Всі вправи для удосконалення техніки читання молодших школярів мають бути підпорядковані загальній дидактичній меті, а також повинні враховувати вікові особливості дітей.
Виходячи з дидактичних вимог, система вправ має:
Система дидактичних вправ з удосконалення техніки читання
Всі вправи для удосконалення техніки читання молодших школярів мають бути підпорядковані загальній дидактичній меті, а також повинні враховувати вікові особливості дітей.
Виходячи з дидактичних вимог, система вправ має:
Працюючи над розвитком навички читання, учитель постійно має спиратися на ті психічні якості, які забезпечують формування читацьких умінь. Так, правильність читання формується за наявності в дитини навичок нормативної звуковимови, здатності до злиття складів, слів, речень, умінь переставляти й додавати звуки, склади, слова.
Дані вправи мають бути взаємопов’язаними і взаємозумовленими в системі уроку. Прищеплення вміння читати правильно, швидко, виразно і свідомо здійснюється на кожному уроці читання, оскільки дуже важко уявити урок, який би був присвячений тільки роботі над виробленням однієї якості читання.
Лише комплексне і систематичне використання вправ дає змогу сформувати повноцінну навичку читання у молодших школярів. Тому, готуючись до уроку, учитель має побудувати його зміст таким чином, щоб техніка читання формувалася на кожному з етапів, упродовж опрацювання літературного твору.
Розвиток уміння правильно читати
Вправи для розвитку правильної орфоепічної вимови
я – а, ю – у, ї -і, є- е. Потім ці самі голосні вимовляти у зворотному порядку : е- є,
і– ї, у– ю, а – я.
то та ти ту те ті;
оп ап ип уп еп іп;
аз уз из із ез оз.
знемагати присягаюсь прикиньмося
висолопила заклякла бешкетники
молодійка вишкірила поквитатися.
ЧИтає Читанку горобЧИк.
І ЧИжик віршик вЧИть.
Довкола них базар сороЧИй.
Тут хто кого перекриЧИть.
Хоч брати і зростом різні, але м’язи в них залізні.
Люблять дружно працювати. Відгадайте, як їх звати? ( Па..)
В спеку песику і киці Гриць приніс води з криниці.
Ті прибігли: - Ну й біда! З миски зникла вся вода!
Хто цю воду випивав?Хто це?
Здогадались, дітки? ( Со…)
Сорок сорок скрекоче на осокорах –
Сто сорок сороченят скрекотатимуть скоро.
Прала перепілка пелени щодня-
Перепеленати перепеленя.
Кричав Архип, поки не охрип.
Не треба , Архипе,кричати до хрипу.
Коли пиляли ясена два цапи, пораду добру білочка дала:
Вправи для подолання заміни, пропусків букв у словах
Учитель читає текст, навмисно змінюючи деякі слова. Учні мають уважно стежити за текстом і виправляти помилки.
Можлива робота в парі: один учень ( Незнайко) читає, другий – уважно стежить за текстом і виправляє помилки.
Гра в парах: учні записують на аркушику кілька слів, пропускаючи голосні: др…ва, с..р..ка, к…р…ва, і так далі. Потім обмінюються аркушиками, вставляють пропущені літери.
вор…на, со…к, …ел, пі…нь, го ць, зо…я, гу… .
Коза – лоза – пола – полк – вовк.
Коза – лоза – луза – лупа – липа – лиска.
Коза – кора – кара – фара – фарс- барс.
а а, етро, ороз, ило, олоко.
…лас, …ран, …лен, …арта, …олос.
У коси великі роги. Над морем літали майки. Біля пічки росте очерет. На зубі сидить дятел.
Хіба таке буває?
Навчився, букваря, читати, швидко, я.
Розвиток уміння швидко читати
Вправи для розширення кута зору
Завдання: дивитись на цифру, але, крім неї, намагатися охопити поглядом « дві букви» - прочитати склад.
М 1 А А 1 Н К 1 І
М 2 У О 2 Н К 2 Е
М 3 Е У 3 Н К 3 О
45 мм 50 мм 55 мм
• Робота з таблицями Шульте.
Квадрат розміром 10 х 10 чи 20 х 20 ділять на 25 клітинок, у кожну з яких довільно вписують числа від 1 до 25. Завдання полягає в тому, щоб за короткий час (25-30 с) прочитати числа в послідовності натурального ряду, не переміщаючи зір за межі центральної клітинки. Вправа виконується стоячи, учні рахують мовчки, вказуючи олівцем на числа.
5 14 12 23 2
14 18 7 24 21
15 6 16 9 14
16 25 7 24 13
22 1 10 9 6
1 8 20 24 2
11 3 20 4 18
16 5 8 20 11
18 22 10 21 12
8 10 19 22 5
23 4 25 3 15
17 11 23 5 25
21 15 9 17 1
19 13 17 12 2
7 4 13 19 3
• Робота з прямокутниками Лезера.
Прямокутник 20 х 40 см ділимо на 50 клітинок. Вписуємо довільні числа від 1 до 50. Час оволодіння - 50 с
7 28 18 29 9
16 35 40 12 22
39 7 30 17 6
21 41 2 15 34
6 38 10 49 11
20 33 43 25 27
14 26 37 3 24
47 8 48 32 45
36 42 ІЗ 46 50
4 31 23 44 5
Вправи для розвитку артикуляції і дихання
• Розтягування губ широко, складання їх у трубочку.
Піднімання й опускання за нерухомої нижньої губи - верхньої і навпаки.
"Злизування варення" (вгору по губах і вниз широким язиком).
"Чищення зубів" (язиком водити вправо-вліво по верхній частині різців).
"Коники" (цокання).
"Маятник" (рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої).
"Закриті ворота" (просунути язик крізь стиснуті зуби).
• "Жабки" (скреготання). Рот напіввідкритий, губи розтягнуті. Язик торкається піднебіння. Втягуємо повітря, намагаючись не рухати язиком.
• Губи міцно стиснуті, щоки надуті. Швидко переганяємо повітря то за ліву, то за праву щоку.
• Верхню губу намагаємось підняти якомога вище до носа.
• Артикуляційна гімнастика - чітке, правильне промовляння звуків, слів, словосполучень, скоромовок, прислів'їв, приказок. Промовляти їх треба спочатку повільно, а далі швидше й швидше, однак щоб язик не заплітався, щоб вимова була чіткою, без "проковтування" звуків.
• Гра "Луна".
Учитель читає слова (речення) голосно, а учні - трохи тихіше (луною). Можливе хорове читання слів з прискоренням до темпу скоромовки.
• Гра "Змагання телефоністів".
Дві-три команди у складі з 5-10 гравців шикуються в шеренгу або сідають в один ряд.
Учитель повідомляє скоромовку на вухо капітанам команд. За сигналом ті передають скоромовку на вухо своїм сусідам, ті - далі один одному... Останні в кожному рад мають сказати передане їм "по телефону" вголос.
Перемагає команда, яка раніше закінчить передачу не спотворить текст.
• "Читайте швидко, вимовляйте чітко".
Забути смішити горошина паляниця
забити спішити горобина полуниця
завити служити горобчиха попелиця
зарити смітити голубиця печериця
глиб – гриб будяк - буряк
сніг – сніп поріг – пиріг
град — грам зміст — зріст
штор – штурм плач – плащ
струм – струп грак – граб
коліно – поліно кран – край
плід – пліт баран – банан
звір — збір калина – малина
книга – крига шість – гість
Вправи для подолання бар'єру промовляння
• "Губи".
Під час читання мовчки вчитель пропонує учням міцно стиснути губи й прикласти до них палець (психології установка на беззвучне читання). Згодом палець не прикладають, а лише стискують губи.
• "Читай мовчки, рахуй уголос".
Учитель показує картинку зі словами, текстом і пропонує дітям рахувати вголос від 1 до 10, одночасно читати слова. Щоб перевірити усвідомлення прочитаного, варто переказати текст.
• "Не торкнись".
Читати, затиснувши зубами олівець так, щоб ні язик, ні губи, не торкалися його.
Притискання язика до зубів або затиснення його зубами.
Артикуляція майже зникає при списуванні тексту - в корі головного мозку, коли пише рука, також виникає індуктивне гальмування в зоні артикуляції.
Вправи для активізації мислення
• Ігри з м'ячем.
Учитель кидає м'яч кожному учневі, промовляючи при цьому одне з чотирьох слів: "земля" - гравець у відповідь повинен назвати один із видів тварин; "вода" - риб; "небо" - птахів; "вогонь" - плеснути в долоні.
Учитель кидає м'яч, називаючи при цьому, наприклад, продукти й інші слова: "яблуко"- лови, "парта"- не лови.
• Гра "Упіймай слово".
Учитель називає предмети живої природи (береза, вовк, оса) - учні сплескують у долоні, називає предмети неживої природи (пісок, сонце, вітер) - піднімають руки догори.
Учитель називає парні числа (2, 16, 100, 38) - сплескують, непарні - мовчать.
Називає іменники - піднімають праву руку, прикметники - ліву, дієслова - обидві руки.
Ці вправи можна проводити на будь-якому уроці.
• Гра "Нісенітниця".
Прочитати слово ззаду наперед (колосок - косолок, лампа - апмал, зошит — тишоз, книга - агинк).
Прочитати слова, переставляючи склади (тато - тота, Оля - Ляо, дочка - чкадо).
Прочитати речення, починаючи з останнього слова (За вікном завивав вітер. - Вітер завивав вікном за. Олі п'ять років. — Років п'ять Олі).
У квадрат, поділений на 25 клітинок, по діагоналі вписати будь-яку букву. Необхідно в кожному рядку дописати букви так, щоб вийшло слово
Вправи для розвитку пам'яті
• Демонстрування малюнків (3-4 с). Учні мають назвати кожен предмет, зображений на них.
• Гра "Розвідники".
Розкладають 20 (10) предметів чи малюнків, відкривають їх на секунду. Хто запам'ятає найбільше?
• Гра "Нишпорка".
На столі розкладені 10 предметів. Учень виходить, учитель ховає один предмет. Повернувшись, учень має назвати предмет, який зник.
• Гра "Запам'ятай слова".
У стовпчик записують слова, не пов'язані між собою за змістом. Демонструють їх не більше ніж 10 с Щоб краще запам'ятати ці слова, треба скласти з них зв'язний текст.
• За командою вчителя діти починають читати текст швидко й уважно. Прочитавши, закривають текст і переказують його своєму товаришеві (учитель ходить між рядами й слухає).
Вправи для розвитку уваги
Протягом 5 хвилин спостерігати за рухом секундної стрілки на годиннику.
Під час виконання вправи слід розслабитися.
Прагнути в уяві намалювати певні образи, картини утримувати їх у свідомості.
Розвиток уміння виразно читати
Вправи для розвитку навичок техніки мовлення
Дихальна гімнастика
Стати вільно. Руки з обох сторін грудей на нижніх ребрах. Ця поза допоможе збагнути, у чому переваги комбінованого дихання. Слід звернути увагу на те, як, залежно від кількості повітря, що видихається, розширюється грудна клітка, розходяться ребра і подається вперед живіт. Під пальцями відчувається повітряний пояс.
Дихати безшумно, легко і регулярно, витрачаючи 5 – 6 секунд на вдихання ( носом) і стільки ж на видихання ( ротом). Вправу слід виконувати 2- 3 рази на день.
Дітям роздаються аркуші паперу розміром 4 * 8 см. Вихідне положення: сидіти прямо, нижній край аркуша тримати великим і вказівним пальцями правої руки, верхній край розміщений на рівні рота на відстані 15 – 18 см.
Спокійно і глибо вдихнути, затримати повітря на рахунок «один – два». Потім зробити повільний рівний видих так, щоб струмінь повітря відхиляв верхній край аркуша під одним і тим самим кутом ( 30 – 40 градусів).
Вогонь уявної свічки має відхилятися, але не гаснути. Учні повинні усвідомити, що не потрібно все повітря з силою, до кінця. Треба зробити невелику затримку.
Розвиток швидкості вимови
Вправи для розвитку навичок логіки мовлення
Вправи для розвитку навичок емоційно – образної виразності
Розвиток творчого бачення
Наприклад:
Учитель. З золота зіткане сяйво ллється. Ліс в нім купається, листя сміється.
Розвиток уміння розуміти підтекст
Не в свої сани не сідай.
Треба знати, де що сказати.
Та тільки із і нині там.
На світі вже давно ведеться, що нижчий перед вищим гнеться.
Розвиток уміння користуватися мімікою й жестами
Послухала Лисиця Їжакової поради, притаїлася, лежить, немов загинула. (Ш. Франко)
Наприклад:
« Ріпка» - діти намагаються передати зміст казки без слів, імітуючи рухи головних героїв, показуючи їх стан тощо.
Розвиток уміння усвідомлювати прочитане
Вправи для розуміння окремих слів, словосполучень
Вправи для усвідомлення зв’язних висловлювань, логічних зв’язків у тексті
Мета: розвивати вміння аналізувати, вчити запам’ятовувати послідовність подій у творі.
Учитель читає уривок з твору з описом певної події , а діти називають ті події, що відбувалися раніше чи відбуватимуться пізніше. Виграє команда, яка назве точний порядок дій.
Мета: формувати вміння визначати заголовок як відображення ідеї та теми твору.
Учитель пропонує назвати твори художньої літератури, у заголовках яких є розділові знаки.
Напроклад:
кома ( Будь обережна, Марійко);
три крапки ( На те літо, після війни…)
лапки ( « Не хочу багатства»)
дефіс ( Лисичка – кума)
знак питання ( Як прокидається сонечко?)
знак оклику ( Україно!)
Творча робота
Мета: розвивати творчу уяву та літературні здібності.
Прочитавши кілька творів, діти мають написати свій: одну дійову особу взявши з одного твору, другу – з іншого, а хід подій відтворити, як у третьому.
Список використаних джерел
1. Антощук Є. Швидка педагогічна допомога. Чи варто швидко читати
у початкових класах, або секрети швидкого читання // Початкова
освіта // -2006. – №11. – С. 14–17.
2. Бабич Н.Д. Основи культури мовлення. – Львів: Світ, 1990.-230 с.
3. Березіна О.М., Поплавська Т.О. Мовні ігри та забави. – Тернопіль: Мальва ОСО, 2002.-С. 104.
4. Бойченко С. Варава Л. Розвиток активного словника учнів початкової школи // Початкова школа. – 2001. – №3. – С. 41–46..
5. Василевська О.Л. Закріплення читацьких умінь // Розкажіть онуку. – 2005. – №13–14. – С. 30–35.
6. Вашуленко М.С. Про співвідношення знань і вмінь у мовній освіті молодших школярів // Початк. шк., 1995. – №9.-С. 4–8.
7. Воронцова Г.О. Формування творчої особистості засобами слова // Початкове навчання і виховання. – 2006. – №31.-С. 7–10.
8. Гапоненко Л.М. Як удосконалити навички читання // Розкажіть онуку. – 2004. – №7–8. – С. – 79–80.
9. Довженко Т. Як допомогти дитині навчитися читати. // Початкова школа. – 2006. – №7. – С. 13–16.
10. Едігей В.Б. Вчися читати, малюче! – К.: Гранд, 1995.-254 с.
11. Каба В.І. Розвиток навичок читання, уміння працювати з книгою як засіб розумового виховання учнів // Спецвипуск. Навчання читанню. – 2005. – №29–30.-С. 3–14.
12. Карнаух Т. Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках читання // Початкова школа. – 2005. – №11. – С. 5–8.
13. Котух Н. Навчальна комунікація як засіб мовленнєвої саморегуляції учня // Початкова школа. – 2006. – №5. – С. 6–9.
14. Кримовська М.С. Цікаві завдання з читання // Розкажіть онуку. – 2004. – №7–8. – С. 80–82.
1