11 травня о 15:00Вебінар: Закінчення навчального року: документи, звіти, аналіз, планування та власний емоційний стан

Система уроків. "Віра в силу надії та справжнього кохання в повісті-казці О. Гріна "Пурпурові вітрила"

Про матеріал

Система уроків за темою "Віра в силу надії та справжнього кохання в повісті-казці О. Гріна "Пурпурові вітрила"

Урок 1. Тема. "Рожеві мрії чистого серця". Життєвий шлях і творча доля Олександра Гріна. Передумови створення казки-феєрії "Пурпурові вітрила

Урок 2. Тема. Ассоль і Грей. Характеристика образів твору

Урок 3. Тема. Ассоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил

Перегляд файлу

Система уроків за темою «Віра в силу надії та справжнього  кохання в повісті-казці О. Гріна «Пурпурові вітрила»

Урок №1

Тема. Рожеві мрії чистого серця.

Життєвий шлях і творча доля Олександра Гріна. Передумови створення казки-феєрії «Пурпурові вітрила»

Мета: навчальна: познайомити учнів із життєвим і творчим шляхом О. Гріна, показати актуальність проблематики його твору; розвивальна: продовжувати формувати уявлення про загальнолюдські цінності – доброту, любов до ближнього, розвивати образне, творче мислення, вдосконалювати навички виразного читання; виховна: виховувати почуття любові до людей і до життя, прагнення до реалізації своїх мрій.

 Обладнання: портрет О. Гріна, музичне оформлення, презентація.

Тип уроку: комбінований, урок засвоєння нових знань та розвитку на їхній основі умінь і навичок.

 

                                                            Потрібно вірити у можливість щастя,

                                                           аби бути щасливим.

                                                                                                              Л. Толстой

                                                Перебіг уроку

І. Повідомлення теми й мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань

1. Робота з епіграфом

  • Як ви розумієте вислів російського письменника Л. Толстого?
  • Чи погоджуєтеся з ним?

2. Коментар учителя

 – Рада вітати всіх присутніх на палубі незвичайного корабля – корабля з пурпуровими вітрилами. Саме на ньому сьогодні ми здійснимо подорож до країни Ґрінландії. Де вона? Хто вигадав її? Звичайно О. Грін.

    (Звучить музика  Павла Паніна)

    Думаючи про Олександра Гріна, ми, насамперед, згадуємо казкову феєрію «Пурпурові вітрила», що стала символом усієї творчості митця, бо увібрала в себе усе найкраще: красиву мрію і правдиву реальність, любов до людини і віру в її сили, надію на краще і любов до прекрасного.

    Олександр Грін створив свій незвичайний світ, за котрим у глибині душі сумує кожен з нас. І сьогодні ми відправимося в подорож до загадкової країни Ґрінландії, якої не існує, хоча в описі багатьох її міст нам будуть вбачатися знайомі риси кримського узбережжя. Вона незвичайна і неповторна тим, що живуть тут люди, які вірять в силу справжнього кохання, ідеали дружби і честі, у своє щасливе майбутнє.

ІІІ. Робота над темою уроку

1. Словникова робота

    Феєрія – (від фея – чарівниця) театральна або циркова вистава з фантастично-казковим сюжетом, з широким використанням сценічних ефектів і трюків.

1. Слово вчителя

     «Пурпурові вітрила» – це утвердження правильного способу досягнення щастя: «робити  чудеса своїми руками». Так вважав капітан Грей, котрий здійснив мрію незнайомої дівчини: «Я прихожу к той, которая ждёт только меня, благодаря ей я понял одну нехитрую истину: сделай человеку чудо: новая душа будет у тебя и новая у него».

     Зрозуміти цю істину – означає визначити головну думку твору, а це і є мета нашого уроку-подорожі.

– У чому полягає щастя Гріна і його головних героїв?

   На це питання ми дамо відповідь наприкінці уроку.

   Отже, ми вирушаємо в далеку подорож на чарівному кораблі під пурпуровими вітрилами  у світ любові та мрії, казки, фантастики і романтичних пригод! Щоб думки-відповіді чулися всякчас, щоб ні на мить  не збитися з курсу!

…Ми з вами живемо далеко від моря, але нехай у вашій уяві з’явиться корабель і від подиху ваших думок затріпочуть вітрила мрії і понесуть у чудовий світ радості, миру і світла, всього того, що допомагає нам рухатись у вирі непростих буднів. Тож у добру путь! Попутного вітру й далекого плавання! А супроводжуватиме нас Олександр Грін.

2. Повідомлення групи учнів-«біографів»

    (Учні тим часом заповнюють таблицю, після чого за бажанням зачитують свої записи.)

          Це мені було відомо

         Це для мене є новим

 

 

 

 

  – Олександр Степанович Гриневський народився у м. Вятка 1880 р., де не було ніякого моря, а він мріяв стати капітаном і відкривати невідомі землі. Коли Олександр приїхав до Одеси, на ньому була сіра учнівська куртка і величезний капелюх, схожий на мексиканське самбреро. Він цілодобово тинявся у порту, пропонуючи свої послуги. Нарешті пощастило, Гриневського взяли на рейс «Одеса – Батумі».

Ведучий. Сподівань було багато, проте моряк з нього не вийшов. Далекі країни залишилися лише в мріях.

   – Не знайшовши справи до душі (Олександр працював і дроворубом, і слюсарем, і рудокопом), записується в солдати. З десяти місяців військової служби три з половиною він просидів у карцері. Про той час згадував: «Моя служба пройшла під знаком безперервного бунту проти насильства». Олександр тікає з армії і захоплюється революційними ідеями, шукаючи конкретної можливості допомогти бідним.

Ведучий. Однак мрії про щасливе майбутнє залишилися лише мріями.

   – І ось тоді у 1916-1917р.р. Грін усвідомив, що може створити прекрасний світ у літературі. Так Гриневський стає письменником Олександром Гріном. Улітку 1919р. Гріна призвали до Червоної Армії, проте невдовзі він захворів на тиф і ледве не помер. Після тривалої хвороби письменник вийшов із лікарні. Врятував його тоді Олексій Максимович Горький, знайшовши хлібні картки та влаштувавши у Будинок мистецтв. А головне – Горький знайшов для Гріна літературну роботу.

Ведучий. І все ж таки душа письменника прагне до берегів моря, у прекрасну країну, де немає місця брехні і насильству, і на всіх людей чекає щастя.

   – У 1921р. він пише дивовижну повість, яка стала класикою світової літератури, – «Пурпурові вітрила». Важко повірити, що повість, пройнята яскравим сонцем і чарівним блиском моря, написана саме в той час, коли тисячі людей гинули від голоду та хвороб на фронтах громадянської війни.

   – У лютому цього ж 1921року Грін узяв шлюб із Ніною Миколаївною Мироновою і знайшов притулок у Криму. (Зараз у Феодосії є музей-квартира письменника, а також юнацький клуб «Пурпурові вітрила»).

     Останні дні митця пройшли у Старому Криму, бо утримувати квартиру у Феодосії Олександр Степанович і його дружина не змогли через матеріальну скруту.

Ведучий. Бог послав йому нарешті коротку мить щастя – сонце, море і кохання.

   – Однак жити йому вже лишилося недовго. 8 серпня 1932 року Грін помер. Могила письменника в Старому Криму досить скромна, але її одразу можна знайти за різнокольоровими стрічками, принесеними шанувальниками таланту митця.

Ведучий. І все ж таки смерть не в змозі подолати світ добра, мрії, надії, який залишив нам Олександр Грін у своїх творах.

Учитель. Кажуть, що на диваках і мрійниках тримається світ. Чому? Можливо тому, що вони ніколи не зраджують своїм ідеалам,  незважаючи на всі життєві негаразди, вірять у всеперемагаючу силу добра й справедливості, у будь-якому віці залишаються чистими серцем і душею. Саме такою людиною був російський письменник О. Грін, який створив повість-феєрію «Пурпурові вітрила» і присвятив її своїй дружині Ніні Миколаївні.

3. Бесіда за запитаннями

  • Якою була доля О. Гріна? Доведіть свою думку.
  • Які, на вашу думку, події в житті О. Гріна вплинули на формування його як письменника?

 

4. Учень-«літературознавець»

    Спершу назва твору російською мовою звучала як «Красные паруса», але тотожність кольору більшовицької символіки та страшні події, що відбувалися в тогочасному Петрограді після жовтневого перевороту 1917р. змусили автора змінити назву. Відтоді російською мовою назва повісті звучить як «Алые паруса» – символ здійснення мрій, неминучого торжества сил добра, перетворення казки на реальність.

5. Повторне звернення до епіграфа

ІV. Узагальнення. Підсумок уроку

     Підсумкове слово вчителя

    «Пурпурові вітрила» – це справа рук самої людини. Капітан Грей скаже чудові слова: «Я зрозумів одну нехитру істину: вона в тому, щоб робити дива своїми руками». А це і є високе покликання людини!

    У кожному серці живуть свої червоні вітрила. Вони наближаються до берега, що чекає їх.

  – Що ж чекає героїв казки-феєрії О. Гріна?

  – До яких берегів вони припливуть?

 – Який жанр твору? Чому?

Відповіді на поставлені питання чекатимуть нас на наступному уроці.

V. Домашнє завдання

Прочитати казку-феєрію «Пурпурові вітрила», підготувати розповідь про головних героїв твору, дібрати цитатний матеріал для їхньої характеристики.

Урок №2

Тема. Ассоль і Грей. Характеристика образів твору

Мета: навчальна: поглибити знання учнів про зміст повісті, охарактеризувати образи Ассоль і Ґрея, визначити художні засоби створення образів; розвивальна: розвивати образне, творче мислення, навички роботи над текстом твору, уміння аналізувати художні образи; виховна: виховувати толерантне ставлення до думок інших, почуття любові до людей, віру в прекрасне, прагнення самовдосконалюватися.

Обладнання: портрет письменника, текст твору, відео фрагменти із кінофільму, презентація, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та розвитку на їхній основі умінь і навичок.

                                                      Я зрозумів одну просту істину. Вона в тому,

                                                      щоб робити так звані чудеса своїми руками.

                                                                                                                         О. Грін

                                              Перебіг уроку

І. Повідомлення теми й мети уроку

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Робота з епіграфом

 – Чи погоджуєтесь ви з тим, що потрібно вірити в дива?

ІІІ. Робота над змістом уроку

2. Презентація книги

У нашому прагматичному світі важко зберегти віру в чудо, романтику у стосунках, бажання дарувати казку, важко вберегти свою душу від черствості. Тому в наш час казка-феєрія «Пурпурові вітрила» – як ковток свіжого повітря.

2. Слово вчителя

    Є художні образи, які назавжди залишаються в нашій душі після першої ж зустрічі з ними. Вони кличуть за собою уперед до волі, краси, мрії. Такими є образи Ассоль і Грея.

    Вигадане селище Каперна на мальовничому морському узбережжі – там мешкають герої з дивними іменами.

3. Бесіда за змістом твору

 – З образу кого автор зображує Каперну? Як ви його охарактеризуєте?

 – Чому Лонґрен, матрос із «Оріона», покинув службу?

  • Розкажіть про подію, після якої мешканці Каперни зненавиділи Лонґрена та його доньку.

 – Як росла дівчинка? Чому діти насміхалися над нею?

 – Хто створював атмосферу любові і тепла для дівчинки?

 – Що викликало у мешканців Каперни ще більшу ненависть до неї?

 – Хто ж розповів їй казку про пурпурові вітрила?

 – Що змінилося в житті Ассоль після зустрічі з чарівником?

4. Інсценівка уривка «Зустріч з чарівником»

5. Слово вчителя

   Бесіда за запитаннями

    А поки Ассоль чекає на пурпурові вітрила, ми познайомимося з її майбутнім принцом – Артуром Ґреєм. Завітаємо до величного замку, де проживає наш герой.

– У яких умовах формувався характер Ґрея?

– Яким був світ його дитинства?

 – Ким мріяв стати Артур Ґрей? Чому залишив рідний дім?

 – Що робив для здійснення своєї мрії?

   Як бачимо, сюжет твору розгортається паралельно: окремо – для Ассоль, окремо – для Ґрея. І врешті-решт автор зближує і перетинає долі героїв, готує їхню зустріч. Що ж їх об’єднує? Чим герої схожі?

6. Інтерактивна вправа «Кола Вена»

                        Ассоль

                     Артур Грей

 

 

 

 

 

7. Слово юним дослідникам

    Ассоль, вихована добрим і люблячим батьком, живе відокремленим життям. Її відштовхують однолітки, недолюблюють дорослі. Дівчинка росла без подруг, відчувала до себе ненависть дітей. Вона допомагала батькові виготовляти іграшки і продавати їх у сусідньому містечку, господарювала в домі, а ще спілкувалася з природою, відчувала її красу. Ассоль повірила в казку і зробила її частиною своєї душі. І вона дочекалася дива, адже так вірила у свою мрію.

    Артур Грей живе в зовсім іншому світі. Багатство, розкіш, влада дані йому за правом народження. А в душі живе мрія не про коштовності, а про море і вітрила. Людям було важко зрозуміти Артура, бо він жив у власному світі фантазій: відчував красу природи, поетично сприймав навколишній світ, мріяв стати капітаном і став ним. Випадок приводить його в таверну селища Каперни, де живе Ассоль.

8. Визначення художніх засобів створення образів

   (з використанням цитатного матеріалу)

9. Слово вчителя

    Отже, зустріч Артура Грея з Ассоль аж ніяк не була випадковою. Ці дві дуже близькі за духом людини повинні були рано чи пізно зустрітися. Артур зрозумів, що його щастя залежить тільки від нього, а Ассоль здогадалася, що її найбільша у житті казка вже почалася.

    І коли на горизонті з’явився «Секрет» під вітрилами кольору ранкової зорі, Ассоль схвилювалася, але не була здивованою, бо цього вона чекала усім серцем і душею.

10. Перегляд фрагмента (зустріч Ассоль і Грея) із кінофільму О. Птушка

11. Бесіда за переглянутим фрагментом

 – Прокоментуйте враження мешканців Каперни.

 – Який настрій Ассоль?

– Чи погоджуєтесь ви з тим, що потрібно вірити в дива? (Робота з епіграфом.)

IV. Узагальнення. Підсумок уроку

1. Підсумкове слово вчителя

     Словами Артура Грея автор передає своє бачення світу: «Я зрозумів одну просту істину. Вона в тому, щоб робити так звані дива своїми руками. Коли для людини головне – отримати п’ятака, легко дати їй цей п’ятак, але, коли душа ховає зерно полум’яної рослини – дива, зроби їй це диво, якщо ти в змозі. Нова душа буде у неї і нова у тебе». Цей девіз треба взяти за правило, і тоді кожна людина зможе стати щасливою і зробити щасливими тих, хто поруч.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

– Що ж необхідно для здійснення мрії?

 – Що, на вашу думку, є найважливішими складовими людського щастя?

    Бачу, що ваше розуміння щастя співпадає з розумінням Ассоль, але дещо осучаснене. Сподіваюся, що ваші думки наповняться щастям від того, що ви маєте мрію, яка надихає на працю, на виховання почуття любові, людяності, формує у вас велике бажання стати Людиною.

    Бажаю, щоб корабель вашої мрії допоміг піднятися через терни до зірок, щоб ваші мрії обов’язково стали реальністю.

    А зараз пропоную здійснити перший крок до здійснення мрії. Напишіть свою заповітнішу мрію та прикріпіть до вітрильника нашого корабля. Засоціюйте свої найяскравіші емоції з конкретним кольором.

3. Кольоротерапія. (Учні записують кольоровим олівцем свою мрію та прикріплюють до макета корабля.)

V. Домашнє завдання

   Створити рекламу до повісті, виписати із твору образи-символи, написати твір-мініатюру на тему «Моя заповітна мрія» (завдання на вибір).

 

Урок №3

Тема. Ассоль і Грей. Символіка образу пурпурових вітрил

Мета: навчальна: продовжити роботу над характеристикою образів головних героїв, дати початкове поняття про символ, розкрити символіку образів твору, дослідити символічність образу пурпурових вітрил; розвивальна: розвивати образне творче мислення, вдосконалювати навички роботи з текстом; виховна: сприяти вихованню в учнів моральних якостей, віри в силу кохання, прекрасну мрію і бажання її досягти.

Обладнання: портрет О. Гріна, текст повісті-казки, епізоди із к/ф «Пурпурові вітрила», ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок формування навичок і вмінь.

                                              Перебіг уроку

І. Організаційний момент. Емоційний настрій

Прослуховування пісні В. Лансберга «Ребята, надо верить в чудеса»

 – Чи погоджуєтесь ви з тим, що потрібно вірити в дива?

О. Грін стверджував, що корабель із пурпуровими вітрилами рано чи пізно приходить до кожного, хто вміє мріяти і вірить у дива.

 – Як дана пісня і диво пов’язані з повістю О. Гріна «Пурпурові вітрила»?

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок

 – Що, на вашу думку, є найважливішими складовими людського щастя?

ІV. Робота над темою уроку

  1. Словникова робота

     Символ – це предметний, або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища.

2. Робота в групах

Виступ 1 групи: розповідь-характеристика Ассоль.

Виступ 2 групи: розповідь-характеристика Грея.

3. Слово вчителя

    Подумайте, які спільні риси об’єднують Ассоль і Грея?

    Тож давайте визначимо основну тему повісті-казки О. Гріна «Пурпурові вітрила». (Запис у зошитах.)

     Ви звернули увагу на те, що у творі є багато символів. Назва повісті багатозначна. Щоб вітрильне судно почало рухатися, його вітрила повинен наповнити вітер. А життя людини повинне бути наповнене глибоким змістом, тоді воно має сенс. Якщо ж життя нудне і безрадісне, змістом його стає мрія.

    Пурпурові вітрила – символ мрії, що стала реальністю. Мрія Ассоль ожила тому, що вона уміла любити, як учив її батько, уміла чекати всупереч усьому. І вона змогла зберегти свою віру в прекрасне, живучи серед людей, що «не вміли розповідати казки і співати пісні». Пурпуровий колір шовку, обраний Греєм для вітрил «Секрету», став кольором радості і краси, якого так не вистачало в Каперні. А білий вітрильник під пурпуровими вітрилами – символ любові й нового життя для Ассоль, котра дочекалася свого щастя.

    «Пурпурові вітрила» Гріна – це ще утвердження правильного способу досягнення щастя: «робити чудеса своїми руками». Так вважав капітан Грей, котрий здійснив мрію незнайомої дівчини. Так думав матрос Лонгрен, котрий зробив іграшкову яхту з пурпуровими вітрилами, яка принесла щастя його дочці.

4. Інтерактивна вправа «Асоціативний ланцюжок»

    Учні складають асоціативний ланцюжок до образу-символу пурпурових вітрил.

5. Індивідуальна дослідницька робота за випереджувальним завданням

Завдання. Знайти в тексті образи-символи та скласти інформативне «ґроно».

(Учні складають інформативне «ґроно» та називають символи повісті)

  1. Ассоль – символ світла, добра.
  2. Грей – символ втілення мрії в життя.
  3. Море – символ бурхливої долі і свободи.
  4. Каперна – символ людського зла, жорстокості, заздрощів.
  5. Зоря – символ пробудження душі, кохання.
  6. Яхта «Секрет» – символ пошуку смислу людського буття.

 

  1. Слово вчителя

     Життя людині дається лише раз, і варто його прожити гідно, не схиляючись під ударами долі. Але не завжди так буває. Тому тільки самовіддана, сильна духом особистість може перемогти життєві негаразди, тобто людина з високою мрією, що прагне її здійснити. Для справжніх мрійників немає перешкод, які б вони не подолали. Яскравим прикладом цього є повість-феєрія «Пурпурові вітрила» та її герої.

V. Узагальнення. Підсумок уроку

 Підсумкове слово вчителя

    Ось і завершилась наша подорож до чарівної Ґрінландії, країни, де здійснюються мрії та творяться дива. Пропоную переглянути фрагмент «Пурпурові вітрила в акваторії Неви» (Санкт-Петербург) та презентувати рекламу до повісті. (Учні презентують рекламу за випереджальним завданням.)

VI. Домашнє завдання

     Написати листа герою повісті – Ассоль або Артуру Грею.

 

 

 

 

 

 

        

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 липня 2020
Переглядів
769
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку