Румунією. А також між Польщею і Молдавією.               Свого часу річка служила кордоном між історичними областями Галіцією та Буковиною. Витік – село Устеріки Верховинського району Івано-Франківської області. Простягається на 80 км. Івано-Франківської та Чернівецької областей. Колись по річці Черемош сплавляли ліс з її верхів’я аж до Новоселиці на Буковині.

Завдання 1.

Перепишіть, розкриваючи дужки. Поясніть правопис прислівників. Відгадайте загадки.

  •                    Що росте (до) гори коренями (Бурулька).
  •                    У зимку горою, а (в)літку водою (Сніг).
  •                    Уночі гуляє, а (в)день спочиває, має круглі очі, бачить серед ночі (сова)
  •                    Які ноги (за) (в)вишки, такий ніс (за) (в)довжки.
  1.               Завдання на картках.

Зупинка №7

Відпочинковий комплекс «У Граб’юка».

По вулиці Кузика знаходиться відпочинковий комплекс «У Граб’юка». Сюди влітку їдуть відпочивати туристи. Комплекс є цікавим та оригінальним. До послуг туристів є чотири ставки, катамаран, човни, плаваючий відпочинковий будиночок у вигляді яхти. Відпочіваючі зможуть поплавати в басейнах. Один з басейнів містить солену воду. Поруч є душові кабіни.

Творча робота.

Написати твір-мініатюру на тему: «Попельники – рідне моє село», використовуючи прислівники різного написання.

 

V. Підсумок уроку.

 - Давайте пригадаємо правила написання прислівників разом і через дефіс.

- Отже, ми створили власний ексклюзивний туристичний маршрут – своєрідну візитку Попельник, презентувавши сім його чудес.

- Завершаючи наш урок, я знову хочу повернутися до епіграфа нашого уроку. Де б ви не були, куди б не закинула вас доля, завжди пам’ятайте про свою маленьку Батьківщину. Гордіться нею, якою б невеличкою вона, на ваш погляд, не була.

 

 VІ. Домашнє завдання: вивчити № - 31, записати 8 прислів’їв, в яких вживалися б складні прислівники. Вправа 241.

docx
До підручника
Українська мова 7 клас (Голуб Н.Б., Шелехова Г.Н., Новосьолова В.Н., Ярмолюк А.В.)
Додано
20 березня 2022
Переглядів
665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку