Дата “___” ___________ Клас 7
Тема уроку: Системи лінійних рівнянь.
Мета. Систематизувати знання учнів про лінійні рівняння з двома змінними та системи лінійних рівнянь з двома змінними; розібрати на прикладах різні способи розв’язування систем лінійних рівнянь; розвивати логічне мислення учнів при розв’язуванні вправ.
Тип уроку. Урок систематизації знань і навиків.
“Без звички працювати, без уміння долати труднощі,
без дисципліни праці немає людини. А саме до цього
й привчає математика”.
М.І.Кодак
План уроку
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань учнів:
1) лінійне рівняння з двома змінними;
2) розв’язки лінійного рівняння з двома змінними;
3) скільки розв’язків має лінійне рівняння з двома змінними?
4) графік рівняння з двома змінними;
5) система лінійних рівнянь з двома змінними;
6) методи розв’язування систем лінійних рівнянь;
7) розв’язок системи лінійних рівнянь;
8) сумісні (несумісні) системи лінійних рівнянь;
9) способи розв’язування систем лінійних рівнянь.
3. Розв’язування задач і вправ:
1) знайти два розв’язки лінійного рівняння з двома змінними;
2) розв’язати систему способом підстановки;
3) розв’язати систему графічним способом ;
4) визначити: скільки розв’язків має система рівнянь;
5) розв’язати систему способом порівняння;
6) розв’язати задачу.
4. Підсумок уроку.
5. Домашнє завдання.
Хід уроку
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Відповіді:
1) Лінійним рівнянням з двома змінними називається рівняння виду
, де х і у – змінні; a,b,c- деякі числа.
2) Розв’язком лінійного рівняння з двома змінними називається пара чисел, які перетворюють дане рівняння у правильну рівність.
3) Лінійне рівняння має безліч розв’язків.
4) Графіком рівняння з двома змінними називається множина точок на координатній площині, координати яких є розв’язками даного рівняння.
5) Кілька рівнянь, які розв’язуються сумісно, називаються системою алгебраїчних рівнянь.
6) Для розв’язування системи лінійних рівнянь застосовують метод виключення невідомих.
7) Розв’язком системи лінійних рівнянь є пара чисел, які перетворюють кожне рівняння системи в правильну рівність.
Розв’язати систему – означає знайти всі її розв’язки або довести, що розв’язків немає.
Система лінійних рівнянь може мати один розв’язок, безліч розв’язків і не мати розв’язків зовсім.
8) Способи розв’язання систем: графічний, додавання, підстановки, порівняння.
9) Якщо система має розв’язки, то вона називається сумісною.
Якщо система розв’язків немає – то кажуть, що вона несумісна.
3. Розв’язування задач і вправ.
Завдання 1. Знайти два розв’язки лінійного рівняння 5х-2у=7. Чи є пара чисел (1; 1) розв’язком рівняння?
Завдання 2. Розв’язати графічно систему рівнянь x+y=2,
2x-y=-5.
Завдання 3. Розв’язати систему рівнянь способом підстановки:
2(3x-y)-5= 2x-3y, або ,
5-(x-2y)= 4y+16; .
Завдання 4. Розв’язати системи рівнянь:
5x-6y=9, або 2x-3y=2,
15x-18y=26; 8x-12y=8.
Завдання 5. Не розв’язуючи системи рівнянь, визначити скільки розв’язків вона має?
1) 5x-6y=9, 2) 2x-3y=2, 3) 8x-3y=5,
15x-18y=26; 8x-12y=8; 2x+7y=9.
Завдання 6. Розв’язати систему рівнянь способом порівняння:
8x-3y=5,
2x+7y=9.
Завдання 7. Задача.
На 10 гривень купили 8 кг груш першого і сорту 20 кг груш другого сорту. Скільки коштує 1 кг груш кожного сорту, якщо 5 кг груш першого сорту на 40 коп. дорожче, ніж 7 кг груш другого сорту?
Завдання 8. Задача.
Периметр рівнобедреного трикутника дорівнює 24 см, а сума двох нерівних сторін – 17 см. Знайдіть довжини сторін трикутника.
4. Підсумок уроку.
На уроці ми повторили: що таке система; сумісні і несумісні системи; способи розв’язання систем; повторили, як не розв’язуючи систему, можна визначити: скільки розв’язків має система рівнянь, а також розглянули задачі, що зводяться до розв’язування систем лінійних рівнянь.
Оцінки за урок:
5. Домашнє завдання: повторити 22-26, №437, 444.