Урок позакласного читання в 5 класі

Про матеріал
На уроці порівнюються фольклорна і літературна казка "Попелюшка", а також фрагмент із мультфільму. Учні працюють з текстом обох казок, відповідають на питання, розгадують кросворд, складають схему.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання в 5 класі

Тема: Дві «Попелюшки»: такі схожі і несхожі. Порівняння казок Шарля Перро «Попелюшка, або Кришталевий черевичок» та братів Грімм «Попелюшка».

Мета: вчити порівнювати уривки з казок, вирізняти в них спільне й відмінне; закріпити поняття літературна казка у зіставленні з фольклорним варіантом; показати зв’язок авторської казки з народною; розвивати у школярів усне мовлення, логічне мислення, пам’ять, уміння обстоювати власну думку; виховувати в них чесність, працьовитість, доброчинність.

Обладнання: портрети Ш.Перро, братів Грімм, виставка книг «Казки братів Грімм», «Казки Ш. Перро», учнівські малюнки до казок, тексти казок, фрагмент з мультфільму У. Діснея «Попелюшка».

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Шарль Перро, відомий французький письменник, автор казок, писав: « Усі оповіді пройняті намаганням показати ті блага, яких набувають лише чесні, терплячі, розумні, слухняні, і ту шкоду, якої завдає відсутність цих якостей». У справедливості цих слів ми переконаємось, ближче познайомившись з казками Ш. Перро і братів Грімм.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда

  • Які твори називають казками?
  • Пригадайте головне правило казок.
  • Як створювалися народні казки?
  • Як з’явилась літературна казка?
  • На які групи можна поділити літературні казки?

ІV. Робота над темою уроку.

  1. Бесіда з елементами коментованого читання (за обома казками).
  • Яку назву мають казки?
  • Прочитайте і порівняйте початки казок. Про  які події ви дізналися? Порівняйте їх.

( У народній казці розповідь прискорена, у літературній казці розповідь повільна, автор характеризує своїх героїв).

  • Чому Попелюшка не могла потрапити на бал?

( У народній казці зла та жорстока мачуха дає дівчині роботу, яку неможливо виконати, щоб вчасно потрапити на бал. У літературній – Попелюшка брудна і не має гарної сукні).

  • Прочитайте, як Попелюшка допомагала сестрам збиратися на бал. Звідки ми дізнаємося, що Попелюшка була «добра і незлостива»? Як автор ставиться до своєї героїні?
  • У які сукні вбиралися зведені сестри Попелюшки у казці Ш. Перро?

( Із казки Ш. Перро довідуємося про подробиці тогочасної моди).

  • Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал?

 

  1. Складання схеми «Чарівні перетворення».

Завдання: з’єднайте лініями дві колонки слів ( що на що перетворилося)

 

       Гарбуз                                             Сукня

       Миша                                              Лакей

       Ящірка                                            Карета

       Щур                                                 Кінь

        Дрантя                                            Кучер

  1. А тепер порівняйте ці перетворення із зображеннями у мультиплікаційному фільмі американського кінорежисера Уолта Діснея  ( перегляд уривку з мультфільму).

 

  • Лакей вийшов із собаки Бруно, кучер – із коня, є ще й інший герой – кіт Люцифер.
  • Чи однакові казка Ш. Перро і мультфільм про Попелюшку?

 (Режисер, зберігаючи сюжетну лінію, показує певні моменти по-своєму, вводить нових героїв, він має право дещо змінювати: фільм створений за мотивами казки).

  • Хто і як зустрів Попелюшку на балу?

(У казці Ш. Перро, крім традиційних героїв, діють цілком реальні персонажі: музики, вартові, гості, король, королева, посланці принца, а найголовніше, з’являється ще одна дійова особа. Про кого йдеться, ви дізнаєтесь, коли розв’яжете кросворд).

  1. Розв’язання кросворда « Герої казки Ш. Перро «Попелюшка».

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

       2

       3

       4

       5
 

  1. Хто допомагає Попелюшці потрапити на бал?
  2. Хто одружився з гордою удовою?
  3. У кого запитав принц про те, куди поїхала принцеса?
  4. Хто, за наказом принца, міряв загублений черевичок дівчатам із заможних родин?
  5. Яку поважну особу похилого віку  в королівському палаці на балу вразила краса Попелюшки?

 

Відповіді:

                                      1 Чарівниця.

                                       2 Удівець.

                                       3 Вартові                                          АВТОР

                                       4 Посланець

                                       5 Король

        Отже, автор – дійова особа казки Ш. Перро. Він не приховує свого ставлення до героїв, до того, що відбувається. У народній казці автор у розповідь не втручається.

  1. Бесіда.
  • Скільки разів Попелюшка потрапляє на бал?

(Для народних казок характерні трикратні повтори).

  • Прочитайте, як зведені сестри Попелюшки приміряють черевичок. Як це їх характеризує?
  • Як склалася доля кривдниць Попелюшки після її одруження?
  • Прочитайте і порівняйте, як закінчуються обидві казки.
  1. Робота з учнівськими малюнками.

Завдання: за малюнками визначити, якої казки та епізоду з неї він  стосується.

  1. Підсумкова бесіда.
  • Чи заслужила своє щастя Попелюшка? Відповідь обґрунтуйте.
  • Між двома казками існує багато розбіжностей, однак незмінними у Ш. Перро є одвічні людські цінності: доброта, чесність, працьовитість, любов, вірність.
  • Назвіть особливості літературної казки (на прикладі казки Ш. Перро).
  1. Повідомлення заздалегідь підготовленого учня.

На сюжет казки «Попелюшка» написані і музичні твори: опера та балет. Був 1940 рік. Відомий російський композитор і піаніст Сергій Прокоф’єв запросив на розмову відому балерину Галину Уланову. Він запропонував їй танцювати Попелюшку. Уланова погодилась, і композитор узявся за написання музики та балету. Сценарій уже був складений лібретистом Волковим. Так у 1944 році народився балет «Попелюшка». А ще набагато раніше, у 1817 році, відомий італійський композитор Джоаккіно Россіні створив оперу «Попелюшка».

V. Підбиття підсумків уроку.

Завершальне слово вчителя.

  В основу свого твору Ш. Перро поклав народну казку. Французький казкар подав літературну обробку популярного фольклорного сюжету. Він змінив характери головних героїв, зменшив кількість казкових елементів, увів нові персонажі, наповнив казку реалістичними подробицями. Казка набула нового змісту.

VI. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи за темою «Літературна казка».

 

Учитель зарубіжної літератури Балабинського НВК «Престиж» Запорізького району Запорізької області Черкун К.Г.

 

 

docx
Додано
18 січня 2019
Переглядів
1391
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку