Ситуативні завдання з розвитку зв'язного мовлення для 5-7 класів

Про матеріал

Застосування вчителем ситуативних завдань з розвитку зв'язного мовлення підвищує в цілому інтерес до вивченого матеріалу, показує шляхи практичного застосування теоретичних знань.

Перегляд файлу

 

Ситуативні завдання з розвитку зв'язного мовлення

для 5-7 класів

Застосування вчителем ситуативних завдань з розвитку зв'язного мовлення підвищує в цілому інтерес до вивченого матеріалу, показує шляхи практичного застосування теоретичних знань. Використання ситуативних завдань, безумовно, позитивно вплине на результат навчального процесу.

Найсприятливіші умови для вдосконалення мовлення створюються у тому разі, коли навчання проводиться в умовах, максимально наближених до природної комунікації, що забезпечує свідому побудову висловлювання та поліпшує мотивацію навчання.

Сучасна методика навчання української мови повинна стимулювати самостійне творче мислення учнів, спираючись на його практичний досвід. Специфіка уроків мови й літератури створює величезні можливості для вивчення особистості дітей та підлітків, зокрема взаємозв'язку мислення й мовлення, які опредмечуються в навчальній діяльності і виражаються в усному, писемному та внутрішньому мовленні школярів, у пізнавальних інтересах; потребах і мотивах, їхньому мисленні, уяві й почуттях. Вдалий підбір навчального матеріалу з урахуванням орієнтації в життєвих ситуаціях дає змогу винести мотивацію до подальшої самоосвіти та навчити учня застосовувати набуті знання на практиці.

Процес навчання має активізувати думку школяра шляхом використання різноманітних творчих робіт, органічно поєднаних з вивченням фонетики, граматики і правопису. Такі вправи повинні бути частиною роботи, спрямованої на вироблення навичок зв'язного мовлення.


5 клас

Завдання 1. Побудуйте розповідь про роль форм ввічливості у спілкуванні людей, використовуючи елементи діалогічного та монологічного мовлення. Використайте подані нижче слова.

Формули привітання й побажання: Добридень! Доброго дня! Доброго ранку! Доброго вечора! Здрастуйте! Ласкаво просимо! Вітаю! Привіт! Здорові були! Доброго здоров'я! З приїздом вас! Поздоровляю вас! Зі святом вас! Щасливих вам свят! На здоров'я!

Формули прощання: До побачення! До наступної зустрічі! Прощавайте! Будьте здорові! На добраніч! На все добре! Щасливої дороги!

Завдання 2. Уявіть ситуацію: ви познайомилися влітку з другом, який живе в іншому місті. Напишіть йому листа про своє місто чи село, сім'ю, друзів. Визначте вид мовлення у цій ситуації. Чи буде це діалогічне мовлення?

Завдання 3. Уявіть ситуацію: Володя щоденно відвідує заняття спортивної секції. Ввечері він дуже втомлюється. Подумайте, чи корисним є заняття спортом для людини. Напишіть твір-роздум „Спорт у житті кожного", обґрунтовуючи свою думку. При створенні висловлювання використайте наведені словосполучення.

Фізична культура, ранкова гімнастика, щоденні тренування, випадкові травми, зміцнення фізичних сил, корисно для організму, загартування сили волі.

Завдання 4. Ви прийшли за книгою в бібліотеку. Охарактеризуйте умови спілкування: з ким і навіщо ви спілкуєтесь, яким чином передаєте мовлення, як його сприймає адресат, яка причина спілкування?

Завдання 5. Продовжіть один з початків тексту. Для цього уявіть зображений об'єкт. Початки можуть бути такими:


а) Це просто чудовий ляльковий будиночок (іграшковий  автомобіль)!..

б) Я відкрив очі. Біля мене на стільці лежав новенький фотоапарат.

в) Я почув шум у коридорі. Коли вийшов туди, мене привітно зустрів
маленький песик...

Завдання 6. Ви, звичайно, читали казку „Мудра дівчина" і добре її пам'ятаєте. Уявіть собі, що ви її розповіли малюкам, а вони не зрозуміли, чому дівчину назвали мудрою. Як ви їм це поясните? Яким типом мовлення ви скористаєтесь? Чому?

Завдання 7. Продумайте теми: „Якою, на мою думку, повинна бути школа і чому"?, „Який урок я найбільше люблю і чому"?, „Мій улюблений день тижня". Тексти якого типу мовлення (чи типів) слід використовувати для розкриття цих тем? Виберіть одну з них, за якою ви могли б написати твір-роздум. Вирішить, якими будуть тези, аргументи. приклади, висновок, які типи мовлення ви використаєте у процесі доказу. Напишіть твір.

Завдання 8. Прочитайте твір-розповідь. Спробуйте продовжити його. використовуючи факти з життя, власні спостереження за навколишнім середовищем. Згадайте ситуації з вашого життя, коли потрібно економити воду, слідкувати за чистотою водойм.

Ось вона, крапля води. Яка маленька!

Та уявімо, що вона вміє говорити. Скільки цікавого вона розповіла б нам. І, можливо, розповідаючи, гордовито промовила б:

- Нехай мої краплини невеликі, та спритні вони і ловкі . З ними я можу обійти всю Землю, скрізь побувати, всіх понапувати. Я дуже поважна особа. Хоч і непоказна. Не обійтися без мене. Якби не я, не зеленіли б трави, не прикрашали б землю квіти, не було б і дерев, не співали б у їхніх вітах пташки. До речі, без мене взагалі не було б ні птахів, ні тварин, навіть людей. Наймудріші вчені знають, що без води не було б життя. І не забувайте, що з таких крихіток, як мої крапельки,


утворилися моря і океани. Адже навіть найбільший океан то лише скупчення численної кількості малесеньких крапель води...

Завдання 9. Чи є у вашому житті вчинок, який би ви назвали добрим?

Чому його так можна назвати? Уявіть, що вам потрібно на прикладах пояснити меншим школярам про добрі справи. Розкажіть про свій вчинок, побудувавши текст. Можна використати такий початок: „У кожного в житті бувають ситуації, коли він намагається показати себе з кращого боку. Одного разу мені довелось..."

Завдання 10. Напишіть замітку в шкільну газету про те, як учні вашого класу брали участь у конкурсі квітів (спортивному змаганні, концерті, конкурсі на кращий малюнок тощо). Дотримуйтесь вимог щодо написання заміток.

6 клас

Завдання 1. Побудуйте розповідь про випадок з вашого життя, використовуючи фразеологізми (два-три).

Ведмідь на вухо наступив, замилювати очі, дати драпака, не спускати ока, прикусити язика, як риба у воді, кров з молоком, зарубати на носі, пекти раки, як кіт наплакав.

Завдання 2. Уявіть, що ваш однокласник пропустив заняття і ви повинні йому пояснити про написання не з іменниками. В якому стилі ви будуватимете розповідь? Запишіть її, використовуючи наведені приклади.

Не річка, а озеро; не друг, а ворог; не сталь, а залізо; незнайомка, немовля, необачність, незграба, неправда, ненависть, неволя, недруг, несподіванка, нерішучість.

Завдання 3. Вам потрібно довести вашому однокласнику, що у наведених прикладах є помилки. Побудуйте розповідь, що починається: „Це слово неправильно написане тому, що..." Яких правил він не знає? Розкажіть їх.


Ненавидіти, нешанувати, невиконали, незчутися, неслухати, кличь миється, здаєтся, подиветься, недоставати.

Завдання 4. Уявіть, що ваш пес (кіт, папуга та ін.) пропав. Ви його дуже хочете знайти. Для цього потрібно написати оголошення, зазначивши прикмети тварини. Продумайте та напишіть оголошення.

Завдання 5. Пригадайте, якою святковою буває кімната у новорічний вечір. Згадайте, які предмети роблять її сяючою. Продовжить запропонований опис. Яким стилем ви скористуєтесь? Які його особливості? Врахуйте їх при побудові тексту типу опису.

Ми довго чекали приходу Нового року. Цього дня нас не пускали до кімнати, де готувався святковий вечір. Ми чекали з нетерпінням, коли відчиняться двері. Аж ось, нарешті! Ми зупинились вражені на порозі...

Завдання 6. Напишіть твір на основі особистих вражень на тему: „Як ми подорожували влітку", „Екскурсія до Києва (Херсона, Одеси тощо)". „Прогулянка у парку". Використайте у своєму творі розповідь та опис місцевості, врахуйте особливості стилю мовлення.

Завдання 7. Спостерігайте за природою, йдучи додому. Напишіть твір-мініатюру „Сьогоднішній день". Виберіть ознаки стану середовища. відповідні мовленнєві засоби для художнього опису природи. Перевірте написане, враховуючи вимоги до твору-опису.

Завдання 8. Ви можете назвати музей, який вам сподобався? Розкажіть про нього у формі листа або замітки в газету. Намагайтесь так написати, щоб читачеві захотілось відвідати музей. Для цього продумайте зміст та характер твору.

Завдання 9. На конкурс „Коли це буває". Пригадайте і складіть самостійно якнайбільше загадок та прислів'їв про місяці та пори року. З дібраного матеріалу складіть розповідь-характеристику, використавшії епітети, порівняння. Перевірте, чи усім вимогам стилю та типу мовлення відповідає ваша розповідь.


Завдання 10. Роздивіться репродукції картин, на яких зображна природа. Уявіть, що ви екскурсовод картинної галереї. Спробуйте розповісти про виставку художника, описуючи зображене на картинах. Добирайте відповідно до задуму художні засоби, синоніми, омоніми. антоніми, професіоналізми.

Завдання 11. Уявіть, що ви синоптики й ведете спостереження за погодою. Який запис ви зробили б сьогодні у своєму журналі? Вирішіть питання про стиль та тип мовлення, виберіть конкретний зміст. Зробіть відповідний запис.

7 клас

Завдання 1. Вам подобається гратися з молодшими школярами? Придумайте для них гру, у якій буде використано багато прислівників-антонімів.

Наприклад: високо-низько, весело-сумно, сьогодні-завтра, вранці-ввечері, далеко-близько і т.д. Гру запишіть у вигляді інструкції.

Завдання 2. Чи були у вашому житті ситуації, коли можна сказати „Справжній друг завжди допоможе?" Напишіть розповідь на таку тему. Продумайте її побудову, стиль та тип висловлювання. У тексті знайдіть прості двоскладні речення та зробіть їх синтаксичний розбір.

Завдання 3. Уявіть себе редактором. Відреагуйте речення „Буковинці - дуже талановиті люди: вони і чудові художники, і чеканники, і деревообробці, і килимники, гончари, і ткачі", виправивши неправильні назви професій, морфологічні помилки, опустіть зайве слово. Коли не ставиться тире в іменному складеному присудку при пропуску дієслова-зв'язки? Побудуйте аналіз у вигляді розповіді про помилки, які доводиться вам виправляти. Виберіть адресат мовлення.

Завдання 4. Чи замислювалися ви коли-небудь над тим, який зміст вкладають люди у слова „добра людина"? Що вони означають для вас, як ви їх розумієте? Напишіть свою думку з цього приводу. Текст якого типу мовлення ви створите? Обміркуйте тези, які ви будете обстоювати, аргументацію їх.

Завдання 5. Наведіть приклади життєвих ситуацій, коли виникає потреба говорити чи писати про людей, про їхні дії, вчинки. характеризувати їхні моральні якості, зовнішній вигляд, стан. Оберіть стиль кожного з цих висловлювань.

Завдання 6. Чи бувало так, що чиєсь добре ставлення, лагідне слово змінювали ваш поганий настрій і на душі ставало легше? Розкажіть про такий випадок. Написавши розповідь, попрацюйте над її вдосконаленням.

Завдання 7. Про кого б написали книжку „Портрети моїх сучасників"? Подумайте, які риси характеру ви хотіли б вияскравити, як це зробити, вказуючи на деталі зовнішності, описуючи характер, вчинки тощо. Опишіть кілька типових, на ваш погляд людей.

Завдання 8. Уявіть, що вам доручили взяти участь у радіопередачі під назвою „Портрети дорогих людей". Ознайомтесь із двома запропонованими роботами. Чи використали б ви їх у передачі? Чому? Проаналізуйте замальовки: яка головна думка, як автор її розкриває, які мікротеми виділяє, як у портреті відображається характеристика людини та   ставлення   автора   до   неї?   Спробуйте   створити   кілька   власних замальовок.

  1.    Мама — найдорожча для мене людина. Тільки скажеш слово „мама" — і перед очима зринає образ жінки невисокого зросту з темним, подекуди вже посивілим волоссям. Воно завжди охайно зачесане. Тільки на чоло спадає кілька неслухняних пасом.
  2.    Найдорожча для мене людина — моя мама... Вона середнього зросту. У неї темне густе волосся, широке відкрите чоло, невеликий прямий ніс, чітко окреслені вуста. Умами великі очі й довгі вії.
doc
Додано
13 лютого 2021
Переглядів
1635
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку