1. Словникова робота. Прочитати записані на дошці слова. Пояснити, чому ці іменники є складними. З яких частин мови вони утворилися? Назвіть букви на позначення сполучних голосних. Кіноактор, землевласник, законопроект, маслозавод, кіноповість, хлібозаготівля, птахоферма, водосховище, ракетоносій, торфопідприємство, водолікарня, льоноочисник, чужоземець, теплолюб, правдоборець, качкодзьоб, шовкопряд.
Творче конструювання. Розкриваючи дужки, запишіть у дві колонки слова: 1) які пишуться разом; 2) які пишуться через дефіс. Вугле(видобуток), озерно(болотний), здивовано(розгублений), всесвітньо(відомий), червоно(гарячий), вакуум(камера), в’єтнамсько(український), сніго(затримання), перекоти(поле), тьмяно(жовтий), всесвітньо(історичний), овоче(сховище), м’ясо(молочний), вічно(зелений), світло(рожевий), темно(зелений), одно(денний), блок(схема), видимо(невидимо), корабле(будівник), ячмінно(житній), сніжно(білий), смагляво(лиций), синьо(зелений), легко(крилий), зменшено(пестливий). Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте вислів давньоримського історика Тацита.
Орфографічна хвилинка. Від поданих словосполучень утворити складноскорочені слова: 1) з початкових букв або звуків; 2) іншими способами. Запишіть їх.1. Міністерство охорони здоров’я, наукова організація праці, електронно-обчислювальна машина, Львівський автомобільний завод, будівельно-монтажне управління, інженерно-технічні працівники, запис актів громадянського стану.2. міський комітет, професійна спілка, виконавець робіт, універсальний магазин, спеціальний кореспондент, Кременчуцька гідроелектростанція, Донецький басейн.
Вибірково-дослідницька робота Прочитати виразно уривки з поезій. Виписати слова, утворені лекси-ко-синтаксичним способом словотворення (злиття сполучень слів). Дослідити, від чого залежить написання складноскорочених слів. МІНУС СОРОК П’ЯТЬНа просіку, між кедри і модрини,У «ватниках» стосилі Кр. АЗи мчать. Достоту все, як бути і повинно, —На трасі БАМу — мінус сорок п’ять.(М. Братан)***Техніка — землею й небесами. Всюди й мови: НТР. А над полем — жайворон. Той самий. Що про нього скажемо тепер?(М. Братан)
ВЕСЕЛА ВІКТОРИНАДайти відповіді на запитання-жарти, використовуючи складні слова.1. Яка лікарська рослина може вбити звіра? 2. У якого співочого птаха горить хвіст? 3. Яка рослина живе сто літ? 4. У якої рослини горить цвіт? 5. У назві якої тварини «заховалися» мурахи? 6. Який птах і яка рослина ловлять мух? 7. У назві якої лікарської рослини «заховано» золото? 8. Яка африканська тварина має на переніссі ріг?
Робота з текстом (редагування)Переписати, знімаючи риски.1. За останні пів/століття населення планети збільшилося майже вдвічі (З журналу). 2. Пів/біди, що взялись звоювать вороги, а біда, коли друзі мовчать (В. Козак). 3. А хто від правди ступить на пів/мегра, душа у того сіра й напів/мергва (Л. Костенко). 4. Забрела у гай пила, загарчала, загула. Дика грушка від розпуки заломила віти-руки: «Ти не руш мене, не руш! На мені пів/тонни груш!» (О. Пархоменко).