Система дидактичних вправ з удосконалення навичок читання

Про матеріал

Всі вправи для удосконалення техніки читання молодших школярів мають бути підпорядковані загальній дидактичній меті, а також повинні враховувати вікові особливості дітей.

Виходячи з дидактичних вимог, система вправ має:

  • відповідати змісту програми читання;
  • забезпечувати формування техніки читання;
  • позитивно впливати на мотиваційну сферу учнів, прищеплюючи любов до читання, рідного слова;
  • бути оптимально складною і водночас посильною для виконання;
  • ґрунтуватися на принципах науковості, доступності, систематичності й послідовності, наступності й перспективності.
Перегляд файлу

Система дидактичних вправ з удосконалення техніки читання

 Всі вправи для удосконалення техніки читання молодших школярів мають бути підпорядковані загальній дидактичній меті, а також повинні враховувати вікові особливості дітей.

 Виходячи з дидактичних вимог, система вправ має:

  • відповідати змісту програми читання;
  • забезпечувати формування техніки читання;
  • позитивно впливати на мотиваційну сферу учнів, прищеплюючи любов до читання, рідного слова;
  • бути оптимально складною і водночас посильною для виконання;
  • ґрунтуватися на принципах науковості, доступності, систематичності й послідовності, наступності й перспективності.

Працюючи над розвитком навички читання, учитель постійно має спиратися на ті психічні якості, які забезпечують формування читацьких умінь. Так, правильність читання формується за наявності в дитини навичок нормативної звуковимови, здатності до злиття складів, слів, речень, умінь переставляти й додавати звуки, склади, слова.

Дані вправи мають бути взаємоповязаними і взаємозумовленими в системі уроку. Прищеплення вміння читати правильно, швидко, виразно і свідомо здійснюється на кожному уроці читання, оскільки дуже важко уявити урок, який би був присвячений тільки роботі над виробленням однієї якості читання.

Лише комплексне і систематичне використання вправ дає змогу сформувати повноцінну навичку читання у молодших школярів. Тому, готуючись до уроку, учитель має побудувати його зміст таким чином, щоб техніка читання формувалася на кожному з етапів, упродовж опрацювання літературного твору.

Розвиток уміння правильно читати

Вправи для розвитку правильної орфоепічної вимови

  • Вимовляти напівголосно такий звукоряд голосних:

я – а, ю – у, ї -і, є- е. Потім ці самі голосні вимовляти у зворотному порядку : е- є,

і– ї, у– ю, а – я.

  • Тренуватися у вимові буквосполучень:

то та ти ту те ті;

оп ап ип уп еп іп;

аз уз из із ез оз.

  • Прочитати слова, повільно та чітко вимовляючиїх:

знемагати                    присягаюсь          прикиньмося   

висолопила                   заклякла               бешкетники

молодійка                     вишкірила            поквитатися.

  • Прочитати уважно  слова вірша. Чітко вимовляти сполучення ЧИ:

ЧИтає  Читанку горобЧИк.

І ЧИжик  віршик вЧИть.

Довкола них базар сороЧИй.

Тут хто кого перекриЧИть.

  • Вимовити: ці-ці-ці,ой, які ви молодці, це- це – це…Доповнити римою.
  • Прочитати правильно загадки. Знайти відгадки. Із слів - відгадок побудувати кросворд.

 

               Хоч брати і зростом різні, але мязи в них залізні.

              Люблять дружно працювати. Відгадайте, як їх звати? ( Па..)

 

 

              В спеку песику і киці Гриць приніс води з криниці.

             Ті прибігли: - Ну й біда! З миски зникла вся вода!

             Хто цю воду випивав?Хто це?

             Здогадались, дітки? ( Со…)

  • Навчитися читати скоромовки швидко й правильно. Які звуки найчастіше трапляються?

    Сорок сорок скрекоче на осокорах –

    Сто сорок сороченят скрекотатимуть скоро.

 

                                        Прала перепілка пелени щодня-

                               Перепеленати перепеленя.

    Кричав Архип, поки не охрип.

    Не треба , Архипе,кричати до хрипу.

  • Прочитати правильно слова. Де читаєте одне, а чуєте два?

     Коли пиляли ясена два цапи, пораду добру білочка дала:

  • Не підставляйте Лапи- лаПИ-Лапи, бо відтіля Пила – пиЛА – пиЛА!

Вправи для подолання заміни, пропусків букв у словах

  • Гра « Читає Незнайко».

Учитель читає текст, навмисно змінюючи деякі слова. Учні мають уважно стежити за текстом і виправляти помилки.

Можлива робота в парі: один учень ( Незнайко) читає, другий – уважно стежить за текстом і виправляє помилки.

  • Гра « Ти – мені, я – тобі»

Гра  в парах: учні записують на аркушику кілька слів, пропускаючи голосні: др…ва, с..р..ка, к…р…ва, і так далі. Потім обмінюються аркушиками, вставляють пропущені літери.

  • Придумати слова з такими буквосполученнями:

вор…на, со…к, …ел, пі…нь, го    ць, зо…я, гу…   .

  • Як перетворити козу на вовка, лиску, барса? Прочитати ланцюжки перетворення слів.

Коза – лоза – пола – полк – вовк.

Коза – лоза – луза – лупа – липа – лиска.

Коза – кора – кара – фара – фарс- барс.

  • Назвати слова із 4 букв, які починаються з кр -. Прочитати їх правильно : крик, кран, круг, кріт, кріп.
  • Назвати слова на кожну букву слова « космос»  : кіт, окунь, сіль, масло, оси, світло.
  • Яка буква заблукала? Як їй потрапити додому?

а      а,   етро,   ороз,   ило,   олоко.

  • Знайти однаковий звук у словах : булка, білка, клітка, квітка, нитка.
  • Яке слово вийде, якщо поставити букву  к ?

…лас, …ран, …лен, …арта, …олос.

  • Дописати букву, правильно прочитати слова: айворонок, аба, сніжинка, ало, или,ито,  інка.
  • Придумати слова, де буква « ж» була б третьою від початку ( ножі, лижі…)
  • Прочитати уважно кожне речення. Виправити помилки. Прочитати правильно.

У коси великі роги. Над морем літали майки. Біля пічки росте очерет. На зубі сидить дятел.

Хіба таке буває?

  • Речення розпалося. Треба поставити слова так, щоб можна було прочитати його правильно.

Навчився, букваря, читати, швидко, я.

 

Розвиток уміння швидко читати

Вправи для розширення кута зору

  • Читання складових пірамід

Завдання: дивитись на цифру, але, крім неї, намагатися охопити поглядом « дві букви» - прочитати склад.

                М     1      А                            А       1     Н                           К    1   І

             М        2         У                      О          2          Н                    К      2      Е

          М           3            Е                У             3              Н              К         3        О

                      45 мм                                    50 мм                                    55 мм

 

 • Робота з таблицями Шульте.

 

 Квадрат розміром 10 х 10 чи 20 х 20 ділять на 25 клітинок, у кожну з яких довільно вписують числа від 1 до 25. Завдання полягає в тому, щоб за короткий час (25-30 с) прочитати числа в послідовності натурального ряду, не переміщаючи зір за межі центральної клітинки. Вправа виконується стоячи, учні рахують мовчки, вказуючи олівцем на числа.

5 14 12 23 2 

 14 18 7 24 21 

 15 6 16 9 14

16 25 7 24 13 

 22 1 10 9 6 

 1 8 20 24 2

11 3 20 4 18 

 16 5 8 20 11 

 18 22 10 21 12

8 10 19 22 5 

 23 4 25 3 15 

 17 11 23 5 25

21 15 9 17 1 

 19 13 17 12 2 

 7 4 13 19 3

 

 • Робота з прямокутниками Лезера.

 

 Прямокутник 20 х 40 см ділимо на 50 клітинок. Вписуємо довільні числа від 1 до 50. Час оволодіння - 50 с

 

7 28 18 29 9

16 35 40 12 22

39 7 30 17 6

21 41 2 15 34

6 38 10 49 11

20 33 43 25 27

14 26 37 3 24

47 8 48 32 45

36 42 ІЗ 46 50

4 31 23 44 5

 

 

Вправи для розвитку артикуляції і дихання

 

 • Розтягування губ широко, складання їх у трубочку.

 Піднімання й опускання за нерухомої нижньої губи - верхньої і навпаки.

 "Злизування варення" (вгору по губах і вниз широким язиком).

 "Чищення зубів" (язиком водити вправо-вліво по верхній частині різців).

 "Коники" (цокання).

 "Маятник" (рот напіввідкритий в усмішці, язик рухається від лівої щоки до правої).

 "Закриті ворота" (просунути язик крізь стиснуті зуби).

 

 • "Жабки" (скреготання). Рот напіввідкритий, губи розтягнуті. Язик торкається піднебіння. Втягуємо повітря, намагаючись не рухати язиком.

 • Губи міцно стиснуті, щоки надуті. Швидко переганяємо повітря то за ліву, то за праву щоку.

 • Верхню губу намагаємось підняти якомога вище до носа.

 

 • Артикуляційна гімнастика - чітке, правильне промовляння звуків, слів, словосполучень, скоромовок, прислів'їв, приказок. Промовляти їх треба спочатку повільно, а далі швидше й швидше, однак щоб язик не заплітався, щоб вимова була чіткою, без "проковтування" звуків.

 • Гра "Луна".

 Учитель читає слова (речення) голосно, а учні - трохи тихіше (луною). Можливе хорове читання слів з прискоренням до темпу скоромовки.

 • Гра "Змагання телефоністів".

 Дві-три команди у складі з 5-10 гравців шикуються в шеренгу або сідають в один ряд.

 Учитель повідомляє скоромовку на вухо капітанам команд. За сигналом ті передають скоромовку на вухо своїм сусідам, ті - далі один одному... Останні в кожному рад мають сказати передане їм "по телефону" вголос.

 Перемагає команда, яка раніше закінчить передачу не спотворить текст.

 

 • "Читайте швидко, вимовляйте чітко".

 

 Забути смішити  горошина паляниця

 забити спішити горобина полуниця

 завити служити горобчиха попелиця

 зарити смітити голубиця печериця

 глиб – гриб  будяк - буряк

 сніг – сніп  поріг – пиріг

 град — грам  зміст — зріст

 штор – штурм   плач – плащ

 струм – струп   грак – граб

 коліно – поліно  кран – край

 плід – пліт баран – банан

 звір — збір калина – малина

 книга – крига шість – гість

 

Вправи для подолання бар'єру промовляння

 

 • "Губи".

 Під час читання мовчки вчитель пропонує учням міцно стиснути губи й прикласти до них палець (психології установка на беззвучне читання). Згодом палець не прикладають, а лише стискують губи.

 

            "Читай мовчки, рахуй уголос".

 Учитель показує картинку зі словами, текстом і пропонує дітям рахувати вголос від 1 до 10, одночасно читати слова. Щоб перевірити усвідомлення прочитаного, варто переказати текст.

            "Не торкнись".

 Читати, затиснувши зубами олівець так, щоб ні язик, ні губи, не торкалися його.

 Притискання язика до зубів або затиснення його зубами.

 

  • Набирання в рот якомога більше повітря з тим, щоб, не випускаючи його, дихати через ніс. Щоки при цьому надуті.

 

  • Аритмічне постукування рукою чи олівцем під час читання. В основі цієї вправи - гальмування мовленнєво-рухових аналізаторів через центральні відділи кори головного мозку.

 

  • Списування.

 

 Артикуляція майже зникає при списуванні тексту - в корі головного мозку, коли пише рука, також виникає індуктивне гальмування в зоні артикуляції.

 

Вправи для активізації мислення

 

 • Ігри з м'ячем.

 

 Учитель кидає м'яч кожному учневі, промовляючи при цьому одне з чотирьох слів: "земля" - гравець у відповідь повинен назвати один із видів тварин; "вода" - риб; "небо" - птахів; "вогонь" - плеснути в долоні.

 

 Учитель кидає м'яч, називаючи при цьому, наприклад, продукти й інші слова: "яблуко"- лови, "парта"- не лови.

 

 • Гра "Упіймай слово".

 

 Учитель називає предмети живої природи (береза, вовк, оса) - учні сплескують у долоні, називає предмети неживої природи (пісок, сонце, вітер) - піднімають руки догори.

 

 Учитель називає парні числа (2, 16, 100, 38) - сплескують, непарні - мовчать.

 

 Називає іменники - піднімають праву руку, прикметники - ліву, дієслова - обидві руки.

 

 Ці вправи можна проводити на будь-якому уроці.

 

 • Гра "Нісенітниця".

 

 Прочитати слово ззаду наперед (колосок - косолок, лампа - апмал, зошит — тишоз, книга - агинк).

 

 Прочитати слова, переставляючи склади (тато - тота, Оля - Ляо, дочка - чкадо).

 

 Прочитати речення, починаючи з останнього слова (За вікном завивав вітер. - Вітер завивав вікном за. Олі п'ять років. — Років п'ять Олі).

  • Знайти слова, які в прямому, і в зворотному порядку читалися б однаково: шалаш, дід, око, Алла, біб, кок.
  • Гра "Цікаві квадрати".

 У квадрат, поділений на 25 клітинок, по діагоналі вписати будь-яку букву. Необхідно в кожному рядку дописати букви так, щоб вийшло слово

 

 

Вправи для розвитку пам'яті

 

 • Демонстрування малюнків (3-4 с). Учні мають назвати кожен предмет, зображений на них.

 

 • Гра "Розвідники".

 Розкладають 20 (10) предметів чи малюнків, відкривають їх на секунду. Хто запам'ятає найбільше?

 

 • Гра "Нишпорка".

 На столі розкладені 10 предметів. Учень виходить, учитель ховає один предмет. Повернувшись, учень має назвати предмет, який зник.

 

 • Гра "Запам'ятай слова".

 У стовпчик записують слова, не пов'язані між собою за змістом. Демонструють їх не більше ніж 10 с Щоб краще запам'ятати ці слова, треба скласти з них зв'язний текст.

 

 • За командою вчителя діти починають читати текст швидко й уважно. Прочитавши, закривають текст і переказують його своєму товаришеві (учитель ходить між рядами й слухає).

 

Вправи для розвитку уваги

 

  • Уважно розглядати плями, хмари на небі, прагнучи уявити предмети, які вони нагадують.
  • Спостерігати за близьким предметом, уявляючи, що він знаходиться на великій відстані.
  • Розслабитись, уважно дивитися на будь-яку точку, думати лише про неї. Якщо відволіклися -           почати вправу спочатку.
  • Протягом 1-5 хвилин спостерігати за будь-яким предметом, намагаючись знайти нові деталі.
  •   В уяві комбінувати різноманітне розташування предметів один відносно одного.
  •  Переключати увагу з віддалених предметів на близькі.
  •  Намагатися чути цокання то одного годинника, то іншого.

             Протягом 5 хвилин спостерігати за рухом секундної стрілки на годиннику.

             Під час виконання  вправи слід розслабитися.

             Прагнути в уяві намалювати певні образи, картини утримувати їх у свідомості.

  •   Усно виконувати арифметичні дії (3-5 хвилин).
  • Читати перше й останнє слово рядка.
  • Читаючи текст, одночасно вистукувати рукою музичний ритм.

 

Розвиток уміння виразно читати

 

Вправи для розвитку навичок техніки мовлення

Дихальна гімнастика

  • Постановка комбінованого типу дихання.

Стати вільно. Руки з обох сторін грудей на нижніх ребрах. Ця поза допоможе збагнути, у чому переваги комбінованого дихання. Слід звернути увагу на те, як, залежно від кількості повітря, що видихається, розширюється грудна клітка, розходяться ребра і подається вперед живіт. Під пальцями відчувається повітряний пояс.

   Дихати безшумно, легко і регулярно, витрачаючи 5 – 6 секунд на вдихання ( носом)  і стільки ж на видихання ( ротом). Вправу слід виконувати 2- 3 рази на день.

  • Гра « Задмухування свічки»

Дітям роздаються аркуші паперу розміром 4 * 8 см. Вихідне положення: сидіти прямо, нижній край аркуша тримати великим і вказівним пальцями правої руки, верхній край розміщений на рівні рота на відстані 15 – 18 см.

Спокійно і глибо вдихнути, затримати повітря на рахунок «один – два». Потім зробити повільний рівний видих так, щоб струмінь повітря відхиляв верхній край аркуша під одним і тим самим кутом ( 30 – 40 градусів).

Вогонь уявної свічки має відхилятися, але не гаснути. Учні повинні усвідомити, що не потрібно все повітря з силою, до кінця. Треба зробити невелику затримку.

Розвиток швидкості вимови

  • Перший рядок вірша читати в дуже повільному темпі, другий – повільно, третій – трохи швидше, четвертий ще швидше і так далі аж до темпу скоромовки. Після цього читати у зворотному напрямку.

Вправи для розвитку навичок логіки мовлення

  • Інтонаційні етюди з метою формування навички інтонаційного читання.
  • Вимовити наперед задане слово або фразу з певним наміром ( порадувати, образити,схвилювати, відштовхнути,злякати). Наприклад, « Ця зустріч мені запамятається надовго».
  • Уявити наступні обставини і картини, звернути увагу, як по – різному можуть звучати ці фрази:
  • Грім гримить, блискає блискавиця;
  • Надзвичайно повільно тягнеться час;
  • Послухайте: співають;
  • Жахливо хочеться їсти;
  • Який сильний запах;
  • Припиніть підказувати;
  • Приведіть себе до порядку.

Вправи для розвитку навичок емоційно – образної виразності

Розвиток творчого бачення

  • Назвати те, про що не йдеться прямо в творі, але що можна уявити за його рядками.

Наприклад:

Учитель. З золота зіткане сяйво ллється. Ліс в нім купається, листя сміється.

  1. й учень. У лісі весело, птахи співають.
  2. й учень. Я чую легенький шелест жовтого листя, що опадає.
  3. й учень. Повіває тихий теплий вітерець.
  4. й учень. Ліс листяний, листя дуже багато, і воно все опадає.
  • Учитель вивішує на дошці ілюстрації пір року. Діти пишуть кілька речень про одну з пір року, не називаючи її, щоб інші відгадали, що це за пора року, уявили її.

Розвиток уміння розуміти підтекст

  • Прочитати речення « Завтра ми йдемо до школ», щоб було зрозуміло, що ви:
  • дуже раді з цього приводу;
  • просто повідомляєте;
  • з нетерпінням чекаєте цього дня.
  • Прочитати прислівя, передаючи конкретний підтекст стосовно особи ( хоче закинути докір, посміятися, нагадати, провчити тощо):

Не в свої сани не сідай.

Треба знати, де що сказати.

Та тільки із і нині там.

На світі вже давно ведеться, що нижчий перед вищим гнеться.

 

Розвиток уміння користуватися мімікою й жестами

  • Прочитати уривки з художніх творів. Визначити, які жести й міміка будуть доречними у кожному з випадків.
  • Та от, то, - жінка показує на свою хату.( С. Алексєєв)
  • Стій, не пройдеш! – Він замахнувся гранатою і застигає на якусь мить у позі із спотвореним од болю й ненависті обличчям.   ( Ч. Айтматов)

Послухала Лисиця Їжакової поради, притаїлася, лежить, немов загинула. (Ш. Франко)

  • Зіграти почуте без слів, за допомогою жестів та міміки.

Наприклад:

« Ріпка» - діти намагаються передати зміст казки без слів, імітуючи рухи головних героїв, показуючи їх стан тощо.

Розвиток уміння усвідомлювати прочитане

Вправи для розуміння окремих слів, словосполучень

  • Знайти прикметник ( іншу частину мови) серед поданих слів. Яке слово сховалось у цьому прикметнику? ( Наприклад: пухнастий.)
  • Замінити вислови словами з тексту. Знайти в тексті епітети, порівняння, метафори. Пояснити їх використання.
  • Знайти в реченні ( тексті) слова, вжиті в переносному значенні. Пояснити необхідність використання даного слова в прочитаному тексті.
  • Знайти слова, які найчастіше повторюються у творі.Для чого їх використав автор?
  • Знайти слова, які передають дюбов до людей ( інші почуття).

Вправи для усвідомлення звязних висловлювань, логічних звязків у тексті

  • Дати повні відповіді на запитання до тексту.
  • Дати відповіді на запитання фразами з тексту.
  • Прочитати текст, поділити на частини на основі деформованого плану.
  • Прочитати речення з тексту, які стали прслівями, приказками.
  • Порівняти головну думку твору зі змістом прслів’їв, приказок, які їй відповідають, з метою формування висновку – узагальнення.
  • Знайти й прочитати спонукальне ( питальне, розповідне ) речення.
  • Знайти й прочитати споріднені слова.
  • Скласти словесний малюнок за вказаним уривком.
  • Гра « Що спочатку, що в кінці».

Мета: розвивати вміння аналізувати, вчити запамятовувати послідовність подій у творі.

 Учитель читає уривок з твору з описом певної події , а діти називають ті події, що відбувалися раніше чи відбуватимуться пізніше. Виграє команда, яка назве точний порядок дій.

  • Гра « Пригадай заголовок»

Мета: формувати вміння визначати заголовок як відображення ідеї та теми твору.

Учитель пропонує назвати твори художньої літератури, у заголовках яких є розділові знаки.

Напроклад:

кома ( Будь обережна, Марійко);

три крапки ( На те літо, після війни…)

лапки ( « Не хочу багатства»)

дефіс ( Лисичка – кума)

знак питання ( Як прокидається сонечко?)

знак оклику ( Україно!)

Творча робота

 

  • Доповнити речення, текст.
  • Скласти продовження ( початок) казки, оповідання.
  • Визначити, про що йтиметься в тексті:
  • на основі заголовка;
  • на основі прочитаного зачину ( кінцівки).
  • Прочитати назву оповідання. Зіставити її з головною думкою твору:
  • дібрати свій заголовок;
  • вибрати заголовок із запропонованих прислівїв;
  • пояснити заголовок тексту.
  • Знайти слова з найбільшим смисловим навантаженням в окремих уривках та в цілому тексті.
  • Гра « Юний казкар».

Мета: розвивати творчу уяву та літературні здібності.

Прочитавши кілька творів, діти мають написати свій: одну дійову особу взявши з одного твору, другу – з іншого, а хід подій відтворити, як у третьому.

 

 

 

Список використаних джерел

1. Антощук Є. Швидка педагогічна допомога. Чи варто швидко читати

у початкових класах, або секрети швидкого читання // Початкова

освіта // -2006. – №11. – С. 14–17.

 

2. Бабич Н.Д. Основи культури мовлення. – Львів: Світ, 1990.-230 с.

 

3. Березіна О.М., Поплавська Т.О. Мовні ігри та забави. – Тернопіль: Мальва ОСО, 2002.-С. 104.

 

4. Бойченко С. Варава Л. Розвиток активного словника учнів початкової школи // Початкова школа. – 2001. – №3. – С. 41–46..

 

5. Василевська О.Л. Закріплення читацьких умінь // Розкажіть онуку. – 2005. – №13–14. – С. 30–35.

 

6. Вашуленко М.С. Про співвідношення знань і вмінь у мовній освіті молодших школярів // Початк. шк., 1995. – №9.-С. 4–8.

 

7. Воронцова Г.О. Формування творчої особистості засобами слова // Початкове навчання і виховання. – 2006. – №31.-С. 7–10.

 

8. Гапоненко Л.М. Як удосконалити навички читання // Розкажіть онуку. – 2004. – №7–8. – С. – 79–80.

 

9. Довженко Т. Як допомогти дитині навчитися читати. // Початкова школа. – 2006. – №7. – С. 13–16.

 

10. Едігей В.Б. Вчися читати, малюче! – К.: Гранд, 1995.-254 с.

 

11. Каба В.І. Розвиток навичок читання, уміння працювати з книгою як засіб розумового виховання учнів // Спецвипуск. Навчання читанню. – 2005. – №29–30.-С. 3–14.

 

12. Карнаух Т. Впровадження інтерактивних методів навчання на уроках читання // Початкова школа. –   2005. – №11. – С. 5–8.

 

13. Котух Н. Навчальна комунікація як засіб мовленнєвої саморегуляції учня // Початкова школа. – 2006. – №5. – С. 6–9.

 

14. Кримовська М.С. Цікаві завдання з читання // Розкажіть онуку. – 2004. – №7–8. – С. 80–82.

 

 

1

 

docx
Додано
4 травня 2018
Переглядів
2912
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку