Говорунець Зоя Валентинівна
учитель зарубіжної літератури
Черкаської загальноосвітньої школи І -ІІІ ст. № 5
Черкаської міської ради Черкаської області
Система уроків за твором Льюїса Керролла
«Аліса в країні Див».
5клас
Урок 1
Тема уроку: Льюїс Керролл. Короткі відомості про письменника. Історія створення повісті-казки «Аліса в країні Див»
Мета:
навчальна: презентувати короткі відомості життя та творчості Льюїса Керролла, історію створення повісті-казки «Аліса в країні Див»; вивчити нові теоретико-літературознавчі поняття, вміти застосовувати їх під час інтерпретації та аналізу твору; формувати навички виразного читання, рольової гри та аналізу повісті-казки;
розвивальна: розвивати усне мовлення учнів, уміння давати правильну та лаконічну відповідь на запитання;
виховна: прищеплювати інтерес до творчості Льюїса Керролла.
Тип уроку: формування нових знань.
Обладнання: портрети Льюїса Керролла, тексти твору, презентація «Льюїс Керролл», дитячі ілюстрації.
Книги Керролла про Алісу – головні та улюблені книги англійських дітей. Немає англійця, який не виріс би на «Алісі в країні Див»
Кір Буличов
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні ми познайомимося з англійською казкою.
«Англійці народили Пітера Пена, Віні-Пуха, Мері Поппінс, героїв «Острова скарбів»,
Гуллівера, Робінзона Крузо і навіть хоббітів. Сьогодні світову першість англійських письменників підтверджує Джоанна Роулінг з її Гаррі Поттером. Але все ж Керролл підноситься над цими пагорбами і лісами, як гора. Тому зрозуміти, наскільки він відобразив свій час, наскільки близькі події в Країні Див до подій життя автора, корисно і повчально». Це слова російського письменника-фантаста Кіра Буличова, який подарував нам Алісу Селезньову, героїню мультфільму «Таємниця третьої планети» та телефільму «Гостя із майбутнього». За епіграф також взято слова цього письменника. «Книги Керролла про Алісу – головні та улюблені книги англійських дітей. Немає англійця, який не виріс би на «Алісі в країні Див».
Що це була за людина? Чому творчість Керрола так приваблює нащадків? Над цими питаннями ми будемо працювати на уроці.
ІI. Повідомлення теми і завдань уроку
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу
1. Знайомство з життєвим і творчим шляхом Льюїса Керролла.
Рольова гра на фоні презентації.
1-й біограф. (звертаючись до презентації, показує портрети письменника)
Чарлз Лутвідж Доджсон (таке справжнє ім’я Керролла) народився 27 січня 1832 року у невеличкому селі Дарсбері в графстві Чешир.
2-й біограф. Майбутній письменник був найстаршим сином скромного священика Чарлза Доджсона та Френсіс Джейн Лутвідж. Він виховувався у великій родині: семеро сестер і троє братів.
Батько майбутнього письменника був непересічною людиною. Він не лише не зупиняв у дітях прагнення до найрізноманітніших ігор і веселих витівок, а й усіляко їм сприяв. Найбільшим вигадником тут незмінно був Чарлз.
1-й біограф. Навчання Керроллу давалося легко. Цікаво, що все життя Керролла пов’язане з Оксфордським університетом. Доктор Доджсон повністю присвятив себе математиці.
Психолог. Керролл страждав від безсоння. Ночами, лежачи без сну в ліжку, він придумував, аби відволіктися від сумних думок, «Опівнічні задачі» – математичні головоломки та розв’язував їх у темряві. Але це не все. Він був дуже неординарною людиною. На думку фахівців, Керролл був одним із найкращих фотографів 19 ст. Але понад усе він любив дітей. Цураючись дорослих, він ставав надзвичайно веселим і цікавим співрозмовником, варто було йому лише з’явитися в товаристві дітей.
2-й біограф. Спілкування з дітьми, гра були поштовхом до творчості для Керролла. Його найкращі твори – казки про Алісу та вірші.
1-й біограф. Помер він 14 січня 1898 р. в Гілфорді, де жили його сестри. На кладовищі над його могилою стоїть звичайний білий хрест.
2. Самостійне заповнення таблиці «Компакт-біографія Льюїса Керролла»
Прізвище, ім’я та псевдонім |
Ім’я – Чарлз Лутвідж Доджсон. Псевдонім – Льюїс Керролл. |
Дата народження |
27 січня 1832 року |
Місце народження |
село Дарсбері в графстві Чешир. |
Родина |
Мати – Френсіс Джейн Лутвідж; батько – священик Чарлз Доджсон. Найстарший серед 11 дітей у родині. |
Освіта |
Закінчив Оксфордський університет. |
Професія |
Викладач математики та логіки. |
Захоплення |
Захоплювався фотографією. Це математик і письменник, священик і філософ, великий друг дітей. |
Найвідоміші твори |
«Аліса в країніДив», «Аліса у Задзеркаллі». |
Дата смерті |
14 січня 1898 року, Гілфорд, Англія |
3. З’ясування первинного сприйняття твору
4. Робота над літературознавчими термінами
(Повість – це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного або кількох героїв протягом важливого за подіями часу. Повісті властиві такі ознаки: прозова мова, великий обсяг, конкретний автор, розповідь про декілька подій із життя головних героїв.
«Аліса в Країні Див» за жанром – повість тому, що написана прозовою формою, діє декілька головних героїв, події відбуваються впродовж тривалого часу.
Але це не просто повість. Це повість-казка. В ній з’являються вигадані світи, але при цьому ми знайомимося зі світом реальним, його правилами та особливостями. Крім того, в повісті-казці діють вигадані герої, відбуваються чарівні події.
Персонажі повісті-казки найчастіше діляться на дві групи – тут є звичайні люди (як правило, діти), які живуть за звичайними законами, а також і чарівні персонажі, яких зустрічають головні герої, потрапляючи в казковий світ)
(З дивами, чудернацькими та незрозумілими, фантастичними подіями)
Фантастика (від грецького – здатність уявляти)
5. Робота над творчою історією книги «Аліса в країні Див»
Прототип – реальна людина з життя, яка в літературному творі перетворюється на книжкового персонажа. (Записати в літературознавчі словники)
(У вірші-вступі згадується липень 1862 року, коли Керролл і його приятель Робінсон Дакворт вирушили в човні з трьома дочками ректора Ліддела на прогулянку по Темзі. В Англії дуже люблять влаштовувати пікніки, такі заміські прогулянки: де-небудь на узліссі сідають в тіні дерева, виймають з кошиків бутерброди, пляшки з соком, фрукти. Навіть самий звичайний хліб стає на свіжому повітрі надзвичайно смачним. Сестер звали Лоріна, Аліса, Едіт. Всі вони є героїнями твору. Хтось реальними, а хтось фантастичними)
6. Виразне читання та аналіз І розділу «Униз і вглиб кролячою норою»
ІV. Підбиття підсумків уроку
3 сходинка. З яким університетом пов'язане життя Керролла? (Оксфордським університетом)
4 сходинка. Складіть психологічний портрет письменника, які його інтереси та захоплення?
(Професор математики, вимогливий викладач, прийняв сан священика, серйозний, самотній, пунктуальний; фантазер, жартівник, автор фантастичних казок, «король нісенітниці», винахідник, любитель малювати, грати в шахи, показувати фокуси, відвідувати театр, захоплювався новинкою ХІХ століття – фотографією)
5 сходинка. Що ви знаєте про родину письменника?
(Батько – священик. В сім'ї було 11 дітей, всі діти страждали від заїкання, а Чарльз ще й не чув на одне вухо. Початкову освіту здобували вдома)
6 сходинка. Коли виникла ідея написання повісті-казки «Аліса в країні Див»?
(Під час прогулянки на човні по Темзі з трьома доньками декана Оксфордського коледжу у 1862році)
Учитель. Для десятирічної Аліси Ліддел і про неї була написана казка, яку ми зараз вивчаємо. Відомо, що вона прожила 82 роки, в заміжжі мала прізвище Харгрівс, в неї народилося двоє хлопчиків, які загинули під час війни.
Коли Чарльза Доджсона вже не було на світі, а сама Аліса стала старенькою бабцею, вона написала про нього книжку спогадів, ніби озирнулася й помахала йому рукою, перш ніж переступити за останню лінію свого життя.
7 сходинка. Як з’явився псевдонім Чарльза Доджсона?
(Переклав своє ім’я латиною, потім англійською мовами та переставив місцями прізвище та ім’я)
8 сходинка. За який час була створена історія про пригоди Аліси?
(Вигадана за один день,під час подорожі, написана через три роки)
9 сходинка. Як називалася перша рукописна книжка, подарована Алісі Ліддел автором?
(«Пригоди Аліси під землею»)
2. Цікавинки. Повідомлення учнів-експертів
V. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання
Урок 2
Тема: Льюїс Керролл «Аліса в країні Див». Образ Аліси, її захоплюючі пригоди.
Мета:
навчальна: текстуально досліджувати повість-казку, звернути увагу на зміст ІІ-ІV розділів твору; розкрити особливості поведінки героїні, акцентувати увагу на характеристиці образу Аліси; вивчити нові теоретико-літературознавчі поняття, вміти застосовувати їх під час інтерпретації та аналізу твору; формувати навички виразного читання та аналізу повісті-казки;
розвивальна: розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту;
виховна: прищеплювати інтерес до творчості Льюїса Керролла; виховувати допитливість, любов до книги, формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Обладнання: портрети Льюїса Керролла, виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки, уривки із мультфільмів за мотивами казки.
Радість – всесвіту пружина,
Радість-творчості душа,
Дивна космосу машина,
Нею живиться й душа.
Ода «До радості» Ф.Шиллер (гімн Євросоюзу)
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Зверніть увагу на епіграф до уроку – слова Шиллера, які стали гімном Євросоюзу. Як ви їх розумієте? (Кожна людина прагне щастя, гармонії, радості в цьому, на жаль, короткочасному житті)
Учитель. Подумайте, чому на дошці знаходяться ілюстрації Євгенії Гапчинської? Що вони символізують? (Позитивне сприйняття життя, радість, посмішку, свободу, чистоту, сонячність, щирість, відкритість, взаєморозуміння, відвертість)
Учитель. Сьогодні на уроці ми спробуємо, працюючи над повістю-казкою «Аліса в країні Див», прослідкувати, як маленька героїня твору уміла насолоджуватися життям, фантазувати і радіти. Ми будемо виразно читати, аналізувати текст, визначати риси характеру головної героїні.
Зверніть увагу на портрети Аліси. Кожний із вас побачив її по-своєму.
До речі, «Алісу в країні Див» екранізували більш, ніж 40 разів, створили мультиплікаційні, художні фільми, комп’ютерні ігри, фільми в форматі 3D.
У чому ж таємниця маленької Аліси? Чому її пригоди продовжують і сьогодні нас захоплювати? Мені хочеться, щоб протягом уроку ви подумали: що вам подобається, що б ви хотіли запозичити, а що не подобається у характері і поведінці Аліси.
ІI. Актуалізація опорних знань
1. Тестові завдання
1. Аліса, головна героїня книги, потрапила у Країну Див, …
А) перелетівши через чарівні гори на літальному будиночку
Б) провалившись у кролячу нору
В) заблукавши у лісі
2. За ким погналась Аліса?
А) За білим кроликом
Б) За червоним конем
В) За синім крокодилом
3. Що знаходилося на «маленькому триногому столику»?
А) Золотий ключик
Б) Тістечко з написом «З’їж мене»
В) Віяло
4. З чим порівнюється зменшення Аліси?
А) З телескопом
Б) З підзорною трубою
В) З рулеткою
5. Які троянди наказала посадити Королева?
А) Червоні
Б) Білі
В) Жовті
6. Хто з персонажів книги мав дивовижну посмішку, котра жила сама по собі?
А) Чеширський кіт
Б) Шалений Заєць
В) Капелюшник
7. Герцогиня кинула Алісі в руки …
А) сковорідку
Б) Кота
В) немовля
8. Хто виконує роль молотка під час гри в крокет?
А) Грифон
Б) Риба
В) Фламінго
9. Чим було змащено годинник Капелюшника?
А) Сметаною
Б) Варенням
В) Вершковим маслом
Учитель. З чим ми зустрілися під час нашої подорожі?
(З дивами, нереальними, фантастичними подіями)
Учитель. Що ж таке фантастика? Які твори називаються фантастичними?
Фантастика – це образи, створені думкою людини, її домислом.
Це літературні твори, в яких описуються нереальні, неіснуючі в дійсності події або явища;
створюється вигаданий, сповнений чудес світ.
Фантастика – це щось нереальне, нездійснене.
Учитель. Льюїса Керролла називали «королем нісенітниці». Як по науковому це називається? Нонсенс – безглуздя, весела нісенітниця.
ІIІ. Опрацювання навчального матеріалу
Учитель. Минулого уроку ми залишили Алісу за поїданням тістечка. Чому ІІ розділ розпочинається вигуком героїні: «Все дивастіше й дивастіше!»? (Тістечко було чарівним. Аліса розтягнулась, наче найбільша в світі підзорна труба)
Учитель. Дослідники творчості Льюїса Керролла вважають, що гра «Гасай-Коло» – це висміювання передвиборчої кампанії в Англії, де відсутні норми і правила. Депутати, заради досягнення своєї мети, не гребували нічим.
Льюїс Керролл творив у ХІХ столітті, зараз ХХІ, пройшло майже 200 років, а щось змінилося у політичній ситуації? (Заради влади не гребують нічим, ідуть на все. Епохи різні, країни різні, а суть не змінюється)
Учитель. Зараз ми познайомимося із новим казковим персонажем та чарівним предметом, який регулюватиме зріст Аліси.
Інсценізація
Гусінь. Хто ти така?
Аліса. Я…я й сама, пані, гаразд не знаю, тобто в цю хвилину. Знаю, ким я була зранку, але з тих пір я не раз мінялася.
Гусінь. Що ти хочеш цим сказати? Хто ти така? Поясни!
Аліса. Боюся, пані, мені не пояснити, хто я є. Бо я не є собою.
Гусінь. Не розумію!?
Аліса. Я й сама не розумію, з чого воно почалося. Але коли мій зріст міняється по сто разів на день, то у мене взагалі каша в голові. Напевне я піду.
Гусінь. Стій! Я маю сказати щось важливе!
Аліса. Та у мене в голові все переплуталося. Я нічого не пам’ятаю, ні важливого, ні неважливого. Хотіла розказати байку, а що вийшло: кози в золоті, на вербі груші ростуть… Нічого не виходить, все плутаю.
Гусінь. Який ти хочеш мати зріст?
Аліса. Та байдуже який, аби не мінятися щохвилини
Гусінь. Один край зробить тебе нижчою, а другий – вищою на зріст.
Аліса. Один край чого?. Другий край чого?
Гусінь. Грибової шапинки!
Аліса. Ну що ж, побачимо, так, чи не так!
Учитель. В чому проблема використання гриба? (Круглий)
Давайте разом з вами визначимо риси характеру Аліси. Подумайте, що вам подобається, що б ви хотіли запозичити, а що не подобається у характері і поведінці Аліси?
Дехто з вас вдома уже попрацював над таблицею, продовжимо роботу і заповнимо таблицю: «Риси характеру Аліси – епізод тексту»
Риси характеру |
Епізод тексту |
Допитливість, цілеспрямованість |
Переслідування Білого Кролика |
Цікавість, полюбляє пригоди |
Гонитва за Білим Кроликом. Політ через кролячу нору. Бажання потрапити в чарівний сад |
Сміливість |
Політ через кролячу нору. Не боїться випробувань. Не лякається Герцогині та Королеви |
Живе у світі фантазій |
Роздвоюється, фантазує, любить вдавати двох осіб одночасно |
Спостережливість |
Помічає в інших як хороше, так і погане |
Чемність, ввічливість |
Спілкування з Мишею, Чеширським Котом, Гусінню |
Розум, здоровий глузд |
Навіть в чарівному світі не втрачає здорового глузду |
Людяна, співчутлива, милосердна |
Турбується про дитинча Герцогині. Переживає за підданих королеви, яким та наказала відрубати голови |
Волелюбна, зберігає почуття власної гідності |
Не принижується перед Королевою, вважає її смішною. Не дозволяє собою керувати, маніпулювати |
Рішуча, схильна до ризику |
Експерименти з їжею та питвом, що регулюють зріст |
Правдива |
Говорить у вічі іншим, що про них думає |
Оптимістична, доброзичлива |
«Що сталося б з днем і ніччю, якби земля оберталася навколо швидше, ніж один раз на добу?» |
Освічена, але часто верзе дурниці |
Постійно говорить дурниці, але знає декілька мов, орієнтується в історії, плутає, але намагається вивчити таблицю множення |
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
На початку уроку ми діставали речі з цього капелюха, а зараз ви покладете туди свої враження від уроку, напишете творчу роботу.
Зачитайте 1-2 роботи.
Нещодавно на уроці зарубіжної літератури ми прочитали чудовий твір Льюіса Керролла «Аліса в країні Див». У ньому розповідається про пригоди дівчинки в казковій країні.
У чому ж таємниця цієї маленької дівчинки? Чому її пригоди навіть сьогодні нас захоплюють?
По-перше, Аліса була дуже допитливою. Любила дізнаватись щось нове, точнісінько так, як сучасні діти. Саме тому дивний кролик зацікавив дівчинку.
По-друге, вона була розумною, ввічливою і чемною. Інколи їй ставало дуже нудно. Тоді дівчинка бралась до нової справи. Особливо мене захоплює те, що вона була життєрадісною, не втрачала віри у свої сили.
По-третє, здивуванню її не було меж, адже навколо відбувалося стільки незрозумілих речей та пригод! Багато дітей не відмовилися б опинитися на її місці.
Аліса була надзвичайно товариською. Швидко знаходила з усіма спільну мову. Міркувала часто вголос. Відкрила для себе багато такого, над чим не замислювалася раніше. Зрозуміла, що «є загадки, на які немає відгадки», що «думати та казати – це далеко не одне й те саме», що, «щоб отримати відповідь, потрібно ставити правильні запитання».
Аліса, як кожний із нас, любила тварин. Сумувала за своєю улюбленицею Діною.
Я вважаю, що пригоди Аліси в країні Чудес просто неймовірні і раджу усім прочитати цей твір.
V. Підсумок. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання.
Урок 3
Тема. Л. Керролл «Аліса у Країні Див». Країна Див та її мешканці.
Мета:
навчальна: продовжити текстуальне дослідження повісті-казки; розкрити особливості поведінки героїні та персонажів, що її оточують; детально дослідити розділи «Порося та перець», «Божевільне чаювання»; вчити нові теоретико-літературознавчі поняття, вміти застосовувати їх під час інтерпретації та аналізу твору; формувати навички виразного читання та аналізу повісті-казки;
розвивальна: розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту;
виховна: прищеплювати інтерес до творчості Льюїса Керролла; виховувати допитливість, любов до книги, формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Обладнання: портрети Льюїса Керролла, виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки, уривки із мультфільмів за мотивами казки.
Країна Чудес — це те, що ми є...
Р. Бредбері
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Американський письменник-фантаст Рей Бредбері писав: «За всієї своєї фантастичності Країна Чудес якнайреальніша: це світ, де влаштовуються істерики, де вас виштовхують з черги в автобус. Осіб, подібних до мешканців Країни Чудес, можна зустріти у будь-який час».
Сьогодні ми поговоримо про мешканців Країни Чудес і подумаємо, чи можна за ними впізнати реальних людей?
ІI. Актуалізація опорних знань
Учитель. Давайте взнаємо, в чому ж таємниця маленької Аліси? Чому її пригоди продовжують і сьогодні нас захоплювати?
Сенкан
Аліса
Позитивна, смішна,
Зацікавлює, згадує, переноситься,
Сує свого носа, куди не потрібно
Оптимістка.
Аліса
Весела, життєрадісна,
Грає, звеселяє, розважає,
Потрапляє у незвичайні пригоди
Життєрадісна
Аліса
Добра, розумна,
Спостерігає, цікавиться, міркує,
Потрапляє у чарівну країну
Розумничка
Девіз. Цікавість і радість вмить весь сум проженуть.
Бути цікавим – бути найкращим!
Есе. Найбільшою родзинкою Аліси була цікавість та допитливість. Вона любила дізнаватись про щось нове. Тому дивний кролик зацікавив дівчинку. Вона була розумною, ввічливою і чемною. Особливо мене захоплює те, що вона була життєрадісною, не втрачала віри у свої сили. Здивуванню її не було меж, адже навколо відбувалося стільки незрозумілих речей. Пригоди Аліси в країні Чудес просто неймовірні!
Лист.
Привіт, Алісо!
Я пишу тобі тому, що хочу дізнатися про тебе ще більше. Коли я прочитала повість-казку, ти мене дуже зацікавила. Адже ти постійно потрапляла у неймовірні пригоди. Я спробувала уявити себе на твоєму місці. Це мене по-справжньому захопило. Але виникли запитання. Чи не було тобі страшно падати в глибоку кролячу нору? Тому що мені було б трішки страшно. Чим тобі сподобався Чеширський Кіт? Мені він дуже сподобався своєю мудрістю, стриманістю та сміливістю. Чи комфортно тобі було у країні Див? Як ти себе почувала, коли доводилося постійно або збільшуватися, або зменшуватися? Мені, чесно кажучи, зовсім не хотілося б, щоб горлиця переплутала мене із змією через довжелезну шию.
Але як же цікаво відчувати себе у незвичній країні Див! У тебе, Алісо, дуже багата уява. Ти вмієш фантазувати, уявляти, мріяти. І якщо тобі ще колись присниться цікавий сон, обов’язково напиши мені. З нетерпінням буду чекати листа. Бувай, Алісо!
Визначимо найкращих знавців тексту, проведемо гру
Учитель. Яка особливість політичної системи Англії відобразилася у цій грі? (Дослідники творчості Льюїса Керролла вважають, що гра «Гасай-Коло» – це висміювання передвиборчої кампанії в Англії, де відсутні норми і правила. Депутати, заради досягнення своєї мети, не гребували нічим)
Уявіть, що ми з вами упали в кролячу нору. Що ми бачимо? Загадкову кімнату, посеред якої на столі лежить чарівний капелюх. Зазирнемо всередину. І подумаємо, яку роль ці предмети відіграють у казці?
Годинник. Побачивши годинник і аж затремтівши від цікавості, Аліса кинулася за кроликом.
Був у Капелюшника, перестав правильно показувати числа місяця.
Маленька пляшечка, тістечко. Змінювали зріст героїні.
Чай. Аліса потрапила на божевільне чаювання, коли час зупинився.
Масло. Заєць намагався відремонтувати часи Капелюшника.
Капелюх. Знаходився на голові Капелюшника.
Золотий ключик. Відкривав двері до чарівного саду.
Віяло. Зменшувало Алісу.
Трояндовий кущ. Садівники фарбували у червоний колір.
Іжаки. Замість м’ячів ними грали у крокет.
Фламінго. Були замість молотків для крокету.
Гриб. Регулював зріст.
Усмішка. Належала Чеширському Котові.
Карти. Піддані королеви.
Учитель. З чим ми зустрілися під час нашої подорожі?
(З дивами, нереальними, фантастичними подіями)
Учитель. Що ж таке фантастика? Які твори називаються фантастичними?
Фантастика – це образи, створені думкою людини, її домислом.
Це літературні твори, в яких описуються нереальні, неіснуючі в дійсності події або явища;
створюється вигаданий, сповнений чудес світ.
Фантастика – це щось нереальне, нездійснене.
Учитель. Льюїса Керролла називали «королем нісенітниці». Як по науковому це називається? Нонсенс – безглуздя, весела нісенітниця.
Письменник любив погратися словами, тому часто застосовував такий художній засіб, як каламбур. Це коли одні слова замінюються іншими, схожими за звучанням, але вже не з тим значенням – для досягнення комічного ефекту. «Це Сонце, чи сон це?», «До Віри немає віри»
Каламбури можуть належати до розряду парадоксів.
Парадокс – (незвичайний, неймовірний, дивний) це несподіване явище, яке не відповідає науковим уявленням. У творі письменника все є дивним, неймовірним, парадоксальним.
ІIІ. Опрацювання навчального матеріалу
Країна Чудес та її мешканці. Які вони? З деякими з них ми вже познайомилися. Заповнимо таблицю.
Характеристика героїв твору
Герой |
Визначна риса |
Поведінка, що доводить рису характеру |
Білий Кролик |
Боягуз, панікер, метушливий |
Поведінка тривожна, постійно біжить кудись, постійно боїться Королеви
|
Гусінь |
Філософський спокій, зверхність |
Навчає Алісу жити в Країні Див, її порада Алісі - «Май терпець» Веде себе зверхньо. Постійно запитує: «Ти при своєму розумі?» |
Миша |
Роздратована, нервова |
Постійно ображається, сердиться, любить повчати |
Птах Додо |
Знаходить вихід із скрутних ситуації, уміє зацікавити |
Це сам Керролл. Письменник заїкався і вимовляв своє ім’я: «До-до-Доджсон» Пропонує грати в гру «Гасай-Коло». Організовує та зацікавлює тварин. |
Робін Гусь |
Спокій та виваженість |
Робінсон Дакворт, колега Керролла, який плив з ним Темзою, коли виникла ідея створення казки-повісті |
Австралійська папужка Лорі |
Намагається нікого не образити, чемна |
Лоріна – старша сестра Аліси. Спілкування з Мишею. |
Орлик Ед |
Говорить те, що думає |
Едіт – молодша сестра Аліси. «Говори по-людському, я не знаю і половини отих твоїх кучерявих слів, не думаю, щоб і ти їх знав» |
Зверніть увагу, говорячи про мешканців Країни Чудес, ми впізнаємо реальних людей.
Учитель. Що таке крокет? (Крокет – популярна в Англії спортивна гра, коли учасники ударами спеціальних молотків проводять шари крізь ворота, розставлені у певному порядку. Це гра аристократів. В Англії в 1900 році його включили у програму Олімпійських ігор)
Бурчи, кричи на немовля,
Лупи його, як чхає,
Що те чхання нам дошкуля,
Маля прекрасно знає…
(Вона жорстока і обмежена, не турбується про власну дитину)
Герой |
Визначна риса |
Поведінка, що доводить рису характеру |
Чеширський Кіт |
Загадковість, логічне мислення.
|
- Чи не були б ви такі ласкаві сказати, як мені звідси вибратися? - Залежить, куди йти, - відказав Кіт. - Власне, мені однаково, куди йти... - почала Аліса. - Тоді й однаково, яким шляхом, - зауважив Кіт. -... аби лиш кудись дійти, -докінчила Аліса. - О, кудись та дійдеш, - сказав Кіт. - Треба тільки достатньо пройти. У Кота залізна логіка – якщо йдеш куди-небудь, то шлях можна обрати будь-який. Потрібно тільки іти. |
Герцогиня |
Злість, жорстокість,бажання повчати |
Постійно наполягає на своєму, повчає Алісу: «Мораль є у всьому, треба тільки вміти її знайти» Ставиться без поваги до дітей, обмежує їхні права та свободи |
Капелюшник |
Чудаковатість, дивацтво
|
Говорить невпопад. В Англії капелюшники використовували ртуть для своїх виробів і самі від отруєння ртуттю часто хворіли на розлади свідомості. |
Шалений Заєць |
Невихований, негостинний, нечемний, сліпо слідує традиціям |
Постійно повчає, перебиває Алісу. Традиційне англійське чаювання перетворює на аномалію. |
Аліса |
Єдина зберігає здоровий глузд |
Виглядає як біла ворона серед дурисвітів Підземного світу |
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Чарівний капелюх (емоційна рефлексія уроку)
На початку уроку ми діставали речі з цього капелюха, а зараз ви покладете туди свої враження від уроку, напишете творчу роботу.
Самостійна творча робота.
Зачитайте 1-2 роботи.
V. Підсумок. Оцінювання
VІ.Домашнє завдання.
Урок 4
Тема. Л. Керролл «Аліса у Країні Див». Персонажі, які оточують героїню.
Мета:
навчальна: продовжити текстуальне дослідження повісті-казки; розкрити особливості поведінки героїні та персонажів, що її оточують; детально дослідити розділи «Королевин крокет», «Про що розповіла Казна-Що-Не-Черепаха», «Омарова кадриль», «Свідчить Аліса»; вчити нові теоретико-літературознавчі поняття, вміти застосовувати їх під час інтерпретації та аналізу твору; формувати навички виразного читання, аналізу повісті-казки та вміння працювати в команді;
розвивальна: розвивати навички зв’язного усного мовлення, уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту;
виховна: прищеплювати інтерес до творчості Льюїса Керролла; виховувати допитливість, любов до книги, формувати позитивне світосприйняття.
Тип уроку : урок засвоєння нових знань, формування умінь та навичок.
Обладнання: портрети Льюїса Керролла, виставка дитячих ілюстрацій, ілюстрації до казки, уривки із мультфільмів за мотивами казки.
Країна Чудес — це те, що ми є...
Р. Бредбері
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Згадайте слова американського письменника-фантаста Рея Бредбері: «За всієї своєї фантастичності Країна Чудес якнайреальніша. Осіб, подібних до мешканців Країни Чудес, можна зустріти у будь-який час. Абсурд – зовсім не рідкісне явище в нашому житті».
Тобто JI. Керролл зобразив людське життя, реальний світ, сповнений абсурду.
На жаль, дорослі, заклопотані своїми проблемами, це не завжди помічають.
За казковим королівством, зображеним JI. Керролом, видніється Англія з її законам, судом, королівською владою.
Сьогодні ми продовжимо говорити про мешканців Країни Чудес і подумаємо, чи можна за ними впізнати реальних людей?
ІI. Актуалізація опорних знань
Країна Чудес
Дивна, незрозуміла,
Зацікавлює, лякає, хвилює,
Запрошує у гості незвичайних дітлахів
Мрія
«Людей, подібних до мешканців Країни Чудес, можна зустріти у будь-який час. Абсурд – зовсім не рідкісне явище в нашому житті» – писав Рей Бредбері. Та й ми самі, на жаль, майже не відрізняємося від мешканців Країни Чудес. Ми часто такі роздратовані і нестримані, як Миша, здійснюємо вчинки, про які потім жалкуємо. Ми кудись постійно біжимо, когось боїмося, як Білий Кролик. Принижуємося, коли дуже хочемо чогось досягти. Відносимося зверхньо до тих, хто слабший за нас.
Є люди, які завжди наполягають на своєму, вони постійно керують, їх всі повинні слухатися. Погодьтесь, вони дуже схожі на злу і жорстоку Герцогиню, від якої втекло навіть власне дитинча, перетворившись на порося.
Я погоджуюся зі словами Рея Бредбері: «Країна Чудес — це те, що ми є..» і вважаю, що Країна Чудес — це наш реальний світ.
1. Яка дія кролика зацікавила Алісу?
2. Які речі допомогли Алісі змінюватися у зрості?
3. Хто і навіщо грав у «Гасай-Коло»?
4. Яка пригода сталася з Алісою в будинку Білого Кролика?
5. Чи сподобалась Алісі зустріч з цуциком? Чому?
6. Чи допомогла Алісі Синя Гусінь?
7. Чому горлиця прийняла Алісу за змію?
8. Що сталося з немовлям герцогині?
9. Про кого з мешканців Країни Див розповів Алісі Чеширський Кіт? Що між ними спільного?
10. Дома у кого з героїв відбувалося «Вечірнє чаювання»? Хто брав у ньому участь?
11. Що дивного було в цьому чаюванні?
3. Гра «Хто це робить?»
|
|
Учитель. З чим ми зустрілися під час нашої подорожі?
Учитель. Що таке фантастика? Які твори називаються фантастичними?
Учитель. На попередньому ми познайомилися з таким поняттям, як каламбур. Що ж це таке?
Каламбур – це гра слів, коли одні слова замінюються іншими, схожими за звучанням, але вже не з тим значенням – для досягнення комічного ефекту. Приклад з українського фольклору: «Коли коли, а коли й обтісуй».
Учитель. У творі письменника все є дивним, неймовірним, парадоксальним, що ж таке парадокс?
Парадокс – (незвичайний, неймовірний, дивний) це несподіване явище, яке не відповідає науковим уявленням.
ІIІ. Опрацювання навчального матеріалу
Які ж персонажі оточують Алісу? З деякими з них ми вже познайомилися. Зверніть увагу на таблицю і охарактеризуйте їх.
(– А як тобі подобається Королева? – запитав Кіт, стишивши голос.
– А ніяк,– відповіла Аліса, – вона так страшенно... – Тут Аліса помітила, що Королева стоїть у неї за спиною, наслухаючи – ...так страшенно вправно грає, що не треба ніякого розуму, аби вгадати, хто переможе)
Учитель. Королевин крокет не має чітких правил, гравці та «знаряддя гри» хаотично рухаються, це свідчить про заплутаність та безглуздість політичних ігр та інтриг у країні.
Учитель. Автор критикує Англію та англійців, їх систему освіти та виховання. Аліса вивчала багато наук, але уявлення про них має поверхове. Школа на дні моря – це взагалі пародія на освіту. Навіщо ходити до школи щодня, все вчити і нічого не знати?
Характерні особливості казкової школи: наказувати і слухатися. Але чи тільки казкової? Чи цікаво вам у школі, чи отримуєте ви задоволення від уроків, чи хотіли б ви отримати атестати неуків? Можливо, щось потрібно змінити? Подумайте.
(Заповнюється таблиця)
Герой |
Визначна риса |
Поведінка, що доводить рису характеру |
Королева |
Злість, роздратованість, свавільність, жорстокість (свавільність -схильність діяти на свій розсуд, незважаючи на думку, бажання інших) |
Постійно всім погрожує: «Відтяти їй голову!», «Усі на свої місця!» «Почервоніла з люті, хижо блимнувши очима, вереснула…» «Гасала скрізь, як навіжена, тупотіла ногами, репетувала…» Королева нервова, зла, запальна, непередбачувана. Це аномально як для державної особи, так і для любого керівника. |
Чеширський Кіт |
Незалежність, свобода від тиску будь-якої влади |
Вільно висловлює свою думку, зникає і з’являється, коли заманеться |
Казна-Що-Не-Черепаха |
Жалюгідність, неуцтво |
Жаліється на своє навчання «І всі ми маємо найкращі у світі атестати неуків» Постійно повчає Алісу, хоча сама нічого не знає |
Грифон |
Роздратування, тупість |
Виховував Алісу, називаючи її при цьому дурною. Сам дивак і безумець, але не може терпіти дивацтв інших |
Аліса |
Єдина зберігає здоровий глузд |
Виглядає як біла ворона серед дурисвітів Підземного світу |
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Самостійна творча робота.
V. Підсумок. Оцінювання
VІ. Домашнє завдання (диференційоване)
Урок 5
Тема уроку. Л. Керролл. Повість-казка «Аліса в Країні Див». Урок-подорож
Мета:
навчальна: допомогти учням в ігровій формі глибше усвідомити зміст твору; формувати навички виразного читання, переказування, виділення ключових епізодів, висловлення власної думки про прочитане; вчити елементам інсценізації, аналізу повісті-казки та вмінню працювати в команді; закріпити визначення вивчених теоретико-літературознавчих понять і вміння застосовувати їх під час інтерпретації та аналізу твору;
розвивальна: розвивати навички зв’язного усного мовлення, творче мислення, уяву; уміння аргументувати свою точку зору, підтверджувати її цитатами з тексту;
виховна: прищеплювати інтерес до творчості Льюїса Керролла; виховувати кращі моральні якості, любов до книги, оптимістичне світобачення.
Обладнання: портрет Л. Керролла, ілюстрації до твору.
Тип уроку: узагальнення та систематизації знань
За всієї своєї фантастичності Країна Чудес якнайреальніша.
Рей Бредбері
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності.
ІІ. Повідомлення теми, цілей і завдань уроку.
Сьогодні ми проводимо урок у формі подорожі. На уроці ми продовжимо працювати над твором Л. Керролла «Аліса в Країні Див». Наше завдання: закріпити вивчений матеріал, показати, як ми вміємо читати, говорити, мислити, творити (писати невеликі твори), вчитися висловлювати власну думку.
Клас ми поділимо на дві команди, які будуть відповідати по черзі. Оцінювати відповіді команд буде журі по дванадцятибальній системі. Журі буде враховувати глибоке знання теми, вміння орієнтуватися в питаннях теорії літератури, перевтілюватися в літературних героїв, інсценізувати, висловлювати власну думку, писати творчі роботи.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Інсценізація «Розмова Аліси з Чеширським Котом»
Учитель. Чому ми інсценізували саме цей фрагмент твору?
(Якщо точно знаєш, чого саме хочеш досягти, легше вибрати шлях.
Якщо не знаєш, куди йти, так і будеш блукати колами.
Спочатку потрібно визначити напрямок, а вже після цього починати рух.
Ніхто, крім нас, не може знати, який шлях нам підійде)
ІV. Опрацювання навчального матеріалу
Мандрівка в Дивокрай
Щоб вирушити в подорож, необхідно заповнити кілька проїзних документів та подолати немало перешкод.
Перепусткою у подорож є робота з тестами.
1.Справжнє ім’я Льюїса Керролла, автора книги «Аліса в Країні Див», було…
А) Чарльз Лютвидж Доджсон
Б) Роберт Льюїс Стівенсон
В) Семюель Ленгхорн Клеменс
2. У яку пору року відбувалися події казки?
А) влітку
Б) навесні
В) восени
3. Аліса, головна героїня книги, потрапила у Країну Див, …
А) перелетівши через чарівні гори на літальному будиночку
Б) провалившись у кролячу нору
В) заблукавши у лісі
4. Аліса першим побачила у Країні Див
А) Білого кролика
Б) Герцогиню
В) Чеширського Кота
5. На скляному столику нічого не було, крім…
А) Срібного ключика
Б) Золотого ключика
В) Мідного ключика
6. За маленькими дверцятами Аліса побачила…
А) Прекрасний сад
Б) Чудовий замок
В) Квіткове поле
7. У скляній коробочці Аліса знайшла пиріжок зі словами «З’їж мене». Які були виведені…
А) Масляним кремом
Б) Шоколадною глазур’ю
В) викладені смородинками
8. Своє раптове зменшення Аліса порівнювала з…
А) пісочним будиночком
Б) підзорною трубою
В) пірамідою
9. Хто з персонажів книги мав дивовижну посмішку, котра жила сама по собі?
А) Чеширський кіт
Б) Шалений Заєць
В) Капелюшник
10. Герцогиня кинула Алісі в руки …
А) сковорідку
Б) Кота
В) немовля
11. Чим було змащено годинник Капелюшника?
А) Сметаною
Б) Варенням
В) Вершковим маслом
12. Усі пригоди Аліси були…
А) її уявою
Б) сном
В) казкою, яку вона сама написала
Журі оцінює роботу учасників команд, а перед нами перша перешкода.
1 перешкода. Бліцвікторина «Ключові події твору»
Представники кожної команди відповідають по черзі.
Журі оцінює роботу команд, а перед нами наступна перешкода.
2 перешкода – «Знавці теорії літератури»
Фантастика – це щось нереальне, нездійснене. Фантастика – це образи, створені думкою людини, її домислом.
Це літературні твори, в яких описуються нереальні, неіснуючі в дійсності події або явища; створюється вигаданий, сповнений чудес світ.
Безглуздя, дурниця.
Нонсенс – безглуздя, весела нісенітниця.
Каламбур – це гра слів, коли одні слова замінюються іншими, схожими за звучанням, але вже не з тим значенням – для досягнення комічного ефекту.
Парадокс – (незвичайний, неймовірний, дивний) це несподіване явище, яке не відповідає науковим уявленням.
Повість-казка.
3 перешкода – «Творчий конкурс»
Інсценізувати фрагмент твору (завдання давалося раніше). Кожна команда готує інсценізацію фрагмента повісті-казки.
(Білий Кролик, Миша, Герцогиня, Гусінь, Чеширський Кіт….)
(Білий Кролик прийняв її за служницю і накричав на неї; Миша образилась і пішла, не закінчивши розповіді;Герцогиня була непривітною і покинула Алісу з дитиною-поросям;Гусінь була горда і самовпевнена; Чеширський Кіт відповідав питанням на питання)
Журі оцінює роботу команд, а перед нами наступна перешкода.
4 перешкода – «Конкурс знавців тексту»
Вам потрібно було виписати запитання, які турбували Алісу. Представники кожної команди зачитайте їх, спробуйте дати відповідь і поясніть, які риси характеру Аліси вони розкривають.
5 перешкода – «Хто швидше?». Порівнюємо мультфільм та твір
Перегляд фрагмента з мультфільма.
(«Скільки можна терпіти грубість?! Аліса, обурена, вискочила з-за столу і пішла геть… Ніхто не звернув на це ніякої уваги. Йдучи, Аліса все ж обернулася. Вона ще сподівалася, що хазяї, засоромившись, покличуть її назад…»)
Перегляд фрагмента з мультфільма.
Аліса передала нам декілька завдань із королівства. Представники команд спробуйте дати на них відповідь. А журі оцінить роботу команд.
6 перешкода – Робота з картками
Картка № 1
Хто був прототипом образу Аліси?
Картка № 2
Чим незвичайний і дивний Чеширський Кіт?
Картка № 3
Назвіть перешкоди і кумедні ситуації, які довелося здолати Алісі в Країні Див?
Картка № 4
У казці багато чарівних речей. Поясніть, для чого потрібні такі речі.
Картка № 5
Опишіть Білого Кролика. Куди він так квапився?
Картка № 6
Виберіть ті риси характеру Аліси, які вам сподобалися. Поясніть свій вибір.
Допитливість, чемність, ввічливість, хвалькуватість, сміливість, боягузливість, довірливість, гідність, освіченість, егоїзм, забудькуватість.
7 перешкода – «Недоліки «вікторіанської» доби, які знайшли відображення у творі»
Представники кожної команди відповідають по черзі.
Журі оцінює відповіді команд.
8 перешкода – «Країна Див та її мешканці»
Підберіть якомога більше епітетів, якими можна охарактеризувати Країну Див та її мешканців.
Королева – зла, роздратована, свавільна, жорстока, постійно всім погрожує,
нервова, запальна, зла, непередбачувана. Це неприпустимо для державної особи.
Миша – роздратована, нервова, потрібно багато зусиль, щоб її заспокоїти, адже вона дуже ображається. Постійно сердиться, любить повчати.
Білий Кролик – боягузливий, підлабузник, лицемірний.
Герцогиня – зла, жорстока, постійно наполягає на своєму, повчає Алісу, ставиться без поваги до дітей.
Капелюшник – чудакуватий дивак, говорить невпопад.
Шалений Заєць – невихований, негостинний, нечемний, сліпо слідує традиціям, постійно повчає, перебиває Алісу.
Король – злий, боягузливий, марнославний.
Чеширський Кіт – незалежний, гордий, свободолюбивий.
Слово надається журі.
9 перешкода – «Головна героїня твору – Аліса». «Хто більше?»
Алісу постійно осоромлюють, докоряють, звинувачують у невмінні поводитися. У цій країні Аліса багато чого не здатна зрозуміти.
Якою ж була Аліса? Якою її бачив Керрол?
Яка команда підбере більше епітетів для характеристики героїні?
Чемна – усім говорила максимально ввічливо, до всіх зверталася на «ви».
Довірлива – видно зі ставлення до Чеширського Кота, Гусені.
Смілива – готова захищати садівників від несправедливого гніву Королеви.
Допитлива – постійно іде назустріч пригодам.
10 перешкода – «Юні художники»
Ви малювали портрети Аліси. Представники команд захистіть малюнки своєї команди. (Виставка малюнків на окремому стенді)
11 перешкода – «Поетичний конкурс»
На попередніх уроках ви створювали сенкани, які характеризували героїв твору. Послухаємо представників команд.
Сенкани
Аліса
Допитлива, розумна,
Спостерігає, дивується, цікавиться,
Не втрачає власної гідності
Фантазерка.
Аліса
Позитивна, смішна,
Зацікавлює, згадує, переноситься,
Сує свого носа, куди не потрібно
Оптимістка.
Аліса
Весела, життєрадісна,
Грає, звеселяє, розважає,
Потрапляє у незвичайні пригоди
Життєрадісна
Аліса
Добра, розумна,
Спостерігає, цікавиться, міркує,
Потрапляє у чарівну країну
Розумничка
Королева
Зла, горда
Наказує, карає, наполягає
Викликає подив безглуздими вчинками
Дурна
Чеширський кіт
Веселий, зацікавлений
Усміхається, розказує, зникає
«Котам на королів дивитися забороняється»
У нього не всі вдома
Аліса
Допитлива,чемна.
Захоплює, розвиває, допомагає.
Робить наш світ цікавішим.
Фантазерка.
Слово надається журі.
12 перешкода – «Знайдіть відповідність»
У творі багато фразеологізмів, які роблять його більш цікавим.
Представники команд з’єднайте фразеологічний вислів з його значенням.
Клювати носом байдуже
Виходити з себе затихнути, причаїтися
Зірвалася на ноги потрапити в скрутне становище
Вскочити в халепу придумалося, подумалося
Мені начхати гніватись, бути роздратованим
Спало на думку дрімати
Голову на відсіч даю швидко зіскочила, піднялася
Затамувати подих переконаний у правильності
А ви, шановні учасники команд, уявіть, що ми упали в кролячу нору. Що ми бачимо? Загадкову кімнату, посеред якої на столі лежить чарівний капелюх. Зазирнемо всередину.
(У капелюсі знаходяться речі з казки: годинник, ключик, маленька пляшечка, тістечко, віяло)
Яку роль ці предмети відіграють у казці?
Слово надається журі.
14 перешкода – «Виправте неточності у тексті» (текст на слайді)
Раптом Аліса наштовхнулася на великий чотириногий столик, весь із суцільного дерева. На ньому не було нічого, опріч крихітного срібного ключика, й Алісі відразу спало на думку, що це, мабуть, ключ від котроїсь скриньки. Та ба! Чи то замки були завеликі, а чи ключик замалий – у кожному разі він не підходив до жодної скриньки. Однак за другим обходом вона раптом нагледіла велику вивіску, якої не помітила спершу, а за нею – дверцята заввишки з п’ять дюймів. Вона засунула срібного ключика в замок і – о, горе! – він не підійшов! (Маленький триногий; скла; золотого; котрихось дверей; жодних дверей; маленьку; п'ятнадцять; золотого ключика; о, радість! – він підійшов!)
Країну Див ми побачили очима дитини – Аліси. А якою ви уявляєте собі Країну Див? (Усне словесне малювання)
Журі оцінює відповіді команд.
15 перешкода – «Самостійна творча робота»
На уроках української літератури ви читали твір Г. Малика «Аля в країні Недоладії». Порівняйте твори Л. Керролла «Аліса в Країні Див» та Г. Малика «Аля в країні Недоладії». Знайдіть подібність у фантастичних пригодах і характерах юних героїнь. Які випробування випали на їхню долю в уявній країні і які моральні якості виявили дівчатка в цих випробуваннях?
Зачитайте 1-2 роботи.
На уроках української літератури ми читали твір Г. Малика «Аля в країні Недоладії», а на уроках зарубіжної літератури – Л. Керролла «Аліса в Країні Див». На вигляд Аля і Аліса – дві зовсім різні дівчинки, але у них багато спільного. Дівчатка ввічливі, турботливі, товариські, врівноважені, розумні, здатні до співчуття. На відміну від Аліси, Аля ніколи не доводить справу до кінця, не слухається батьків, вередує, лінується. Саме через це вона потрапляє в Недоладію. Аліса ж допитлива і цікава дівчинка, яка іде назустріч пригодам, дізнається щось нове. Але найбільше об’єднують дівчаток пригоди в дивовижній країні, знайомство з її дивовижними мешканцями. Перебуваючи у казкових країнах, обидві дівчинки зробили серйозні висновки: перед тим, як щось робити, потрібно подумати; цікавість не завжди доводить до добра; в житті потрібно бути стриманішою; ніколи не потрібно лінуватися і зневажливо ставитися до оточуючих; потрібно цінувати і любити тих, хто поряд з тобою.
Мені здається, що з цих дівчаток вийшли б чудові подружки. А їхні пригоди були б прикладом для інших дітей.
Акопян Євгенія.
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийшов час прощатися з героями казки й повертатися з цікавої подорожі додому.
Інтерактивний метод «Мікрофон»
VІ. Підбиття підсумків уроку
Слово надається журі.
У Країні Див Аліса відкрила для себе нове правило:
«Можливо, саме від лютого перцю люди стають такі сердиті…Від гірчиці гіркне на душі, від кориці починаєш усім коритися, від звіробою визвірюються, а... а зате від карамелі чи інших цукерок діти стають солодкі-пресолодкі!»
І нехай чудесний смак цих цукерок нагадує вам теплу як сонце посмішку Аліси, повну щирості й любові!
Нагородження команди-переможця.
VІ. Домашнє завдання
Система уроків за твором Льюїса Керролла
«Аліса в країні Див»
Використані джерела
1. Гузь О.О. Світова література. Конспекти уроків. 5 клас. – Тернопіль: Мандрівець, 2014.
2. Тихоненко С.О. Специфіка художньої системи створення повісті-казки «Аліса в країні див». – Тернопіль: Мандрівець, 2014.
3. Льюіс Керролл "Аліса в Країні Чудес" [Електронний ресурс] // Блог Юлії Дудюк - Режим доступу: http://juliadudiuk.blogspot.com/2013/12/blog-post.html
4. Льюїс Керролл «Аліса в Країні Див» [Електронний ресурс] // Освіта UA - Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/41878/
5. Подорож до Країни Чудес (Льюіс Керролл “Аліса в Країні Чудес”) [Електронний ресурс] // Науково-методичний журнал для вчителів, науковців, студентів та школярів "Зарубіжна література в школах України" - Режим доступу: http://zl.kiev.ua/konkursi/roboti-uchasnik-v-poperednogo-konkursu/podorozh-do-kra-ni-chudes-lyu-s-kerol-al-sa-v-kra-n-chudes.html