Урок "Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів головних героїв (на основі історичної повісті Івана Франка "Захар Беркут")"

Про матеріал
Відповідно до календарно-тематичного планування на вивчення творчості Івана Франка відводиться 6 год. Проведений урок - 5-й у системі уроків та є передостаннім до контрольної роботи (тесту) з теми. Навчальною програмою визначено, що в результаті вивчення теми учні повинні вміти розповідати коротко про І. Франка; знати історичну основу повісті; переказувати та коментувати зміст; визначати тему повісті; характеризувати образи Захара Беркута, Максима, Мирослави, Тугара Вовка; підтверджувати власну думку цитатами з тексту; визначати улюбленого героя; аналізувати роль художніх засобів, особливості мови; пояснювати роль діалектизмів. Передбачено розвиток ключових компетентностей учнів, а саме: висловлювання судження про проблему вибору людини у вирішальній ситуації; розуміння значення історичної пам’яті для кожної людини, приналежності до свого народу, національної свідомості, вірності Батьківщині, усвідомлення потреби виховання патріотичного почуття, поваги до батьків, вірності в дружбі й коханні як загальнолюдських морально-етичних цінностей. При підготовці до уроку було враховано вимоги навчальної програми і календарно-тематичного планування.
Перегляд файлу

УРОК

Тема Проблема вибору людини у вирішальній ситуації. Характеристика образів головних героїв (на основі історичної повісті Івана Франка "Захар Беркут")

Мета: 

  • охарактеризувати образи головних героїв, добираючи відповідні цитати, фактичний матеріал з твору;
  • розвивати інтелектуальну активність, творче мислення, пам’ять, увагу, спостережливість, уміння аналізувати, робити висновки;
  • розвивати навички роботи з комп'ютерними програмами; прищеплювати інтерес до наслідків власної праці;
  • сприяти виробленню в учнів навичок аналізу та синтезу;
  • формувати кругозір, світогляд; виховувати почуття обов’язку, відданості своєму народові, справі, любов до Вітчизни, рідного народу;

зацікавлювати учнів нашим історичним минулим. 

 

Тип уроку:   комбінований.

 

Педтехнологія: ІКТ, цифрова технологія LearningApps, ейдотехнологія, коучингтехнологія.

Методи і прийоми: еврістична бесіда, робота з підручником, аналітична задача, проблемне питання,  ейдос-конспект, ментальна  картка, ТЗН.

Міжпредметні зв’язки: Історія України, образотворче та музичне мистецтво, кінематографія.

Обладнання: портрет І. Франка, текст твору, комп'ютери, смартфони, ілюстрації до повісті; дидактичний матеріал (ребуси, QR-коди, ментальна карта).

 

Хід уроку

 

"Героями моїх творів майже ніколи не бувають

 люди темні і безпомічні,а коли ті твори будять

симпатію до них у читачів, то певно не за їх терпіння,

 а за їх життєву енергію, розум і чуття, яке вони

 проявляють у життєвій боротьбі"

Іван Франко

 

 

I. Організація класу (1 хв.)

 

II. Актуалізація опорних знань учнів (5 хв.)

 

 

  • Розшифруйте імена  героїв повісті (малюнки з ребусами).

I:\УРОК 7 - А\РЕБУСИ\Захар Беркут.jpg           I:\УРОК 7 - А\РЕБУСИ\Максим Беркут.jpg

I:\УРОК 7 - А\РЕБУСИ\Мирослава.jpg          I:\УРОК 7 - А\РЕБУСИ\Тугар Вовк.jpg

 

I:\УРОК 7 - А\РЕБУСИ\Бурунда.jpg

 

 

Перевірка домашнього завдання

 

  • За фото на екрані комп'ютера пригадайте елементу сюжету твору

 

Експозиція -

Зав'язка -

Розвиток дія -

Кульмінація -

Розв'язка -

 

 

ІІІ Мотивація навчальної діяльності школярів.

 Оголошення теми та мети уроку (5 хв.)

 

 (на столі стоять ваги)

I:\УРОК 7 - А\179025_320.jpg     I:\УРОК 7 - А\images.jpg

 

Вступне слово вчителя:

 Життєвий вибір людини - це здатність вибирати собі долю між різними обставинами і пропозиціями, які дає нам життя. У однакових ситуаціях різні люди чинять по-різному. Одному здається, що правильніше вчинити так, інша людина вважає інакше. Всі ми люди, але маємо різні думки. Чому це так, від чого залежить? Спробуємо розібратися в цьому складному питанні на прикладі історичної повісті Івана Франка "Захар Беркут".

 

 

IV Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу (15 хв.)

 

1. Гра "Кому з героїв належать наведені слова?"

  • За допомогою ваших смартфонів, використавши програму QR-кодів, розгадайте цитату та скажіть, кому із героїв повісті вона належить.
  •  

                            

 

 

Матеріал для вчителя:

 

Захар Беркут (значення імені - «Божа пам'ять», «той, хто пам'ятає Бога»)

  • "Не відбити, але розбити їх - се повинна бути наша мета!"
  • "Сад, пасіка й ліки - се була його робота"
  • "Громада - то був його світ, то була ціль його життя"
  • "Раз умирати кожному, але славно вмирати - се не кожному случається"
  • "Міняти одного хлопця за руїну наших сусідів се була б ганьба, була б зрада"
  • "Доки будете жити в громадськім порядку, дружно держатися купи, незломно стояти всі за одного, а один за всіх, доти ніяка ворожа сила не побідить вас"
  • "Не дбайте про мого сина, а рішайте так, якби він був уже в гробі"
  • "Беркути додержують слова навіть ворогові - зрадникові"
  • "Нехай радше гине мій син, ніж задля нього має піти хоч один ворог нашого краю!"
  • "Ми побідили нашим громадським ладом, нашою згодою і дружністю"
  • "Нехай же ваш зв'язок у нинішню побідну днину буде порукою, що й наш народ так само перебуде тяжкі злигодні і не розірве свого сердечного зв'язку з чеснотою й людяним норовом!!

 

  Небагато, напевно, знайдеться людей, які заради громадського спокою готові пожертвувати найдорожчим - власним сином, заради безпеки сусідів - вступити у смертельний бій із загарбниками. Серед них - тухольці на чолі із Захаром Беркутом. І цей приклад спонукав навіть підступного зрадника, убивцю в останній момент вчинити благородно - урятувати життя Максимові, нареченому доньки.

 

Тугар Вовк (значення імені - з тюркської мови "Людина з тугим луком")

  • "Життя - дорога річ, і за ніякі скарби його не купиш"
  • "Хоч я лише вовк, дрібна звірюка, то все ще дам раду тухольському ведмедеві!"
  • "Нічого мене не обходить ваша копа. Я тут із княжої волі і можу сам збирати копу, коли буду вважати се потрібним"
  • "Коб тільки мені по тих трупах дійти до власті й сили, - обернувся б і я лицем проти них"

 

Максим Беркут (значення імені - "найбільший, найвеличніший")

  • "Життя в неволі нічого не варте - краще смерть"
  • "У мене пута на руках, а в тебе на душі!"
  • "Хто хоч хвилю зазнав неволі, той зазнав гіршого, ніж смерть"
  • "Ні! власті у нас над громадою не має ніхто: громада має владу сама, а більше ніхто..."
  • "Умирати зрадником хоч би тільки в очах зрадника, - се страшно, се мука, се гірше самої смерті"
  • "Чоловік у небезпеці дуже смирний, дбає про себе, а не про смерть іншого"
  • "Той, що важить правду й неправду. важить тепер його добрі та злі діла. Молімося, щоб добрі переважили"

 

Мирослава (значення імені - «прославлена миролюбністю» і «прославляє світ»)

  • "Я буду твоєю служницею, твоєю невільницею до останнього віддиху, лиш не йди туди, не подавай свого чесного ім'я на вічну ганьбу!"
  • "Не трать надії!"
  • "Гнів проти тухольців засліпив тебе і пхає тебе до загибелі. Нехай і так, що ми нещасливі - а чи для того мусимо бути зрадниками свого краю? Ні, радше згинути нам із голоду під плотом!"
  • "Я не піду дальше. Я не стану зрадницею свого краю!"
  • "Ти дуже хитрий, такий хитрий, що аж самого себе перехитрив! Ти кажеш, що щастя бажаєш, а ти вбив моє щастя"
  • "Погляди її летіли бистріше, ніж її стріли, в ворожу купу, серед якої тепер стояло все, що було найдорожче їй у житті: батько й Максим. За кождою пущеною з тухольських луків стрілою завмирало її серце"
  • "Я люблю твого сина, я присяглася з ним жити і йому служити! Хвиля його смерті буде і моєю смертю!"

 

Бурунда (історична особа - Бурундай)

  • "І що найдужче мене лютить, так се те, що гинемо без бою, без слави, мов коти, кинені в ставок!"
  • "Раз мати родила, раз і гинути прийдеться"
  • "Заячі серця, далі за мною!"
  • "Подвійний зраднику - се твоя вина! ... Жду діл, а не слів від тебе"

 

  • За поданими цитатами схарактеризуйте героїв, додавши власні спостереження.

 

Захар: патріот, сміливий, мудрий, чесний, справедливий, самовідданий

Максим: розумний, кмітливий, патріот, розсудливий, мужній, самовідданий, здатний до глибоких почуттів

Тугар: пихатий, зрадник, прагне багатства і слави, розумний, сильний, підступний

Мирослава: патріотка, чутлива, розумна, смілива, кмітлива, щира, здатна до глибоких почуттів

 

2. У програмі WordArt  створені картинки з візуальною характеристикою двох головних героїв - Захара Беркута та Тугара Вовка, я пропоную вам перейти за посиланням на блозі "Мовне джерельце" та створити візуальну характеристику до образів Максима Беркута та Мирослави.

 

I:\УРОК 7 - А\safe_image.png

Автоматический альтернативный текст отсутствует.Автоматический альтернативный текст отсутствует.

 

3. Еврістична бесіда (робота в групах):

 

  • Що, на вашу думку, мав на увазі старий Беркут, говорячи: "Беркути ніколи не сплямують ні своїх рук, ні свого серця підступно пролитою кров'ю". Свої міркування обґрунтуйте.

 

  • Прокоментуйте благословення Захара Беркута своїм дітям Максиму і Мирославі. В чому його значимість?

 

  • В чому, на ваш погляд, вбачав Захар Беркут для себе щастя після перемоги над ворогом? Наведіть переконливі факти з твору.

 

  • Чи виправдовує Тугара Вовка його останній добрий вчинок, коли він рятує Максима? Свої міркування вмотивуйте.

 

  • Чи є закономірним те, що в кінці твору всі вороги гинуть, а Максим залишається живим? Свої думки обґрунтуйте.

 

 

4. Завдання аналітичного характеру:

 

 Усі головні герої повісті вимушені робити свій власний вибір. Давайте з'ясуємо, що примусило героїв чинити так, а не інакше, відповіді оформіть у вигляді таблиці в зошиті:

 

Герой

Вибір, що стояв перед героєм

Що обрав кожен із героїв

Висновок

Захар Беркут

Врятувати селище

чи життя улюбленого сина

Заради громадських інтересів жертвує сином

Життєвий вибір Захара обумовлений вихованням і традиціями оточення

Максим Беркут

Перебуваючи в полоні, повинен був обирати між зрадою або жахливою смертю

Вирішив, що його життя не варте життя інших людей. Фактично обрав смерть

З дитинства завоїв ідею чесності та справедливості

Тугар Вовк

Бачив реальні сили загарбників і чудово розумів, що більшість князів не готові відбивати напади. Вибір між владою і багатством та повагою громадян, любов'ю дочки

Щоб урятувати своє життя, спокійно переходить на бік ворогів

Його життєвий вибір - це інстинкт самозбереження

Мирослава

Повинна була обирати між рідним батьком та громадськими інтересами

Вона перестала поважати батька за зраду Вітчизні й сміливо стала на захист Тухольщини

На її життєвий вибір вплинуло кохання

 

 

5. Проблемне питання:

 Чим ви керуєтеся під час важливого вибору в житті? Відповіді обґрунтуйте.

 

V. Закріплення знань, умінь та навичок учнів (10 хв.)

 

  • Робота у програмі  LearningApps.org у своєму акаунті із завданням.

 

VІ. Підсумок уроку ( 5 хв.)

1. Обговорення створеної  ментальної карти за повістю Івана Франка "Захар    Беркут"( випереджальне завдання)

 

I:\УРОК 7 - А\mental-naya-karta-1.png

 

Заключне слово вчителя:  Підбиваючи підсумок, маємо: у трьох з чотирьох випадків життєвий вибір обумовлюється вихованням і традиціями оточуючого суспільства. І натомість лише одного разу вибір майбутнього життя залежав від кохання.

 

Матеріал для вчителя:

Захар Беркут — літня людина, формальний лідер громади не лише у своєму селі, а й користується авторитетом на всій Тухольщині. Він є найстарішим членом громади, вихований як незалежна від князя і його оточення особа. Всі його справи — лише на користь громади. Вже з дитинства засвоїв ідею чесності і справедливості. Обрав цілковите служіння людям свого села і вже не здатен зробити іншого вибору. А така можливість була: двічі монголо-татари пропонували йому обміняти життя свого сина на порятунок селища. Але Захар приймав рішення з позиції не власної користі, а з позиції вірності обов'язкам. Якщо він пообіцяв допомогти в обороні Тухольшини, то він буде тримати своє слово, незважаючи на залежність життя сина від батькового рішення. Тобто життєвий вибір цієї людини цілком залежить від традицій і правил поведінки того суспільства, де його виховано.

 Захар Беркут як натура цілісна, послідовна і врівноважена, навіть у вирішальній ситуації залишається вірним своїм життєвим принципам: тільки порадившись з громадою, приймає остаточне рішення. І цей вибір має бути тільки в інтересах громади, бо Захар Беркут "дивився на добро всіх".

Максим Беркут дуже схожий на свого батька. Він успадкував усі його риси: сміливий, чесний, справедливий, незалежний. Певною мірою також зразкова людина серед громади. І в його житті також був момент вибору. Максим опинився у полоні монголо-татар, і ті запропонували йому стати на зрадницький шлях: бути провідником у своїй місцевості, а за це в нагороду отримати своє життя. Проте полонений відмовився, бо розумів, що через цей вчинок постраждає багато іншого люду. Він вважав, що його життя не варте життя інших людей, яких пін обіцяв захищати. Пояснюючи життєвий вибір даного героя, відзначимо, що він, як і його батько, був вихований у вільному незалежному дусі. Тобто головну роль у життєвому виборі людини грає виховання.

 

Тугар Вовк — боярин князя Данила. Брав участь у битві на річці Калка, яка закінчилася цілковитою перемогою монголів. Але боярин якимось чином уникнув смерті, і по тому пішли чутки, що він запродався монгольському ханові. Припущення справдилися. Хоча боярина можна зрозуміти: перед обличчям смерті він змушений був перейти на бік монголів. Але коли потім він отримав ділковиту волю, то все одно чинив свої чорні справи. Спробуємо знайти пояснення такому вибору. Тугар Вовк бачив реальні сили загарбників і чудово розумів, що більшість князів не готові відбивати напад. Княжа верхівка була зайнята міжусобними війнами і частенько використовували монголів у боротьбі зі своїм суперником. Тепер ми можемо зрозуміти вибір боярина, адже зрада вітчизні була не новою справою, і Тугар Вовк знав багато прикладів подібних злочинів.

Як натура запальна, суперечлива, Тугар Вовк рішення завжди приймає сам, навіть не обдумуючи їх, і вони, чк правило, суперечать громадським інтересам і не завжди корисні для самого боярина.

 

Мирослава — дочка боярина. Проте вона зробила свій вибір, незважаючи на приклад і прохання батька. Вона перестала поважати його за зраду вітчизні. Мирослава сміливо стала на захист Тухольщини, показавши себе кмітливим тактиком і винахідницею. Але чим обумовлювався її життєвий вибір? Коханням. Між нею і Максимом спалахнуло те велике і палке почуття, про яке написано багато пісень і поезій. Що за вибір зробила б дочка боярина, якби не високе почуття до звичайної людини — Максима Беркута? У цій ситуації на життєвий вибір вплинула любов.

 

2. Актуальність повісті в наш час:

 Іван Франко своєю повістю хотів сказати, що загарбник, який би численний він не був, буде знищений. Автор закликає свій народ до єдності й утверджує думку: народ непереможний доти, доки він згуртований.  Твір сповнений патріотичних почуттів, її позитивні герої мудрі й розважливі, сповнені поваги до батьків і предків,  до громади, вірні в дружбі й коханні, сповідують загальнолюдські морально-етичні цінності. А це завжди буде актуальним - за всіх часів і для всіх народів.

 

VIІ. Домашнє завдання (2 хв.):

1. Знайти інформацію "Історична повість Івана Франка "Захар Беркут" в  різних творах мистецтва".

2. Виконати вправи у своєму акаунті в програмі  LearningApps.org

3. Скласти усний твір "Моральні уроки повісті Івана Франка "Захар Беркут" для наших сучасників".

 

VІІІ. Оцінювання (2 хв.)

Життя, життя, як дивовижна казка,
Усе у ньому є: добро і зло,
Любов і радість, і сльоза, і ласка…
То ж як кому у світі повезло.
Через усе пройти людині треба,
Себе перебороти, все змогти…
Й піднятися високо, аж до неба,
І труднощі усі перемогти.
Й відчути серцем радість перемоги.
Життя людське — це вічна боротьба.
У кожного в житті свої дороги,
Свій вибір власний і своя судьба.
 

Сподіваюсь, що сьогоднішній урок допоможе вам зробити правильний життєвий вибір у складній ситуації.

(Усі матеріали до уроку можна знайти на власному блозі вчителя "Мовне джерельце" http://zaknat.blogspot.com/)

 

 

Завантаження...
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Баришпол Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Меринец Катя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Кarataeva Inna
    Дякую за шикарний матеріал до уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Міщенко Ірина Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Валерия Гусейнова
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Волобуєва Марина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Додано
7 лютого 2019
Переглядів
28394
Оцінка розробки
5.0 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку