Презентація "Практична риторика. Етикетні жанри"

Про матеріал
Життя людини в суспільстві регламентоване системою різних правил, законів. Правила соціальної поведінки людини, які виробилися впродовж усієї культурної еволюції людства і враховують його соціально-історичний досвід, становлять зміст поняття "етикет". Знання правил мовленнєвого етикету виступає не тільки показником зовнішньої культури людини, але й має безпосередній влив на формування її особистості, на виховання високої моралі, духовності. Засвоєння мовленнєвого етикету, вміння користуватися ним робить спілкування приємним і бажаним.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Етикетні жанри

Номер слайду 2

Одного разу мудрий чоловік сказав: Три речі ніколи не повертаються назад: час, слово, можливість. Три речі не слід втрачати: спокій, надію, честь. Три речі в житті найцінніші: любов, переконання, довіра. Три речі в житті ненадійні: влада, удача, стан. Три речі визначають людину: праця, чесність, досягнення. Три речі руйнують людину: вино, гординя, злість. Три речі найважче сказати: я люблю тебе, вибач, допоможи мені

Номер слайду 3

До основних етикетних жанрів належать привітання й вибачення. Правила мовленнєвого етикету залежать від мовленнєвих ситуацій, до яких належать знайомство, прощання, вибачення, прохання, запрошення, вітання, пропозиція, порада, відмова, згода, співчуття, комплімент тощо.

Номер слайду 4

Мовленнєвий етикет висуває перед людьми, що спілкуються, певні вимоги. Їх розмова має бути ввічливою, статечною, пристойною, а самі комуніканти мають виявляти один до одного уважність і повагу. Існують формули мовного етикету. Відомо, що спілкування можливе за наявності мовця, адресата, до якого звернена мова, а також мети й теми мовленнєвої діяльності. Схематично код мовленнєвої ситуації можна зобразити так: “хто – кому – чому – про що – де – коли”. Етикетною вважається тільки та ситуація, для якої суттєвими є відмінності між мовцями (їхній вік, соціальний статус, стать тощо). Структуру мовного етикету визначають такі основні елементи комунікативних ситуацій, які властиві всім мовцям: звертання, привітання, прощання, вибачення, подяка, побажання, прохання, знайомство, поздоровлення, запрошення, пропозиція, порада, згода, відмова, співчуття, комплімент, присяга, похвала тощо. З-поміж них вирізняють ті, що вживаються при зав’язуванні контакту між мовцями – формули звертань і вітань; при підтриманні контакту – формули вибачення, прохання, подяки та ін.; при припиненні контакту – формули прощання, побажання тощо. Названі елементи мовного етикету покликані репрезентувати, насамперед, увічливість розмовників. Дотримуючись правил мовного етикету, ми передусім засвідчуємо свою вихованість, шану й уважність до співрозмовника, привітність, приязнь, прихильність, доброзичливість, делікатність, тобто риси, віддавна притаманні нашому народові.

Номер слайду 5

Вислови мовленнєвого етикету, закріплені за певними ситуаціями ввічливих взаємин між комунікантами, у результаті багаторазової повторюваності стали стійкими формулами спілкування, стереотипами – типовими, стійко повторюваними конструкціями, що використовуються практично в усіх ситуаціях спілкування та являють собою готові формули. Приклади найбільш типових формул:1. Етикетні одиниці, якими виражається вітання: Добрий ранок! Доброго ранку! Добрий день! Доброго дня! Добридень! Добрий вечір! Здрастуйте! Моє шанування! Вітаю Вас!Поради:– Вітаючись, добирайте ту вітальну формулу, яка підходить для даної ситуації.– Вітаючись, привітно посміхайтеся. Дивіться людині у вічі. Вітаючись, не тримайте руки в кишенях. Зніміть рукавички (у рукавичках може дозволити собі вітатися лише жінка).– Якщо Ви молодший, вітайтеся першим.– Якщо Ви кудись зайшли (до установи, до квартири чи хати друзів), вітайтеся першим (першою).– Жінку має вітати чоловік (руку для вітання першою подає жінка).– Підлеглий має привітати свого керівника (а руку може подати першим керівник).– Незалежно від віку, статі, посади тощо першим (першою) вітається той (та), хто заходить до кімнати (кабінету).– Ідучи в гості, не забудьте, що першою маєте привітати господиню, потім господаря, потім гостей (у тому порядку, як вони сидять).

Номер слайду 6

2. Формули з значенням прощання: Прощайте! Прощавайте! До зустрічі! До побачення! Щасливо! Дозвольте попрощатись! Бувай (бувайте) здорові!3. Вислови вибачення: Вибачте, пробачте, даруйте, прошу вибачення, мені дуже шкода, прийміть мої вибачення, перепрошую тощо.4. Мовленнєві одиниці, що супроводжують прохання: Будь ласка, будьте ласкаві, прошу Вас, маю до Вас прохання..., чи можу звернутися до Вас із проханням..., дозвольте Вас попросити тощо.5. Формули подяки: Спасибі! Дякую! Прийміть мою найсердечнішу (найщирішу) подяку.6. Конструкції побажання: Будь(-те) щасливий (-а, і)! Щасливої дороги! Успіхів тобі (Вам)! Хай щастить!7. Типізовані фрази ритуалу знайомства: Знайомтесь .... Я хочу представити тобі (Вам).... Дозволь(-те) представити (познайомити, рекомендувати) .... Рекомендую .... Маю честь представити (рекомендувати) тощо.8. Звертання: Мамо, тату, доню, сину, сестро, брате, бабусю, дідусю, пані, пане, панно, паничу, панове, добродію, добродійко, добродії, товаришу, товариство, друже, приятелю, подруго, колего...9. Згода, підтвердження: Згоден, я не заперечую, домовилися, Ви маєте рацію, це справді так, звичайно, певна річ, так, напевно, обов’язково, безперечно, безсумнівно, безумовно, ми в цьому впевнені, будь ласка (прошу), гаразд (добре), з приємністю (із задоволенням)...

Номер слайду 7

Заперечення: Ні; ні, це не так; нас це не влаштовує; я не згодний (згоден); це не точно; не можна; не можу; ні, не бажаю; Ви не маєте рації; Ви помиляєтеся; шкодую, але я мушу відмовитися; дякую, я не можу; про це не може бути й мови... Співчуття: Я Вас розумію; я відчуваю Вашу схвильованість (Ваш біль, Вашу стривоженість, Ваше хвилювання); це болить і мені; це не може нікого залишити байдужим; я співпереживаю (Вашу втрату); треба триматися, людина сильна; не впадайте у відчай (час усе розставить на місця, час вилікує, загоїть рану, втамує біль ...). Пропозиція, порада: Дозвольте висловити мою думку щодо..., а чи не варто б..., чи не спробувати б Вам..., чи не були б Ви такі ласкаві прийняти мою допомогу (вислухати мою пропозицію, пораду), чи не погодилися б Ви на мою пропозицію...

Номер слайду 8

Кожна із ситуативно-тематичних груп становить синонімічний ряд етикетних одиниць, які різняться за семантичними та стилістичними ознаками. Вибір етикетних одиниць комунікантами, передусім, залежить від таких визначальних екстралінгвістичних факторів, як:– соціальна роль;– вік;– місце проживання;– стать;– культурно-освітній рівень адресата й адресанта, соціальна дистанція між ними;– характер ситуації спілкування;– специфіка взаємин між комунікантами. Поради мовцеві:– Завжди контролюйте себе: що – кому – чому – про що – де – коли ви говорите.– Дотримуйтеся правил мовного етикету.– Засвідчуйте свою вихованість, шану та уважність до співрозмовника, привітність, приязнь, прихильність, доброзичливість, делікатність.

Номер слайду 9

Номер слайду 10

Привітання — слова або жести, звернені до кого-небудь під час зустрічі на знак прихильного ставлення, доброзичливості. Вітання відіграє важливу роль: з нього починається спілкування, а часто ним же й обмежується як доброзвичаєвим правилом. Перше враження про людину складається від того, наскільки щиро вона вітається. До найпоширеніших етикетних форм вітання належать такі: Доброго ранку! Добрий день! Добридень! Добрий вечір! Добривечір! Вітаю! Привіт! Моє шанування! Доброго здоров’я! Вибираючи форму вітання, зважайте на вік людини й ситуацію мовлення. Форму Привіт! здебільшого використовують люди, які мають товариські стосунки. Оскільки етикетні форми є стійкими сполуками слів (фразеологізмами), то не можна їх змінювати. Форми Добрий ранок! Доброго дня! Доброго вечора! — не бажані, хоча вживання їх не є грубим порушенням. Зрозуміло, поряд зі стилістично забарвленими етикетних формулами в мові використовуються і нейтральні: здрастуйте, спасибі, до побачення і т.д.

Номер слайду 11

Вітання й прощання – це пропозиції (акції) та реакції водночас. Відсутність репліки у відповідь суперечить конвенційним канонам етикету, особливо світського. Відповідно, незважаючи на внутрішні мотиви адресантів, вітання/прощання супроводжується етикетною фразою-відповіддю: «комунікативним відлунням» Микола: Здраствуй,Яно!Яніна: Привіт! (Н. Уварова), - Привіт!-Привіт! (І. Роздобудько)) Або етикетно заданою стандартною реплікою [Там само]Микола: Добрий вечір,Адо Дмитрівно, Марійко! Ада: Пан Остапчук? Що вас привело до нас? (Н. Уварова). Відхилення етикетних норм у цьому випадку продукує комунікативнийконфлікт, наприклад:– Добридень... чи вже вечір, – привітно відповіла вона Марті на вітання. – Авас сюрприз чекає. У кімнаті.– Мені не сюрпризів, а спати хочеться! Ох, як натомилась, – сказала дівчина…» (В. Підмогильний).

Номер слайду 12

Вибачення — слова, які використовують, щоб виявити поблажливість за дрібну або велику провину. До етикетних форм вибачення належать такі: Вибачте! Прошу вибачення! Пробачте! Прошу пробачення! Перепрошую! Даруйте! Форми Вибачаюсь! Пробачаюсь! Я хочу вибачитись! є некоректними й не можуть бути рекомендовані як вислови вибачення, оскільки за своєю граматичною формою означають дію, спрямовану на себе, а не на того, у кого просять вибачення. Тобто, вживаючи форми на -сь, -ся, людина сама себе вибачає.

Номер слайду 13

Жанр вибачення може означати, що мовець визнає власну неправоту,усвідомлює неввічливість, допущену помилку, сумує через завдануприкрість; засуджує свою поведінку, намагається виправити ситуацію; визнає помилковість власних дій і вчинків. Цей жанр відносять до психологічно важких для мовця й водночас визнають його дуже важливим. Актуалізація його у практику спілкування в учнівському колективі сприятиме зняттю напруги, формуванню щирості й відкритості стосунків, вихованню сильних особистостей. Важливість вибачення полягає у тому, що цей жанр забезпечу продовження комунікативних контактів у потрібному напрямі.

Номер слайду 14

Привітання: знаю, що відбулося щось приємне для тебе; думаю, що цесталося тому, що ти щось зробив (чогось досяг); думаю, що ти через це дужерадий; говорю: я теж цьому радію; говорю це тому, що хочу, аби тобі було приємно. Співчуття: знаю, що сталося щось погане для тебе (наприклад, хтось утвоїй сім’ї помер); думаю, що ти засмучений через це; говорю: і я засмучений з цієї ж причини; говорю це тому, що хочу, аби ти був менше засмучений. Вибачення: знаю, що я зробив щось, що було для тебе погано; думаю,що ти можеш почувати до мене щось погане з цієї причини; говорю: яшкодую, що я це зробив (так учинив); говорю це тому, що хочу, аби ти не мав до мене поганих почуттів .

Номер слайду 15

Етикетні форми вітання й вибачення формувалися впродовж століть, вони відтворюють культурні традиції української нації й відповідають її духовним засадам: любов, лагідність, шанобливість, привітність, увічливість, чемність, вихованість, тактовність, коректність, делікатність, приязність.

Номер слайду 16

Найважливішою особливістю мовного етикету є прагнення до евфемістичної мови. Правила хорошого тону рекомендують вживати замість слів і виразів, які можуть бути сприйняті адресатом як нетактовність, різкість, грубість, інші - синонімічні, але більш нейтральні. Ось кілька типових прикладів вживання евфемізмів: Думаю, Вам потрібно піти! (замість Пішов геть!); зірок з неба не хапає (Про людину з низьким інтелектуальним і культурним рівнем); летальний результат (замість смерть), поправилась (замість погладшала) і т.д. Евфемічними є і відповідні вимогам етикету способи вираження незгоди і заперечення, особливо в діловій і наукової мови. Наприклад, особливість формулювань типу Думаю, ви не зовсім праві; Я дотримуюся іншої думки; Наші точки зору не збігаються; Ваша позиція видається мені вразливою; Дозвольте Вам заперечити; Дозвольте з Вами посперечатися та інших їм подібних полягає в тому, що, дозволяючи нам виразити свою точку зору, вони в той же час допомагають уникати категоричності, проявляти тактовність, піклуватися про самооцінку співрозмовника.

Номер слайду 17

Головною функцією мовлення є спілкування, а комплімент – частина живого мовлення людини. На сьогодні виокремлюється низка критеріїв класифікації компліментів .1. За характером форми виділяють компліменти раціональні й оцінні.2. За ознаками, що підлягають схваленню, виокремлюють:– компліменти зовнішньому вигляду людини в цілому, а також компліменти щодо окремих елементів зовнішності, частин тіла співрозмовника;– компліменти, що характеризують внутрішні, моральні якості людини. (доброта, чуйність,скромність, простота, щедрість, сміливість, рішучість, щирість, чесність, релігійність та ін.);– компліменти, що схвалюють різні здібності людини (судження щодо творчого й господарського хисту адресата).3. За способом реалізації можна виокремлюють прямі й непрямі компліменти.4. За ступенем розгорнутості виділяють компліменти короткі й розгорнуті.5. За особливостями мовного оформлення зафіксовано компліменти, побудовані за допомогою таких стилістичних прийомів, як порівняння, гіпербола, градація, антитеза, оксюморон, а також компліменти з особливим лексичним наповненням.

Номер слайду 18

1. Прочитайте текст. З’ясуйте, чи можна цей діалог назвати гармонійним. Чому?- Тату, а навіщо люди будували церкви?- Щоби в них молитися.- А для чого?- Аби вони були здорові, жили довго й не мали біди.- А ти знаєш якусь молитву?- Знаю.- А хто тебе навчив?- Моя мама.- А ти можеш мені прочитати?- Можу.- Тоді читай.- Отче наш, іже єси на небесі….(Т. Зарівна).

Номер слайду 19

2. Прочитайте речення. Який комунікативний намір мовців (прохання,захоплення, співчуття, втішання, погроза, вибачення та ін.) у нихпередано?Проаналізуйте і скажіть, у яких намір зорієнтований нагармонійні стосунки? Запропонуйте свої варіанти окремих речень.1. Бабко, скільки я чекатиму, поки ти принесеш мені мою ляльку?(Є. Кононенко). 2. Дідусю, вибачте, ми не знали, що сюди не можна(А. Бачинський). 3. Мамо, заспокойся, тобі ж не можна хвилюватися, мамо, матусю!(Є. Кононенко). 4. Покажи, ну покажи, я лише кутиком ока гляну, що там ворушиться? (С. Майданська). 5. Поглянь, яка красуня! Яка вона горда та пишна Я такої зроду не бачила. У неї золота корона…(С. Майданська). 6. Ану, шкет, гайда звідсіля, тебе ще тут бракувало! (О. Сайко). 7. Яке гарне намисто, мені такого ще ніхто не дарував (С. Майданська). 8. Не плач, коли я виросту, куплю тобі справжнє намисто, цілих вісімнадцять разків (С. Майданська). 9 Я помщуся і з того світу, ти не проживеш віднині жодного щасливого дня (К. Мотрич).

Номер слайду 20

☛ Прочитайте афоризми. Оберіть один із них і візьміть його за основу привітання близької людини з важливою подією. 1. Щастя приходить і відходить, як сонячна година. А радість — її добувати треба. Вона як насінина, яку належить зрощувати, поливати, полоти, леліяти. Се — безнастанна робота на Ниві душі… Головна наша земна праця (М. До- 105 чинець). 2. У людини завжди є все, щоб здійснити свою мрію (П. Коельйо). 3. В людині я люблю світло. Товщина свічки мене не хвилює. Полум’я скаже мені, чи хороша свічка (А.де Сент-Екзюпері).2. ☛ Особливе місце серед привітань належить новорічному привітанню Президента України. У його тексті виділяють такі компоненти: звертання до аудиторії; власне привітання; перелік досягнень минулого року; планування та надії прийдешнього року; побажання [3, с. 103]. А як би ви привітали громадян своєї країни, якби були її президентом?3. Випишіть з тексту привітання та вибачення, спробуйте замінити їх синонімами.— Привіт. — Майже пошепки сказав він. Потім продовжив уже голосніше: —Мені дуже шкода. Я зовсім не хотів, щоб усе так вийшло. Вибач. Його голос подіяв на мене, наче бальзам, від якого я зовсім забула про болючий синець.— Вибачення прийняті, — усміхнулась я щиро.— До речі, мене звати Максим, — звернувся він до нас із Лізою— Я Софія, — тихо сказала я, наче боялась, що мене хтось почує (А. Харламова).

Номер слайду 21

4. Використайте даний уривок для своєї розповіді, введіть у текст привітання та вибачення— Вибач, що спізнився, — потупивши голову, сказав він. — Ти довготут стоїш?— Ні, зовсім ні, — зашарівшись, я відвела погляд (А. Харламова)5. Чи можна в даному уривку замінити привітання та вибачення іншими формулами етикетного жанру? Запишіть у зошити свій варіант.— Що ти тут робиш?— Прийшов просити вибачення.— Об одинадцятій вечора? — Тіна гмикнула, бо не хотіла, щоб Макс почувнесамовито-радісне калатання її серця.— Не зміг би заснути, знаючи, що ти сердишся. Не хотів образити тебе. Пробач… (О. Рижко)

Номер слайду 22

6. Прочитайте текст. Поміркуйте, як би ви поступили у подібній ситуації, якими стійкими формулами скористались би. Як би ви закінчили цей текст? Запишіть власне закінчення в зошити.— Пробач мені, будь ласка, Джо. Мені дуже-дуже шкода, що я так учинила. — Ніколи не пробачу! — похмуро буркнула сестра. До Джо ніхто не звертався. Всі знали, що коли вона сердиться, говорити з нею про щось марно, і залишається лише терпляче чекати, поки вона сама заспокоїться. Цілуючи Джо перед сном, пані Марч прошепотіла: — Мила, дозволь променям сонця пробитися крізь хмари твого гніву. Помирися з Емі. Допоможіть один одному. Джо раптом захотілося кинутися до матері й виплакати своє горе. Але вона вважала, що сльози викрили б її слабкість, і, відчуваючи себе глибоко ображеною, придушила в собі цей порив. Крім того, її все ще душив гнів і вона не могла пробачити сестру. Тому, суворо струснувши головою, голосно проказала, щоб Емі почула кожне слово: — Ні, цього не можна пробачити! (Олкотт Л.-М.)

Номер слайду 23

Виконайте тести1. Дайте визначення поняттю етикет: А  манера поведінки. Б відчуття міри, перевищивши яке, можна образити людину. В стриманість в оцінці своїх чеснот, знань і становища в суспільствіГ здатність скоювати безкорисливі вчинки, не допускати приниження заради матеріальної або іншої вигоди.2. До основних етикетних жанрів належать. А  привітання. Б похвала. В вибачення. Г докір3. Небажаною є етикетна форма. А  Доброго ранку!Б Доброго дня!В Добридень!Г Добривечір!4 На що потрібно зважати, вибираючи форму привітання. А вік людини й ситуацію мовлення. Б місце і час спілкування. В зовнішність та увагу співрозмовника. Г вміння слухати співрозмовника та враховувати його позицію

Номер слайду 24

5. Помилковою є етикетна форма. А Пробачте! Б Вибачте!В Перепрошую!Г Вибачаюсь!6. Небажаною є етикетна форма. А Добрий ранок!Б Добрий день!В Добрий вечір!Г Вітаю!

pptx
Додано
21 листопада 2023
Переглядів
2018
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку