«Сімейний бюджет. Структура доходів і видатків сімї»

Про матеріал
Мета уроку: навчальна – навчити планувати бюджет родини, раціонально розраховувати витрати і співставляти їх з доходами; розвиваюча – усвідомити свою роль у формуванні сімейного бюджету; виховна –виховати грамотного споживача та дбайливого господаря.
Перегляд файлу

ПЛАН  УРОКУ

 

Тема уроку:

«Сімейний бюджет. Структура доходів і видатків сімї»

 

Мета уроку: навчальнанавчити планувати бюджет родини, раціонально  

                                              розраховувати витрати і співставляти  їх з доходами;

                     розвиваюча усвідомити свою роль у формуванні сімейного       

                                             бюджету; 

                         виховна –виховати грамотного споживача та дбайливого господаря.

 

Матеріально-технічне забезпечення

      1.  Роздатковий матеріал.

      2. Калькулятори.

   3.  Мультимедійний проектор.

   4.  Слайд-шоу.

Структура уроку

І. Організаційний момент………………………………………………. ……1 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальних знань учнів …7 хв.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу………………………………………….. …20 хв.

ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів…………………………………15 хв.

V. Підсумок уроку…………………………………………………………. …..1 хв.

VІ. Домашнє завдання…………………………………………………….. .…1 хв.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

  1. Перевірка присутності учнів в групі.

 

Розповідь викладача.

 

       Учні, Ви маєте багато мрій, бажань, задумів і планів на майбутнє. Щодня ви пізнаєте життя, відкриваєте для себе світ, відкриваєте світу себе. Уже сьогодні ви тримаєте у власних руках своє майбутнє. І лише ви самі відповідальні за нього. Дуже хочеться, щоб кожен з вас показав себе сьогодні через знання і дії на уроці. Отож запрошую вас до співпраці. А хороші оцінки, які я сподіваюсь, ви отримаєте, забезпечать вам хороший настрій.

 

ІІ.    АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНИХ            ЗНАНЬ УЧНІВ

 

Завдання.

Доберіть синоніми до слова «сімейний», використовуючи знання з інших предметів. Давайте, пригадаємо, що таке «Синонім»? синонім – це слова близькі за значенням.

 

РОДИ́ННИЙ, СІМЕ́ЙНИЙ, РОДИЧІ́ВСЬКИЙ, ФАМІ́ЛЬНИЙ,ДОМА́ШНІЙ, ДОМО́ВИЙ

 

ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності.

                                                         Нажити багато грошей – хоробрість,

                                                         зберегти їх – мудрість,

                                                         а уміло витратити – мистецтво.

 Б. Авербах

 

 

Девіз:    «Душу і серце в роботу вклади, кожну хвилину в труді бережи».

 

У – увага

Р - розум

О – організованість

К – кмітливість

 

Давайте прослухаємо інформацію, яку підготовили деякі учні працюючи з випереджаючим завданням, яку отримали  на попередньому уроці?

 

Молоді люди запитують... Як навчитись ощадливості?

 

«Коли я бачу речі, які продаються за знижками, в мене відразу з’являється бажання їх купити. Правда, часто вони мені не по кишені і я цілком можу без них обійтися».

«Іноді друзі запрошують мене кудись піти чи поїхати. Я не хочу бути сама, коли інші розважаються. Тож я не можу наважитись їм сказати: «Вибачте, але в мене немає грошей».

ЧОМУ мені завжди не вистачає грошей? Якби батьки дали трошки більшу суму, я зміг би купити комп’ютерну гру, яку вже давно хотів. Якщо б у мене була хоч трішки більший розмір стипендії, я придбала б туфлі, про котрі так мріяла. Але, повір, не варто стільки думати про гроші, яких немає. Значно мудріше було б уміти правильно розпоряджатися тими, що вже є.

Живучи з батьками, ти ще не стикаєшся з серйозними фінансовими труднощами. Тому використай цей час, аби навчитися правильно витрачати гроші. Гроші дають захист. Але вони будуть для тебе захистом лише тоді, коли ти розумно ними розпоряджатимешся. Так ти завоюєш повагу батьків і станеш більш впевнений у собі.

 

«Батько не раз пояснював мені, наскільки важливо бути організованою і планувати свої витрати». Від мами я теж багато чого навчилася. «Перш ніж придбати якусь річ, мама завжди шукала, де вона продається найдешевше. Для мене завжди було загадкою, як мама умудрялася вкластись у невелику суму і разом з тим придбати все необхідне». «Тепер я сама розпоряджаюся своїми грішми. Завдяки тому що я навчилася ощадливості, мені вдається уникати зайвих боргів».

Безумовно, бути ощадливим легше на словах, ніж на ділі. Особливо якщо живеш з батьками. Ти можеш вільно розпоряджатися стипендією, потім зарплатою або своїми кишеньковими, не переживаючи за ті численні витрати, які беруть на себе батьки. Крім того, тобі, напевне, подобається витрачати гроші.

Також нелегко бути ощадливим, якщо твої однолітки живуть на широку ногу. «Найулюбленіша розвага моїх друзів — «похід» по магазинах. Якщо опиняєшся в їхній компанії, то обов’язково мусиш щось придбати».

Подобатися іншим — цілком нормальне бажання. Але запитай себе: «Я купую щось з друзями тому, що можу собі це дозволити, чи тому, що мушу?» Чимало людей купують певні речі лише для того, аби справити враження на інших.

Але якщо у тебе і немає власних грошей, ти теж можеш навчитись ощадливості. Скажімо, ти просиш батьків купити якусь річ, а вони кажуть «ні». Можливо, батьки охоче задовольнили б твоє бажання, але в них на даний час просто немає грошей. Відмовивши тобі придбати те, на що не вистачає коштів, батьки подали гарний приклад самовладання. Адже ця риса вкрай необхідна, аби навчитись розумно розпоряджатися грішми.

Навіть якщо в батьків достатньо грошей, вони все одно можуть тобі відмовити. Ти, напевне, обурюватимешся і вважатимеш їх скупими. Але подумай: може, батьки хочуть тебе навчити, що матеріальні надбання не приносять справжнього щастя.

 

З життя багатьох підлітків, яким батьки ні в чому не відмовляють, не бувають по-справжньому задоволені. Хоч би скільки речей вони мали, їм завжди чогось бракує до повного щастя. З таких підлітків виростають невдячні дорослі.

Чи вдалося б тобі задовольнити всі свої потреби, якби ти мав більше грошей? «Часто нам здається, що вища зарплата вирішить багато проблем, але здебільшого це нереально.

Подумай, чи зміг би ти безпечно доїхати своїм автомобілем до місця призначення, якби на великій швидкості випустив з рук кермо і заплющив очі? Навіть коли в тебе повний бак бензину, це навряд чи врятує тобі життя. Так само, якщо ти не навчишся контролювати свої витрати і бути ощадливим, більша сума грошей не задовольнить твоїх потреб.

 

Мабуть Ви вже здогадались про що йтиме мова на уроці?

 

 Учні самі формулюють тему уроку (вчитель підводить учнів до усвідомлення теми).

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку. 

 

           Так, відповідь правильна. Тема сьогоднішнього уроку: «Сімейний бюджет. Структура доходів і видатків сімї».

 

ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

 

  1. Сімейний бюджет.
  2. Структура доходів і видатків сімї.

 

 

 

           З якими предметами економіка має міжпредметні зв’язки?

     (з галузевою економікою, географією, математикою, обліком та калькуляцією, бухгалтерським обліком, правознавство, історією, інформатикою, громадянською освітою)

 

Чи потрібно вивчати економіку кухарям; кондитерам?

 

Економіка – наука про мистецтво.

Вона немов би квітка чарівна.

Зростає паросток любові в серці.

Цей паросток для щастя і добра.

Економіка – це велика праця.

І в час, коли прийшла біда.

Вона немов би ангел з неба ясний

Рятує нас усіх від зла.

Я знаю, що кожен робить вибір.

І в кожен крок, і в кожен час,

Якщо економіка іде з тобою,

То знай, що перемога буде в нас!

 

  1. Сімейний бюджет.

 

          Сім’я це люди об’єднані родинними обов’язками та сімейним бюджетом, які проживають разом.

 

     Саме слово бюджет у перекладі з англійської означає «грошова сумка».

 

Сімейний бюджет – це співвідношення доходів і витрат родини. Проте, в залежності від величини доходів і витрат бюджет може бути трьох видів. Якщо доходи дорівнюють витратам, то бюджет є збалансованим, якщо витрати перевищують доходи – бюджет дефіцитний, якщо доходи перевищують витрати – бюджет надлишковим.




Бюджет, у якому витрати

дорівнюють доходам -

збалансований


 

Бюджет, у якому витрати дорівнюють доходам - збалансований


 

 

Бюджет, у якому витрати                                                                 Бюджет, у якому доходи

  перевищують доходи –                                                                    перевищують витрати -

       дефіцитний                                                                           надлишковий

 

Бесіда.

Учням пропонується на основі отриманих знань пояснити епіграф уроку. Вчитель задає питання і в процесі здійснює коментарі відповідей учнів.

Питання

 

  1.    Як ви розумієте епіграф до нашого уроку? (Орієнтовна відповідь: гроші треба не тільки вміти заробити, а й правильно їх використати, забезпечити їх раціональний розподіл між власними потребами.)
  2.    Який вид бюджету, на ваш погляд, є кращим? (Орієнтовна відповідь: збалансований, адже ми можемо задовольнити свої потреби і при цьому не відчувати гострої нестачі у грошових коштах.)
  3.    Як домогтися, щоб сімейний бюджет був збалансованим? (Орієнтовна відповідь: необхідно намагатися планувати витрати і співставляти їх з можливими джерелами отримання доходів.)
  4.    Хто повинен слідкувати за витратами сімейного бюджету? (Орієнтовна відповідь: за витратами сімейного бюджету повинні слідкувати всі члени родини, адже кожен з них витрачає грошові кошти і кожен повинен усвідомлювати цінність грошових надходжень, наприклад, діти повинні усвідомлювати як тяжко заробляються гроші їхніми батьками. )
  5.    Яку роль відіграєте саме Ви у формуванні сімейного бюджету? (Орієнтовна відповідь: кожній дитині батьки дають кишенькові гроші, за допомогою яких дитина купує бажані блага – здійснюються витрати сімейного бюджету; у більш дорослому віці діти можуть отримувати самостійний дрібний заробіток – формуються доходи сімейного бюджету.)
    • Завдання. Подумай і поясни.

Вчитель пропонує учням пояснити девіз родини «Ми не такі багаті, щоб купувати дешеві речі». На початку вчитель наводить аргумент-підказку, що дешеві речі швидко псуються, тому на їх купівлю витрати постійно збільшуються.

 

Завдання. Пропонується скласти кластер до слова «бюджет»

 

  • Кластер – це засіб графічного зображення матеріалу, що дає змогу «побачити»  думки, які виникають у нас при заглиблені в тему.

У вас є шаблон, з яким ви будете працювати, прослуховуючи мою розповідь про «бюджет».

  • Навколо ключового слова «накидайте» слова, що відображають ідеї, факти, образи, які підходять для цієї теми. Не бійтеся записувати все, що приходить  на розум. А я вам допоможу.

      - Тепер давайте розглянемо кластери, які ви підготували.

Простіше кажучи, бюджет – це доходи та витрати за певний період часу, а сімейний бюджет – це доходи та витрати сім’ї за певний період часу.

        А що ж таке «доходи» та звідки вони надходять до сімейного гаманця?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

        - Чи завжди гаманець залишається  наповненим? На що витрачаються

         гроші із сімейного гаманця?

         Доходи витрачають на товари і послуги, необхідні для життя людини та

         існування сім'ї. В результаті доходи перетворюються в витрати.

        (слайд 6)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сімейний бюджет складається у вигляді балансу доходів і витрат сім'ї. Слово "баланс" французьке і означає ваги. В економіці воно означає рівновагу, а точніше: доходи = витрати.

 

2. Структура доходів і видатків сімї

 

Сімейні доходи                      (у відсотках до сукупного доходу сім’ї)

%

Сімейні витрати (у відсотках до витрат сім’ї)

%

  1. Заробітна плата членів сім’ї
  2. Пенсії, стипендії, допомога
  3. Дохід від домашнього господарства
  4. Дохід з інших джерел

80

 

9

 

4

 

7

  1. Обов’язкові платежі, збори, податки, комунальні платежі тощо.
  2. Їжа.
  3. Непродовольчі товари: одяг, взуття, меблі, предмети домашнього вжитку.
  4. На культурно - побутові послуги (кіно, театр, музей і т.і.).
  5. Накопичення, збереження.

25

 

40

 

20

 

10

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ІV. Закріплення нових знань і вмінь учнів

 

Дорога в тисячу миль починається з першого кроку, а ваша подорож до фінансової свободи з простого записування щомісячних витрат.

 

Завдання 4.1. Учні отримують картку із завданням. Перші 5 учнів, які самостійно виконали завдання, отримують оцінки. Решта учнів перевіряють правильність виконання в процесі коментування завдань учнями, що його правильно зробили.

 

Скласти бюджет родини на місяць.

 

Спробуйте розсортувати записи по двох колонках – «доходи» та «витрати» - і підрахуйте, чи вистачить грошей до наступної зарплати.

Сімя складається з 4 осіб: мама, тато, дочка, бабуся.

Заробітна плата тата – 4 400 грн., мами – 3 200 грн., пенсія бабусі – 1 400грн., стипендія дочки - 1000 грн.

Витратили на продукти харчування – 2 050 грн., дизельне паливо – 980 грн., комунальні послуги – 820 грн., за електроенергію – 260грн., за воду – 70 грн., відвідали кінотеатр – 140 грн. купили зошити та інші кацтовари– 1590 грн., одяг– 740 грн., взуття – 960 грн., витратили на ліки бабусі- 320 грн.

 

Доходи

Сума в грн.

Витрати

Сума в грн.

Заробітна плата тата

4 400

Продукти харчування

2050

Заробітна плата

мами

3200

Одяг

740

Пенсія бабусі

     1 400

Комунальні послуги

820

Стипендія дочки

1 000

Електроенергія

260

 

 

Дизельне паливо

980

 

 

Вода

70

 

 

Кінотеатр

140

 

 

Канцтовари

1590

 

 

Одяг

740

 

 

Взуття

960

 

 

Ліки

320

РАЗОМ:

10000

РАЗОМ:

8670

Висновок: надлишок  – 1330 грн. Це дає змогу накопичити гроші.

 

 

 Обчисліть витрати сім’ї на місяць:

· Газ, світло, інтернет і телефон – 2250,96грн; 
· Одяг – 2836,64грн; 
· Ліки для бабусі – 848,35; 
· Бензин для машини – 424,73грн; 

   Продукти харчуваня 2000 грн.;
· Інше – 325,62грн.

Чи вистачить 8000грн. на витрати?

(не вистачить 686,30 грн.)

 Яким є сімейний бюджет – позитивним (надлишок) чи дефіцитним – за таких умов:

· Доходи:   тата – 5232,28грн., мами – 4750,89., дідуся – 4065,49грн. 
· Витрати:    харчування – 2465,31грн., одяг – 3250,73грн., газ, світло, телефон, інтернет – 1820грн., інше – 919,8грн.

 

Бюджет 5592,82 – позитивний (надлишок)

 

Ми маємо право  заробляти та витрачати гроші на свій розсуд, але  наш обовязок – бути ощадливими, бережливими до своїх речей, не забувати порадитись з близькими про необхідність довільних витрат. І не менш важливо – памятати прислівя «Заплатив податки - спи спокійно!»

 

А як ми можемо заощадити? Давайте подивимось фільм «Плануємо правильний сімейний бюджет».

 

4.2 Робота з ребусами.

Учням пропонується розгадати ребус, під яким зашифровані основні поняття даного уроку. За результатами вчитель ще раз акцентує увагу на термінах та їх визначеннях.

 

 

 

Ю

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 










 


 

Відповідь: БЮДЖЕТ


 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

ДОХОДИ           

 

 

 

 

 

Щ=Х


1′


 

 

 

 

 

   ід = ит                   

    

 

 

Відповідь: ВИТРАТИ


 

 


Отож, для того, щоб уникнути непорозумінь та неприємних конфліктів,  

дозвольте дати декілька порад.

  1. Плануйте разом! 
  2.                Визначайте свої фінансові цілі! 
  3.                Не приступайте до складання бюджету до того, як дізнаєтесь, скільки ви витрачаєте грошей кожен день і на що! 
  4.                Всі статті бюджету мають бути чітко визначені! 
  5.                Витрачайте гроші відповідно до потреб вашої родини! 
  6.                Перш за все, думайте! 
  7.                Плануйте великі витрати! 
  8.                Не стежите строго за кожним рублем, призначеним на кишенькові витрати!
  9.                Не намагайтеся перехитрити власний бюджет! 

V. Підсумок.

          Підведення підсумків виконання завдання.

Під час уроку учні були:

 

У – уважні

Ч – чемні

Н – наполегливі

І – інтелектуальні

 

Викладач разом з учнями складає вірш-сінквей, який є логічним завершенням уроку.

Приклад сінквею

  1.    Ключове слово –          Бюджет.
  2.    2 іменники –                  Витрати, доходи.
  3.    3 прикметники –           Збалансований. дефіцитний, надлишковий.
  4.    Речення –                      Люди, постійно дбайте про поповнення сімейного

                                             бюджету.

  1.    Підсумок –                    Збалансований.

 

 

 

 

Підсумок роботи учнів на уроці.

 

На уроці ми навчились, як бюджет сімейний

Правильно вести, та ще й розподілять.

Гроші, як отримали, швиденько

Віднесіть додому – ніч хай пересплять.

Пам’ятайте, що обов’язково

Десь відсотків десять-це на чорний день.

Комунальні треба терміново

Оплатить – обов’язок усіх людей.

Залишок грошей: на їжу й одяг,

Може, ще й себе побалуєте ви:

Сходите в кіно, чи на природі

Відпочинете колись у вихідні.

 

 

Мудрі Притчі Соломона: 6 головних принципів фінансового і життєвого успіху

Богу – віддавай Боже

Шукай мудрості, а не грошей

Допомагай людям

Будь вірним

Не лінись

Вчися!

VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ                                         

 

Скориставшись допомогою батьків, підрахувати витрати своєї сім′ї (взяти конкретний день).

Успіхів вам у плануванні свого сімейного бюджету.

 

Відповідь на запитання.

 

Викладач _____________________________________________________________  

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Пов’язані теми
Економіка, Розробки уроків
Додано
20 січня 2019
Переглядів
15709
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку