Розробка уроку у 8 кл. до теми "Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів." допоможе активізувати діяльність унів за допомогою дослідницької діяльності під час виконання колективної проектної роботи.
Дата_________ Клас__________ Урок №
Тема: Склад харчових продуктів. Значення компонентів харчових продуктів.
Мета:
ознайомитись зі складовими компонентами їжі, з поняттям про корисну їжу і її позитивний вплив на збереження і зміцнення здоров'я дітей та дорослих; формувати в учнів поняття про раціональне харчування; пояснити вплив збалансованого (раціонального) харчування на здоров’я людини; з’ясувати роль вітамінів як біологічно активних речовин, функції в організмі; розглянути поживну цінність продуктів харчування, дослідити склад харчових продуктів, визначити значення компонентів харчування для організму людини;
Матеріали та обладнання: підручник, зошит, роздатковий матеріал
Основін поняття та ключові терміни: харчові продукти, поживні речовини, піраміда харчування, харчові та енергетичні потреби людини, збалансоване (раціональне) харчування.
Очікувані результати: учні пояснюють вплив збалансованого харчування на здоров’я людини, наслідки недостатнього або надмірного харчування; учні застосовують знання для обґрунтування способів збереження вітамінів у продуктах харчування.
Міжпредметні звязки: хімія, екологія, медицина
Методи навчання: метод проектів, стимулювання критичного мислення, самостійна робота, групова робота, індивідуально-групова
Методи та методичні прийоми: бесіди, робота з підручником, робота із роздатковим матеріалом.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання та актуалізація опорних знань учнів
1. Що таке харчування людини?
2. Назвіть основні функції харчування?
3. Що таке обмін речовин?
ІІІ. Актуалізація та мотивація навчальної діяльності учнів
Для чого людина їсть?
Людина їсть для того, щоб жити, а не живе для того, щоб їсти. Їжа забезпечує організм людини енергією та пластичними матеріалами, які необхідні для росту й нормальної життєдіяльності організму.
Повідомлення теми та мети уроку.
IV. Вивичення нового матеріалу
Слово вчителя
Пригадайте ,що таке харчові продукти та їх складові?
Продукти харчування складаються з органічних і неорганічних речовин. Органічні речовини (білки, вуглеводи, жири) є джерелом енергії та будівельним матеріалом, необхідним для росту й розвитку нашого організму. Білки беруть участь у виконанні майже всіх функцій організму. Вуглеводи є основним джерелом енергії в організмі людини. Жири також є джерелом енергії і захищають організм від тепловтрат.
Неорганічні речовини (вода і мінеральні речовини) є такими самими важливими для життєдіяльності організму, як і органічні.
Харчові добавки - це речовини, які додають у продукти харчування для підсилення смакових якостей, забезпечення певної консистенції, кольору, подовження терміну зберігання тощо.
Далі ми розглянемо, які харчові продукти і в якій кількості ми маємо споживати, аби наш організм залишався здоровим.
Запитання для обговорення Що таке їжа?
Очікувана відповідь Це все, що людина споживає для підтримання життєдіяльності організму. Вживаючи їжу, людина поповнює свій організм речовинами та енергією, потрібними для його життєдіяльності.
Важливими параметрами харчових продуктів є їхня якість та харчова цінність. Під якістю продуктів розуміють сукупність їхніх властивостей, які забезпечують бажані смакові якості та є безпечними для здоров’я людини. Харчова цінність – це сукупність властивостей харчових продуктів, що забезпечують фізіологічні потреби людини в енергії та будівельному матеріалі. Вона визначається насамперед їхнім хімічним складом та ступенем засвоюваності нашим організмом.
Для підтримання нормальної життєдіяльності організму крім білків, жирів, вуглеводів, мінеральних речовин і води потрібні вітаміни. Цим терміном називають групу додаткових речовин їжі, що належать до різних класів органічних сполук і за рідкісним винятком не синтезуються в організмі людини. Вони мають сильний і певною мірою специфічний вплив на процеси обміну, причому в дуже невеликих кількостях.
Нині відомо понад 20 вітамінів, які мають безпосереднє значення для здоров'я людини. Усі вони розподілені на дві групи:
жиророзчинні (кальцифероли - віт. D, каротиноїди - провітаміни А, ретинол - віт. А, токофероли - віт. Е, філохінони - віт. К)
водорозчинні (аскорбінова кислота - віт. С, біотин - віт. Н, нікотинова кислота - віт. РР, пантотенова кислота - віт. В5, піридоксин - віт. В6, рибофлавін - віт. В2, фолієва кислота - віт. В9, ціанокобаламін - віт. В12).
За нормального раціону і здорового способу життя потреба у вітамінах задовольняється природним шляхом. Проте навіть за цих умов узимку й навесні доцільно вживати додатково аскорбінову кислоту (віт. С). У разі одноманітного харчування, збідненого на натуральні рослинні продукти, спостерігається порушення обміну вітамінів. Дещо вища потреба у вітамінах у молоді, а також у осіб, що працюють у шкідливих умовах, живуть у суворих кліматичних умовах, під час захворювань. У таких випадках люди потребують додаткового збагачення їжі вітамінами.
Фізкультхвилинка
Розмови про їжі розбурхали наш довгастий мозок, де знаходиться центр травних рефлексів. Щоб пощадити наші шлунки і трохи відпочити закрийте очі, розслабтеся.
Уявіть собі, що у вікно заглянув веселий сонячний промінчик. Простежте очима за його рухом по стіні навпроти. Ось він пробігся по парті, дошці, зробив хитромудру фігуру у вигляді знака нескінченності, в одну і другу сторону, потім лагідно торкнувся вашого носа і вислизнув у тому ж напрямку, звідки і з’явився. Проводьте його поглядом удалечінь і відкрийте очі.
V. Узагальнення та систематизація нових знань
5.1. Складання колективного проекту та його обговорення.
«Значення компонентів харчових продуктів»
Для успішного виконання проекту учнів класу ділять на 4 групи:
1 група – Значення білків, вуглеводів та жирів як компонентів їжі
2 група – Мінеральні речовини – регулятори водно – сольового балансу
3 група – Функції води в організмі
4 група – Вітаміни – необхідні компоненти життєдіяльності людини.
Необхідні матеріали :
- 4 будь – які жіночі журнали
- 4 ватмани
- ножиці, клей, маркери
Учні , відповідно до обраних тем, створюють колажі та презентуютують їх.
5.2. Вправа «Консультує лікар» Уявіть себе на місці лікаря та дайте обґрунтовані поради.
Чи можна вагітній жінці вживати вітамінні препаратів? Чи можуть вони зашкодити майбутній дитині?
Поясніть матері немовляти, чому так важливо перебувати з дитиною на сонечку.
5.3. Дослідницька робота
Зробити характеристику харчового продукту за планом:
1) назва харчового продукту
2) група продуктів (за походженням)
3) склад: поживні речовини____, додаткові речовини____, харчові добавки__.
4) Функції харчового продукту
5) Харчова цінність
6) Енергетична цінність
7) Країна – виробник.
VI. Підсумки уроку
1. Що цікавого та нового дізналися на цьому уроці?
2. Де ви можете використати отримані знання?
3. Виставлення та мотивація оцінок.
VII. Повідомлення домашнього завдання
Вивчити §6