Дидактичний матеріал
Ситуативні вправи в системі НУШ як спосіб формування комунікативної компетенції молодших школярів.
Ситуативні завдання допомагають урізноманітнити зміст уроку, посилити комунікативну спрямованість матеріалів підручника, підвищити мотивацію до навчання, розвивають критичне мислення,сприяють формуванню мовленнєво - комунікативних умінь, загальному розвитку особистості учнів.
Методи ситуативного моделювання
-
дидактична гра;
-
рольові ігри;
-
імітаційні ігри або симуляції;
-
комунікативний метод;
-
моделювання навчальних ситуацій.
-
Основні види ситуативних завдань.
-
дати відповідь на питання, сформульоване щодо певної ситуації;
-
вибрати із запропонованих варіантів правильний розв’язок;
-
самостійно сформувати проблему (питання), на основі заданої ситуації;
-
охарактеризувати об’єкт дослідження та їхні взаємовідносини в запропонованій ситуації;
-
пов’язати сформульоване завдання, спираючись на формальну логіку;
-
розв’язати завдання на основі знань діагностики й прогнозування поведінки учасників ситуації;
-
пошук або конструювання ситуації з використанням літературних джерел чи фактів реальної практики;
-
провести планефікацію дії в умовах конкретної ситуації й накреслити шляхи розв’язання поставленого завдання;
-
проаналізувати ситуацію, вдаючись до різноманітних поєднань творчих завдань попередніх типів.
Ситуативні завдання використовуються як тренувальні вправи, що сприяють виробленню мовленнєвих умінь і навичок, активізують пізнавальну діяльність:
-
мабуть з вами траплялися такі прикрощі? (як з героєм оповідання, казки), опишіть, зберігаючи гумо;
-
чи носить ваша вулиця чиєсь ім’я;
-
що знаєте про людей, що народилися і жили у вашому місті?
-
„добра людина”, що ви розумієте під цим висловлюванням?
-
пригадайте, як уперше йшли до школи, на ялинку, які почуття пережили?
-
які особливості характеру впливають на зовнішність?
Обличчя:
-
весела людина, сувора, нудна (худорляве, червонощоке, сумне, сонне, смугляве, перелякане, серйозне, вольове, зосереджене, добре, ображене, сяюче, розумне, примхливе, зле, похмуре, винувате, розпачливе)
-
чоло (високе, горде, кругле, благородне, зморщене, вузьке, відкрите, горде)
-
вуста (яскраві, безбарвні, суворі, товсті, уперті, тонкі, червоні, пухкі, бантиком)
-
ніс (короткий, кирпатий, гострий, хижий, картоплею, великий, орлиний, широкий, горбатий, правильної форми, прямий)
-
очі (карі, голубі, жваві, чорні, оксамитові, розкосі, вузькі, великі, бездонні, круглі, примружені, безбарвні, швидкі, блискучі, відкриті, задумливі, лукаві, пустотливі, правдиві, щасливі, холодні, здивовані, докірливі, ясні, розгнівані, уважні, добрі, співчутливі)
-
читаючи книжки, звертали увагу на хід героїв, зустрічали людей на них схожих в житті;
-
опишіть людину знайому у хвилину радості, у хвилину гніву, за заняттям;
-
ви приймаєте участь у передачі портрети дорогих людей. Яку запропонуєте, чому?
-
чи змінювався ваш поганий настрій, коли ви відчували добре до вас ставлення?
-
Напишіть по себе, якими ви себе бачите? Якими вас бачать інші?