До розіграшу
залишилось:
17 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Система вправ до теми "Будова слова"

Про матеріал

Даний матеріал містить види завдань, які можна застосувати при вивченні теми «Будова слова» в 3 класі з української мови. Вправи розвивають орфографічну грамотність учнів, сприяють розвитку логічного мислення, викликають інтерес до рідної мови.

Зміст навчального посібника відповідає програмі для загальноосвітніх навчальних закладів.

Пропонується на допомогу вчителям початкових класів, учням, які цікавляться вивченням української мови.

Перегляд файлу

 

 

 

 

          Інтерактивні вправи

                        з теми

     «Будова слова»

 в 3 класі

 

 

 

                         Підготувала

                                                  вчитель початкових класів

                                                              Драбово-Пристанційної ЗОШ

                                                              І – ІІІ ступенів

                                                         Кабанець Алла Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Корінь слова

  1. Дібрати якнайбільше споріднених слів до слова сад, зима.

 

  1. Із поданих слів скласти речення, в яких підкреслити підмет і присудок. Познач корінь у виділених словах.
    1. на, зірка, угорі, ялинці, запалала, ясна;
    2. в, соловейко, зеленому, защебетав, лузі;
    3. сніжинки, повітрі, летять, у, легкі.

 

  1. Виписати спільнокореневі слова групами і позначити у них корінь.

               Риба, косити, вітер, дорога, вітряно, косар, рибонька, доріжка,

           вітерець,  рибальський, дорожній,  косарка, вітрила, рибак. 

 

  1. Списати речення, вставити пропущені букви, слова для перевірки записати в дужках в кінці речення.

     Посадив дід ріпку. Взяв дід ріпку за з…лений чуб. Промучився увесь день, а ріпка с…дить у з…млі, як пень. Узяв дід ріпку за чуб, баба діда за пл….че – тягнуть, аж  піт т…че! Діти посіяли з…рнятка кукурудзи.

 

  1. Назвати малюнки, які показує вчитель. Дібрати до назв малюнків споріднені слова і записати їх в зошити. Можливі малюнки: ліс, олень, зима, сніг, ріка, дерево.

 

  1. Списати слова, поставити наголоси, позначити корені з ненаголошеними голосними.

                Дерево, тепленьке, близенько, швидкий, лежить, очищати, земля,   

            береза, верба.

 

  1.  Змінити подані слова так, щоб у корені замість і стало е, о.

 

і

о, е

віз

піч

    осінь

ніс

ріс

    політ

ніч

хід

 

вози

печі

 

  1. Дібрати споріднені слова до поданих, щоб була зміна приголосних у корені.

г

ж

к

ч

х

ш

сніг

  поріг

        ріг

плуг

        стіг

 

сніжок

     крик

     сук

     рука

     яблуко

     грак

кричу

      горіх

      пух

      сміх

кожух

      мука

горішок

 

  1.  До слова зоря дібрати три споріднених слова і ввести їх у речення.

 

  1.              Дібрати споріднені слова для перевірки ненаголошених голосних у  

       корені слів.

         Наприклад: бере́за – бе́резень.

                Степи́́ -…, крича́ла - …,  крило́ - …,  листо́к - …,  пища́ло - …,    

              уве́чері - …, зажило́ - … .

 

  1.                Вставити пропущені букви (е або и) в корені слів і перевірити  правопис цих слів за орфографічним словником.

              Кол…акція, кол…ктив, бр…гада, пал…во, н…діля, д…ван,  п…нал,  

           б…тон, к…шеня, д…ктант, пш…ниця, ч…твер, п…ріг, хв….лина,

           л…сиця, ц…буля.

 

  1.              Виписати слова, в яких можливе чергування приголосних  у корені. Поряд записати слово з іншою приголосною.

      Зразок: сніжок – сніг.

           Хлопці і дівчата грались у сніжки. Маринка любила пташок. Люда  

       принесла в клас цікаву книжку. Дівчатка накришили пташині хліба,

       насипали проса. Ми з Олегом давні друзі. Стояла калина у лузі, 

       схилилась додолу у тузі. Галя швидко подружила з Ірою.

 

  1.                Прочитати речення, змінити голосні о, е на і або навпаки в корені виділених слів. Ці слова записати в зошитах.

  Зразок: лід – льоду.

       Юрко нахилився, зав'язав шнурок на черевику і знову ступив на лід.    

  Розчистили хлопчаки у дворі майданчик від снігу. Льоня посадив

  ведмедика в грузовик і возить його по кімнаті. У нашого котика білий

  хвостик. Добре було влітку серед зеленого листя та пахучих ягід.

 

 

  1.                 До поданих слів дібрати слова з чергуванням голосних або приголосних у корені.

            Сіль, ніч, шість, кінь, ніс, політ, друг, рука, нога, осінь, віз, горіх,

       сніг, рік, зірка, біг, несе, двір.

 

  1.              Написати коротке оповідання за поданими словами: ліс, лісок, лісовий, лісник.

 

  1.                 Записати речення під диктовку, позначити корінь у вказаних словах.

                   Андрійко одягає свою маленьку сестричку. Вона ходить в дитячий

            садок. Андрійко вчить Оленку взувати черевички. Мама дістає з шафи

            одяг. У кімнаті чисто, прибрано. На підлозі біля ліжка килимок.

            Вранці мама поспішає на роботу.

 

  1.              Позначити корінь у споріднених словах:

             зелень, зелений, зеленіє, прозелень;

             молодь, молодий, молодіє, молодість;

             жовтень, жовтий, жовтіє, жовтуватий;

             сад, садовий, садити, садівник;

             клен, кленовий, кленочки. 

 

  1.                Від поданих слів утворити споріднені за зразком, корінь підкреслити.

  Писати – написав, написаний;

  читати  -   …,  …;

  співати -  …,   …;

  грати  -   …,    …;

           бити  -    …,    …;

  везти  -   …,    …;

  спати  -   …,   … .

 

  1.              Списати речення, вставити пропущені букви, позначити корінь у виділених словах.

            Яскрава блискавка блиснула в небі. Прокотився сильний удар грому.

       Набл…жалась гроза. Діти сховались під в…соке гіллясте дерево. Полив 

       сил…ний дощ. Дощові краплі стукали по л…стках дерева. Діти

       притислися  одне до одного.

 

  1.                Вибіркове списування: споріднені слова записати стовпчиками.

                 Хата, зерно, село, поле, хатина, сільський, зернина, польовий, хатка,

            полечко, зернятко, селянин.

  1.              Із поданих слів скласти речення, позначити корінь у виділених словах.
    1. Василько, музичній, в, вчиться, школі.
    2. На, золота,  колгоспних, дозріває, полях, пшениця.
    3.  До, в'ється, крута, річки, стежечка.
    4. В, сливи, вишні, абрикоси, дозрівають, садах.
    5. На, засвітило, небі, сонечко, ясне.

 

  1.                 Словниковий диктант з граматичним завданням: позначити корінь у поданих словах.

             Вишенька, сестра, хлопчик, водичка, зернятко, веселий, стежки,

       пір'ячко, сніжок, дерево, дощик, землянка, зеленіє, морський,  літній,

       хатка, зимою, польовий, тихенько, сільський.

 

  1.                Вибірковий диктант. Виписати споріднені слова, позначити в них корінь.

                а)  Я дуже люблю квіти. В день народження Оленка подарувала 

            мамі червону квітку. На квітнику у мене ростуть червоні гладіолуси.

            Леся любила ходити заквітчаною.

                б)  Найбільше Петрику подобалось літом. Влітку діти відпочивають 

             у таборі. А вже тепле літечко надходить. Мама приготувала Тані

             літній одяг.

                в)  Восени берізки одягаються в жовтий одяг. Серед зелених ялин

            одиноко жовтіє кленок. Діти зробили на ялинку червоні і жовтенькі

            ліхтарики. У жовтні починає жовтіти листя на деревах.

                г)  Білий сніг летить лапатий. Всі кущі й дерева припорошило

            біленьким інеєм. Свого кролика Вітя назвав Біланом. У темряві ночі

            виразно біліли стовбури беріз.

 

  1.                Списати речення. Слова, в яких можливе чергування голосних, підкреслити раз, приголосних – двічі.

                  Тато подарував Колі гарного коника. Подивися, дружок, як цвіте

           лужок. Сонце промінь шле землі, прилітають журавлі. Летять веселі

           зграї радісних пташок. На березі діти повісили шпаківні. Годі дома нам

           сидіть, біжимо по квіти. У дворі діти посадили сад. Вже розтанули

           сніги, як чудово навкруги! Хмари небо затягли, вітер віє з-за гори.

           Сонечко злякалось, за хмарки біжить.

 

 

    25.       Прочитай. Знайди «зайве» слово і випиши його. Добери до нього   

          споріднені слова. Склади 2 речення зі спорідненими словами.

              Вода, водичка, водяний, підводник, водій, надводний.

 

26.  Виписати парами споріднені слова, в яких є чергування голосних або приголосних.

                   В небі з'явився великий чорний птах. Навесні до нас прилетіли                                      

           пташки. Подвір'я наповнилось дитячим сміхом. Хлопчаки побігли до

           річки. В лукавих дитячих очах стрибали смішинки. Рікою йшов   

           красивий теплохід. Друзі допомогли Петрику знайти собачку Дружка.

           Собаки допомагають прикордонникам. Зоряні ночі снились солдатам,

           тихі берізки в гаю.  В ту морозну ніч Зоя не повернулась до загону.

           Сім'я вечеря коло хати, вечірня зіронька встає. У Вови є сім кроликів. Я

           встаю о сьомій годині ранку. Саші найбільш подобався великий білий

           кріль. 

 

    27.      До слів, що означають назви предметів, добери споріднені слова, що

          означають назви дій та назви предметів. Запиши ці слова. Познач у них

          корені.

          Зразок. Розум – розуміти – розумний.

                       Зелень - … - … .

                       Черга - … - … .

                       Крик - … - … .

                       Темнота - … - … .

                        Біда - … - … .

 

    28.    Яке слово «заблукало» у кожному рядку? Випиши «зайві» слова і 

        добери до них споріднені.

        Малий, малює, змалку, маленький, мало.

        Гра, виграш, гравець, грамота, виграє.

        Будинок, побудував, будова, будити, будівництво.

        Буква, буквар, букет.

        Запис, записка, писати, писк, писанка, письмо.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Закінчення слова

 

  1. Дописати замість крапок, потрібні закінчення і позначити їх.

                От і зим… прийшла. Я люблю снігову зим….  Є країни, в яких не    

        буває зим… .  Зим… пташкам нічого їсти. Ми раді зим… .

 

  1. Списати речення, поставити питання до виділених слів, позначити закінчення.

                В річці біжуча вода. (Що?).  Таня хоче води. Вася п'є воду. Риби

         живуть у воді. Оленка добре плаває під водою.

 

    3.    Слова моря, у морі, морем, морю ввести в речення. Речення записати в  

         зошити і виділити в цих словах закінчення.

 

    4.     Дібрати слова з однаковим закінченням і записати за зразком.

            Зразок:

                                                      

                                                                               

              село                                червоний                                    рука

              пшоно

              зерно

              вікно 

 

  1. Записати слова за такою схемою:

 

Слово

Корінь

Закінчення

          дуби

зелений

 молодий

  хороший

          голова

          пером

          весна

          село

  молоком

          моря

          книги

 

            дуб-

зелен-

             

-ий


 

  1. Змінити закінчення у даних словах за зразком.

Рука - руки – руці – руку – рукою;

нога - … ;

голова - …;

липа - … .

 

  1. Творчий диктант. Учні записують речення під диктовку, змінюючи закінчення у відповідних словах.

                  Настала зима.  Міцно скували (земля) морози. Зелені сосни і

      ялини густо засипані (сніг). Кружляють у небі веселі (сніжинка) . Діти 

      дістають ковзани, (лижа). Цікаво послухати і бабусині (казка). Вона їх

      вміє гарно розповідати. А в вихідний день хороше проїхались (ліс).

 

  1.      Скласти речення з поданих слів, змінюючи закінчення у виділених 

    словах. Ці речення розставити так, щоб вийшла казка.

  1. кожен, рижа, лазила, до, день, масло;
  2. попросилась, до, зиму, на, лисичка, вовка, ведмідь, та;
  3. все, виїла, і, масло, втекла, лисичка;
  4. пронюхала, з, бочку, горище, на, лисичка, масло;
  5. слухняною, та, вовк, і, догоджала, вона, ведмедю, була.

 

9.  Списати речення. Дописати, замість крапок, потрібні закінчення у

    словах.

    У нашій річці є багато риб… . Ми кожен день ходили ловити риб… Мама жарила, сушила риб… . Ми часто їли суп з риб… .

 

10.  Дати повні відповіді на запитання, позначити закінчення у виділених  

       словах.

           Зразок:  Яка пора року настає після осені? Після осені настає зима.

             Яка пора року настає після осені?

Які дні стають взимку?

Які зимові місяці ви знаєте?

Чим вкриваються річки взимку?

Чим вкриті земля та дерева зимою?

Чим подобається вам зима?

Як бавляться діти взимку?

 

 

11.   Виписати з художньої літератури 5 речень, позначити закінчення в  

     словах.

 

 

12.  Скласти речення з поданих слів, змінивши, де треба , закінчення у

      словах.

  1. під, розійшлися, три, в, гора. Полі, дороги;
  2. за, поля, зазеленіли, річка,;
  3. біля, ріс, хата, калина, кущ;
  4. линуть, у, дзвінкі, голос,  дівочі, степу;
  5. сонце, земля, поволі, угрузає, в;
  6. шумить, за, морський, вікно, прибій.

.

 

13.   Розставити в алфавітному порядку і позначити закінчення у словах ,  

     що означають:

              а) назви квітів:

        айстри, ромашка, чорнобривці, нагідки, жоржини, кульбаба, лілія, фіалка,

        півники, барвінок, гладіолуси, троянда, мак, конвалія, нарцис, гвоздика,

        хризантема;

             б)  назви дерев:

         вишня, груша, слива, яблуня, черешня, горіх, шовковиця, дуб, клен,

         ялина, сосна, кедр, смерека, верба, тополя, осика, горобина, каштан,

         акація, бук, пальма, вільха, явір, береза;

              в) назви кущів:

         бузок, троянда, жасмин, ліщина, черемха, малина, смородина, порічки,

         виноград, шипшина, аґрус, калина, бузина, ожина.

 

14.   Творчий диктант. Списати, змінити закінчення у словах, що в дужках.

              У (ліс) росла яблунька. На ній висіло (червонобокий) яблуко.  

      Прилетіла зграйка (пташки). (Пташка) почали клювати яблучко. Одне

      зернятко впало на (земля). Там воно пролежало цілу (зима). А весною із

      (зернятко) виросла маленька яблунька. В городі зацвіли (червоний)

      маки.

 

15.  Творча робота. За картиною «Діти на лижній прогулянці» скласти 5 – 6

      речень, записати їх в зошити, і виділити закінчення у іменниках.

 

16.  Словниковий диктант з граматичним завданням: відокремити рисочкою

     закінчення у словах.

         Зразок: берез-а.

             Завдання, знаряддя, веселий, синичка, невеличка, зелененький,   

         сестричка, зернятко, стежечка, смачненький, крильце, землею, святкова,

         рябий, веснянка, осінній.

 

 

17.   Записати по 5 слів із закінченням –а, -о, -ий, -і. Закінчення виділити.

     Наприклад: білка, квітка, зерно, перо, зелений, синій, червоні, жолуді

 

 

18.   Письмо по пам'яті. Записаний на дошці вірш учні вивчають напам’ять.

     Потім учитель закриває написане на дошці, а діти пишуть в зошити вірш

     по пам’яті. Коли всі записали, дошка відкривається, щоб учні перевірили

         свої записи. У виділених словах учні позначають закінчення.


            Білочка збирала

            шишки та горішки.

            Добре працювала,

            натомила ніжки.

 

Гаєм і лугами,

де живуть звірята,

з білими снігами

йшла зима кудлата.

           (Д.Луценко)


 

  1.   Вибірковий диктант. (Виписати слова – назви предметів, а потім

     слова – назви ознак і позначити в них закінчення).

              Дика коза  збудувала собі хатку. Саша прочитав казку «Солом’яний

         бичок». Виглянуло сонечко в золоте віконечко. Пішло раз ягнятко до

         річки напитися водички. Вийшла з хати  молода дівчина воду брати. На

         синє небо вийшов золотий місяць. Білий сніг ліг срібним килимом на

         поріг. Свище люта завірюха, приморозив заєць вуха. Міцно сплять

         зернята, сніг м’який, як вата. На тонесенький льодок впав білесенький

         сніжок. Тихо падає до ніг перший сніг. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Префікс

 

1. Дібрати слова протилежного значення до поданих:

                схід – захід,

                влетів -…,

                виніс - …,

                вхід - …,

                заніс - …,

                прийшов - ….

 

2.  Утворити  слова за допомогою префіксів від слів ніс, ріс, хід.

 

3.   Скласти і записати речення з словами прийшла, доглядає, заріс.

     Позначити префікс в словах.

 

4.   Написати разом чи окремо прийменники і префікси з словами.

          Ведмідь (з)  валився (з)  дерева. Окуляри (за) чепились (за) ніс 

   мавпочки. (За) мело дороги снігом, (в) крило сосни і дуби. (С) кочила

   білочка (з) дерева і (при) сіла (під) кущем. (На) вербі пташка гніздечко собі

   (з) вила. Жовті і червоні листочки учні (на) клеїли (на) міцний папір. Восени

   (в) лісі (з) бирають гриби і ягоди. Всі стежини (в) криті листом. Зайчик (с)

   ховався (від) лисиці (в) тіні ялини. (За) щебетав соловейко (в) зеленому гаї.     

   (За) сонцем хмаронька пливе.

 

5.    Дібрати по 5 слів з префіксами об-,  з-, під-.  (Наприклад: об’їзд, об’їв,

   об’єднання, об’їжджати, об’ява).

 

 

6.  Списати. Вставити, замість крапок, пропущені префікси.

        Катя …писала вірш про найкращий день канікул. Хороший вірш …читав

  і Василько. Кожний герой …повідав казку або байку. Наприкінці до ялинки

  …йшов дід Мороз з великою сумкою. У тій сумці були …вітальні листи  і

  новорічні …бажання усім учасникам карнавалу. Десь у кутку почулись

  шепіт і …мова. Дід Мороз сердито …хмурив брови, і …мовив в ту ж мить

  …пинились.

 

 

7.  Позначити корінь і префікс у поданих словах.

          Море, написати, позолота, обід, золотий, стріла, сховався, кожух,

   спинка, залізо, заліз, помагають, приніс, привезуть, прочитають, об’їдуть.

 

 

 

8.   Списати. До виділених слів дописати префікси із дужок.

         Пташка співала пісню (за-, про-).

         Автобус їхав дорогою (по-, про-).

        Таня  читала книжку (про-, до-) .

         Діти писали вправу (с-, пере-, до-).

 

 

9.  Списати. Підкреслити прийменники однією лінією та позначити префікси.

  •     У Марічки дві косички, ще й рум’янець на лиці. Знов осіннє жовте листя тихо падає згори. Повівав холодний вітерець. З краю неба насувались хмари. На обидва боки від дороги розстелилося поле.

 

  •     Насунули снігові хмари. Сонце сховалося за хмари. Посипав сніжок. Василько в’їхав у ліс.  Мокрий сніг заліплював очі, налазив за комір. Василько загорнув руки у рукава, насунув на очі шапку і схилив голову.

 

 

10.   Вивчити вірш і записати його по пам’яті. Позначити префікси.


На городі вранці

почалися танці.

Закрутились,

завертілись,

застрибали так і сяк:

картоплина,

квасолина,

цибулина і буряк…


 

 

11.  З префіксами, поданими в дужках, утворити і записати нові слова.

  • Їзда (під-, роз-, в-, з-, об-, від-).
  • Їв (об-, від-, по-, з-, до-, за-).
  • Єднання (воз-, з-, роз-, об-).

 

 

12.  З поданих слів скласти речення, виділити префікси у словах.

  1. весною, із, жайворонок, країв, прилетів, теплих;
  2. пташка, до, долетіла, гнізда, швидко;
  3. я, схід, бачив, сонця, сьогодні;
  4. навесні, посадив, наш, садок, клас;
  5. у, мене, кленовий, вікно, листок, залетів.

 

 

13.   Написати  оповідання за даним початком.

            Іра й Марійка залишилися вдома самі. Їхня мама й тато пішли на

    роботу в поле. Іра гралась ляльками, а Марійка пішла до пічки, щоб

   зварити своїй ляльці їсти…

 

       Учитель записує на дошці початок оповідання, вказує учням, що його

   треба продовжити і дати заголовок, потім виділити префікси. Щоб націлити

   учнів, про що писати, проводиться бесіда за запитаннями:

  • Що могло трапитись з дітьми?
  • Хто допоміг дітям?
  • Як почувала себе Марійка?
  • Який заголовок можна дати оповіданню?

     Після цього учні пишуть твір.

 

14.    Виписати з української народної казки  «Кирило Кожум’яка»15 слів з

    різними префіксами. Префікси виділити.

 

15.  Записати по 5 слів з префіксами при-, пере-, за-, на-.

 

16.     Написати оповідання  за даним кінцем. Використати такі слова:

    назбирати, побачили, перескакували, принесли, перескакували, побігали,

    погралися. Виділити в цих словах префікси.

На дошці вчитель записує кінець оповідання.

  …Веселі й радісні, поверталися додому Петрик, Надійка і Галя. Вони добре провели свій вихідний день у лісі.

 

Далі проводиться бесіда за запитаннями:

  1. Коли це було?
  2. Де це було?
  3. Про кого йтиме мова в оповіданні?
  4. Чи були ви на прогулянці в лісі?
  5. Що робили ви в лісі?
  6. Який ліс влітку? Які дерева, квіти?
  7. Який заголовок можна дати оповіданню?

    Після цього учні пишуть твір. 

 

17.   Виписати з орфографічного словника 10 слів з апострофом після

    префіксів. Ввести ці слова в речення.

 

18.   Виписати з орфографічного словника 10 слів з префіксом від- та дібрати

    до них слова з протилежним значенням . Наприклад. Відійти – підійти.

 

 

19.   Утворити слово від поданого за допомогою префікса. Цю роботу можна

     проводити у формі гри. Вчитель називає слово (ріс) викликаний учень

     називає слово з префіксом (виріс), другий учень нове слово (заріс) і т.д.

     Слова для гри : садив, писати, ніс, везти,  грати, ходити, бігти, їсти,

     сісти...

 

 20.   Списати речення. Де треба, поставити, замість крапок, апостроф  після

     префіксів.

          Діти  з…їжджали з гори на санках. Вчора до нас при…їхав дідусь у

     гості. Захотілося лисичці курочку з…їсти. Лисичка запросила в гості

     журавля, а сама всю кашку ви…їла. В неділю четверо друзів по…їхали на

     прогулянку. Вони під…їхали до кремезного старого дуба.

 

 21.   Словниковий диктант. Слова з апострофом після префіксів записати в

     один стовпчик, після губних та р – в другий.

            Б’ється, пір’я, під’їзд, м’яч, з’їхав, об’ява, в’юн, дев’ять, роз’яснення,

     сузір’я, від’їхати, кам’яний, об’їсти, з’їв, в’є, лев’яча, з’явились,

     під’їжджають, возз’єднання, з’їзд, зів’яло, рум’яний, об’єднаний, з’їжджає,

     подвір’я, з’єднались, хлоп’ята, напам’ять.

 

22.  Вибірковий диктант. Виписати слова з префіксами,  позначити префікси.

     Зіна ще зранку засумувала. Виганяла гусей на пасовисько і подумала:

мала поїхала з бригадою на буряки, а пшениця заросла бур’яном. Коли мама побачила ті бур’яни, дуже занепокоїлась. Хороша пшениця, але свиріпа забиває її. «І чого я, справді, - раптом подумалось Зіні. – Невже бур’яни повиривати не зуміємо? Треба тільки з дівчатками поговорити.»

    Зіна поспішила на пасовисько. Гуси дружно крокували попереду, витягнувши шиї. Дівчатка погодились із Зіною: треба допомогти колгоспу в прополці пшениці.  Менші залишились доглядати гусей, а старші побігли на поле. Багато знищили свиріпи за день.

         Ввечері повернулась мама з роботи, і Зіна розповіла їй про все. Мама

    була дуже рада.

 

23.    Списати. Замість крапок вставити відповідні префікси  ви-,  по-,  в-,   

   при-,  від-.

          Із гнізда …летіла ластівка і …летіла за поживою. Враз у ластівчине гніздо …летів горобець. Згодом …летіла ластівка і побачила в гнізді горобця. Вона з іншими ластівками …літала і …літала, поки разом не заліпили горобця в гнізді. Покружлявши, ластівки …летіли робити нове гніздо.

 

 

24.   Списати речення, дописавши, замість крапок, відповідні префікси з 

    дужок.

Я із сонцем …дружила (за-, по-, про-), стала дужа, …горіла (ви-, за-, при-). В лісі …цвіли (роз-, за-, по-) фіалочки блакитненькі.  Знов весна до нас  …йшла (при-, за-, на-). Соловейку, щебечи, мене співам …учи(на-, ви-, про-). Ранком бджілка  …літає (ви-, за-, по-) на поля збирати мед.

 

25.   Творчий диктант: вставити, замість крапок, пропущені прийменники.

            Весною жайворонок знайшов … полі ямку, поклав … неї яєчка і став їх висиджувати. Вивелись … яєць пташенята. Спокійно жилось їм … матір’ю … гнізді.  Але діти спіймали жайворонка і посадили його … клітку. Жайворонок сумував … своїми дітками, він мовчки сидів … кутку клітки. Раз діти прийшли чистити клітку, а жайворонок лежав мертвий … клітці. Загинули й пташенята … полі … матері.

 

26.  Гра «Хто швидше?»

  • Записати або назвати 10 слів  із префіксом від-.
  • Із префіксами ви-, до-, з-, с-.

 

27.   Творче списування. Списати речення з дошки, підкреслити в них слова з

    префіксами, з допомогою інших префіксів утворити від цих слів нові з

    протилежним значенням і ввести їх в самостійно  складені речення.

  Зразок. Пташки відлетіли в теплі краї. – Ластівочка прилетіла аж до мого вікна.

  1. Горобець влетів у чуже гніздо.
  2. Вчора заморозило вікна в кімнаті.
  3. Дід Мороз приніс ялинку.
  4. З-за хмари вийшов блідий місяць.
  5. З хати вибіг Сергійко з лижами в руках.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Суфікс

  1.       Списати слова з суфіксами, поряд написати слова ті ж слова без суфіксів.    

   Суфікси позначити.

            Столик – стіл.                                           Льодок – лід.

            Волик   -                                                Пеньок - 

            Котик   -                                                Гайок    - 

            Коник   -                                                Садок   -   

            Човник -                                                Синок   - 

            Дощик  -                                                Листок  - 

 

 2.  Списати слова, позначити суфікси.

             Стіл – столик – столики.

              Пень – пеньок – пеньки.

              Лист – листок – листки.

              Ніж – ножик – ножики.

              Сад – садок – садки.

              Ліс – лісок – ліски.

              Вірш – віршик – віршики.

              Кут – куток – кутки.

              Ніс – носик – носики.

 

 3.  Списати, вставити пропущені букви, позначити суфікси  у виділених

    словах.

           Журавлики – журавлі відірвались від з …млі. Будуть в мене восени у  

    віночку на голівці чорнобривці запашні. І ось уже дощик вистукує по

    л…сточках, по дахах. Висить над з…млею синя хмарка. Туман може і

    будинок, і річку від нас заслонити. Із далеких країн пов…рнулись пташки.

    Скоро в зелень рясну уб…руться садки.

 

4.  Списати. Вставити, замість крапок, потрібні суфікси.

         У сад…у гралися діти. Вже зазеленіла трав…а., набубнявіли брунь…и. 

   Спокійно ти ідеш до школи, що у сад…у край ріки. А мал...а  миш…а, як

   тільки побачила зайч…а, кинула відерце і в кущі. Звали того собач…у

   Друж… . З одного берега йде до річки білий цап…, а з другого – чорний

   цап… .

 

5.    Вивчити вірш, записати його по пам’яті і виділити суфікси у виділених   

    словах.

                                     А білка – стрибунка

                                     дала подарунки:

                                     грибочків трішки

                                      і два горішки.

 

6.    Від поданих слів утворити нові слова з суфіксами –ок, -к. Позначити

    суфікси .

       Дуб  – дубок,                         нога – ніжка,

       день –                                    рука -

       шпак –                                   ріка -

       пиріг –                                   вухо -

       ріг                                        книга –

       лід  -                                      миша –

       цап  -                                     лапа –

       бик  -                                     зуби –

 

 7.      Придумати по 3 слова з суфіксами –ичк-, -ик, -очок, -еньк-, -есеньк- за  

    картиною «Вовк і семеро козенят».   

 

 

 

8.    Ввести в речення подані слова, позначити в них суфікси: зелененький,

   тополенька, книжка, садок, котик.

 

9.  Описати свою кімнату, виділити суфікс у словах.

 

10.     Виписати з орфографічного словника слова на букву к з суфіксами

     ськ-, -зьк-, -цьк-.  Позначити суфікси.

 

11.    Зоровий диктант.

         У записаних словах виділити суфікси.

                                  Слова для зорового диктанту.

        Рибка, казка, рибина, цапок, маленький, український, рибонька, хусточка,

     лісок, столик, димок.

 

  12.    Від поданих слів утворити нові слова з різними суфіксами.

      Зразок: ліс – лісок – лісник – лісовий – лісовичок.

      Село, літо, берег, квіти, лист, синій.

 

13.    Творчий диктант. Скласти речення за картинкою, записати їх в зошити,

     позначити суфікси у словах.

 

                                 

 

 

14.    Списати, виділити суфікси, в дужках записати слова без суфіксів.

      Зразок: м’ячик  (м’яч).

         Робітник, пиріжок, ямка, лопатка, зелененький, річка, селище,

       поштовий, сільський, Оксанка, зірочка, маленька, зайчик, дружок.

 

15.    Творчий диктант. Придумати речення з поданими словами, позначити

     суфікси в цих словах. На дошці записуються слова: гірський, гірник,

     чистесенький, лисиця, вовчик, гілочка, білочка. Найбільш вдалі речення

     учні записують під диктовку.

 

16.   З поданих слів скласти речення. У виділених словах позначити суфікси.

  • маленьке, барлога, з, видерлося, ведмежатко, незграбне;
  • на, воно, галявинці, стрибало, танцювало, й;
  • вже, а, корінці, добуває, ведмедиця, їжу, викопує;
  • сіренького, в, Мишко, товстенького, цей, звірка, час, знайшов.

 

17.   Виписати групами слова з однаковими суфіксами, суфікси відокремити

     рисочками.

          Зразок:  вікон-ечк-о, відер-ечк-о,  сон-ечк-о.

         Столик, візок, листок, річка, дубовий, зелененький, кленовий, садок, 

    французький, червоненький, кущик, грушка, криворізький, сіренький,

    ручка, дружок, лісник, молоток, гірник, грибок, запорізький, квітка, димок.

18.    Відповісти на запитання повними реченнями, вживаючи слова з

     суфіксами. Позначити суфікси.

  1. Що посадили учні нашої школи?
  2. Куди летять пташки восени?
  3. Що їсть зайчик?
  4. Де живе білочка?
  5. Якого кольору бувають садові троянди?
  6. Чим бавляться діти?

 

19.   Твір за картиною «Вовк».

 

 

          Учитель відкриває картину, пропонує учням розглянути її 1 хвилину.   

    Далі ставить запитання:

  1. Що зображено на картині?
  2. Де це відбувається? Коли?
  3. Який заголовок можна дати картині?
  4. Який сніг взимку у сонячний день?
  5. Як живеться звірям в лісі зимою?
  6. На кого полює вовк?

Завдання: записати твір, знайти в ньому 5 слів із суфіксами, позначити їх.

 

20.    До поданих слів – назв предметів дібрати слова – назви ознак.    

     Позначити суфікси в цих словах.

          Вишня, вишенька, гай, гайок, міст, місток, річка, річечка.

 

21.    Гра «Добери слово».

           До поданих слів усно дібрати споріднені слова з суфіксами.

    Зразок: земля – землянка, земляний…

    Школяр, човен, шахта, чуб, малий, камінь, горох, відро, жовтий, береза,  

    книга, дощ, сестра, дим, рука, миша, віз, груша, чорний, заєць, лис, качка.

 

22.    Диктант з граматичним завданням: вказані слова розібрати за будовою.

            На початку зими щедро випав сніг. Стали білими земля і небо. А мороз 

    скував річки й озера. Прийшла біда для звірів і птахів. Ніде не було ні

    травинки, ні насіння. Голодали й зайці. В садку між молодими деревцями

    з’являлися їхні сліди. Зайці підрізали гілочки на деревах краще за

    садівників.

 

23.   Списати речення. Замість крапок, вставити суфікси –ик-, -ок.

          В кімнаті стояв стол… і два стільці. Сергійко змайстрував гарний віз… .  

     На бруньках  верби   з’явився м’якенький пуш… . Марійка допомагала

     мамі вибирати льон… . Дмитрик і Сергійко купили собі нож…и.

     Втомлений Петрусь сів на пень… . Білий дим… піднімався вгору. Під

     кущ…ом сидів переляканий заєць.

 

24.   Списати. Замість крапок вставити суфікси –ськ-, -цьк-, -зьк-.

        Сіль…ий, лікар…ий, завод…ий, моря…ий, Запорі…ий, бідня…ий,  

    сиріт…е, Миколаїв…ий, Черніве…ий, учнів…ий, чума…ий, полтав…ий.

 

25.   Словниковий диктант з граматичним завданням:  розібрати за будовою

    вказані слова.

          Вогнище, абрикос, агроном, апельсин, банкір, бензин, морський,

    зелененький, схотів, сестричка, житечко, заняття, ніженьки, дзьобик,

    малесенький, криниця.

 

26.    Розбери за будовою такі слова: сіренький, лісник, зірка, підводний,

    теплесенька, вишневий, хмаронька.

 

27.           Добери слова, які відповідають таким моделям:

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Почтарёва Евгения
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
doc
Додано
3 січня
Переглядів
8002
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку