ТЕМА: «СИНОНІМИ (повторення і поглиблення). СИНОНІМІЧНИЙ РЯД. РОЛЬ СИНОНІМІВ У МОВЛЕННІ».
КЛЮЧОВІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: спілкування державною мовою, спілкування іноземними мовами, математична компетентність, інформаційно-цифрова компетентність, уміння вчитися впродовж життя, екологічна грамотність, розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі здібності, культуру усного й писемного мовлення; розвивати вміння працювати в колективі
ПРЕДМЕТНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ: поглибити знання учнів про синоніми, формувати вміння визначати їх в реченнях і користуватися словником синонімів, утворювати синонімічні ряди.
ЗАГАЛЬНОКУЛЬТУРНІ КОМПЕТЕНТНОСТІ : виховувати увагу до слова, спостережливість і навички самостійної роботи, добре ставлення один до одного.
ОБЛАДНАННЯ: підручник, комп’ютер або телефон з доступом до мережі Інтернет, рефлексійні картки, «ромашка синонімів».
ТИП УРОКУ: комбінований.
ФОРМА ОРГАНІЗАЦІЇ УРОКУ: колективна, парна, групова, індивідуальна.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Бесіда(згадуємо матеріал вивчений раніше):
— Чи пам’ятаєте ви, що таке лексикологія?
— Що таке лексика?
— Які групи лексики вам відомі з початкових класів?
Вступне слово вчителя.
Дуже часто при написанні творів нам необхідно описати якийсь предмет або явище, для цього важливо мати багатий словниковий запас. Сьогодні ми здійснимо подорож на планету «Лексикологія», а конкретно попрацюємо з синонімами, адже саме вони неабияк допомагають нам обрамлювати наші розповіді і твори, робити їх досконалими, завершеними, уникати повторів.
Перед вами картки, на які ми звернемо увагу на початку уроку і спробуємо сформулювати очікувані результати (продовжіть речення):
Сьогодні на уроці я хочу згадати…
Я хочу отримати…
Від уроку я очікую…
III. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ МАТЕРІАЛУ
1. Слово вчителя.
1) Що таке синоніми? Синоніми (від гр. synonymos — однойменний) — слова, різні за звучанням і написанням, але однакові або дуже близькі за лексичним значенням: лелека, бусол, чорногуз; чемний, вихований, ввічливий.
2) Що таке синонімічні ряди? За спільним лексичним значенням синоніми об’єднуються в синонімічні ряди. Синоніми допомагають уникнути небажаних повторів слів, точніше висловити думку: Знову брели від порога правдивої цілі шукати. (П. Грабовський). (На відміну від слів іти, прямувати тощо слово брести означає невпевнений, нецілеспрямований рух).
У тексті подібну роль виконують і слова, лексичні значення яких не збігаються, а лише за певними ознаками зближуються: Навесні на нашій хаті поселилися лелеки. Ми, діти, були дуже раді гостям. Незабаром птахи вивели малят.
2. Робота з підручником.
1) Опрацювання теоретичного матеріалу ( параграф 10)
2) Виконання вправ і завдань ( вправа 75)
3. Лексична робота.
Для зручності скористайтеся онлайн-словником синонімів за покликанням: https://1675.slovaronline.com/
Спишіть словосполучення , оберіть слово в дужках (яке найкраще підходить). (зростання, поступ, розквіт, процвітання) справи ;
(покращення, удосконалення) самопочуття;
(відвага, хоробрість, сміливість, безстрашність) військових.
Поясніть, чому ви обрали саме ці слова.
Доберіть до поданих слів синонімічні ряди ( мінімум по три слова): бігти, вчити, шукати, блукати, подорожувати.
(Учитель ділить учнів на 2 групи, кожна працює над окремою квіткою. Перемагає та спільнота, яка підбере більше синонімів).
Гра «ромашка синонімів». У кожну пелюстку напишіть слово-синонім до основного:
VШ. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Лексична робота.
Складіть із поданих слів синонімічні ряди. Установіть, до якої частини мови відносяться синоніми кожної групи.
Мудрий, сумний, вітер, радісний, лагідно, кімната, приязно, мирно, гортати, бадьорий, ревти, ураган, репетувати, буря, приміщення, любо, нежурливий, невтішний, розумний, зал, галасувати, кричати, журливий, веселий, печальний.
Перекладіть на англійську мову 5 синонімів на ваш вибір.
IX. ПІДСУМКИ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ.
Перед вами рефлексійні картки (продовжіть речення):
Сьогодні на уроці я згадав (згадала)…
Я отримав (отримала)…
Я навчився (навчилася)…
X. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Параграф 10, вправа 77
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