Система уроків з теми "Лексикологія"

Про матеріал
Система уроків з теми "Лексикологія" для 6 класу. Урок-ділова гра, розвиток зв'язного мовлення, підсумкова контрольна робота (тести) з теми.
Перегляд файлу

Система уроків з теми «Лексикологія» у 6 класі

Урок 1

 

Тема: Закріплення знань з лексикології та фразеології

Мета: виробити систему поглядів щодо використання в мовленні загальновживаної та маркованої лексики, розвивати словниковий запас, виробляти вміння й навики пояснювати значення фразеологізмів і правильно вживати в мовленні, визначати їх синтаксичну роль, виробляти в школярів потребу звертатися до словників, підвищувати рівень мовленнєвої культури учнів.

Обладнання: узагальнююча таблиця «Лексика загальнонародної української мови», індивідуальні картки із завданнями, тлумачні словники, фразеологічний словник, пам’ятка бізнесмена-початківця, бали із картону.

Тип уроку: урок – засідання бізнес-клубу.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

Доброго дня, вельмишановні пані та панове! Рада вітати вас, молоде покоління українських бізнесменів, на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую відкритим. Прошу всіх розгорнути робочі блокноти, щоб робити в них необхідні записи. Спочатку дозвольте ознайомити вас із «Пам’яткою бізнесмена-початківця» (плакат).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Звичайно, якщо навіть якому-небудь бізнесменові не вдається виконати той чи інший пункт, він однаково зможе досягти успіху в бізнесі. Та жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи рідної мови. Без знання рідної мови неможливо підтримувати контакти, вести облік виконуваної роботи.

Тож давайте повсякчас поглиблювати й удосконалювати знання рідної мови. І сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо лексикології та фразеології.

А мета нашого засідання – розвивати словниковий запас, виробляти уміння й навички пояснювати значення фразеологізмів і правильно використовувати їх у мовленні, розширювати знання з економіки, розвивати монологічне та діалогічне мовлення.

Суть ділової гри полягає в тому, щоб здобути якомога більше балів, які є умовними грошима, за відповіді на запитання. Зароблені кошти будуть зберігатися у вас, а після закриття засідання ми визначимо найкращих підприємців.

На мою думку, бізнесмен повинен мати великий словниковий запас, а найголовніше – досконало знати економічну лексику. Допоможуть нам краще оволодіти мовою чотири тури бізнес-гри.

 

ІІІ. Ділова гра.

  1. «Лексична п’ятихвилинка».

Вам пропонується проблеми, а ви повинні запропонувати різноманітні ідеї щодо їх вирішення. Для цього необхідно об’єднатися в групи (4-6 осіб) та знайти разом відповідь.

1. Запишіть по три фразеологізми, до складу яких входять назви тварин та рослин.

2. Чи правильно записані словосполучення та сполучення слів? Якщо ні, то відредагуйте та аргументуйте вибір.

 

Попередити хворобу (Запобігти хворобі).

Заключати договір (Укладати договір).

Лід зрушився (Крига скресла).

Кидатися в очі (Впасти в око/очі, вічі).

Від нічого робити (Знічев’я).

Приймати участь (Брати участь).

 

3. Запишіть три фразеологізми біблійного та професійно-виробничого походження та з’ясуйте їх значення.

4. З’ясуйте групу поданих слів за способом використання (загальновживана та маркована лексика). В яких сферах життя можуть вживатися подані слова: трембіта, світло, чутлива плівка, об’єктив, флояра, вагаш, киптар, гачі, крисаня, черепиця, габарити, дефіс, вернісаж, глина, глечик, скиндячки?

 

2. «Аукціон знань».

Учням пропонується у групах підготувати одне-два запитання для проведення усного опитування з цієї теми. Запитання записуються на дошці, на рейтинговій основі визначаються найбільш вдалі.

 

3. Практикум. Створення рекламних оголошень.

Учитель. Увага! Нам трапилася нагода використати щойно відновлені в пам’яті теоретичні знання на практиці. Від фірми «Логос» отримано термінове замовлення на опрацювання матеріалу.

З’ясуйте лексичне значення поданих фразеологічних зворотів та введіть їх у речення. Яке походження мають ці фразеологізми?

І варіант Прокрустове ложе

Гомеричний сміх

Підвести під монастир

 

ІІ варіант Дамоклів меч

Сізіфова праця

Пекти раків

 

4. Підрахунок «коштів». Підсумки бізнес-гри.

Учитель. Підрахувавши зароблені під час уроку «гроші», можна сказати, що деякі бізнесмени-початківці готові випускати потрібний державі товар. Та кожному поважному бізнесменові необхідно вміти рекламувати свою продукцію. Рекламні оголошення слід складати чітко, влучно, використовуючи слова вивчених груп.

 

ІV. Підсумки уроку.

Учитель сумує бали, оцінює роботи найактивніших школярів, повідомляє про завершення ділової гри.

 

V. Домашнє завдання.

Скласти інтерв’ю з однокласником-журналістом на тему: «Покровителем яких наук і мистецтв ви бажаєте бути і чому?» (Розповісти про обрану сферу діяльності).

 

 

Додаток

Прокрустове ложе (ложе, на яке розбійник Прокруст клав спійманих ним мандрівників. Якщо ложе було завеликим – Прокруст витягував ноги жертві, якщо замалим – відрубував їх) – штучна мірка, під яку підганяють факти.

Гомеричний сміх    (нестримний регіт богів з Олімпу, життя яких описав Гомер) – гучний, сильний сміх, що виходить за рамки узвичаєного.

Дамоклів меч          (гострий меч, що підвісив Діонісій над головою Дамокла на кінській волосині) – небезпеки, яких людина зазнає постійно, щохвилини.

Сізіфова праця        (безрезультатна праця, що виконував Сізіф, покараний Зевсом за свої хитрощі: він котив величезний камінь, який, досягши гори, знов скочувався вниз) – безплідна, важка, нескінченна, а часом і марна праця.

Підвести під монастир – обдурити, ошукати.

Пекти раків – червоніти (від сорому).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок 2

 

Тема: Аналіз творчих робіт

Мета: формувати вміння знаходити, обґрунтовувати й виправляти змістові, лексичні, граматичні та пунктуаційні помилки. Закріпити навички правильного запису слів, в яких були помилки. Вдосконалювати вміння аналізувати письмові роботи.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: переказ «Святий Вечір»

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  1. Оголошення теми і мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Аналіз переказів:
  • виправити типові для учнівських робіт помилки. На дошці записано слова:

готуются, св’ята, збераются, племіник, хрищений, преєднати, гоцульщина, покутя, казачина, Галичена;

  •  пояснити  орфограми;
  • пояснити лексичне значення слів: Гуцульщина, Галичина.
  1. Зачитати найбільш вдалу творчу роботу. Пояснити її переваги.
  2. Відредагувати текст, в якому наявні типові помилки.

Святкова вечеря

На різдво в Україні особливо старанно готуються до Святої вечері. Це була спільна вечеря всієї родини. Вірили що у цей день збираються душі померших родичів.

У великій Україні вечерю носять діти.  Онуки – до баби й діда, плем’яники – до хрещених. Звичай цей відбувається так. Діти йдуть до баби й діда з вузликом. Діти постукають у двері переступлять поріг і кажуть добрий вечір! Зі святим вечером! Будьте здорові! Нате вам вечерю. Баба посадить онуків за стіл частуючи солодкою кутею і солодощами. Дід обділить їх горіхами, дасть дрібних монет. Потім баба поведе обмін вечері.

Ось так гарно святкують Новий Рік на Україні.

 

  1. Знайти і класифікувати помилки, фіксуючи на полях помітки. Виправити помилки.

 

  1. Робота над змістом тексту:
  • Чи відповідає назва темі та основній думці тексту?
  • Чи є відповідність до плану?
  • Що зайве в тексті, чого не вистачає?
  • Чи розкрита тема повністю?
  • Які лексико-граматичні помилки трапляються?

 

  1. Індивідуальна робота учнів над помилками.

 

ІV. Підсумки уроку

 

V. Домашнє завдання: дібрати приклади на допущені помилки, скласти 5 речень на тему «Новорічні свята».

 

 

 

 

 

 

Урок 3

Тема: Тематична контрольна робота з розділу «Лексикологія»

Мета: оцінити рівень навчальних досягнень шестикласників з розділу «Лексикологія», з’ясувати можливі недоліки в ході опанування мовною теорією.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

Форма проведення: виконання завдань тестового характеру.

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

ІІ. Ознайомлення шестикласників з темою, метою й завданнями уроку.

ІІІ. Підготовча робота.

Мотивація навчальної діяльності учнів. Ознайомлення з критеріями оцінювання тестових завдань. Проведення інструктажу щодо виконання завдань тестового характеру. Поділ учнів класу за варіантами.

 

ІV. Виконання завдань тестового характеру (12 питань по 0,5 б.).

 

Варіант І

1.Позначте, у якому рядку всі слова – діалектизми:

А) курінь, сільський, потоки;

Б) грань, коронки, когут, злуда;

В) куций, батько, беркут;

Г) глаголити, зелений, бриль, увага.

2. Позначте, у якому рядку відсутні архаїзми:

А) вбгало, світоч, суцвіття;

Б) говорило, піїт, зірки;

В) ватра, виживне, передзвони;

Г) пташки, калинонька, горіли, жита.

 

3. Визначте, у якому рядку вжиті історизми:

А) жандармерія, гайдамака, крамарне, хлоп;

Б) аероплан, тяжкий, амфора, планета;

В) прапор, кваша, швець, півень;

Г) хвіртка, лишенько, добридень, щодня.

4. Позначте, у якому рядку відсутні неологізми:

А) менеджмент, багряно-водний;

Б) дизайнер, левино-жовтий;

В) жовтень, громадянський, методика;

Г) інтербачення, ложкохвати.

5. Позначте, у якому рядку всі слова – професіоналізми:

А) фонема, лексема, постфікс, інтерфікс;

Б) грего, дуб, мартинка, юнак;

В) холодник, легінь, навчання;

Г) ом, явище, закон, сонечко.

6. Позначте, у якому рядку всі слова іншомовного походження:

А) вітряно, борг, доробок, здавна;

Б) мішечок, колода, насадження;

В) мотовило, перелік, печеніг;

Г) вояжер, дегазація, едиція, ідальго.

7. У реченні Не спиться вам, парламентські витії, Масні злодії, в орденах кати…(М. Рильський) виділені слова – це:

А) просторічні;

Б) стилістично-забарвлені;

В) діалектні;

Г) синоніми.

8. Позначте, у якому рядку всі сполучення слів записано неправильно:

А) заходи для покращення, через фінансову неспроможність;

Б) перейшло в спадщину, інженер за фахом;

В) по єдиному зразку, по фінансовій неспроможності;

Г) за взаємною згодою, за свідченням очевидців.

9. Позначте рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:

А) олень, двір, жити, бабця;

Б) дієздатний, вищезгаданий, сумісництво, гриф;

В) кошик, копиця, мисник, роса;

Г) сніжок, вівця, халамидник, річище.

10. Позначте рядок, який містить тлумачення слова юридичний:

А) міра державного примусу;

Б) надання яким-небудь фактам правового характеру;

В) сукупність правових наук;

Г) правовий, той, що стосується правознавства.

11. Позначте рядок, який містить характеристику слова буланий:

А) про річ, зроблену з міцної сталі;

Б) про тварину сірого кольору;

В) про коня світло-рудої масті.

12. Позначте рядок зі словом, якому відповідає визначення: один із видів договору майнового найму, за яким одна сторона за плату передає майно в користування іншій стороні.

А) позика;

Б) оренда; 

В) письмовий наказ;

Г) акт.

 

Варіант ІІ

1. Позначте, у якому рядку всі слова – діалектизми:

А) пір’я, влітку, прегарний;

Б) спадщина, лижі, проміння;

В) червлений, посуд, батько, потоки;

Г) каракати, качула, кресаня, легінь.

2. Позначте, у якому рядку відсутні архаїзми:

А) стежина, здійметься, батьківське

Б) подолля, гудьба, вічне;

В) рівник, кріс, вродитися;

Г) цілеччина, марець, невтомний.

3. Визначте, у якому рядку вжиті історизми:

А) сяйво, відродження, сіяч, гай;

Б) цариця, мурза, пістоль, соха;

В) горобець, хлопець, слівце, водій;

Г) бруківка, суглоб, здається, піч.

4. Позначте, у якому рядку відсутні неологізми:

А) флешка, вогнеликий;

Б) надвечірність, місяць-білогривець;

В) голубо-сизяна, густо-джмелиний;

Г) весна, відлига, урочистий.

5. Позначте, у якому рядку всі слова – професіоналізми:

А) метан, пляшка, рідина, водичка;

Б) капкан, вія, олівець, малина;

В) кубрик, рея, такелат, докер;

Г) шаланда, холодник, плай, сіль.

6. Позначте, у якому рядку всі слова іншомовного походження:

А) габітус, дебіт, едафон, інцизія;

Б) вічко, бондар, дослідник, здоба;

В) млинок, коляда, нарукавник;

Г) мудрість, перепал, петрушка.

7. У реченні Не плач, татусю, ми ще повернемось назад(В. Сосюра) виділене слово – це:

А) стилістично забарвлене;

Б) жаргонізм;

В) діалектизм;

Г) загальновживане.

8. Позначте, у якому рядку всі сполучення слів записано неправильно:

А) писати за зразком, у міру того як;

Б) заходи щодо підвищення ефективності праці;

В) трапилось через непорозуміння;

Г) комісія по складанню акта, піти по службових справах.

9. Позначте рядок, у якому всі слова належать до офіційно-ділової лексики:

А) дощик, отець, штани, вила;

Б) журавель, путь, дім, хліб;

В) постановити, глава, кредит, біржа;

Г) віхола, вуста, Кость, ніч.

10. Позначте рядок, який містить тлумачення слова депортація:

А) вигнання, висилка з держави як міра карного покарання;

Б) фаза промислового циклу;

В) політична організація суспільства;

Г) система державних заходів.

11. Позначте рядок, який містить характеристику слова дружний:

А) згуртований, одностайний;

Б) доброзичливий, дружелюбний;

В) прихильний, неприязний.

12. Позначте рядок зі словом, якому відповідає дане визначення: офіційна штаб-квартира фірми, приміщення:

А) банк;

Б) кабінет;  

В) приймальня;  

Г) офіс.

Номери завдань

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Варіант І

Б

Г

А

В

А

Г

Б

В

Б

Б

В

Б

Варіант ІІ

Г

А

Б

Г

В

А

А

Г

В

А

А

Г

V. Виконання творчих завдань.

 - Складіть розповідь про хобі, використавши різні групи слів за вживанням (3б.)

 - Напишіть оголошення (3 б.).

 

VІ. Підсумки уроку.

 

VІІ. Домашнє завдання.

І група – дослідження «Як розмовляють у Кривому Розі».

ІІ група – твір-мініатюра в художньому стилі «Підслухана розмова».

ІІІ група – твір-роздум «Як ми говоримо».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Основні способи словотворення

Мета: ознайомити шестикласників з основними способами словотворення;

сформувати загально пізнавальні вміння визначати в словах морфеми (частини слова), аргументовано доводити приналежність слова до певного способу творення;

розвивати вміння утворювати нові слова, образність, пильність до культури мовлення, спостереження;

виховувати шанобливе ставлення до родини, старшого покоління.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: дидактичний матеріал, підручник для 6 кл.: Рідна мова./ за ред. Глазової О.П., Кузнєцова Ю.Б., «Порадничок для шестикласників з теми «Словотвір. Способи творення слів.», ілюстрація «Словотвірне дерево».

 

Хід уроку

І. Організація уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вступне слово вчителя.

Плекайте мовний сад

Як у дерев, у слів є кревні корені,

Незмінні, як незмінна правди суть.

У префіксах і суфіксах заховані,

Вони життя їм, немічним, дають.

 

У повсякденній свіжій мовній повені

Слова тому цвітуть із губ людських,

Що коренями кревними напоєні

Гіллячки – префікси і суфікси – бруньки.

М. Пасічник

 

Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати, як творяться слова. Отже, тема уроку – основні способи творення слів. А допоможуть нам у цьому ваші спогади про родину, бабусь, дідусів, про рідну оселю.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  • Пригадаймо, діти, з чого складається слово? (Корінь, префікс, суфікс, основа, закінчення)
  • Дайте повні визначення поданих понять.

Корінь – це…

Префікс – це …

Суфікс – це …

Закінчення – це …

Основа – це …

Таким чином, ми пригадали з вами будову слова.

 

VІ. Засвоєння нових знань.

А тепер увага! Перед нами дерево (звернення до ілюстрації).

  • З чого починається дерево? (З коріння, згодом з’являються гілочки, листочки, плоди)
  • А з чого починається родина?

Звичайно ж, з коріння. Чи не походять і не розвиваються від діда-прадіда діти, онуки й правнуки за тією ж закономірністю, що й гілки від стовбура? Все починається з роду.

А чи знаєте ви, що слово «рід» в давнину вживалося в найрізноманітніших значеннях: сім’я, плем’я, рідня, покоління.

А пов’язано це з давнім язичницьким божеством Родом. Род, за віруванням наших предків, керував небом, грозою, хмарами, і від нього, начебто, залежав урожай хліборобів. Та з плином часу Бог Род став богом – покровителем сім’ї, родини і духом-привидом.

 

Гра «Мікрофон». Передаючи мікрофон по групах, швидко озвучити написане.

  •        Утворити від кореня рід (або род) усі можливі спільнокореневі слова (народ, природа, поріднитись, родич, рідний, рідня, відродження).
  • За допомогою чого утворилися слова народ, природа ? (За допомогою префікса). Цей спосіб творення слів є префіксальний.
  • Як утворилися слова родич, рідний, рідня? (За допомогою суфікса. Отже, це суфіксальний спосіб.)
  • Як утворилися слова відродження, природній? (За допомогою префікса і суфікса. Це – префіксально-суфіксальний спосіб.)

Висновок. З вашою допомогою, діти, ми дійшли висновку , що слова можуть утворюватись трьома способами: префіксальним, суфіксальним, префіксально-суфіксальним.

 

Словникова робота.

Всі маленькі частинки слова можуть ще називатись афіксами або морфемами.

Прочитати про них ви можете у своїх пам’ятках («Порадничок для шестикласників»).

 

  • Цікаво знати.

А чи знаєте ви, що в українській мові найбільше утворено слів суфіксальним способом? Відомо понад 300 суфіксів, а префіксів лише 80.

 

Робота в групах.

  •        Із поданих прислів’їв, випишіть підкреслені слова, розберіть їх за будовою і визначте, яким способом вони утворені.

 

Група «Словотворці»

Дружна сім’я -  родючі й поля.

Одна мати вірна порада.

Група «Новотворці»

Нема в світі цвіту цвітнішого, як маківочка,

нема ж і роду рідного, як матіночка.

Коли в родині лад, то і життя розцвітає, як весною сад.

 

Група «Мовотворці»

При добрій годині – брати й побратими,

а при лихій людині – нема родини.

Нашому роду нема переводу.

Отже, ми впевнено можемо сказати, що слова можуть утворюватись за допомогою таких способів…( назвіть їх).

  • Чи існують ще способи творення слів?

Безафіксний спосіб – це …

 

Робота з підручником (вправа 157 на с. 99).

  •        Від поданих слів утворіть нові слова безафіксним способом. Слова запишіть парами.

«Словотворці» та «Мовотворці» виконують І завдання вправи 157;

«Новотворці» – ІІ завдання вправи 157.

І знову звернімось до нашого дерева.

  • Як утворилося слово родовід, родоначальник? (із двох слів, які об’єднані сполучним о, е.)
  • Як можна називатись такий спосіб? (Складання основ або слів).

 

Гра «Склади пазли». Написані на картках у формі пазлів основи слів треба поєднати в одне слово.

«Словотворці».

Імена (Святослав, Ярослав, Богдан, Мирослава, Людмила, Любомир).

«Новотворці».

Професії (Хлібороб, газозварник, куховар, сталевар, лісоруб, золотошукач).

«Мовотворці».

Риси людської вдачі (Милосердний, працелюб, верховода, добродій, чорнобривий, круглолиций).

У родині люди працюють, мають різну вдачу, а також різні імена.

А для творення таких слів, ми використали який спосіб? (складання основ або слів).

  • В якій установі чи закладі реєструють нову молоду сім’ю? (загс).
  • Яким чином утворене це слово? (Складанням назв початкових букв  або звуків слів (абревіатура).
  • Які складноскорочені слова ви ще знаєте? (ООН, СНІД, вуз, сш, Кривбас (складанням частин слів).

 

Пам’ятайте, що вживати абревіатури слід лише в разі потреби.

 

Робота біля дошки.

До хати увійшов молодий хлопець.

Молодий і молода кланялися батькам.

  • Визначити, якими частинами мови є однакові в обох реченнях слова? А для цього визначимо, якими членами речення вони виступають.

В 1 реченні – це прикметник,

а в 2 реченні – це іменник.

  • Як можемо назвати такий спосіб творення слів? (Перехід з однієї частини мови в іншу).

Найчастіше прикметники переходять в іменники.

 

Робота в групах.

Кожна група отримує слово, з яким треба скласти речення, щоб це слово виступало прикметником та іменником.

І група. Колискова.

ІІ група. Наречений.

ІІІ група. Рідний.

  • Вибірковий диктант.

Порахуйте, скільки пестливих слів вжито в тексті «В країні пестливих слів».

  • А як би ви хотіли, щоб вас називали у родині, у колі друзів, якими пестливими словами?

 

VІ. Підсумок уроку.

Які способи творення слів ви сьогодні досліджували і вивчили?

Для того, щоб бути певним, що ви точно і правильно утворили слово, існує спеціальний словник – словотвірний (рос. словообразовательний).А щоб правильно зробити словотвірний розбір, користуйтесь у подальших уроках довідничком.

Заключне слово вчителя.

… Скільки ж тих морфемок створила наша мова упродовж століття! Який словотворчий розквіт! Не забуваймо, що вони є молекулами доброти, ніжності, людського тепла, а не тільки граматичними засобами.

Рідна земля, родина, рідна мова, рідний народ – це найсвятіше, що є в кожного з нас. Людина, яка відцуралась своєї землі, мови, народу – сирота. Це людина без роду, батьківщини. То ж ростіть добрими, вмійте любити і берегти своє, найрідніше!

VІІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

  1. Написати твір-мініатюру «Найдорожчий скарб, як в родині лад» або «Моя родина», вживаючи слова, утворені різними способами (10 – 12 б.).
  2. Виписати прислів’я і приказки про родину, побут українців (7 – 9 б.).
  3. Виписати з підручника природознавства по 2 слова на кожен з вивчених способів словотворення (7 – 9 б.).

 

doc
Додано
29 серпня 2021
Переглядів
1527
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку