1. Повторення вивченого.
Поняття про синтаксис.
Навести приклади використання синтаксичного аналізу.
2. Переглянути матеріал про синтаксис.
3. Рефлексія. Підсумок уроку.
4. Тренувальні вправи за підручником.
5 . Опитування щодо теми заняття.
6. Домашнє завдання: скласти невеликий твір з різними реченнями. Два речення розібрати синтаксично.
https://naurok.com.ua/biblioteka/ukrainska-mova/klas-11
Після цього перейдіть до редагування складносурядних речень, у яких допущено граматичні помилки, й обговоріть, яких помилок найчастіше можна припуститися
при написанні цього типу складних речень.
Учень має знати Учень має розуміти Учень має вміти
» види складних речень;
» особливості створення складносурядних речень;
» правила пунктуації у складносурядних реченнях.
» різницю між складносурядними та складнопідрядними реченнями, а також простими реченнями, що ускладнені однорідними членами;
» різницю між сполучниками сурядності та підрядності.
» визначати кількість граматичних основ у реченні;
» знаходити в тексті складносурядні речення;
» знаходити й виправляти пунктуаційні помилки у складносурядних реченнях;
» пояснювати позицію розділових знаків у них, обґрунтовуючи відповідними правилами;
» складати тексти, використовуючи цей тип речень.
Уміння і навички з Що необхідно
Мета інфомедійної грамотності підготувати до уроку
» сформувати розуміння » розуміння, як працюють медіа: розуміння » мультимедійний проєктор, комп’ютер та особливостей роботи принципів роботи агрегаторів новин; екран;
агрегаторів новин і навички » усвідомлення переваг і недоліків агрегаторів » презентацію «Редагування речень, у яких
безпечного користування ними новин як джерела суспільно важливої інформації; допущено граматичні помилки»;
як джерелом новин. » критичний аналіз заголовків; » за потреби — додаткову презентацію » навички ефективного пошуку інформації. «Гра».
Частина 1 Для приміток:
ЗАПИТАЙТЕ учнів:
zЯкі речення називають складносурядними? z Які індикатори допомагають нам зрозуміти, що перед нами саме складносурядне речення? z Скільки граматичних основ може мати складносурядне речення? Тільки дві чи й більше? z Якими засобами мають бути пов’язані між собою ці граматичні основи, щоб речення було складносурядним?
zЯкі розділові знаки переважно використовуються для розмежування граматичних основ у складносурядному реченні?
zУ яких випадках між частинами складносурядних речень потрібно ставити кому? Коли тире? А коли крапку з комою? z У яких випадках ми не поставимо жодного розділового знака перед сполучниками сурядності?
ПІДСУМУЙТЕ відповіді та за потреби короткоПОЯСНІТЬ теоретичний матеріал, який клас вивчав на попередніх уроках.
ПРИМІТКА. Після вправи учні можуть і далі сидіти командами, адже в наступній частині вони продовжать групову роботу.
ЗАПИТАЙТЕ. z Чи чули ви коли-небудь слово «агрегатор»? Що воно означає?
z Чи натрапляли ви в інтернеті на сайти-агрегатори? Які саме? Наведіть приклад.
ПОЯСНІТЬ. Слово «агрегатор» пішло від латинського aggregatio, що означає «накопичення». Тобто агрегатори є накопичувачами, тими, хто щось збирає й об’єднує в певні категорії. За своїм принципом вони нагадують каталоги, довідники. Агрегатор теж збирає великі обсяги інформації, але при цьому ще й групує її за певним фактором. В інтернеті ми можемо бачити різні сайти-агрегатори. Досить популярні у користувачів товарні сайти-агрегатори. Наприклад, на такому сайті можуть бути зібрані пропозиції купівлі побутової техніки з різних інтернет-магазинів. Тож у цьому агрегаторі дуже зручно порівняти, де дешевше можна придбати холодильник.
ПРИМІТКА. Щоб краще зрозуміти для себе, як працюють сайти-агрегатори, перегляньте перед уроком кілька таких ресурсів: https://rozetka.com.ua/ua/ (агрегує на одному сайті товари й послуги від різних продавців), https://
ek.ua (порівнює ціни в різних інтернет-магазинах), https://skidochnik.com.ua (зібрані різні знижки й акції на купівлю товарів і послуг), https://tours.ua/ (каталог турів від різних туристичних операторів), https://www.skyscanner.com.ua (об’єднує на одному сайті пропозиції різних авіакомпаній).
ЗАПИТАЙТЕ. z Як ви думаєте, що таке «новинні агрегатори»?
z Що збирають агрегатори новин?
z За яким принципом вони групують інформацію? z Звідки агрегатори беруть новини? z Які новинні агрегатори ви знаєте?
ПОЯСНІТЬ.
Агрегатори новин — це сайти, програми чи застосунки, які автоматично збирають і структурують новинні повідомлення.
Джерелами інформації для новинних агрегаторів є засоби масової інформації: інтернет-медіа, інформаційні агентства, блоги тощо. Наприклад, агрегатор підключається до новинної стрічки нашого місцевого сайту та синхронізує наші, тобто локальні, новини з загальнодержавною інформаційною стрічкою. Агрегаторами новин є такі сайти, як Ukr.net, Google News, I.ua.
ПРИМІТКА. Перед уроком також рекомендуємо вам ознайомитися із цими сайтами: http://ukr.net, https://news. google.com, https://news.i.ua.
ЗАПИТАЙТЕ. z Хтось із вас користувався цими ресурсами?
zЧому ви обрали саме його? Які переваги для себе виділили? z Що вам найбільше сподобалося в цьому агрегаторі новин?
ПОЯСНІТЬ учням, які переваги мають новинні агрегатори й чому вони є популярними.
zОсновна перевага агрегаторів новин полягає в умілому сортуванні інформації, наприклад за тематикою (технології, політика, світ) чи регіоном (місто, район, область).
zЗавдяки агрегаторам нам легше зорієнтуватися у великому потоці інформації, адже ми можемо цілеспрямовано переглянути, наприклад, новини спорту. Це, звісно, значно заощаджує наш час, адже щодня нам уже не треба переглядати десятки різних спортивних сайтів, ми можемо знайти все на одному ресурсі — агрегаторі.
z Також дивує швидкість оновлення новинної стрічки на сайтах-агрегаторах. Оскільки агрегатор має десятки джерел, звідки збирає новини, це додає оперативності в донесенні інформації про події.
zУ деяких агрегаторах можна формувати персональну стрічку новин, зазначаючи, які теми вас найбільше цікавлять, чи обираючи ЗМІ, новини яких ви хочете читати частіше.
zА також, крім категорій, деякі агрегатори виділяють додаткові гілки новин. У такій гілці буде зібрано новини з різних ЗМІ, що стосуються однієї події.
zУявімо, що сьогодні звільнили чиновника Петренка. Інформацію про цю подію ми шукатимемо в категорії «Політика» і побачимо там гілку «звільнення Петренка». У ній будуть зібрані новини з різних сайтів, які писали про цю подію та пояснювали причини його звільнення. Така гілка допоможе порівняти, як різні ЗМІ подають одну й ту ж саму інформацію, скажімо, як це зроблять ЗМІ, що належать Петренкові, та медіа, власниками яких є його противники.
ЗАПРОПОНУЙТЕ учням ознайомитися ближче з новинними агрегаторами й дослідити, які мінуси вони мають.
Для початку об’єднайте учнів класу в три команди та попросіть їх організувати своє колективне робоче місце.
ПРИМІТКА. Можете запропонувати учням працювати в тих самих командах, що були сформовані для попередньої гри.
Розподіліть між командами, роботу якого новинного агрегатора вони досліджуватимуть: Ukr.net, Google News чи I.ua.
Потім роздайте кожній із команд по одному аркушу для фліпчарта й набору маркерів, олівців чи фломастерів.
ПОЯСНІТЬ. Ваше завдання — відвідати сайт новинного агрегатора, який дістався вашій команді, переглянути, новини з якої тематики можна на ньому відшукати, та дослідити, які мінуси має цей новинний агрегатор. Результати ваших пошуків зафіксуйте на плакаті так, щоб інші учні зрозуміли їх без додаткових пояснень.
На виконання завдання дайте учням приблизно 3 хвилини. За потреби допомагайте їм, відповідаючи на запити чи запитання, тримайте їх у тонусі уроку, нагадуючи про обмеження в часі, та акцентуйте на тому, що це командне завдання, а не персональне.
Як тільки завершиться час для підготовки, ЗАПРОПОНУЙТЕ командам влаштувати «вільну екскурсію». Для цього покладіть три плакати в різних кінцях класу. Плакати будуть експонатами у вашому музеї, а учні гратимуть роль відвідувачів. Зорієнтуйте їх оперативно й самостійно в довільному порядку ознайомитися з роботами інших команд, виділивши на це всього 1–2 хвилини.
ЗАПИТАЙТЕ. z Які групи новин вам найчастіше траплялися на сайтах новинних агрегаторів? z Чому там були саме такі категорії? Про що це свідчить? z Які мінуси агрегаторів новин ви побачили у процесі роботи?
ПІДСУМУЙТЕ відповіді учнів щодо мінусів.
ПРИМІТКА. Якщо учням буде складно так швидко сформувати свою позицію, зверніть їхню увагу на такі недоліки новинних агрегаторів:
zавтоматичне сортування новин за категоріями не завжди точне; z новини з сайтів із різною репутацією (тобто можуть траплятися фейки); z сенсаційні заголовки для зацікавлення користувачів переходити на сайт;
zчасто люди читають тільки заголовки новин, не відкриваючи самих текстів (виникає ілюзія, що із заголовка зрозуміло, про що новина) тощо.
ПОЯСНІТЬ учням, як тема агрегаторів новин пов’язана з темою сьогоднішнього уроку: «Ми тільки що говорили про агрегатори, новини й заголовки, а зараз перейдемо до практики. Ми читатимемо заголовки новин із новинних агрегаторів і редагуватимемо їх».
У цій частині ви можете вибрати один із двох варіантів організації роботи. Перший підійде для класу, де всі чи майже всі учні мають смартфони та можливість користуватися інтернетом (мобільним чи Wi-Fi). Другий — для класу, де є труднощі з доступом кожного учня до новинних агрегаторів.
ЗАПРОПОНУЙТЕ учням спільно навести лад у класному просторі та повернути парти й стільці в початковий порядок.
ПОЯСНІТЬ. Наступний блок уроку буде індивідуальний, усі ви працюватимете самостійно. Щоб наша робота пішла швидко, підготуйте один аркуш паперу та розірвіть його на шість однакових клаптиків. Після цього
дістаньте ручку, телефон і під’єднайтеся до шкільного Wi-Fi чи увімкніть мобільний інтернет.
ПРИМІТКА. Простежте, чи всі учні встигли виконати умови. Можливо, у когось виникли проблеми з доступом до інтернету. Попросіть інших учнів кооперуватися і за потреби «роздавати» мобільний інтернет своїм
однокласникам.
ПОЯСНІТЬ. Ваше завдання — у стрічці новин агрегатора знайти 6 заголовків, які за своєю структурою є складносурядними реченнями, та записати їх на окремих клатиках паперу, додавши свої ім’я. Додаткові бали –
тим учням, які знайдуть і виправлять помилки у реченнях, яких, можливо, припустились журналісти.
Далі слід розділити клас на дві умовні частини, наприклад за рядами парт. Оголосіть, що всі учні, які сидять у першій частині класу, працюватимуть із сайтом новинного агрегатора Ukr.net, а ті, хто сидить у другій, — з Google News.
ЗАПРОПОНУЙТЕ учням перейти на сайти новинних агрегаторів, що їм дісталися, та розпочати виконання завдання. Усього на цю роботу відведіть учням приблизно 10 хвилин.
ПРИМІТКА. У процесі виконання завдання дозвольте учням вільно користуватися підручником та іншими допоміжними ресурсами: таблицями, схемами тощо. Адже в них може виникнути потреба звернутися до правил.
Коли час на виконання завдання спливе, візьміть дві шапки (вази, мішечки тощо) та ЗАПРОПОНУЙТЕ в одну з них скласти аркуші з реченнями тим учням, що шукали їх серед заголовків агрегатора новин Ukr.net, а в другу — тим, чиїм джерелом були Google News.
Ретельно перемішайте клаптики з реченнями та запропонуйте учням із протилежної команди наосліп дістати із шапки по 6 клаптиків паперу. Це означає, що учні, які тільки що шукали заголовки на Ukr.net, далі працюватимуть із заголовками з Google News і навпаки.
ПОЯСНІТЬ. Тепер ми переходимо до другої частини завдання. У кожного з вас знову є по 6 аркушів із заголовками.
Ваше завдання – перевірити, чи дійсно це складносурядне речення, і якщо ні – на звороті цього пояснити чому, а також вказати своє ім’я та прізвище.
ЗАПРОПОНУЙТЕ учням виконати це завдання за 5 хвилин. Цього разу попросіть їх відкласти усю допоміжну літературу, якою вони могли користуватися раніше, щоб перевірити самих себе.
Після цього разом з учнями ПІДСУМУЙТЕ, які помилки найчастіше вони знаходили у складносурядних реченнях, і визначте, які прогалини у знаннях мають учні. Щоб закрити їхні потреби, поверніться до теоретичного матеріалу
за темою. Варіант 2
Щоб працювати з учнями за цим варіантом розвитку подій на уроці, увімкніть додаткову презентацію до уроку, що називається «Гра». Також візьміть 4 аркуші та зробіть на них такі написи: «Все правильно», «Є помилки», «Це не складносурядне речення» та «Я здаюся». Далі повісьте їх у різних кутках класу трохи вище від рівня очей учнів.
Тим часом ЗАПРОПОНУЙТЕ учням відставити парти та стільці вбік (для цієї вправи нам знадобиться простір усього класу) і зібратися разом у центрі класу. Це місце буде відправною точкою для кожного нового етапу гри.
ПОЯСНІТЬ учням: «Зараз ми всі разом зіграємо в гру. Я демонструватиму вам на проєкторі речення. Усі вони є заголовками реальних новин, що були знайдені завдяки новинним агрегаторам, які ви нещодавно досліджували. Після того як ви уважно прочитаєте речення, маєте вибрати один із варіантів відповіді. Погляньте на кути нашого класу. У кожному з них є по одному напису, а точніше — варіанту вашої відповіді. Якщо ви вважаєте, що речення на екрані записано без помилок, то маєте підбігти до кутка «Все правильно». Якщо ви помітили неточності, біжіть до кутка «Є помилки». Коли ви зрозумієте, що на екрані просте чи складнопідрядне речення, прямуйте до кутка «Це не складносурядне речення», а якщо не знаєте, що відповісти, чи вагаєтеся — ваш куток «Я здаюся». На ухвалення рішення у вас буде всього 30 секунд. Стартовою точкою для кожного нового речення буде місце, у якому ви зараз стоїте, тобто центр нашого класу».
Увімкніть перший слайд додаткової презентації «Гра» із заголовком «Археологи знайшли на Тернопільщині артефакти бронзової доби й давньоруські поховання» та ЗАПРОПОНУЙТЕ учням обрати свій варіант відповіді.
Подивіться, як розмістилися учні в класі, і ЗАПИТАЙТЕ в когось з учнів, які вибрали один із неправильних варіантів відповіді: «Чому ви зробили саме такий вибір? Поясніть!»
ПІДСУМУЙТЕ учнівські аргументи й увімкніть наступний слайд, де є правильна відповідь на запитання.
Обговоріть з учнями, які з самого початку стали у правильному кутку класу, що допомогло їм досягнути мети й дати коректну відповідь. Проведіть аналогію між відповідями учнів і правилами, які ви вивчали на попередніх уроках.
ПОЯСНІТЬ учням, що для успіху в цій грі достатньо бути уважними та вчитуватися в заголовок, а також, звісно, знати правила написання складносурядних речень.
ЗАПРОПОНУЙТЕ учням повернутися на точку старту, тобто в центр класу, і повторіть цей алгоритм із наступними 14 реченнями. У середньому на роботу з одним реченням у вас є близько 2 хвилин.
ПРИМІТКА. Якщо ви вирішили працювати з учнями із місця в зошитах, влаштуйте кросперевірку. Після того як буде записано всі речення, попросіть передати зошити своєму сусідові/сусідці по парті для перевірки й лише в
цей момент увімкніть слайди із правильними відповідями.
У цій частині уроку спробуйте на практиці оцінити недоліки та загрози агрегаторів новин. Для цього прочитайте заголовок, а потім перегляньте текст новини й порівняйте своє розуміння повідомлення. Для ілюстрації цього завдання вибрано новину, із заголовком якої учні працювали в попередній частині (якщо ви працювали за другим варіантом розвитку подій).
ЗАПРОПОНУЙТЕ учням поглянути на екран і прочитати заголовок «Батькам та вчителям заборонили лаяти і бити дітей». Визначити, який це тип речення, і далі переробити його на складносурядне («Батьки більше не зможуть бити дітей, а вчителям заборонили лаяти учнів».)
ЗАПИТАЙТЕ. z Як ви думаєте, про що йдеться в новині з таким заголовком? z Чи вважаєте ви описане в заголовку важливою подією? Чому?
Далі ЗАПРОПОНУЙТЕ учням ознайомитися із текстом цієї новини, увімкнувши наступний слайд.
Дайте учням кілька хвили на прочитання новини та ПОЯСНІТЬ: «У новині йдеться про ухвалення у Франції закону, що забороняє дорослим застосовувати з виховною метою насильство до дітей».
ЗАПИТАЙТЕ. z Чи збіглися ваші очікування з реальністю?
zЯк ви вважаєте, чи відповідає цей заголовок новині? z Які важливі деталі було опущено при насипанні заголовку?
zНа кого була розрахована ця новина? z Чому журналісти написали саме такий заголовок до новини?
ПІДСУМУЙТЕ відповіді учнів, звертаючи їхню увагу на те, що заголовок може вводити в оману й часом зовсім не відповідати тому, про що йдеться в тексті самої новини, що це роблять з метою заробітку та збільшення кількості
натискань і переходів на сайти з агрегаторів новин.
ЗАПИТАЙТЕ. z Яку роль відіграють заголовки в агрегаторах новин? z З яких сайтів збирають новини агрегатори? З усіх, що існують в інтернеті? Чи є певна фільтрація? z За яким принципом добирають сайти для подальшої агрегації їхніх новин? Що виконує роль фільтра?
zДе ми можемо дізнатися цю інформацію?
ПОЯСНІТЬ. Агрегатори новин не зобов’язані збирати інформацію зі всіх інформаційних сайтів, що є в інтернеті. Навпаки, кожен із них має свою політику щодо вмісту. Утім, знайти її на сайті непросто. Кнопка для переходу на таку сторінку часто замаскована, розміщена десь внизу й написана маленьким шрифтом.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Запропонуйте учням дослідити, які вимоги до новин агрегатори Ukr.net чи Google News висувають засобам масової інформації. Підкажіть, що ця інформація може бути розміщена на сторінці про сайт, співпрацю, підключення ЗМІ до стрічки новин агрегатора чи політику ресурсу щодо вмісту. Результати своїх дослідів попросіть оформити в короткий текст «5 правил для розміщення новин на агрегаторі Ukr.net або Google News», де кожне правило варто записати у вигляді складносурядного речення.
1. Агрегатор новин [Електронний ресурс] // Велика українська енциклопедія. — Режим доступу до ресурсу: https://vue.gov.ua/Агрегатор_новин.
2. Бондаренко В., Пестрецова О. Використання агрегаторів новин у практиці підготовки бібліотечних інформаційно-аналітичних продуктів / В. Бондаренко, О. Пестрецова // Наук. пр. Нац. б-ки України ім. В. І. Вернадського : зб. наук. пр. / НАН України, Нац. б-ка України ім. В. І. Вернадського, Асоц. б-к України. — Київ, 2018. — Вип. 49. — C. 235–247.
3. Археологи знайшли на Тернопільщині артефакти бронзової доби й давньоруські поховання [Електронний ресурс] // Укрінформ. — 18.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://www.ukrinform.ua/rubrictourism/2742995-arheologi-znajsli-na-ternopilsini-artefakti-bronzovoi-dobi-j-davnoruski-pohovanna.html.
4. Батькам та вчителям заборонили лаяти і бити дітей [Електронний ресурс] // Закон і бізнес. — Режим доступу до ресурсу: https://zib.com.ua/ua/138445-batkam_ta_vchitelyam_zaboronili_layati_i_biti_ditey_.html.
5. В Україні стало менше рогатої худоби, але збільшилося поголів’я птиці [Електронний ресурс] // Kurkul. — 17.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://kurkul.com/news/16530-v-ukrayini-stalo-menshe-rogatoyihudobi-ale-zbilshilosya-pogolivya-ptitsi.
6. Вілл Сміт показав, як відсвяткував 21-й день народження сина, і це дуже зворушлива картина [Електронний ресурс] // Kurkul. — 15.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://lux.fm/vill-smit-pokazav-yakvidsvyatkuvav-21-j-den-narodzhennya-sina-i-ce-duzhe-zvorushliva-kartina_n84144.
7. Кайлі Дженнер рекламує косметику, а її звинувачують в пластиці [Електронний ресурс] // Kurkul. — 16.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: http://glianec.com/perfume/31524kaili-dzhenner-reklamuekosmetiku-a-ii-zvinuvachuyut-v-plastici-foto.html.
8. Лайка замість похвали, або Чому українські спортсмени міняють громадянство [Електронний ресурс] // 24 канал. — 11.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://24tv.ua/layka_zamist_pohvali_abo_ chomu_ukrayinski_sportsmeni_minyayut_gromadyanstvo_n1177854.
9. На ринках Закарпаття активно продають яфину, однак ціни виросли [Електронний ресурс] // Mukachevo net. — 14.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: http://www.mukachevo.net/ua/news/ view/575307.
10. Найбільшому айсбергу в світі виповнилося 2 роки, і він дрейфує до своєї загибелі [Електронний ресурс] // Урядовий кур’єр. — 15.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://ukurier.gov.ua/uk/news/ najbilshomu-ajsbergu-v-sviti-vipovnilosya-2-roki-i/.
11. Попереджають, штрафують, але агітатори все одно порушують виборче законодавство [Електронний ресурс] // 20 хвилин. — 18.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://te.20minut.ua/Podii/poperedzhayutshtrafuyut-ale-agitatori-vse-odno-porushuyut-viborche-za-10904194.html.
12. Скупий платить двічі, або Як чоловік у Рівному позбувся новенької BMW [Електронний ресурс] // Радіо Трек. — 14.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://radiotrek.rv.ua/news/skupyy_platyt_dvichi_abo_ yak_cholovik_u_rivnomu_pozbuvsya_novenkoi_bmw_238345.html.
13. Теорія чистої енергетики та практика ядерних досягнень [Електронний ресурс] // УНІАН. — 16.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://www.unian.ua/economics/energetics/10619664-teoriya-chistoji-energetikita-praktika-yadernih-dosyagnen.html.
14. У Бразилії зафільмували сотні личинок, які злилися в одну і повзуть вулицею [Електронний ресурс] // ТСН. — 18.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://tsn.ua/tsikavinki/u-braziliyi-zafilmuvali-sotni-lichinok-yakizlilisya-v-odnu-i-povzut-vuliceyu-1380093.html.
15. Яйця та овочі здешевшали, а фрукти та м’ясо зросли в ціні на Черкащині [Електронний ресурс] // Нова Доба. — 16.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://novadoba.com.ua/59692-yaycya-ta-ovochi-zdeshevshaly-afrukty-ta-myaso-podorozhchalo-v-regioni.html.
16. Якою буде коаліція у Верховній Раді та хто може стати прем’єром. Прогнози американських експертів [Електронний ресурс] // Голос Америки. — 14.07.2019. — Режим доступу до ресурсу: https://ukrainian. voanews.com/a/prokoalitsiju-vid-ekspertiv/4999174.html.
АВТОРКА: Наталя Гринюк
Матеріали розроблені в рамках проєкту «Вивчай та розрізняй: інфо-медійна грамотність», який виконується IREX за підтримки посольств США та Великої Британії, у партнерстві з Міністерством освіти і науки України та Академією української преси. Використання матеріалів дозволене лише з некомерційною метою і за умови посилання на проєкт та IREX.