Тема. Склад. Наголос. Основні правила переносу
Мета уроку:
- актуалізація знання учнів про мовну систему;
- удосконалити вміння учнів ділити слова на склади, знаходити наголошений склад;
- розвивати навики правильного переносу слів;
- виховувати інтерес учнів до мови.
Тип уроку. Застосування знань, умінь і навичок.
І. З`ясування емоційного стану й готовності до уроку (графічно).
ІІ. Оголошення теми й мети уроку.
Метод передбачення
На дошці висять аркуші паперу, які закривають тему уроку. На аркушах написані слова:
серця дорога лі-то озе-ра
серця дорога кві-ти о-зе-ра
Питання стратегії передбачення:
Полягає в публічному “продажу з молотка” питань із пройденого на попередньому уроці матеріалу. “Продаж” здійснюється за знаннями-відповідями, а покупцем уважається той, хто останнім дасть правильну відповідь
Питання для аукціону
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Метод дослідження
(Робота в парах)
Проведіть дослідження: поділіть слова на склади, простежте, скільки поштовхів повітря ви зробили, і з яких звуків утворився склад (голосних, приголосних).
Послухай, як струмок дзвенить,
Як гомонить ліщина.
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна.
Послухай, як трава росте,
Напоєна дощами,
І як веде розмову степ
З тобою колосками.
Послухай, як вода шумить –
Дніпро до моря лине, -
З тобою всюди кожну мить
Говорить Україна.
V. Засвоєння нових знань.
(Форма роботи – групова)
Етапи підготовки учнів до навчальної співпраці в групах
Склад – це найменша вимовна одиниця, елементи якої тісно пов`язані між собою в артикуляційному і акустичному плані. |
Склад може бути утворений з одного чи кількох звуків, один з яких обов`язково є голосним. Голосні звуки виступають у ролі складотворчих (складових) і утворюють вершину складу.
кількість голосних у слові |
= |
кількість складів |
|
Решта звуків – нескладотворчі (нескладові).
|
СКЛАДИзакінчуються на |
|
||
|
|
|
||
голосний ВІДКРИТІ
пе-ре-ко-ти-по-ле, ло-гі-ка о-са, о-лі-я |
|
приголосний ЗАКРИТІ
ман-курт, прин-тер, ар-кан, вар-тий, пов-зик |
||
В українській мові переважають відкриті склади.
2. Кожна група складає матрицю “Поняття про склад”.
Працює техніка номінальних груп (пояснення)
Матриця “Поняття про склад”
Питання до теоретичного матеріалу |
Відповідь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Матриця “Поняття про склад” допоможе учням при повторенні цього матеріалу на наступному уроці методом взаємних запитань або про написанні експресс-диктанту.
VІ. Закріплення знань і вироблення вмінь
1. Метод розшифровування
Прочитайте подані прислів`я. Що потрібно зробити, щоб це завдання полегшити першокласнику? (Поділити на склади)
Поділіть кожне слово на склади, користуючись опорними схемами, матрицею й додатковою таблицею поділу слів на склади.
(Таблиця поділу слів на склади знаходиться в кожної групи)
Поділ слів на склади
Хоча здебільшого ми ділимо слова на склади інтуітивно, але поділ на склади не довільний. Пам`ятай: звучність зростає до вершини складу + діє тенденція до відкритого складу + тенденція до милозвучності + впливає наголос. Порівняй:
Звуки між голосними |
Попередній склад |
|
Наступний склад |
Приклади |
будь-який приголосний |
а |
- |
сонорний а дзвінкий глухий |
ру-да, ли-па, ме-ло-ді-я, ча-ри |
сонорний + сонорний дзвінкий глухий |
а сонорний |
- |
сонорний а дзвінкий глухий |
мір-ка, тур-бо-та, пор-вав, гар-ний |
два дзвінкі або два глухі |
а |
- |
два дзвінкі а або два глухі |
трі-ска, дру-жба, ба-штан |
кілька приголосних |
`а перший приголосний |
- |
решта а приголосних |
ба-шта, сес-трам, ос-трів, за-здрю |
наголошений попередній склад ніби “притягає” один звук |
||||
сонорний / дзвінкий + глухий |
а сонорний або дзвінкий |
- |
глухий а |
міл-ко, вез-ти, (порівняй – ве-сти) |
глухий / дзвінкий + сонорний |
а |
- |
глухий/ а дзвінкий + сонорний |
ви-шня,пі-сня, бі-гла , ля-гла |
подвоєні приголосні |
а |
- |
подвоєні а приголосні |
зі-лля, зна-ння, е-кра-нний, о-ббіг |
1- тінь слід три брат і |
2- ри-ба по-ра го-ріх спо-сіб хо-ча |
3- за-ти-шшя пи-ща-ти лі-щи-на ме-дун-ка ко-пі-я |
4- ка-ні-ку-ли не-са-мо-хіть пе-ре-лі-сок о-бо-ро-на за-зда-ле-гідь |
5-складові й більше по-чи-на-ти-ся по-не-во-лен-ня пе-ре-су-ва-ти-ся вій-сько-во-зо-бов`-я-за-ни-ми |
1 група. Кра-си-во-ю й ща-сли-во-ю лю-ди-на в пра-ці ста-є.
2 група. Не о-де-жа кра-сить лю-ди-ну, а доб-рі ді-ла.
3 група. Ма-лень-ка пра-ця кра-ща за ве-ли-ке без-ді-лля.
4 група. З доб-рим дру-жись, а ли-хих сте-ре-жись.
2. Метод конструктора
Картки із завданнями для кожної групи:
1 група.
1 3 6 2 5 3 6 2 5 4 3 1
Від, как, бро, ка, не, циф, ви, вун, бо, тус, ра, стань
(Відстань, кавун, кактус, брови, небо, цифра)
2 група.
1 4 5 7 2 2 3 2 4,7 5 6 3
Лі, ра, лам, нім, бук, ва нок, дер, ка, па, ки, ві
(Ліки, лідер, кара, лампа, буква, вінок, німка)
3 група.
3,6 1 5 1 2 3 5,6 4 4 2 6
Зе, зо, по, шит, гонь, мля, ле, пи, ти, во, ний
(Земля, зошит, поле, вогонь, пити, зелений)
4 група.
2 4,5 7 1 5 3 2 4,5, 6 1 3,7 6
Са, мо, ни, м`я, ні, да, док, тор, чик, во, ба
(Садок, мотор, м`ячик, вода, торба, монітор, вони)
3. Опрацювання теоретичного матеріалу про поділ слів на склади для переносу
Метод “Я – тобі, ти – мені”
Картки з інформацією для спікерів груп
1 група. Одну букву не залишаємо в попередньому й не переносимо в наступний рядок. Не можна переносити такі слова: око, яма, мрія.
2 група Не можна розривати дж, дз, якщо вони позначають один злитий звук.. Наприклад: гу-дзик (а не гуд-зик), ра-джу (а не рад-жу). Якщо дж і дз позначають два звуки (це буває на межі префікса й кореня), за переносу їх можна розривати: під-земний.
3 група. Не можна розривати буквосполуки йо, ьо: ма-йор, синьо-го.
4 група. Скорочення за переносу не відриваємо від слів, яких вони стосуються: І.Я.Франко, 2006 р., 10 кг.
Слова з подвоєними буквами можна переносити так: жит-тя, жи-ття. При подвоєнні літер на межі значущих частин слова можливий тільки один перенос: без-земельний.
4. Тренувальні вправи
Прийом «Какографії» і «Я так думаю…»
Виправте помилки в поділі слів на склади для переносу. Обгрунтуйте виправлення за допомогою прийому “Я так думаю”.
В основі цього прийому лежить інтерактивна технологія навчання “Прес”. Відповідь будується за такою схемою:
Я вважаю, що...
Тому, що...
Отже, таким чином...
«Какографія» для кожної групи
1 група. Знай-омий, сль-ози, жит-тя, від-звук
2 група. Бульй-он, дз-ьоб, настін-ний, ход-жу
3 група. Серй-озний, операці-я, Украї-на, я-скравий
4 група. Гуд-зик, ім`-я, зі-лля, 3-кг
5. Опрацювання теоретичного матеріалу про наголос у словах
Мотиваційний момент
Учитель читає вірш-загадку Д. Білоуса про наголос.
Хто про себе так говорить?
Хто про себе так говорить?
Я всесильний, я могутній,
Хай дізнаються присутні,
Що в крані фонетичній
Я на службі довговічній.
Славний радник Королеви
У палаці кришталевім
Словам значення міняю
Словоформи обираю.
Буде мука чи мука -
Визначить моя рука.
Води є, нема води.
Розберись й розсуди
Чи важливий я чи ні
В фонетичні стороні.
Питання до учнів:
Хто про себе так говорить?
Чи важливий наголос?
6. Пояснення вчителем теоретичного матеріалу про наголос з застосуванням схеми.
|
НАГОЛОС |
|
|
|
|
Вільний ′ книжка ′ писати , паперовий |
Рухомий , , рука – руки (зміна форми) , ′ дорога – дорога (зміна значення) |
Подвійний , помилка , помилка , завжди , завжди |
Ознайомлення з наголосом в орфоепічному, орфографічному, тлумачному словниках.
7. Прийом «Лови помилку».
Прослухайте оповідання, складене учнем. Неправильно наголошені слова випишіть. Поставте наголос.
′
Серед стрімких скель стояв високий лицарський замок. Його оточував
,
глибокий рів та земляний насип. Дістатися до палацу можна було вузькою
, , ′
дорогою. Підніматися нею було справжньою мукою. Дорога петляла між
′ ,
проваллями. Їхнє дно нагадувало справжнє пекло.
VІІ. Узагальнення вивченого на уроці
«Лабораторія складу»
Індивідуальне завдання для кожного члена групи.
Розгляньте ілюстрації до літературних творів українських письменників. Доберіть п`ять слів, які асоціюються із цими малюнками. Відправте кожне слово до лабораторії складу для дослідження.
Картки для дослідження (індивідуальна робота)
«Лабораторія складу»
Дослідники: група № П.І. учня
Слово Дослід |
|
|
|
Кількість складів
|
|
|
|
Поділ слова на склади |
|
|
|
Склади для переносу |
|
|
|
Відкриті склади
|
|
|
|
Закриті склади
|
|
|
|
Наголошений склад |
|
|
|
Оцінка___________
VІІІ. Оцінювання учнів відповідно до результатів засвоєння навчального матеріалу.
Картка
оцінювання роботи учня в групі
Дата:_________________
Прізвище, ім`я:_________________
Критерії оцінювання |
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Підсумкова оцінка вчителя |
|||
Я спільно з іншими працював над досягненням загальних цілей |
|
|
|
|
|
|
Я ретельно сам працював над завданням |
|
|
|
|
|
|
Я підбадьорив інших |
|
|
|
|
|
|
ІХ. Домашнє завдання. Запишіть вірш про мову. Поділіть кожне слово на склади, поставте наголос.
1