Складання та використання логічних задач як критерій оцінювання результатів навчання

Про матеріал
Лекція для студентів першого та другого курсу, яка висвітлює основні тези складання та використання логічних завдань, як один з критеріїв оцінювання результатів молодших школярів.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувала вчитель початкових класів. Савченко М. В. М. Южне 2021р. Лекція: «Складання та використання логічних задач як критерій оцінювання результатів навчання»

Номер слайду 2

Головне завдання навчання математики - вчити міркувати, учити мислити. Актуальність даної теми полягає в тому, як сформувати в учнів здатність мислити послідовно, за законами логіки. Як показує досвід, в молодшому шкільному віці одним з ефективних способів розвитку мислення є рішення школярами нестандартних логічних задач. Крім того, рішення нестандартних логічних задач здатне прищепити інтерес дитини до вивчення «класичної» математики.

Номер слайду 3

Завдяки логіці можна пояснити учневі життєві явища, обґрунтувати свою точку зору. Якщо вчасно розвивати вміння логічно думати і діяти, дитина обов’язково стане розсудливою людиною. Для досягнення цієї мети вчителі використовують різноманітні захопливі та цікаві ігри, створюють ігрові ситуації логічного характеру, що зроблять урок математики не тільки цікавим, але й будуть дуже корисним для маленьких вихованців, оскільки спрямовані на розвиток інтелекту й мислення.

Номер слайду 4

Значне місце питанню навчання молодших школярів логічним задачам приділяв у своїх роботах найвідоміший вітчизняний педагог В. О. Сухомлинський. Суть його роздумів зводиться до вивчення й аналізу процесу рішення дітьми логічних задач. Логіка - це наука про закони правильного мислення, про вимоги, що пред'являються до послідовного і доказового міркування (німецький філософ І. Кант). Звідси випливає, що ми повинні навчити учнів аналізувати, порівнювати, виділяти головне, узагальнювати і систематизувати, доводити і спростовувати, визначати і пояснювати поняття, ставити і вирішувати проблеми. Оволодіння цими методами і означає вміння мислити.

Номер слайду 5

Реалізація державної освітньої програми полягає у забезпеченні таких результатів: Особистісні (готовність і здатність учнів до саморозвитку, сформованість мотивації до навчання і пізнання. Предметні (засвоєні знання та специфічний досвід, характерний для кожної предметної області по отриманню нового знання, його перетворенню і застосування, а також система основних елементів наукового знання, що лежить в основі сучасної наукової картини світу).Інтегровані або міжпредметні (засвоєні учнями універсальні навчальні дії : пізнавальні, регулятивні і комунікативні)

Номер слайду 6

Реалізація освітньої програми полягає у: Вихованні і розвитку якостей особистості, що відповідають вимогам сучасного суспільства. Врахування індивідуальних вікових, психологічних і фізіологічних особливостей учнів, ролі і значення видів діяльності і форм спілкування при визначенні освітньо-виховних цілей та шляхів їх досягнення. Орієнтацію на досягнення мети і основного результату освіти - розвиток особистості учня на основі засвоєння універсальних навчальних дій, пізнання і усвідомлення світу.

Номер слайду 7

Основні принципи реалізації:

Номер слайду 8

Головна перевага вивчення математики полягає в пильній увазі до розвитку творчого потенціалу кожного учня. Інтерес, цікавість, творчість, бажання досягти успіху - це привабливі сторони, які дозволяють учням любити і вибирати цей вид діяльності на уроках математики. Уміння вирішувати завдання є одним з показників рівня розвитку особистості дитини. Коли є вибір при вирішенні завдання, варіанти її оформлення - це робить учня вільним, спокійним, з'являється можливість його успіху, виникає стійкість важливої для життя думки: "Завжди можна знайти вихід зі складної ситуації». Це і є частина плану формування соціально адаптованої особистості в умовах сучасної школи.

Номер слайду 9

Зважаючи на власний досвід, учням молодшого шкільного віку дуже подобаються логічні завдання. Їм цікаво міркувати і напружувати мозок. Багато дітей після прочитаного логічного завдання одразу дають правильну відповідь, але не всі можуть пояснити хід своїх думок. Тоді вчитель повинен допомогти вихованцю будувати ланцюжок думок, використовуючи правильну методику роботи над задачами з логічним навантаженням.

Номер слайду 10

Методика роботи на логічною задачею:1. Приділяти до 10 хвилин уроку декілька разів на тиждень;2. Під час пояснення бажано використовувати наочність;3. Надати декілька хвилин для власних міркувань, обов’язкове колективне обговорення, обмін думками;4. У зошит задачу не записують, тільки іноді розв’язують усно;5. Аналізуючи логічну задачу, необхідно звертати увагу на ініціативу і наполегливість учнів, допомогти знайти відповідь завдяки правильно поставленим запитанням, а також пояснити гарні та оригінальні розв’язання;6. Якщо завдання виявилося складним, бажано подумати вдома.

Номер слайду 11

Задачі з логічним навантаженням, що постійно використовуються в роботі, які діти охоче розв’язують. Розвиток кмітливостіЗавдання-тести. Розвиток творчих здібностей. Переправи і маневри

Номер слайду 12

Розвиток кмітливостіПоміж логічних ігор вагоме місце посідають ігри на розвиток кмітливості. Вони рухливі, цікаві, із них можна дізнатися багато нового. Такі ігри дають змогу дитині швидко переключатись з одного виду діяльності на інший, що допомагає розвивати логіку. Ігри на кмітливість допомагають учневі перемогти, демонструючи одноліткам, на що вони здатні. Ледачі дітлахи, дивлячись на перемогу інших, повинні спробувати проявитися шляхом проб і помилок, змусити себе думати. Таким чином, логічні ігри на розвиток кмітливості дуже корисні для загального розвитку дітей. Приклади таких ігор.

Номер слайду 13

Діти утворюють коло. Ведучий вказує на когось з учнів і каже: «Оце так я!». Після цієї команди учень починає лічбу і гравці лічать одне за одним, але раніше ведучий повідомив, що замість деяких чисел необхідно говорити «Оце так я!». Такими числами можуть бути числа, у записі яких є цифра 6, або числа, що діляться на 2, тощо (наприклад: 1, 2, 3, 4, 5, «оце так я», 7, 8 і т. ін.). Потрібно грати швидко. Якщо гравець збився, то залишає гру. Лічбу починають спочатку. Залишитись повинен один гравець. Гра «Оце так я!»

Номер слайду 14

Розвиток творчих здібностей. До свого малюка слід приглядатися, знаходити приховані таланти, з раннього віку ці таланти розвивати. Але щоб краще досягти цієї мети, необхідно дитині створити комфорт і гарну атмосферу. Психологи пропонують багато ігор для розвитку творчих здібностей, зокрема розмальовки та вправи з домалюванням зображень.

Номер слайду 15

Гра «Домалюй зображення»

Номер слайду 16

Завдання - тести. Задача 1. До лісу пішли Миколка, Ганнуся і Настуся, знайшли 4 грибочки. Скільки б грибочків знайшли діти, якщо б пішли тільки Миколка та Ганнуся?а) 0;б) 1;в) 2;г) 3;д) 4. (Правильна відповідь.)Задача 2. Костик написав на аркуші паперу ОЛЯ МАЛА і підійшов до дзеркала. Яку фразу можна побачити в дзеркалі?а) ОЛЯ МАЛА;б) МАЛА ОЛЯ;в) АЛАМ ЯЛО; (Правильна відповідь.)г) ЯЛО АЛАМ.

Номер слайду 17

Переправи і маневри. Цікавими завданнями на логіку є задачі переправи і маневри. Ці вправи присвячені скрутним ситуаціям, пов’язаних з переправами тварин чи предметів. Необхідно придумати якийсь спосіб чи алгоритм, як це зробити. Зазвичай їх називають маневрами. У задачах на переправи необхідно щось або когось перевезти чи поміняти місцями, дотримуючи якихось правил. На лівому березі струмка відпочивають два голодні дракони, на правому березі струмка сидить беззахисне кошеня Вася. Між берегами курсує на своєму баркасі повелитель драконів, дядько Митя. Залишати на одному з берегів дракона і кошеня без нагляду не можна, а більше однієї тварини на баркас не поміщається. Як дядькові Миті перевезти драконів на правий берег, а кошеня на лівий?

Номер слайду 18

Двоє мандрівників підійшли до річки. На березі річки виявився човен, здатний перевезти лише одну людину. Проте, вони змогли переправитися через річку і продовжити подорож. Як це могло бути? «День народження, або подорож у часі»Умова задачі: Позавчора Назару було 17 років, а у наступному році йому виповниться 20 років. Чи може таке бути?

Номер слайду 19

Існують й інші класифікації логічних завдань. Задачі на логіку нумераціїЗадачі на поєднання арифметичних дій між показниками одного об’єкта. Задачі із віднешенням між величинами (вікові зміни, часові залежності)Логіка з геометріїПозиційні задачі, задачі на вилучення. Комбінаторні задачіЗадачі на переливання, пересипання

Номер слайду 20

Саме математика надає сприятливі можливості для виховання волі, працьовитості, наполегливості в подоланні труднощів, завзятості в досягненні цілей. Однією з основних цілей вивчення математики є формування і розвиток мислення людини, перш за все, абстрактного мислення, здатності до абстрагування й уміння «працювати» з абстрактними, "невловимими» об'єктами. У процесі вивчення математики в найбільш чистому виді може бути сформоване логічне (дедуктивне) мислення, алгоритмічне мислення, багато якостей мислення - такі, як сила і гнучкість, конструктивність і критичність і т.д.

Номер слайду 21

Завдання є матеріалом для ознайомлення учнів з новими поняттями, для розвитку логічного мислення, формування міжпредметних зв'язків. Завдання дозволяють застосовувати знання, отримані при вивченні математики, при вирішенні питань, які виникають в житті людини. Головна мета вирішення завдань полягає в тому, щоб розвинути творче, логічне мислення дитини, зацікавити їх математикою, призвести до «відкриттю» нових знань, на подив, до самореалізації, до саморозвитку.

Номер слайду 22

Рішення задач сприяє розвитку пізнавальної діяльності учнів, розвитку в учнів мови, пізнавальних процесів: сенсорний розвиток, розвиток мислення, уваги, пам'яті, уяви, а також емоційної сфери творчих здібностей і підвищують навчально-пізнавальну мотивацію учнів.

Номер слайду 23

Дякую за увагу!

pptx
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
22 березня 2021
Переглядів
928
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку