УРОК
Тема Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів головних героїв (на основі історичної повісті Івана Франка "Захар Беркут")
Мета:
зацікавлювати учнів нашим історичним минулим.
Тип уроку: комбінований.
Педтехнологія: ІКТ, цифрова технологія LearningApps, ейдотехнологія, коучингтехнологія.
Методи і прийоми: еврістична бесіда, робота з підручником, аналітична задача, проблемне питання, ейдос-конспект, ментальна картка, ТЗН.
Міжпредметні зв’язки: Історія України, образотворче та музичне мистецтво, кінематографія.
Обладнання: портрет І. Франка, текст твору, комп'ютери, смартфони, ілюстрації до повісті; дидактичний матеріал (ребуси, QR-коди, ментальна карта).
Хід уроку
"Героями моїх творів майже ніколи не бувають
люди темні і безпомічні,а коли ті твори будять
симпатію до них у читачів, то певно не за їх терпіння,
а за їх життєву енергію, розум і чуття, яке вони
проявляють у життєвій боротьбі"
Іван Франко
I. Організація класу (1 хв.)
II. Актуалізація опорних знань учнів (5 хв.)
Перевірка домашнього завдання
Експозиція -
Зав'язка -
Розвиток дія -
Кульмінація -
Розв'язка -
ІІІ Мотивація навчальної діяльності школярів.
Оголошення теми та мети уроку (5 хв.)
(на столі стоять ваги)
Вступне слово вчителя:
Життєвий вибір людини - це здатність вибирати собі долю між різними обставинами і пропозиціями, які дає нам життя. У однакових ситуаціях різні люди чинять по-різному. Одному здається, що правильніше вчинити так, інша людина вважає інакше. Всі ми люди, але маємо різні думки. Чому це так, від чого залежить? Спробуємо розібратися в цьому складному питанні на прикладі історичної повісті Івана Франка "Захар Беркут".
IV Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу (15 хв.)
1. Гра "Кому з героїв належать наведені слова?"
Матеріал для вчителя:
Захар Беркут (значення імені - «Божа пам'ять», «той, хто пам'ятає Бога»)
Небагато, напевно, знайдеться людей, які заради громадського спокою готові пожертвувати найдорожчим - власним сином, заради безпеки сусідів - вступити у смертельний бій із загарбниками. Серед них - тухольці на чолі із Захаром Беркутом. І цей приклад спонукав навіть підступного зрадника, убивцю в останній момент вчинити благородно - урятувати життя Максимові, нареченому доньки.
Тугар Вовк (значення імені - з тюркської мови "Людина з тугим луком")
Максим Беркут (значення імені - "найбільший, найвеличніший")
Мирослава (значення імені - «прославлена миролюбністю» і «прославляє світ»)
Бурунда (історична особа - Бурундай)
Захар: патріот, сміливий, мудрий, чесний, справедливий, самовідданий
Максим: розумний, кмітливий, патріот, розсудливий, мужній, самовідданий, здатний до глибоких почуттів
Тугар: пихатий, зрадник, прагне багатства і слави, розумний, сильний, підступний
Мирослава: патріотка, чутлива, розумна, смілива, кмітлива, щира, здатна до глибоких почуттів
2. У програмі WordArt створені картинки з візуальною характеристикою двох головних героїв - Захара Беркута та Тугара Вовка, я пропоную вам перейти за посиланням на блозі "Мовне джерельце" та створити візуальну характеристику до образів Максима Беркута та Мирослави.
3. Еврістична бесіда (робота в групах):
4. Завдання аналітичного характеру:
Усі головні герої повісті вимушені робити свій власний вибір. Давайте з'ясуємо, що примусило героїв чинити так, а не інакше, відповіді оформіть у вигляді таблиці в зошиті:
Герой |
Вибір, що стояв перед героєм |
Що обрав кожен із героїв |
Висновок |
Захар Беркут |
Врятувати селище чи життя улюбленого сина |
Заради громадських інтересів жертвує сином |
Життєвий вибір Захара обумовлений вихованням і традиціями оточення |
Максим Беркут |
Перебуваючи в полоні, повинен був обирати між зрадою або жахливою смертю |
Вирішив, що його життя не варте життя інших людей. Фактично обрав смерть |
З дитинства завоїв ідею чесності та справедливості |
Тугар Вовк |
Бачив реальні сили загарбників і чудово розумів, що більшість князів не готові відбивати напади. Вибір між владою і багатством та повагою громадян, любов'ю дочки |
Щоб урятувати своє життя, спокійно переходить на бік ворогів |
Його життєвий вибір - це інстинкт самозбереження |
Мирослава |
Повинна була обирати між рідним батьком та громадськими інтересами |
Вона перестала поважати батька за зраду Вітчизні й сміливо стала на захист Тухольщини |
На її життєвий вибір вплинуло кохання |
5. Проблемне питання:
Чим ви керуєтеся під час важливого вибору в житті? Відповіді обґрунтуйте.
V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів (10 хв.)
VІ. Підсумок уроку ( 5 хв.)
1. Обговорення створеної ментальної карти за повістю Івана Франка "Захар Беркут"( випереджальне завдання)
Заключне слово вчителя: Підбиваючи підсумок, маємо: у трьох з чотирьох випадків життєвий вибір обумовлюється вихованням і традиціями оточуючого суспільства. І натомість лише одного разу вибір майбутнього життя залежав від кохання.
Матеріал для вчителя:
Захар Беркут — літня людина, формальний лідер громади не лише у своєму селі, а й користується авторитетом на всій Тухольщині. Він є найстарішим членом громади, вихований як незалежна від князя і його оточення особа. Всі його справи — лише на користь громади. Вже з дитинства засвоїв ідею чесності і справедливості. Обрав цілковите служіння людям свого села і вже не здатен зробити іншого вибору. А така можливість була: двічі монголо-татари пропонували йому обміняти життя свого сина на порятунок селища. Але Захар приймав рішення з позиції не власної користі, а з позиції вірності обов'язкам. Якщо він пообіцяв допомогти в обороні Тухольшини, то він буде тримати своє слово, незважаючи на залежність життя сина від батькового рішення. Тобто життєвий вибір цієї людини цілком залежить від традицій і правил поведінки того суспільства, де його виховано.
Захар Беркут як натура цілісна, послідовна і врівноважена, навіть у вирішальній ситуації залишається вірним своїм життєвим принципам: тільки порадившись з громадою, приймає остаточне рішення. І цей вибір має бути тільки в інтересах громади, бо Захар Беркут "дивився на добро всіх".
Максим Беркут дуже схожий на свого батька. Він успадкував усі його риси: сміливий, чесний, справедливий, незалежний. Певною мірою також зразкова людина серед громади. І в його житті також був момент вибору. Максим опинився у полоні монголо-татар, і ті запропонували йому стати на зрадницький шлях: бути провідником у своїй місцевості, а за це в нагороду отримати своє життя. Проте полонений відмовився, бо розумів, що через цей вчинок постраждає багато іншого люду. Він вважав, що його життя не варте життя інших людей, яких пін обіцяв захищати. Пояснюючи життєвий вибір даного героя, відзначимо, що він, як і його батько, був вихований у вільному незалежному дусі. Тобто головну роль у життєвому виборі людини грає виховання.
Тугар Вовк — боярин князя Данила. Брав участь у битві на річці Калка, яка закінчилася цілковитою перемогою монголів. Але боярин якимось чином уникнув смерті, і по тому пішли чутки, що він запродався монгольському ханові. Припущення справдилися. Хоча боярина можна зрозуміти: перед обличчям смерті він змушений був перейти на бік монголів. Але коли потім він отримав ділковиту волю, то все одно чинив свої чорні справи. Спробуємо знайти пояснення такому вибору. Тугар Вовк бачив реальні сили загарбників і чудово розумів, що більшість князів не готові відбивати напад. Княжа верхівка була зайнята міжусобними війнами і частенько використовували монголів у боротьбі зі своїм суперником. Тепер ми можемо зрозуміти вибір боярина, адже зрада вітчизні була не новою справою, і Тугар Вовк знав багато прикладів подібних злочинів.
Як натура запальна, суперечлива, Тугар Вовк рішення завжди приймає сам, навіть не обдумуючи їх, і вони, чк правило, суперечать громадським інтересам і не завжди корисні для самого боярина.
Мирослава — дочка боярина. Проте вона зробила свій вибір, незважаючи на приклад і прохання батька. Вона перестала поважати його за зраду вітчизні. Мирослава сміливо стала на захист Тухольщини, показавши себе кмітливим тактиком і винахідницею. Але чим обумовлювався її життєвий вибір? Коханням. Між нею і Максимом спалахнуло те велике і палке почуття, про яке написано багато пісень і поезій. Що за вибір зробила б дочка боярина, якби не високе почуття до звичайної людини — Максима Беркута? У цій ситуації на життєвий вибір вплинула любов.
2. Актуальність повісті в наш час:
Іван Франко своєю повістю хотів сказати, що загарбник, який би численний він не був, буде знищений. Автор закликає свій народ до єдності й утверджує думку: народ непереможний доти, доки він згуртований. Твір сповнений патріотичних почуттів, її позитивні герої мудрі й розважливі, сповнені поваги до батьків і предків, до громади, вірні в дружбі й коханні, сповідують загальнолюдські морально-етичні цінності. А це завжди буде актуальним - за всіх часів і для всіх народів.
VIІ. Домашнє завдання (2 хв.):
1. Знайти інформацію "Історична повість Івана Франка "Захар Беркут" в різних творах мистецтва".
2. Виконати вправи у своєму акаунті в програмі LearningApps.org
3. Скласти усний твір "Моральні уроки повісті Івана Франка "Захар Беркут" для наших сучасників".
VІІІ. Оцінювання (2 хв.)
Життя, життя, як дивовижна казка,
Усе у ньому є: добро і зло,
Любов і радість, і сльоза, і ласка…
То ж як кому у світі повезло.
Через усе пройти людині треба,
Себе перебороти, все змогти…
Й піднятися високо, аж до неба,
І труднощі усі перемогти.
Й відчути серцем радість перемоги.
Життя людське — це вічна боротьба.
У кожного в житті свої дороги,
Свій вибір власний і своя судьба.
Сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам зробити правильний життєвий вибір у складній ситуації.
(Усі матеріали до уроку можна знайти на власному блозі вчителя "Мовне джерельце" http://zaknat.blogspot.com/)