Складання казки з деформованого тексту. Опис квітки (Урок розвитку зв’язного мовлення в 3 класі

Про матеріал

Тема. Урок розвитку зв'язного мовлення. Складання казки з деформованого тексту.

Цілі. Розвивати мислення, зв'язне мовлення, уяву дітей, фантазію. Вчити

встановлювати послідовність подій в тексті, поліпшувати вміння працювати в

парі, вчити працювати в групі. Формувати комунікативну компетентність,

виховувати бережливе ставлення до природи, уміння бачити її красу.

Обладнання. Портрет В. Сухомлинського. Комплект картин «Перші весняні квіти»,

дидактичні картки-тексти про весняні квіти, ксерокопія весняних квітів у

чорно-білому виконанні, касета з музичними творами (флейта),

мультимедійна підборка «Весняні квіти в природі», плакат «Відгадай

квітку»

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Складання казки

з деформованого тексту

Опис квітки

(Урок розвитку зв’язного мовлення в 3 класі)

 

 

 

 

 

 

 

 

Черкасова Л.О.,

учитель початкових класів

учитель-методист

Бердянської ЗОШ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                  Березень, 2015

 

 

 

 

Тема. Урок  розвитку  зв’язного  мовлення. Складання казки з деформованого тексту.

 

 

Цілі.   Розвивати мислення, зв’язне мовлення, уяву дітей, фантазію. Вчити

           встановлювати послідовність подій в тексті, поліпшувати вміння працювати в

           парі, вчити працювати в групі. Формувати комунікативну компетентність,

           виховувати бережливе ставлення до природи, уміння бачити її красу.

 

 

Обладнання.   Портрет В. Сухомлинського. Комплект картин «Перші весняні квіти»,

                          дидактичні картки-тексти про весняні квіти, ксерокопія весняних квітів у

                          чорно-білому виконанні, касета з музичними творами (флейта),

                          мультимедійна підборка «Весняні квіти в природі», плакат «Відгадай

                          квітку» 

 

 

 

 

Хід уроку

 

І. Організаційний момент

 

Учитель ознайомлює учнів з темою і проблемою уроку.

          - Ласкавий сонячний промінчик відчинив весні двері — і все навколо захвилювалось... Весна ранок року! Природа пробуджується, оживає, рухається. Для багатьох людей весна — улюбленна пора року. Про весну, чарівну і різнобарвну, ми багато говоримо на уроках читання, української та російської мов, курсу “Я іУкраїна”, образотворчого мистецтва.але у підручнику читанка небагато творів, у яких описується ця чарівна пора року. Тому учні нашого класу самостійно відшукали твори про весну в бібліотеках, в інтернеті. Саме уроки читання, позакласного читання спонукали нас створити спільний проект на тему: “Березень — ключик весни”. Матеріали цього проекту допоможуть нам на уроці розвитку мовлення.

 

Активним і уважним будь,

про кмітливість не забудь.

Розум фантазію прояви

Міркуй, спостерігай, твори.

 

- Вчителем буде Василь Сухомлинський. А що це за людина?

- Це незвичайний вчитель. Часто він проводив уроки в лісі, в полі, біля річки. Чи хотіли б ви зараз опинитись на весняній квітковій лісовій галявині?

 - Давайте підготуємося до відвідування лісової галявини. В природі треба бути спостережливою, уважною і знаючою людиною.

 

ІІ. Робота над складанням зв’язного висловлювання про квіти

 

 - Давайте більше дізнаємося про весняні квіти.

            Робота в групах.

            У кожного учня на парті лежить картка-текст про весняні квіти.

            Учні читають текст картки мовчки.

            Картки 6 видів.

 

Картка № 1

Сон

    Серед весняних квітів, що прикрашають наші ліси, сон-одна з найкрасивіших. На вкритому шовковистими волосками стебельці розкривається чарівна квітка фіолетового кольору, схожа на невеличкий тюльпан. Цвіте сон у квітні-травні. Розцвітає так рано тому, що ще з минулого літа і восени запасає в своєму товстому кореневищі поживні речовини. Важко буває весняним квітам, коли повертаються морози. Та сону вони не страшні. Сріблясті волоски, наче шубка, захищають його від холоду, а квітка закривається і поникає. Сон прикрашає весняний ліс, а тому його не можна зривати. Хай цю красу побачать і інші люди. 

 

 

Картка № 2

Ряст

      Коли в лісі розцвітають квітки рясту, здається, що землю вкрили розкішним килимом. Квітки рясту рожево-фіолетового, блідо-жовтого, білого кольорів, невеликі, але їх багато. Зібрані вони в пишні, рясні китиці. Тому, мабуть і назвали цю рослини рястом. Красу рослини доповнюють різьблені трійчасті листки. Цвіте ряст у квітні-травні. Квітки рясту приваблюють джмелів і бджіл солодким соком – нектаром. А люди люблять цю квітку за красу і ще за те, що її бульбочками можна лікувати деякі захворювання. Тому ряст треба  берегти.

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка № 3  

Купина

     Весняний ліс прикрашають ніжні квітки купини. Вони ростуть на високому, трохи нахиленому до землі стеблі. З-під зелених листків звисають ніжні білі квітки, які нагадують дзвіночки. Здається, що хтось розвісив маленькі світильники, щоб прикрасити ліс. Відцвітуть ніжні квітки, і на їх місці виростуть великі синювато-чорні ягоди, які ваблять до себе. Та їсти їх не можна – вони отруйні. Купина не лише красива, а й корисна рослина. ЇЇ кореневищами лікуються люди від деяких хвороб. Купину можна посадити в садку в затіненому місці.

 

Картка № 4  

                                                                Первоцвіт

          Називають цю квітку так тому, що цвіте вона весною, у квітні і травні. У цей час галявини, де ростуть первоцвіти, здаються золотистими. Листки первоцвіту м’якенькі, світло-зелені. З них, як з зелених долоньок, тягнуться до сонця квіти, що нагадують дитячі брязкальця. І справді, на тонкому бархатистому стебельці – букетик жовтих квіток, схожих на маленькі дзвоники. Первоцвіти ростуть на галявинах, де багато сонця. Метелики і джмелі знаходять у квітках первоцвіту багато солодкого соку – нектару Люди лікуються первоцвітом від кашлю. Ось яка це чудова квітка!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картка № 5

Медунка

       У квітні, коли в лісі все оживає, все радіє весняному теплу, розкриваються квітки й у медунки. Їх легко знайти серед інших квіток, бо вони особливі. Квітки медунки – наче букетик, зібраний самою природою. В ньому гарно поєднуються рожеві, фіолетові й сині кольори. Коли квітки тільки розкриваються, вони рожеві. Мине небагато часу, і вони стають фіолетовими, а потім синіми. Свою назву вона одержала через те, що з її квіток бджоли збирають солодкий сік – нектар. з якого роблять мед. Найбільше солодкого соку в рожевих квітках, які тільки-но розкрились. Медунка – корисна рослина. Вона не тільки прикрашає ліс, а й годує перших комах, лікує людей, а тому її треба берегти.

 

Картка № 6

Фіалка

          Ніжні, фіолетового кольору, квітки фіалки піднімаються на тоненьких стебельцях і наче прислухаються до весняних звуків лісу: співу пташок, шелесту листя дерев і кущів. Серединка квіточки, наче крихітне очко, вдивляється у лісову красу. Листки у фіалки схожі на маленькі розгорнуті долоньки. Ростуть фіалки між деревами, кущами. За ніжну красу квітів, чудовий запах їх дуже люблять люди. Небагато фіалок залишилося в лісі, тому їх треба берегти. А якщо ви захочете виростити фіалки біля свого будинку, посадіть садову фіалку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Діти, ви прочитали про квіти. Подивіться, будь-ласка, навколо і знайдіть квітку, про яку ви читали. Підійдіть до  картинки з зображенням цієї квітки. Виберіть між собою керівника групи і підготуйтесь до зв’язного висловлювання про прочитану квітку за планом. План висловлювання кожній групі і на дощці. Визначтесь, хто з групи буде розповідати (1, 2, 3 чи більше учнів).

 

План

1. Назва квітки.

2. Коли і де цвіте?

3. Яка вона, на що схожа?

4. Що цікавого дізналися про цю рослину?

 

Технологія «Мікрофон». Зв’язні висловлювання дітей.

Письменник вміє у звичайному побачити незвичайне.

 

Плакат

 

«Назви квітку»

 

Рожево-фіолетово-синій букетик медова квітка                                     (Медунка)

Білі світильники, що перетворюються

на отруйні синювато-чорні ягідки                                                            (Купина)

 

Срібні дзвіночки, намистинки, морські перлинки                                  (Конвалія)

 

Дитячі брязкальця (погремушка)                                                              (Первоцвіт)

 

Кольорові ліхтарики, рясні китиці (бахрома)                                          (Ряст)

 

 

«Дай іншу назву квітці»

 

 

Проліски                                                                  (Блакитні очі землі, шматочки неба)

 

Підсніжники                                              (Весняні сніжинки, прикраса зимового лісу)  

 

Фіалка                                (Фіолетові метелики, запашна квітка, фіолетові очі весни)  

 

Сон                                                                                (Пухнаста квітка, квітка в шубці)   

 

Кульбабка                                                                    (Золоте сонечко, сонячна кулька)

 

Мати-й-мачуха                      (Сонячна квітка, бо розкривається тільки у сонячні дні)

 

Запишіть 3 вислови з плакату, які вам найбільше сподобались.

- А тепер завітаємо  на лісову, весняну, квіткову галявину.

Перегляд мультимедійної підборки «Весняні квіти в природі» .

Далі проводимо свій урок на лісовій галявині. Сядьте як вам зручно і послухайте казку.

 

ІІІ. Робота над складанням казки з деформованого тексту

 

Одного ранку він розквітнув. А між ними з’явився маленький паросток. Він не міг відірвати очей від Конвалій. Вона швидко розділилася на два листочки. Настала весна. Це були Дзвіночки Конвалій. Його вразила краса квітів. Із землі показалась зелена стрілочка. Їх побачив маленький хлопчик. Хлопчик простяг руку, щоб зірвати квітки.   

 

- Про що казка?

- Чи сподобалась вона вам?

- Чому важко зрозуміти текст казки?

- Це, мабуть весняний вітрисько-пустівник переплутав речення?

- Чи зможемо ми скласти казку з цих речень?

 

Робота в парах.

Картка одна на двох і цифрові картки.

 

Прочитайте речення, встановіть їх послідовність, придумайте заголовок. Спишіть речення, продовжить казку усно.

 

1. Одного ранку він розквітнув.

 

2. А між ними з’явився маленький паросток.

 

3. Він не міг відірвати очей від Конвалій.

 

4. Вона швидко розділилася на два листочки.

 

5. Настала весна.

 

6. Це були Дзвіночки Конвалій.

 

7. Його вразила краса квітів.

 

8. Із землі показалась зелена стрілочка.

 

9. Їх побачив маленький хлопчик.

 

10. Хлопчик простяг руку, щоб зірвати квітки.

 

Перевірка послідовності речень. Діти піднімають цифрові картки і записують цифровий ряд послідовності речень.

1    2    3    4    5    6    7    8    9    10

5    8    4    2    1    6    9    3    7    10

Добираємо колективно заголовок.

Визначення об’єму двох частин.

Домовленість між дітьми в парі, хто яку частину буде писати.

Написання казки за частинами.

Читання казки.

Продовження усно казки.

 

ІV. Домашнє завдання

 

 А хто хотів би  дізнатись, як закінчилась казка у В.Сухомлинського.

 Зверніться до бібліотек. Пошукайте казку «Хлопчик і Дзвіночки Конвалії», прочитайте і нам розкажете.

А кому захотілось скласти свою казку, або намалювати весняні квіти? А щоб краще у вас це вийшло, прочитайте про квіти матеріал у куточку «Хочу більше знати». А у кого малюнок не вийде, можете взяти  чорно-білий малюнок і оживити його кольорами.

 

V. Підсумок уроку

 

Хто вважає, що він на уроці активно працював, міркував, спостерігав, творив? Кому допоміг товариш або товариші у роботі? Бажаю Вам успішної роботи вдома!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сляднєва Ірина Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
2851
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку