Складні випадки класифікації другорядних членів речення
Мета: систематизувати знання учнів про другорядні члени речення, розширити випадки про складні випадки кваліфікації другорядних членів речення; формувати вміння визначати члени речення, виробити навички правильного написання прикладок; розвивати логічне мислення; виховувати почуття відповідальності за власні вчинки.
Перебіг уроку
І. Мотивація навчальної діяльності
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу, я пам’ятаю.
Те, що я роблю, я розумію.
Конфуцій
правила _____________________
визначати види____________________________
правильно _________________________
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Рубрика «Незабаром ЗНО»
1 – з ненаголошеним е
2 – з ненаголошеним и
З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень, п..ніцилін, кр..латої, м..сколиз, ч..реда, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр…ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м…тро.
Ключ: Осінь на рябому коні їздить
Пояснити пунктограми в реченні
Яке це щастя – жить на цій землі.
Ліс наче світиться наскрізь.
Дядько – не тітка, а тітка – не мати.
Ніч – мов криниця без дна.
Ніч ночувати- не вік горювати
Відредагуйте речення, укажіть у кожному тип помилки
Світ новий зовсім перед нами розкрився, осяяний сонцем. Повинні любити учні і берегти природу. Повертаючись додому, нас застав дощ.
IУ. Виконання системи практичних завдань проблемно-пошукового характеру
Визначити другорядні члени речення, мотивувати вибір
(Безсумнівні додатки: знайомий (з чим?) з кайлом, з пером, з багнетом).
(Йшли (де?) ланами - обставина місця. Ланами (якими?) Придніпров'я - неузгоджене означення)
(До члена речення на полонині цілком природним є запитання де? Це зумовлюється лексичним значенням іменника полонина, який має предметне значення і значення певного простору. Словоформа місцевого відмінка на полонині - це обставина місця)
(На яблуні - це також обставина місця, але на відміну від іменника полонина іменник яблуня означає предмет, якому властивий малооб'ємний вияв у просторі. Тому до члена речення на яблуні логічно поставити також питання на чому? при цілком закономірному питанні де? )
(Ваза (яка?) з квітами - неузгоджене означення; стоїть (на чому? де?) на вікні - обставина місця)
(Обставина, оскільки присудок поїхав означає дію, яка реалізується в певному напрямі до певного об'єкта - озера.
(Додаток виражає об'єкт спрямування дії).
!!! Отже, у випадку подвійного запитання - до форми залежного слова і відповідно до семантико-синтаксичних відношень між головним і залежним словом - перевагу віддаємо другому.
До слів у дверях формально можна поставити два питання (у чому? де?). Але разом із присудком показалась вони вказують на просторові відношення. Отже, господиня показалась (де?) - у дверях.
До словоформи у дядька Миколи також можна поставити два питання (в кого? де?). Зміст речення підказує, що йдеться не про місце навчання, а про особу, яка навчала любові..
Група А
Перепишіть речення, підкресливши означення, визначте їх вид (узгоджені чи неузгоджені). Поясніть розділові знаки.
По гребеню гори йшло двоє. Чорні згорблені постаті різко вимальовувалися на тлі холодного грудневого неба. У сонячній тиші безкрайнього степу сіявся дрібний срібний сніжок, білою наміткою покривав землю, чіплявся за лапатий сухий бур’ян. Змерзла грудкувата дорога раптом круто повернула вниз.
Група Б
Перетворіть неузгоджені означення на узгоджені, уведіть кожну пару в речення.
Прикраси із золота, вулиці міста, цвіт яблуні, дорога до Києва, робітник без досвіду, план на рік, чоловік п’ятдесяти років, пам'ять людини.
Індивідуальна робота
Із зеленими очима, з яблуні, імені Г.Сковороди, високого зросту.
Ознака Об'єкт
Гідність людини, очі матері, квіт калини, спів дівчат, оформлення документів, сукня з льону, студент університету, кущ троянд, вікна класу, ряд верб, розмова хлопців.
Студент-білорус, станція Калнівка, трава деревій, лікар-терапевт, красуня Олена, Онищенко –льотчик, готель «Україна», одуд – птах, ягода-малина.
Визначте, якими членами речення виступають іменники в тексті.
Київ – одне з найдревніших міст України. Це столиця моєї батьківщини. Точна дата його заснування невідома, проте на думку археологів, воно з’явилося ще у 6-7 столітті нашої ери. Київ став колискою, з якого постала могутня держава Київська Русь.
.
У. Підсумок уроку
1. Стартові тести
Авраменко, С. 159 ( 16, 17, 18 )
V. Домашнє завдання
Аврменк О. , С.155 - вправа