Синергетичний підхід в освіті

Про матеріал
Основним законом синергетики є взаємодія двох протилежних сил – той, що створює структури і той, що руйнує останні. Цю закономірність, відкриту в науковому пізнанні синергетикою, науковці розглядають як її найважливіший внесок у розвиток діалектичної методології, що спрямована на вирішення найважливіших проблем людства, в тому числі й освіти. Закономірності навчального пізнання та науково-дослідницької діяльності в освіті ми будемо розглядати через цей важливий закон синергетики.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Семінарське заняття 3. Синергетичний підхід в освіті Підготувала студентка групи ММЗ СОМагістри. Заочна форма навчання. Мігульова Ольга. Наукові засади педагогічного процесу у вищій школі

Номер слайду 2

Основний закон синергетики. Основним законом синергетики є взаємодія двох протилежних сил – той, що створює структури і той, що руйнуєостанні. Цю закономірність, відкриту в науковому пізнанні синергетикою, науковці розглядають як її найважливішийвнесок у розвиток діалектичної методології, що спрямована на вирішення найважливіших проблем людства, в томучислі й освіти. Закономірності навчального пізнання та науково-дослідницької діяльності в освіті ми будемо розглядатичерез цей важливий закон синергетики.

Номер слайду 3

Синергетика. Проблемам адаптації синергетики до педагогічної науки присвячені дослідження В. Ігнатової, яка зауважує, що цянаука дозволяє продемонструвати для молоді картину „єдності всього сущого, побудувати єдину процесуальну модельсвіту – синергетичну картину, крізь призму якої вона з’являється перед людством як суперієрархія взаємодіючих систем,у якому все – жива та нежива природа, життя і творчість людини, суспільство та культура – взаємопов’язане іпідпорядковано вселенським законам”. Синергетична концепція може сприяти глибокому пізнанню таких складних, нелінійних, відкритих систем, як

Номер слайду 4

Синергетика синергетика нині протистоїть жорсткому детермінізмові,редукціонізмові, які до цього часу розглядалися як універсальні методологічні основи наукового пізнання світулюдиною. Причинно-наслідкові зв’язки лінійного характеру, коли наслідки або тотожні, або пропорційні причині, якістановили картину світу у класичному розумінні з її обов’язковою впорядкованістю, нині поступилися усвідомленнютого, що хаос має конструктивну природу. З нього самоорганізовуються нові структури і він не тільки руйнує, а йстворює. Тому функціонування, розвиток і управління сучасною системою освіти повинни характеризуватися в томучислі й законами і закономірностями синергетики.

Номер слайду 5

12 Знання. Розуміння. Комунікативні здатностіАвтономність та відповідальність. Синергетична складова. Окрема компетентність. Уміння, навички. ВСТУП ДО УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ

Номер слайду 6

Чому синергетичний підхід важливий в освіті: Він сприяє розвитку глибокого розуміння матеріалу, оскільки студенти активно взаємодіють і використовують знання в практичних завданнях. Він підтримує розвиток ключових навичок, таких як комунікація, розв'язання проблем, критичне мислення і співпраця. Він готує студентів до роботи в складних та змінюючихся середовищах. Він впроваджує засади активного навчання, які сприяють підвищенню мотивації студентів та їхнього інтересу до навчання. Загалом, синергетичний підхід сприяє більш ефективному, гнучкому та адаптивному навчанню, що допомагає студентам краще розуміти світ і готуватись до викликів сучасного суспільства.

Номер слайду 7

Синергетичний підхід в освіті - це методологія та підхід до навчання та виховання, який базується на принципах синергетики та системного мислення. Синергетика - це наука, що досліджує взаємодію складних систем і зміни, які відбуваються в цих системах внаслідок цієї взаємодії. Основна ідея синергетичного підходу в освіті полягає в тому, що навчання і розвиток студентів краще досягаються через взаємодію, взаємозалежність та самоорганізацію в навчальному процесі.

Номер слайду 8

{5 C22544 A-7 EE6-4342-B048-85 BDC9 FD1 C3 A}СИСТЕМНІ ДОСЛІДЖЕННЯ (загальна теорія, системний аналіз, системний підхід)СИНЕРГЕТИКААкцент робиться на статиці колективу, його морфологічному або функціональному описіУвага акцентується на процесах росту, розвитку та занепаду учнів. Велика увага приділяється впорядкованості, рівновазіВважає, що хаос відіграє важливу роль у процесах руху колективу, при чому не тільки деструктивну. Вивчають процеси організації учнів. Досліджує процеси самоорганізації учнів. Частіше всього, зупиняючись на стадії аналізу структури колективу, абстрагуються від кооперативних процесів. Підкреслює кооперативність процесів, які лежать в основі самоорганізації та розвитку колективу. Проблема взаємозв'язку розглядається, в основному, як взаємозв'язок учнів всередині колективу. Вивчає сукупність внутрішніх та зовнішніх взаємозв'язків у класіДжерело руху вбачає в самому колективіВизнає більшу роль середовища в процесі змін, тобто адаптивність учнів. Головні відмінності між класичним підходом у педагогічній науці та синергеичним підходом до аналізу педагогічних систем

Номер слайду 9

Синергетика - це міждисциплінарна наука, яка вивчає взаємодію та еволюцію складних систем, включаючи природні, соціальні та технічні системи. Вона досліджує явища самоорганізації, взаємодії, та виникнення нових структур та властивостей в системах через їхню внутрішню динаміку та взаємодію їхніх компонентів. Синергетика виникла у другій половині XX століття і стала важливим інструментом для розуміння складних систем та явищ у природі, науці, інженерії та інших галузях. Основні принципи синергетики включають. Самоорганізація: Цей принцип передбачає здатність системи до організації самої себе без зовнішнього втручання. Системи можуть виникати та розвиватися, утворюючи власні структури і патерни поведінки. Взаємодія і взаємодія компонентів: Взаємодія між компонентами системи впливає на її стан і динаміку. Взаємодія може призводити до синергії, коли сума дій ефективніша, ніж сума окремих дій. Динаміка і нестабільність: Системи синергетики часто проявляють нестабільність і нелінійну динаміку. Мали зміни у початкових умовах можуть призводити до драматичних змін у поведінці системи. Емерджентність: Емерджентність вказує на виникнення нових властивостей, структур або поведінки на більш високому рівні організації системи, які не можуть бути пояснені або передбачені, аналізуючи окремі компоненти системи. Зворотний зв'язок і ретроактивність: Зворотний зв'язок дозволяє системі реагувати на внутрішні і зовнішні зміни і коригувати свою дію. Ретроактивність означає, що минулі стани системи можуть впливати на її майбутні стани. Порогові значення та критичні точки: В системах синергетики існують критичні точки і порогові значення, які, якщо перевищені, можуть призвести до кардинальних змін у системі.

Номер слайду 10

Синергетика є корисним інструментом для розуміння складних явищ у природі та соціальних системах, і вона знаходить застосування в різних галузях, включаючи екологію, фізику, біологію, економіку, менеджмент та освіту. Вона допомагає відкривати нові можливості для аналізу та вдосконалення складних систем і процесів.

Номер слайду 11

Історія використання синергетичного підходу в освіті свідчить про його поступовий розвиток та впровадження в педагогічну практику. Ось короткий огляд історії використання синергетичного підходу в освіті:1960-1970 роки: Початкові дослідження в області синергетики були в основному спрямовані на фізичні, біологічні та хімічні системи. Проте в цей період виникло розуміння того, що принципи синергетики можна застосовувати і в інших галузях, таких як освіта.1980-1990 роки: Поняття самоорганізації та взаємодії почали впроваджуватися в освітніх програмах. Вчителі та дослідники використовували методи інтерактивного навчання та групової роботи, щоб стимулювати взаємодію та співпрацю серед учнів.2000-нині: Синергетичний підхід в освіті набув більшого визнання та поширення. Він використовується для розвитку критичного мислення, співпраці, інтердисциплінарного навчання та підвищення активності студентів у навчальному процесі. Синергетика також допомагає адаптувати освітній процес до вимог сучасного світу, де зміни відбуваються дуже швидко. Дослідження і розвиток: Нині існують дослідники та освітяни, які активно вивчають синергетичний підхід та розробляють нові методи та програми на його основі. Синергетика також використовується в розвитку онлайн-освіти та електронних навчальних платформ. Усе це свідчить про те, що синергетичний підхід в освіті стає все більш важливим і актуальним, оскільки він сприяє розвитку навичок які необхідні для успіху в сучасному світі,таких як співпраця,адаптація до змін,критичне мислення.

