Система уроків
Авангардська СЗШ
Вчитель української мови і літератури
Левченко Олена Миколаївна
Авангардська СЗШ
I. Франко —митець і громадський діяч.
Короткі відомості про багатогранну
творчість письменника.
Історична повість «Захар Беркут»
Мета: ознайомити учнів із творчим і життєвим шляхом письменника; розкрити історичну основу повісті; розвивати навички сприймання тексту на слух, відбору головного, його аналізу; удосконалювати вміння виразно читати описи (пейзажі, портрети), монологи; виховувати любов та повагу до славних предків — незламних духом захисників Вітчизни.
Тип: сприйняття і засвоєння нових знань.
Обладнання: портрет I. Франка, ілюстрації до творів письменника, виставка книжок I. Франка, текст повісті «Захар Беркут», словник літературних термінів.
Епіграф:
Я ж весь вік свій, весь труд тобі дав
У незламнім завзяттю —
Підеш ти у мандрівку століть
3 мого духу печаттю.
I. Франко
Перебіг уроку
I. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Наш урок присвячений вивченню життєвого і творчого шляху видатної особистості, незламного духом борця за свободу і незалежність своєї Вітчизни — I. Франка. Це людина, яка з повним правом могла сказати про себе слова, сказані героєм однойменного твору Мойсеєм.
Увесь свій вік, увесь труд Франко віддавав своєму народові, і ми, його нащадки, дійсно ідемо дорогою історичного розвитку із його «духу печаттю». Ми познайомимося із його історичною повістю «Захар Беркут», визначимо джерела написання твору, його історичну основу. У ході роботи на уроці учитимемось відбирати із поданої інформації головне, аналізувати i систематизувати його.
II. Актуалізація опорних знань.
— Що ви знаєте про I. Франка?
— Який твір письменника вивчали в п'ятому класі?
— Пригадайте, де народився I. Франко.
— Чому цю місцевість називають «краєм коломийок»?
— Поділіться враженнями від відвідування Батьківщини I. Франка, пригадайте з географії відомості про Карпати.
III. Сприйняття та засвоєння нових знань.
Уявіть собі ситуацію, що ми за допомогою машини часу перенесемося у дні, коли жив i творив I. Франко. Ми познайомимося із Іванком - підлітком, молодим Франком i відомим письменником, які розповідатимуть про себе. Ваше завдання — вибрати із їхніх розповідей головне, найважливішу інформацію, яка допоможе нам збагнути феномен великого Каменяра.
Клас об'єднується в три групи, кожна з яких отримує завдання.
Завдання групам
1. Створити уявну модель сходження I. Франка на вершину успіху, виділивши в ній сходинки освіти й основні віхи громадського життя.
2. Схематично зобразити узагальнений портрет I. Франка на основі почутого, а також знань, здобутих у попередніх класах.
3. Визначити жанри творчої спадщини письменника, дати визначення історичної повісті, розповіді, опису, опираючись на матеріал підручника і «Словник літературознавчих термінів»
Підготовлений заздалегідь учень розповідає про себе (малого Івася).
— Доброго дня, любі друзі. Впізнаю знайомі обличчя. Це ж ви минулого року гостювали в наших Нагуєвичах, що у Дрогобицькому повіті на Львівщині. Я — син знаного на всю околицю коваля Якова Франка, народився 27 серпня 1856 року. Сьогодні я вже підліток. Це у нашій кузні збирається люд з усієї околиці, адже батько кому полагодить сільськогосподарське знаряддя, а кому й пораду добру дасть. Та й я люблю тут бувати із друзями. Батько нам i лавочку зробив. Дуже люблю дивитися на полум'я в кузні, «запас його я взяв у свою душу на далеку мандрівку життя».
Я — душа хлоп'ячого гурту, лідер дитячої компанії. Вечорами дуже люблю слухати казки своєї матері Марії Миколаївни Кульчицької. Це від неї я взяв уміння бачити i розуміти навколишній світ, відчувати неповторність кожної хвилини життя.
Але тепер мешкаю у сім’ї дядька Павла Кульчицького, бо ходжу в початкову школу в Ясельниці-Сільній. Тут мене за два роки навчили читати i писати по-українськи, по-польськи, по-німецьки, опанував я й арифметику.
У 1864 батьки віддали мене у Дрогобицьку школу. Тут навчання проводиться німецькою мовою. Тяжко було мені спочатку. Панські сини насміхалися наді мною, дитиною сільського коваля, та за рік я посів перше місце у навчанні. Батько щиро радів за мене на випускному іспиті.
Та в нашій родині сталося непоправне горе — помер мій батько. Ми, четверо дітей, залишилися півсиротами. Матері важко давати лад господарству. Та все ж я навчаюся у Дрогобицькій гімназії. У нас уже є вітчим, добра людина, колишній наймит Гринь Гаврилик. Він дуже добре до мене ставиться...
Скінчилось моє дитинство зі смертю матері у 1872 році, коли я вчився у шостому класі Дрогобицької гімназії.
Розповідь учня від імені молодого Франка.
— От я уже й в останньому класі гімназії. Відчуваю непереборний потяг до написання віршів, поем, перекладаю. Налагоджую стосунки із видавництвом, друкуюся під псевдонімом Джеджалик у часопису «Друг». У 1875 році я уже студент філософського факультету Львівського університету. За відмінні знання мене звільнили від оплати за навчання. Саме тут я стаю на шлях активної боротьби, вступаю до «Академічного гуртка». У 1876 р. виходить моя перша збірка «Баляди і розкази», зі сторінок якої постає уярмлений та безправний український народ. Я висловлюю передові ідеї. Це не подобається владі.
У результаті мене тричі ув'язнюють за політичні переконання — у 1877-му, 1879-му, 1880-му роках. Із цієї причини мене відраховано й з університету.
Зараз все, що в мене є, — це переслідування, безробіття, злидні й невтомна літературна праця.
Виходять мої твори: «На дні», «Борислав сміється», «3 вершини і низин». Я пишу і для дітей, і для дорослих. Це казки, вірші поеми, історичні повісті, повісті про сучасне життя, драматичні твори (п'єса «Украдене щастя»).
Не забуваю і про особисте життя, одружуюся із Ольгою Хорунжинською. Мене знову арештовують (1889 р.). З'являються мої нові твори.
— Я люблю свою дружину. Це їй присвячена моя збірка поезії «3 вершини і низин». Зараз продовжую навчатися в Чернівецькому університеті. Багато пишу. От у 1891-му році я отримую диплом про вишу освіту і їду до Відня, де захищаю докторську дисертацію. У 1893 р. мені присвоєно ступінь доктора філософії. Я хочу викладати у Львівському університеті, та на роботу мене там так і не прийняли. Лише в 1906 р. з нагоди п'ятдесятиріччя я обраний почесним доктором російської словесності Харківського університету.
У мене четверо дітей. Я свідок і учасник революційних подій 1903-1905 рр. Мені дуже важко. Хворію. Один із моїх помер через хворобу, двоє пішли на фронт, дружина перебуває у лікарні, дочка — у Києві. Злидні й хвороби переслідують мене. Мене не стало 28 травня 1916 р. Але я залишив нащадкам 50-титомне видання творів.
1-а група
Уявна модель сходження І.Франка на вершину успіху
2-а група
Узагальнений портрет І.Франка
3-а група
№ |
Жанрове розмаїття творчості І.Франка |
Назви творів, збірок |
1 |
Казки |
«Коли ще звірі говорили», «Фарбований лис» та ін.. |
2 |
Вірші |
Збірки: «З вершин і низин», «Зів’яле листя», «Баляди і розкази» та ін.. |
3 |
Поеми |
«Мойсей», «Іван Вишенський» та ін.. |
4 |
Історичні повісті |
«Захар Беркут» |
5 |
Повісті про сучасне письменникові життя |
«Борислав сміється», «Перехресні стежки» та ін.. |
6 |
П’єса |
«Украдене щастя» |
У творчому доробку І.Франка повість «Захар Беркут» не випадкова. У ній письменник дає «образ справедливого життя» минулих поколінь. Цей твір був задуманий письменником як історична повість, але автор спроектував його на сучасні суспільні відносини. Франко не хотів, щоб його книжку засунули між товсті томи історичної белетристики. Він поставив собі за мету наступне: історична правда повинна стати у творі художньою, інакше автор буде не художником, а лише ілюстратором історії.
У передмові до першого видання цього твору Іван Франко зазначив, що «повість історична має вартість, коли її основна ідея — змогти зайняти сучасних, живих людей».
На які джерела опирався Каменяр, працюючи над повістю? Що таке «історична повість»? Дайте визначення розповіді, опису.
Представник третьої групи зачитує визначення розповіді, історичної повісті, опису, дає історико-літературний коментар про історичні події, описані в повісті, та про народні перекази та легенди, що лягли в її основу.
- Отже, опираючись на реальні історичні події, народні перекази та легенди, Франко написав історичну повість «Захар Беркут». Щоб глибше зрозуміти зміст твору, послухайте переказ про Сторожа — це своєрідний ключ до розуміння твору.
Учні слухають переказ про сторожа, підготовлений їх товаришем.
— Чи є сторож одним із головних персонажів твору?
— Що уособлював камінь для тухольської громади?
— Чи виконав Сторож своє призначення?
Учні виразно читають початкові розділи повісті І. Франка «Захар Беркут» у стислому вигляді та початкові епізоди VI розділу.
ІV. Закріплення знань, умінь, навичок.
1. Чи можна поділити героїв твору на суто позитивних і негативних?
2. Який суспільний лад панував у селі Тухля?
3. Чи був у громаді найвищий керівний орган?
4. Чи легко читається твір? Назвіть діалектизми, які використовуються у повісті.
V. Пояснення домашнього завдання.
1. Прочитати VI розділ повісті.
2. Питання для домашнього опрацювання (основні вузлові питання бесіди, яка проводитиметься на наступному уроці) — компетентність саморозвитку й самоосвіти.
- У чому виявились мужність і бойове мистецтво тухольців? Розкажіть від другої особи про їх задум знищити ворога.
- Як змальовані в повісті монголи і зрадник Тугар Вовк. Знайдіть у тексті опис зовнішності монголів. На які деталі звертає увагу автор? Цей опис можна назвати повним?
- Якими художніми засобами Франко передає не лише силу, а й красу образу тухольців? Доберіть приклади з твору.
- У чому полягає справжній патріотизм?
3. Розповідати про життєвий шлях і творчу долю І. Франка (інформаційна компетентність).
Вчитель української мови і літератури
Левченко Олена Миколаївна
Авангардська СЗШ
І. Франко. «Захар Беркут». Сюжет. Змалювання героїчної боротьби русичів проти монголо-татарських нападників
Мета: допомогти учням зрозуміти сюжет твору, навчити визначати сюжетні лінії; розкрити роль художніх засобів у творенні образів героїв повісті; розвивати навички виразного читання, переказування, коментування прочитаного; вчити аргументовано висловлювати власну думку щодо прочитаного; навчити учнів визначати вузлові проблеми твору; виховувати почуття патріотизму, гордості за український народ.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Обладнання: текст повісті І. Франка «Захар Беркут».
Перебіг уроку
І. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
На сьогоднішньому уроці ми продовжимо роботу над змістом історичної повісті І. Франка «Захар Беркут»: будемо вчитися глибоко сприймати світ, у якому живемо, адже з попереднього уроку пам'ятаємо, що твір «Захар Беркут» спрямований на сучасність; вчитимемось думати, аналізувати, систематизувати вивчене, а також проектувати, висловлюючи світобачення автора і своє власне — у схемах; проводитимемо дослідження з метою аналізу твору; визначатимемо головні проблеми повісті.
Пропоную вам спробувати свої сили в ролі дослідників - проектантів. Для опрацювання протягом чотирьох уроків ви можете обрати наступні теми проектів:
1. «Образи-символи у повісті та їх роль у розумінні змісту твору».
2. «Роль художніх засобів у творенні образів монголів і Тугара Вовка».
3. «Роль художніх засобів у творенні монолітного образу тухольської громади».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Усні відповіді трьох учнів, лідерів груп, про життєвий і творчий шлях І. Франка. (Діти використовують плакати-схеми, створені ними на попередньому уроці.)
ІV. Формування умінь та навичок.
На ці питання учні дадуть відповіді наприкінці уроку.
Сюжет — послідовність і зв'язок опису подій у творах художньої літератури. Складові частини сюжету: експозиція, зав'язка, розвиток дії, кульмінація, розв'язка. Сюжетні лінії у творі. (Визначення елементів сюжету і сюжетних ліній у повісті.)
Заповнюється учнями протягом уроку. «Картографія системи образів. Особливості творчої манери І. Франка»
Перша група
1. Яку роль у розвитку сюжету відіграє сон Захара? Символом чого був для тухольців Сторож?
2. Яку ціль поставив Беркут перед громадою? Розкажіть про задум тухольців знищити ворога.
3. Чому Мирослава просить Беркута бути їй за батька?
4. Інсценізуйте діалог Мирослави із Захаром Беркутом. Чому старійшина прийняв Мирославу за дочку?
Друга група
1. Знайдіть у тексті опис виходу громади з Тухлі. Яка деталь у центрі уваги? Обґрунтуйте її художню роль.
2. На які ще художні засоби опирається Іван Франко, показуючи біль тухольців за втраченими оселями?
3. Зачитайте уривки, у яких ідеться про прихід монголів (III розділ, VI розділ). На які деталі в описі зовнішності ворогів звертає нашу увагу автор? Який колір тут переважає?
Третя група
1. Яку роль відіграє у розвитку дії пейзаж? Зачитайте опис природи в очікуванні лиха.
2. Як природа відгукується на прихід монголів?
3. Зачитайте уривок, у якому йдеться про спалення Тухлі. У котрому реченні і за допомогою якого художнього засобу сконцентровано глибоке співчуття автора до біди тухольців? Назвіть зорові та слухові образи пожежі.
Учні дають відповіді на питання, виділяють проблему істинного патріотизму і проблему духовного і фізичного невільництва.
V. Підбиття підсумків уроку.
Діти пояснюють свій вибір. Коментар учнів до поурочної картки: місце героїв твору у колі, колір, який вибрали для персонажів твору, опираючись на кольорову гаму самого І. Франка. (Жовтий — символ світла, добра, взаємодопомоги (тухольці); сірий і коричневий — символ темної страшної сили монголо-татарів; оранжевий — символ нового життя відродженої з попелу нової Тухлі. Вихованці визначають і особливості творчої манери автора).
VІ. Пояснення домашнього завдання.
Прочитати VII, VIII розділи повісті. Скласти план до VII розділу (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
Вчитель української мови і літератури
Левченко Олена Миколаївна
Авангардська СЗШ
І. Франко. «Захар Беркут». Сюжет. Патріотичний мотив, його зв'язок із розгортанням сюжету (VII, VIII розділи). Характеристика образів Максима і Мирослави
Мета: допомогти учням глибше засвоїти зміст повісті, її провідні мотиви, головну думку; навчити вихованців характеризувати образи, добираючи влучні деталі, складати план; розвивати навички аналізу епічного твору та розв'язування проблемних питань; виховувати почуття патріотизму, позитивне ставлення до вірності і дружби як загальнолюдських моральних цінностей.
Тип уроку: формування умінь і навичок:
Обладнання: текст повісті І. Франка «Захар Беркут».
Перебіг уроку
І. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1. У Тухольській громаді панував...
2. Найвищим керівним органом був...
3. На чолі громади стояв...
4. Захар Беркут запропонував не відбити, а ...
5. Монголи потрапили у ...
6. У полоні опиняється і...
7. Поряд з Максимом у «невольники» потрапляє і...
8. Тугар Вовк пропонував обміняти Максима на...
9. Захар Беркут вибирає...
10) Перемозі громади над ворогом допомагає ...
Орієнтований план
1. Надія Тугара Вовка на вдалий обмін.
2. Виготовлення тухольцями метавок-катапульт.
3. Невдалі переговори.
4. Молитва Захара Беркута. Звернення до Сторожа.
5. «Горда в своїй непорушності, непереможна запора».
6. Поклоніння ватажка тухольської громади Сонцю.
III. Формування і вдосконалення знань і навичок.
1-а група. Ви — Захар Беркут. Опишіть ваш душевний стан у час прийняття рішення відмовити Тугарові Вовку. Що вами керує?
2-а група. Ви — Тугар Вовк. Поясніть, чому ви не залишаєтеся у громаді, яка знаходиться у більш виграшній ситуації, ніж монголи.
3-я група. Ви — громада. Чому ви погоджуєтеся на обмін, запропонований Тугаром Вовком?
Учні називають образи-символи, обґрунтовують їх роль у творі.
Завдання. Як ви розумієте слова: «Хто несе меч, від меча і загине»?
Зачитування учнями першого уривка (картина затоплення страшної
монгольської сили). Зачитування учнями другого уривка (характеристика монголів як «заляканих, безсильних, безоружних недобитків, тремтячих й розбитих розпукою»).
соціальна, інформаційна компетентності. Опорна картка до характеристики образу Максима.
1. Добір цитат до образу Максима, які відображають риси майбутнього ватажка громади.
Опорна картка для характеристики Мирослави
2. Добір цитат до образу Мирослави як героїчної особистості.
ІV. Підбиття підсумків уроку.
V. Пояснення домашнього завдання.
Прочитати IX розділ. Дібрати цитати до образів Тугара Вовка, монголів, тухольців (компетентність саморозвитку й самоосвіти, інформаційна).
Вчитель української мови і літератури
Левченко Олена Миколаївна
Авангардська СЗШ
І. Франко. «Захар Беркут». Сюжет. Характеристика образів Тугара Вовка, монголів, тухольців. Проблема вибору людини у вирішальній ситуації
Мета: навчити учнів аналізувати вчинки героїв; розвити навички аналізу епічного твору; виховувати здатність робити правильний вибір у складних життєвих ситуаціях.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Обладнання: текст повісті І. Франка «Захар Беркут».
Перебіг уроку
І. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
1-а група —
Захара Беркута
Смерть Максима Безпека громади
2- а група —
Максима
Чесна смерть Зрада заради життя
3-я група -
Тугара Вовка
Безмежна влада за рахунок зради Любов дочки, повага громади
III. Формування умінь і навичок.
Учні визначають у тексті найхарактерніші деталі опису монголів і тухольців, добираючи з твору цитати.
Тухольці |
Монголи |
Основні деталі опису тухольців 1. «Громада має власть сама...». 2. «До останньої краплі крові повинна боронити громада своєї свободи...». 3. «Любо було глядіти на ті здорові, рум'яні лиця, розігріті мужньою відвагою...». 4. «... мов тиха вода, почала громада крутими стежками вниз по обривах спускатися в долину». 5. «Німо, непорушно... стояли на берегах тухольців, навіть найзавзятіші не могли без дрожі, без зойку, без сліз глядіти на ту громадну загибель людей». 6. «Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою...» |
Основні деталі опису монголів 1. «Вони подобали на вовків, що шукають, кого б пожерти». 2. «Незвісні чорні люди». 3. «Чорні почвари з страшенним криком». 4. «Чорні, косматі люди». 5. «Страшна монгольська повінь». 6. «Чорні страшні голови з маленькими блискучими очима». 7.«Загримали молоти і топори монгольські о руки і черепи самих же монголів». 8. «Залякані, безсильні, без- оружні недобитки, тремтячі й розбиті розпукою». 9. «... купка ворогів...» |
Учні визначають, що тухольцям притаманні взаємовиручка, дружба,
повага до громадських законів, патріотизм. Громада — єдина у вирішенні проблем, смілива і рішуча у бою, готова до самопожертви. Монголи ж несли смерть і руїну, були нещадними, жорстокими, кровожерними завойовниками. Та під час смертельної небезпеки це безсила, тремтяча, залякана купка.
До персонажів, у яких позитивне бореться з негативним, належить Тугар Вовк. Кілька виразних деталей, влучно дібраних автором, розкривають характер боярина:
«Тугар Вовк був могутнім, як дуб... він і сам подобав на одного з тих злющих тухольських ведмедів, яких їхав полювати»; «Кровавий відблиск вогнів, що освічували околицю, робив його лице страшним і диким»; «Я плюю на ваш суд!» Ніжного і люблячого батька перемагає пихатий, самовпевнений боярин, який, зрадивши свій народ, гине сам.
Учні відповідають «ланцюжком».
IV. Підбиття підсумків уроку.
V. Пояснення домашнього завдання.
1. Дібрати цитати до образу Захара Беркута. (компетентність саморозвитку й самоосвіти).
2. Підготувати презентацію проектів (компетентність продуктивної творчої діяльності).
Вчитель української мови і літератури
Левченко Олена Миколаївна
Авангардська СЗШ
І. Франко. «Захар Беркут». Характеристика образу Захара Беркута. Аналіз художніх засобів, їх роль у мові
Мета: розвивати навички аналізу образу героя літературного твору, складання плану; розвивати усне зв'язне мовлення; з'ясувати ідейно-художнє значення твору; підсумувати вивчене; виховувати повагу до історичного минулого українського народу.
Тип уроку: формування умінь і навичок.
Обладнання: текст повісті І. Франка «Захар Беркут».
Перебіг уроку
І. Повідомлення теми й мети уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Зачитайте цитати до образу Захара Беркута, які відображали б наступне:
а) портрет ватажка тухольської громади;
б) мудрість Захара Беркута;
в) перевагу громадських інтересів над особистими;
г) ненависть до ворогів;
ґ) вірність даному слову, чесність;
д) силу громади в єдності;
е) ідею служіння народові;
є) далекоглядність, уміння передбачати;
ж) непереборну віру в майбутнє.
ІІІ. Формування умінь і навичок.
Вони допомагають краще розкрити тему твору, головну думку.
У повісті «Захар Беркут» художніх засобів чимало. Ми аналізували з вами портрети героїв, пейзажі, описи Сторожа, пожежі.
З метою надання творові історичного колориту автор вдається до архаїзмів, історизмів. Відшукайте у творі ці слова.
Учні наводять приклади: ратище, спис, смерди, хлоп, лучник, хоругов.
Уживає автор і численні діалектизми, щоб надати повісті місцевого колориту: їх ви вже визначали у творі.
Для розуміння змісту твору важливою є роль образів - символів і художніх деталей. Спостереження над ними, їхньою роллю у творі і було метою ваших проектів. (Кожна група презентує свій проект.)
V. Підбиття підсумків уроку.
VІ. Пояснення домашнього завдання.
Дати усну відповідь на запитання: «Хто з героїв вам найбільше сподобався і чому?» (полікультурна, соціальна компетентності ).