Модернізація національної освіти в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки і культури на світовий рівень. У зв'язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української еліти. Тож виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики.
Система роботи вчителя з обдарованою дитиною на уроках
української мови і літератури
Модернізація національної освіти в Україні визначила необхідність розвитку інтелектуального, духовного потенціалу українського народу, вихід вітчизняної науки і культури на світовий рівень. У зв’язку з цим особливої актуальності набуває проблема формування української еліти. Тож виявлення розумової обдарованості (інтелектуальної чи творчої), спеціальних здібностей у дітей, їх розвиток і реалізація є однією з актуальних проблем на сучасному етапі розвитку педагогічної теорії та практики.
Обдарованість – складне, багатогранне явище. Кожна обдарована дитина – індивідуальність, що потребує особливого підходу.
Компетенція вчителя є важливим фактором у використанні спеціальних методів навчання. Саме вчитель створює атмосферу, яка може надихати учня або руйнувати його впевненість у собі, заохочувати чи пригнічувати інтереси. Щоб створити таку атмосферу, використовую такітворчі методи:
- стимулювати бажання учнів працювати самостійно;
- заохочувати до роботи над проектами, запропонованими самими учнями;
- заохочувати до максимальної захопленості у спільній діяльності;
- виключати будь-який тиск на дітей, створювати розкуту атмосферу;
"Завдання педагога - управляти процесами творчого пошуку, йдучи від простого до складного: створювати ситуації, що сприяють творчій активності та спрямованості учня, розвивати його уяву, асоціативне мислення, здатність розуміти закономірності, прагнення постійно вдосконалюватися, розв'язувати дедалі складніші творчі завдання".
Моделюючи форму розвитку здібностей дитини, перевагу віддаю розвивальним завданням, оптимальним за змістом, реальним щодо навантаженням для дитини, які формують в неї раціональні вміння розумової праці.
Поєдную групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час.
Серед методів навчання обдарованих учнів, які застосовую, превалюють самостійна робота,пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок.
Важливий спектр діяльності вчителя – це індивідуальна та позакласна роботи, які передбачають виконання різноманітних завдань, участь в очних і заочних олімпіадах, конкурсах на кращу науково-дослідну роботу.
Одним із напрямків моєї роботи з обдарованими учнями є підготовка їх до предметних олімпіад. Заслуговує на увагу систематичність та наступність та перспективність цієї роботи. Однією з передумов готовності вчителя до цієї діяльності є те, що вона постійно займається самоосвітою, забезпечуючи відповідний фахово-інформаційний рівень.
Доолімпіадний період:
Цей період починається на початку навчального року. Протягом цього часу передбачається робота безпосередньо в навчальних закладах, а також позашкільні форми занять (гуртки, заняття окремих груп тощо).
Підготовка включає:
Підготовчі заняття щодо повторення задач минулого олімпіадного сезону, уведення в групу олімпіадників нових учнів. Ця робота включає як індивідуальні, так і диференційовані форми. Обов’язковою є також робота в групах.
І етап олімпіади:
Училищна олімпіада.
Особливості проведення:
1. Участь беруть всі бажаючі.
2. Підбір завдань повинен бути диференційованим, тобто включати завдання 3-х рівнів:
· нескладні завдання репродуктивного характеру, які може розв’язати більшість учасників;
· завдання, які потребують творчого підходу до розв’язання;
· завдання, рівень яких відповідає ІІ (ІІІ) етапу олімпіади.
Завдання, що пропонуються на училищній олімпіаді, враховують той матеріал, що був засвоєний на момент проведення даної олімпіади за навчальною програмою, однак, складність цих завдань носить олімпіадний характер, визначаючи вміння учнів логічно мислити, застосовувати програмний матеріал до більш складних завдань.
ІІ етап олімпіади:
Обласна олімпіада.
Також є широкий спектр позакласної роботи на виявлення та розвиток творчих здібностей учнів:
· це підготовка і участь учнів в олімпіадах і конкурсах з української мови і літератури;
· дослідницька робота в МАН;
· участь у гуртках;
· участь в інтелектуальних іграх;
· робота над проектом;
· участь у науково-практичних конференціях.
Обдаровані діти – майбутній цвіт нації, інтелектуальна еліта, гордість і честь України, її світовий авторитет, а тому перед кожним педагогічним колективом стоїть завдання спрямоване на забезпечення формування інтелектуального потенціалу нації шляхом створення оптимальних умов для всебічно обдарованої молоді.
Формування ключових компетенцій відбувається на кожному уроці. Для забезпечення широкого спектру умінь, навичок, практичного застосування набутих знань, добираю систему уроків: уроки-лекції, уроки-захист проектів, уроки закріплення знань. За формою та ступенем самостійності організації діяльності учнів перевага віддається інтерактивним урокам. Застосовую проблемне навчання, проектне навчання, ігрові ситуації, «мозковий штурм» тощо.
Отже, кожна особистість має потенціал здібностей, а завдання сучасного вчителя розвивати ці здібності та управляти процесом їх розвитку.