Номер слайду 12

Синергетичний підхід в освіті базується на концепціях і ідеях, розроблених в рамках синергетики та системної теорії. Основоположники синергетичного підходу в освіті включають таких вчених та освітян: Пітер Сенге (Peter Senge): Пітер Сенге вніс вагомий внесок у розвиток поняття "вчимося навчатися" та концепції "організації як системи". Він підкреслював важливість системного мислення та розвитку навичок саморегуляції в освіті. Девід Орр (David Orr): Девід Орр є відомим екологом і освітянином, який працює над питаннями сталого розвитку та екологічної освіти. Він акцентує на важливості включення екологічних аспектів у навчальні програми та виховання учнів у зв'язку з природою та оточуючим середовищем. Маргарет Уітбред (Margaret Wheatley): Маргарет Уітбред є вченою та авторкою, яка досліджує організаційні та освітні системи з точки зору самоорганізації та взаємодії. Вона підкреслює важливість створення учбових спільнот та зміни підходів до управління навчальними закладами. Ейрік Янссен (Eric Jantsch): Ейрік Янссен був австрійським філософом і вченим, який вніс значний внесок у розвиток синергетичного підходу в освіті. Він розглядав освіту як динамічний процес, що включає в себе взаємодію між учнями, вчителями та навчальним середовищем. Він підкреслював важливість самоорганізації і взаємодії в освітньому процесі. Фріц Капра (Fritjof Capra): Фріц Капра є автором книги "Точка перелому", в якій він розглядає синергетичні принципи і їхнє застосування в освіті. Він акцентує на важливості інтердисциплінарності та розуміння взаємозалежності різних аспектів знань. Ці особистості внесли суттєвий внесок у розвиток синергетичного підходу в освіті, сприяючи розумінню важливості взаємодії, взаємозалежності та самоорганізації в навчанні та вихованні. Вони покладали акцент на створення сприятливого навчального середовища, де учні можуть розвивати критичне мислення та творчість.

Номер слайду 13

Синергетичний підхід в освіті підтримує ряд основних ідей та принципів, які визначають його філософію та практику. Ось деякі з найважливіших ідей, які підтримуються синергетичним підходом в освіті: Важливі аспекти синергетичного підходу в освіті включають наступне Співпраця та взаємодія: Синергетика в освіті підкреслює важливість співпраці та взаємодії між учнями, вчителями та різними відділами навчальної програми. Спільне навчання та обмін ідеями стимулюють взаєморозуміння та покращують навчальний процес. Самоорганізація: Синергетичний підхід вірить у здатність навчальних систем самостійно організовуватися та адаптуватися до змін. Учні вчаться самостійно ставити цілі, планувати своє навчання та визначати пріоритети. Взаємозалежність: В цьому підході розглядається навчальна система як сукупність взаємозалежних компонентів, включаючи учнів, вчителів, навчальний матеріал і середовище. Зміни в одній частині системи можуть вплинути на всю систему. Адаптивність: Синергетичний підхід підтримує адаптацію навчання до потреб і інтересів учнів. Навчальний процес може бути змінений та адаптований відповідно до унікальних потреб студентів. Емерджентність: Системи навчання розглядаються як системи, в яких можуть виникати нові явища і знання через взаємодію всіх їхніх частин. Нові ідеї та інсайти можуть емерджувати з групового обговорення та дослідження. Активна роль студентів: Учні мають активно брати участь у своєму навчанні, ставити запитання, висловлювати свої ідеї і брати участь у спільних проектах. Вони стають активними учасниками навчального процесу. Системне мислення: Синергетичний підхід сприяє розвитку системного мислення серед учнів, допомагаючи їм розуміти взаємозв'язки і взаємозалежності у складних системах. Ці ідеї підтримують створення більш ефективного, адаптивного та сприятливого навчального середовища, де учні мають можливість активно взаємодіяти, експериментувати та самостійно розвивати свої навички та знання.

Номер слайду 14

Використання синергетичного підходу в освіті має численні переваги, які приносять користь учням, вчителям та освітнім закладам. Ось деякі з них: Розвиток критичного мислення: Синергетичний підхід підтримує розвиток критичного мислення серед учнів. Вони навчаються аналізувати складні проблеми, розуміти взаємозв'язки і виявляти ефективні рішення. Співпраця та комунікація: Учні вивчають навички співпраці та ефективної комунікації через групові проекти та взаємодію в класі. Це готує їх до успішної співпраці в майбутньому житті та роботі. Активне навчання: Учні активно залучаються до навчального процесу, що сприяє кращому засвоєнню матеріалу та підвищує їхню мотивацію для навчання. Підготовка до змін: Синергетичний підхід навчає учнів адаптуватися до швидких змін в сучасному світі, розвиваючи навички самоорганізації та саморегуляції. Збагачення навчального середовища: Вчителі можуть використовувати синергетичний підхід для створення більш різноманітного та стимулюючого навчального середовища. Адаптивність: Синергетичний підхід дозволяє адаптувати навчання до потреб і інтересів студентів. Це робить освіту більш релевантною і привабливою для учнів. Вирішення складних завдань: Учні навчаються розв'язувати складні завдання і проблеми, оскільки синергетичний підхід стимулює творчий підхід до навчання. Підтримка інтердисциплінарного навчання: Синергетика сприяє об'єднанню різних дисциплін і допомагає учням бачити зв'язки між різними галузями знань. Активна участь у навчанні: Учні більше відчувають власну відповідальність за своє навчання та залучаються до самостійного вивчення матеріалу. Залучення різних типів навчання: Синергетика може бути адаптована для різних стилів навчання, дозволяючи кожному учню знайти оптимальний спосіб вивчення. Усі ці переваги роблять синергетичний підхід важливим і ефективним інструментом для покращення якості освіти та готовності учнів до викликів сучасного світу.

Номер слайду 15

Впровадження синергетичного підходу в освіту може стикатися з рядом викликів і перешкод, які необхідно враховувати і подолати. Ось деякі з можливих викликів і перешкод: Традиційність: Багато освітніх систем та навчальних закладів мають традиційну структуру та методику навчання. Впровадження нового підходу може суперечити цим традиціям і вимагати змін в управлінні освітою. Вчителі ініціатори: Вчителі мають ключову роль у впровадженні синергетичного підходу. Проте деякі вчителі можуть виявити опір новій методології, особливо якщо вони не мають досвіду роботи в такому середовищі. Навчальні програми та стандарти: Наявність суворих навчальних програм і стандартів може ускладнити впровадження синергетичного підходу, оскільки він передбачає більшу гнучкість та індивідуалізацію. Оцінка навчання: Синергетичний підхід може ставити під сумнів традиційні методи оцінки навчання, що вимагає перегляду системи оцінювання та відстеження навчальних досягнень учнів. Бюджетні обмеження: Впровадження синергетичного підходу може вимагати додаткових ресурсів для навчальних матеріалів, підготовки вчителів та створення спеціальних навчальних середовищ. Підготовка вчителів: Вчителі можуть потребувати спеціальної підготовки, щоб впроваджувати синергетичний підхід в класах. Це може вимагати часу і ресурсів. Опора спільноти: Успішне впровадження синергетичного підходу може залежати від підтримки батьків, адміністрації та інших членів освітньої спільноти. Розуміння концепції: Не всі учасники освітнього процесу можуть розуміти концепцію синергетики та її переваги. Це може створювати комунікаційні та освітні виклики. Щоб успішно впровадити синергетичний підхід в освіту, необхідно бути готовими реагувати на ці виклики, враховувати конкретні потреби та обставини своєї освітньої системи та активно працювати над подоланням перешкод. Запровадження синергетичного підходу може призвести до покращення навчання та підготовки студентів до складних завдань сучасного світу.

Номер слайду 16

Синергетичний підхід в освіті можна застосовувати в різних навчальних програмах і на різних рівнях освіти, від початкової школи до вищої освіти. Ось деякі приклади та способи застосування синергетичного підходу в навчальних програмах: Групові проекти: Учні працюють в групах над проектами, що вимагають спільної роботи, взаємодії та обміну ідеями. Вони вивчаються, як створювати спільні рішення та досягати спільних цілей. Проблемне навчання: Учні розв'язують реальні проблеми, що стимулює їх до аналізу, обговорення та знаходження оптимальних рішень. Проблеми можуть бути мультидисциплінарними, що сприяє інтеграції знань з різних областей. Інтерактивне навчання: Використання інтерактивних методів, таких як дискусії, дебати, рольові ігри та віртуальні симуляції, допомагає учням взаємодіяти та співпрацювати. Експерименти та дослідження: Учні здійснюють власні дослідження та експерименти, щоб вивчати нові явища та отримувати практичний досвід. Проекти на вибір: Учні мають можливість обирати проекти або завдання, які вони цікавлять найбільше, що сприяє індивідуалізації навчання. Менторство та співпраця з професіоналами: Залучення зовнішніх експертів та менторів допомагає учням отримувати практичний досвід і поради в реальному світі. Застосування технологій: Використання електронних ресурсів та онлайн-платформ для навчання може створювати можливості для інтерактивного навчання та співпраці в мережі. Рефлексія та самооцінка: Учні навчаються рефлексувати над своїм навчанням та виконувати самооцінку, що допомагає їм краще розуміти власні сильні та слабкі сторони. Підвищена роль вчителя: Вчителі виступають як провідники, ментори та фасилітатори навчання, стимулюючи взаємодію та співпрацю учнів. Інтердисциплінарні курси: Синергетичний підхід сприяє об'єднанню різних дисциплін у цілісні курси, де учні можуть бачити взаємозв'язки між різними галузями знань. Ці приклади демонструють, як синергетичний підхід може бути впроваджений у навчальні програми для створення більш ефективного та захоплюючого навчання, що сприяє розвитку критичного мислення, співпраці та готовності до складних завдань сучасного світу.

Номер слайду 17

Синергетичний підхід в освіті покликаний сприяти взаємодії різних компонентів навчального процесу для досягнення більшого рівня ефективності та якості навчання. Ось які компоненти і взаємодія між ними підтримують синергетичний підхід: Учні: Учні є центральним елементом навчання. Вони активно взаємодіють з іншими компонентами, ставлять запитання, виражають свої ідеї і розв'язують завдання. Учні можуть вчити один від одного та спільно розв'язувати проблеми. Вчителі: Вчителі виступають як фасилітатори навчання. Вони сприяють створенню сприятливого навчального середовища, ставлять завдання, сприяють обговоренню та рефлексії. Вчителі також взаємодіють з іншими вчителями та експертами для обміну досвідом. Навчальні матеріали: Навчальні матеріали, які можуть бути книгами, відео, інтерактивними програмами або онлайн-ресурсами, є джерелом інформації і знань. Учні та вчителі використовують ці матеріали для вивчення і розуміння предмету. Технології: Сучасні технології можуть підтримувати і полегшувати взаємодію між учнями та навчальними матеріалами. Вони можуть використовуватися для створення віртуальних середовищ, де учні можуть спілкуватися та співпрацювати. Співпраця: Взаємодія між учнями, вчителями та іншими учасниками навчального процесу стимулює обмін ідеями, дослідження та спільне навчання. Співпраця підсилює ефективність навчання. Середовище: Фізичне та соціальне навчальне середовище може створювати умови для співпраці та взаємодії. Важливо створити середовище, де учні та вчителі почуваються комфортно та стимульовано для спільної діяльності. Ефективне управління: Управління навчальним процесом та ресурсами грає важливу роль у взаємодії між компонентами. Ефективне планування та організація допомагають досягти максимальних результатів. Рефлексія та оцінка: Учні та вчителі взаємодіють під час процесу рефлексії та оцінки навчання. Вони вивчають, як вони прогресують, та визначають, як можна покращити результати. Загальний ефект синергетичного підходу полягає в тому, що він сприяє взаємодії між всіма цими компонентами, що збільшує якість навчання, стимулює творчий підхід та сприяє глибшому розумінню предмету. В результаті ця взаємодія допомагає учням розвивати критичне мислення, аналітичні навички та підготовку до складних завдань сучасного світу.

Номер слайду 18

Синергетичний підхід може бути успішно використаний у навчанні різних предметів, оскільки його ціль - створення сприятливого середовища для розвитку критичного мислення, творчості та співпраці між учнями. Ось як він може бути застосований у навчанні різних предметів: Математика: Групове розв'язання задач: Учні можуть працювати в групах, щоб розв'язати складні математичні задачі. Взаємодія допомагає розвивати різні підходи до вирішення проблем та обмінюватися стратегіями. Моделювання: Учні можуть створювати математичні моделі реальних ситуацій і аналізувати їх, спираючись на інтердисциплінарні знання. Проекти з математики: Учні можуть створювати проекти, де вони застосовують математичні концепції для вирішення конкретних завдань, таких як дослідження статистики, аналіз фінансових даних тощо.Історія: Рольові ігри: Учні можуть брати участь у рольових іграх, де вони відтворюють історичні події та персонажів. Це допомагає зрозуміти контекст та мотивацію історичних подій. Дослідницькі проекти: Учні можуть проводити дослідження історичних подій, вивчати різні джерела інформації та аналізувати їх. Обговорення та дебати: Взаємодія учнів у формі обговорень та дебатів допомагає розкрити різні точки зору на історичні події.

Номер слайду 19

Існують численні освітні програми та ініціативи, які успішно використовують синергетичне навчання для досягнення більшої ефективності та залучення студентів. Ось кілька прикладів: Програма "Педагогіка глобального громадянина" (Global Citizenship Education): Ця програма створена для підготовки студентів до глобальних викликів та сприяє розвитку їхньої громадянської компетентності. Вона використовує синергетичний підхід, поєднуючи різні аспекти навчання, включаючи соціальні науки, мистецтво, культурну спадщину та глобальні проблеми. Проект "STEM освіта" (Science, Technology, Engineering, and Mathematics Education): STEM освіта активно використовує синергетичний підхід для покращення навчання у галузі природничих наук та технологій. Учні працюють в командах над проектами, що об'єднують науку та практику, та застосовують знання з різних предметів. Проекти з глобального навчання: Освітні організації та школи співпрацюють, щоб створювати проекти з глобального навчання, які залучають студентів з різних країн для спільного навчання та обміну досвідом. Програма "Інтегрована мистецька освіта": Ця програма спільно використовує мистецтво та інші предмети, такі як математика, історія та література, для створення більш глибокого розуміння та аплікації знань. Учні можуть створювати мистецькі проекти, які відображають їх розуміння навчального матеріалу. Ініціатива "Більше досліджень, менше лекцій": Деякі університети впроваджують цю ініціативу, яка визначає дослідницьку діяльність як основний метод навчання. Учні активно залучаються до досліджень, співпрацюють з факультетом та здобувають практичний досвід. Міждисциплінарні курси у вищій освіті: Багато університетів пропонують міждисциплінарні курси, які поєднують різні предмети та дозволяють студентам досліджувати складні проблеми з різних точок зору.

Номер слайду 20

Висновки Отже,випливає, що синергетичний підхід імпліцитно притаманний будь-якій педагогічній теорії та практиці, що спрямовується на концептуалізацію та розбудову ефективної педагогічної системи, яка, відповідно до системних принципів її актуалізації, є цілісною відкритою сутністю.. Установлено, що синергетичний підхід у педагогіці постає тим загальним теоретичним методом, завдяки якому можна провести цілісне концептуальне узагальнення в системі психолого-педагогічних наук, підвести під ними єдиний "теоретичний знаменник", зрозуміти логіку розвитку педагогічної думки та функціонування педагогічних систем, що засвідчує про високий системно-організуючий, узагальнюючо-класифікаційний, інноваційний ресурс синергетичного підходу. Дослідження, яке підтверджує високий евристичний потенціал синергетичного підходу до аналізу освітніх реалій та тенденцій , не вичерпує всіх аспектів проблеми та виявляє потребу в організації більш детальних досліджень в сфері виховних технологій. Особливо важливим можна вважати дослідження перспектив використання синергетичного підходу в педагогічному проектуванні та педагогічній інноватиці Синергетичний підхід в освіті не лише сприяє покращенню навчального процесу, але й готує учнів до викликів і змін у сучасному світі. Він розвиває креативність, критичне мислення та співпрацю, що є важливими компетенціями для досягнення успіху в будь-якій сфері життя. Таким чином, синергетичний підхід в освіті має велике значення для розвитку сучасного суспільства та підготовки нового покоління лідерів і інноваторів.

Номер слайду 21

Використані джерела інформації1. Усатенко Т. П. Інноваційні технології: концептне структурування навчальної інформації / Т. П. Усатенко Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи. Збірник наукових праць. Частина 2 / За ред. М. М. Козяра та Н. Г. Ничкало. – Львів: ЛДУ БЖД, 2009. – С. 130–133. 2. Хакен Г. Синергетика : Иерархии неустойчивостей в самоорганизующихся системах и устройствах : Пер. с англ. / Г. Хакен. – М. : Мир, 1985. – 423 с.  3. Яковець Н.І. Парадигмальні зміни в педагогічній науці на зламі сторіч : досвід Росії та України /Н.І. Яковець. – Наукові записки. Серія : Психолого-педагогічні науки (Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя) / За заг. ред. проф. Є.І. Коваленко. – Ніжин : Вид-во НДУ ім. М. Гоголя, 2007. – № 2. – С.60-63.

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Презентації
Додано
6 листопада 2023
Переглядів
1907
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку