Урок позакласного читання в 5 класі
Тема: Дві «Попелюшки»: такі схожі і несхожі. Порівняння казок Шарля Перро «Попелюшка, або Кришталевий черевичок» та братів Грімм «Попелюшка».
Мета: вчити порівнювати уривки з казок, вирізняти в них спільне й відмінне; закріпити поняття літературна казка у зіставленні з фольклорним варіантом; показати зв’язок авторської казки з народною; розвивати у школярів усне мовлення, логічне мислення, пам’ять, уміння обстоювати власну думку; виховувати в них чесність, працьовитість, доброчинність.
Обладнання: портрети Ш.Перро, братів Грімм, виставка книг «Казки братів Грімм», «Казки Ш. Перро», учнівські малюнки до казок, тексти казок, фрагмент з мультфільму У. Діснея «Попелюшка».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Шарль Перро, відомий французький письменник, автор казок, писав: « Усі оповіді пройняті намаганням показати ті блага, яких набувають лише чесні, терплячі, розумні, слухняні, і ту шкоду, якої завдає відсутність цих якостей». У справедливості цих слів ми переконаємось, ближче познайомившись з казками Ш. Перро і братів Грімм.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Бесіда
ІV. Робота над темою уроку.
( У народній казці розповідь прискорена, у літературній казці розповідь повільна, автор характеризує своїх героїв).
( У народній казці зла та жорстока мачуха дає дівчині роботу, яку неможливо виконати, щоб вчасно потрапити на бал. У літературній – Попелюшка брудна і не має гарної сукні).
( Із казки Ш. Перро довідуємося про подробиці тогочасної моди).
Завдання: з’єднайте лініями дві колонки слів ( що на що перетворилося)
Гарбуз Сукня
Миша Лакей
Ящірка Карета
Щур Кінь
Дрантя Кучер
(Режисер, зберігаючи сюжетну лінію, показує певні моменти по-своєму, вводить нових героїв, він має право дещо змінювати: фільм створений за мотивами казки).
(У казці Ш. Перро, крім традиційних героїв, діють цілком реальні персонажі: музики, вартові, гості, король, королева, посланці принца, а найголовніше, з’являється ще одна дійова особа. Про кого йдеться, ви дізнаєтесь, коли розв’яжете кросворд).
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
||||||
2
3
4
5
Відповіді:
1 Чарівниця.
2 Удівець.
3 Вартові АВТОР
4 Посланець
5 Король
Отже, автор – дійова особа казки Ш. Перро. Він не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається. У народній казці автор у розповідь не втручається.
(Для народних казок характерні трикратні повтори).
Завдання: за малюнками визначити, якої казки та епізоду з неї він стосується.
На сюжет казки «Попелюшка» написані і музичні твори: опера та балет. Був 1940 рік. Відомий російський композитор і піаніст Сергій Прокоф’єв запросив на розмову відому балерину Галину Уланову. Він запропонував їй танцювати Попелюшку. Уланова погодилась, і композитор узявся за написання музики та балету. Сценарій уже був складений лібретистом Волковим. Так у 1944 році народився балет «Попелюшка». А ще набагато раніше, у 1817 році, відомий італійський композитор Джоаккіно Россіні створив оперу «Попелюшка».
V. Підбиття підсумків уроку.
Завершальне слово вчителя.
В основу свого твору Ш. Перро поклав народну казку. Французький казкар подав літературну обробку популярного фольклорного сюжету. Він змінив характери головних героїв, зменшив кількість казкових елементів, увів нові персонажі, наповнив казку реалістичними подробицями. Казка набула нового змісту.
VI. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи за темою «Літературна казка».
Учитель зарубіжної літератури Балабинського НВК «Престиж» Запорізького району Запорізької області Черкун К.Г.