Урок української мови 3 – клас.
Тема. Зв'язок дієслів з іншими частинами мови. Дієслова – антоніми. Написання частки – не – з дієсловами.
Урок – дослідження. ( технологія критичного мислення )
Підручник: Українська мова 3 клас. М. С. Вашуленко.
Урок української мови 3 – клас. Ребенок С. Ю.
Тема. Зв’язок дієслів з іншими частинами мови. Дієслова – антоніми. Написання частки – не – з дієсловами.
Мета. Закріпити знання учнів про роль дієслів у мовленні, формувати уміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови, поглибити знання учнів про граматичні ознаки дієслова, забезпечити засвоєння учнями знань про написання частки – не – з дієсловами,вчити спостерігати за мовними явищами, аналізувати й узагальнювати, формувати комунікативні здібності, підвищувати мовленнєву культуру, розвивати креативність, виховувати любов до рідної мови, патріотичні почуття.
Обладнання. Таблиця, картки, слайдова презентація.
Урок – дослідження. ( технологія критичного мислення )
Підручник: Українська мова 3 клас. М. С. Вашуленко.
Хід уроку
1.Розминка
Робота за вправою 441.
Прочитайте вірш Д. Павличка. До чого закликає автор?
Знайдіть дієслова, випишіть. Дослідіть дієслова , зверніть увагу на написання дієслів з часткою – не. Зробіть висновок.
Сьогодні на уроці ми будемо досліджувати слова, аналізувати мовні явища, робити висновки, збагачувати свої знання, отримувати задоволення від процесу мислення.
Девіз нашого уроку: «Відчуй смак рідної мови!»
Ліна Костенко казала, що « … нація існує до тих пір, доки живе її мова». ( слайди )
Великий Кобзар, «батько» української літературної мови, закликав любити рідну мову. ( слайд).
2.Очікування
Від уроку я очікую : (слайд )
3.Обгрунтування навчання
Досліджувати ми будемо частину мови – дієслово.
Питання, які ми будемо досліджувати: ( слайд )
План дослідження: ( слайд)
4.Актуалізація
- Повторимо, що нам відомо з цієї теми. ( Робота за таблицею )
Чи згодні ви з визначенням дієслова, поданим у таблиці? ( Дієслово – самостійна частина мови, яка означає дію предмета.)
Вправа « Асоціативний кущ». ( Учні доповнюють визначення , що дієслово називає дію іменника, який називає істот, неістот, явища природи, почуття.) (слайди)
Висновок:
Узагальнюючи цей матеріал робимо висновок, що другом дієслова є іменник.
Я спробую поглибити ваші знання новою інформацією.
Дієслова називають ще процеси мислення, мовлення, творчості, переміщення у просторі, ставлення до особи, сприйняття органами чуття. ( слайди )
Перевіримо, як ви зрозуміли цей матеріал. ( Робота в парах за картками)
I – група: знайти в реченнях ( 1, 2 ) дієслова та пояснити, що вони називають.
II – речення ( 3, 4.)
III – речення (5, 6, 7.)
Картка
1.Вгорі летять журавлики ключами. 2. Михайлик захрумтів соковитим яблуком. 3. Природа нам про все розповідає. 4. Мама читала доні казочку про золоту рибку. 5. Духмяні запашні квіти милують око. 6. Юрко подивився на джерельце та задумався. 7. На краплиночки малі крапля сонця впала.
5.Усвідомлення змісту
Дослідимо перше проблемне питання: Роль дієслів у мовленні.
Працювати будемо за планом (на дошці план дослідження). Я покажу слайди, ви проаналізуєте їх та зробите висновок про роль дієслів у мовленні. ( слайди)
Міркування учнів:
- Наше життя – постійні зміни, рух. А рух – це дії, які під час спілкування треба назвати. Тому мовлення без дієслів неможливе.
- Робота за таблицею. Що роблять ці діти?Назвіть дієслова. Визначте, які процеси вони називають.
- Завдання: ( впр.443)
( Вставте замість пропусків за змістом дієслова. )
Дослідимо друге проблемне питання: Друзі дієслова.
Ви стверджували, що у реченні дієслова зв’язуються з різними частинами мови. Найчастіше – з іменником. Спробуємо розширити свої знання.
Каліграфічна хвилинка.
( Девіз: Поважай себе, пиши охайно! )
Зо оя веч няя орою ого ихе олі обо еньк ійд
Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою.
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою. (Т. Г. Шевченко )
Завдання:
- Спишіть, назвіть дієслова та залежні від них слова.
На дошці: зійди зоре поговорим тихесенько
над горою в неволі з тобою
Висновок: (слайд) Друзі дієслів
Іменник займенник прислівник
Хвилинка ерудита.
Продовжимо знайомство з творчістю Великого Кобзаря, який був ще й видатним художником. Розширимо свої знання та доторкнемось до прекрасного. ( перегляд презентації )
Дослідимо третє проблемне питання:
Написання частки – не – з дієсловами.
Завдання: доберіть антоніми до дієслів.
На дошці : лінуватися Поясни
сваритися
ворогувати НЕ ?
знайти
веселитись
товаришувати
загубити
сумувати.
Міркування: слова з часткою – не – не є антонімами!
Пригадайте, як треба писати частку – не – з дієсловами? Дослідимо це питання.
Завдання : Поміркуй ( слайд )
НЕ прочитати
прийти
навидіти
добачати
здужати( не побороти)
здужати( хворіти )
хтувати
зчутися
добачати
дочувати
( Після виконання самостійної роботи – перевірка та аналіз помилок)
Висновок.
Частка - не – з дієсловами пишеться , найчастіше, окремо, крім тих дієслів, які без – не - не вживаються, або називають неповну дію.
Домашнє завдання за вибором:
- впр.444
-впр.445.
6. Рефлексія
Підведемо підсумки.
Гра « Мікрофон» « Продовж речення……»
Мені сподобалося на уроці…
Я запам’ятав, що частка не пишеться з дієсловами….
Дієслово в реченні зв’язане із …
Дієслово називає процеси …
Мова – це серце нації. Коли у людини зупиняється серце, вона гине.
Сьогодні ми збагатили свої знання з рідної мови і , дивлячись на вас, я вірю, в майбутнє нашої української мови.