Тема: Узагальнення й систематизація вивченого про однорідні члени речення.
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення та розділові знаки при них; удосконалювати вміння використовувати речення з однорідними членами; розвивати вміння узагальнювати й систематизувати матеріал; виховувати повагу до рідної мови.
Хід уроку
І. Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Узагальнення й систематизація вивченого матеріалу
Виконавши подану вправу без помилок, ви прочитаєте кінець вислову, дуже корисного для вас. Для цього треба виписати словосполучення у дві колонки: 1 – з неоднорідними означеннями; 2 – з однорідними.
Знаний молодий поет; зніяковілий розгублений хлопець; вічний глухий страх; нескінченний безмежний простір; привітний лагідний голос; очманілий поранений кінь; холодна сира погода; довгий літній день; обшморгана гола гілка; чиста прозора вода; столочена витоптана трава; згідливий малий чоловічок; холодний осінній вітер; високі вкриті снігом гори.
Ключ. У кожному словосполученні підкресліть другу від початку букву. Читайте зверху вниз спочатку в першій, а потім в другій колонці.
Вислів Оскара Уайльда «Це жахливо важка робота – нічого не робити».
-Чи погоджуєтеся ви з цим висловом?
-Обгрунтуйте свій вибір написання.
-Записати речення, зробити синтаксичний розбір, скласти схему.
І група. А тим часом місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море. і О, і О, і О, і О
ІІ група. Тягнуться до сонця і квітки, і трави, і віти кучеряві, гори голубі. і О, і О, О, О
Опрацювати схеми синтаксичного розбору речення з однорідними членами ( с. 122).
Опріч куренів, у Січі робилися ще такі будівлі: церква, паланка, пушкарня, скарбниця.
Реч. розповідне, просте, двоскладне, повне, поширене, ускладнене однорідними членами з узагальнюючими словами. Однорідні підмети і узагальнюючі слова вираж. Імен., зв’язані безсполучниковим зв’язком. = УС:-,-,-,-.
-Перекладіть з рос. мови українською. Поясніть вживання розділових знаків. Чи однакова пунктуація в обох мовах?
ІІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Творчий диктант
З’ясуйте, на яку тему можна написати твір, використовуючи дані слова. Сформулюйте тему і напишіть твір, вживаючи однорідні і неоднорідні члени речення.
Поле, вітер, долина, вода, калина, дівчина, соловей, гай, життя, небо, сонечко, блискавка, діти, кохання, гніздо, садок, сорочка, пісня, щастя, Україна, веселість, радість.
Впр. 233 (с.123-124)
IV. Підведення підсумків уроку
-Звіт груп про виконану роботу
V. Оцінювання
VI. Домашнє завдання
Написати твір. Підготуватись до контрольної роботи.