Робота в групі – невід’ємна частина уроку. Багато існує видів групової роботи, способів розподілення дітей на групи, але рідко зустрічаються способи нагороди учнів за роботу. Що робити, коли все зробили, висновки озвучили? Яка має бути система оцінювання? Запропоновані способи оцінювання дітей орієнтовані на аналіз та самоаналіз.
ЗА РАБОТОЮ Й НАГОРОДА
Якщо Вам цікаво побачити характер учнів з іншого боку, спробуйте зробити диференційовану систему оцінювання, але з однією умовою: не ви вирішуйте, хто та що заробив. Вчить дітей адекватно оцінювати свій внесок у роботу групи, проявляти благородство та гідно програвати. У дітей одразу починається аналіз своєї роботи та роботи інших членів команди. Наприклад, учитель може сказати, що «сьогодні за урок у вашої групи такі оцінки: 5, 8, 8, 10.Вирішіть самі, кому та що я маю поставити.» Чому мова йде про інші боки характеру? Бо ви побачите дітей, які чудово працювали та мали б отримати 10, але говорять, що забирають собі найнижчу оцінку, щоб вищі залишились іншим. Ви побачите дітей, які починають мислити над тим, який внесок вони зробили, та порівнювати його з внеском товаришів. Побачите дітей, яким соромно отримати високий бал, бо розуміють, що «за роботою й нагорода». Якщо робота не передбачає оцінювання, то нехай це будуть наліпочки або розмальовки. Тоді їх повинно бути НЕ стільки, скільки учнів у групі. Більше, менше, але не рівна кількість. І знов та сама умова, НЕ ВЧИТЕЛЬ вирішує, яким чином їх поділити – це рішення групи. Інколи вчитель буде не згоден з розподіленням нагород, але варто витримати та не вмішуватися. Маю сказати, що після того, як я вперше спробувала таку систему оцінювання групової роботи, вона залишилась як основна в класі. Незадоволених в групі не було жодного разу, а якість роботи збільшилась.
ОЦІНКА ВІД СУСІДІВ
Інший спосіб, який змушує групи дуже відповідально віднестися до роботи сусідніх груп. Учитель дозволяє одній групі оцінити роботу іншої. Щоб не вчинити нечесно, дітям доведеться дуже уважно вислухати групу, яку вони оцінюють, вникнути в їх завдання та вислухати членів групи про хід їхньої роботи.
САМООЦІНЮВАННЯ
Діти в групі можуть самі визначити, яка в них буде оцінка, але є умова від учителя: наприклад, сума балів повинна дорівнювати 35. Ця система оцінювання схожа на першу, але немає чітко названих балів. Учням доводиться проводити прискіпливий аналіз своєї роботи та роботи товаришів. Можливо, першого разу діти поділять бали порівну, але невдовзі обов’язково виникне питання, кому та, головне, за що додати бал.
ОЦІНКА В ТИШІ
Ще один цікавий спосіб змусити дітей проаналізувати свою роботу. Діти не обговорюють між собою свій внесок в роботу групи. Кожен протягом 1-2 хвилин проводить аналіз роботи в групі самостійно в повній тиші. Після цього вчитель просить підвестися тих, хто вважає, що його оцінка 9, 6, 7, 11… Головна умова: все відбувається в повній тиші.
Дякую за увагу! Сподіваюся, мої способи оцінювання роботи в групі стануть Вам у прогоді!