Складні випадки класифікації другорядних членів речення

Про матеріал
Урок на тему "Складні випадки класифікації другорядних членів речення" призначений для учнів профільних класів.
Перегляд файлу

 

Складні випадки класифікації другорядних членів речення

Мета: систематизувати знання учнів про другорядні члени речення, розширити випадки про складні випадки кваліфікації другорядних членів речення; формувати вміння  визначати члени речення, виробити навички правильного написання прикладок; розвивати логічне мислення; виховувати почуття відповідальності за власні вчинки.

 

 

Перебіг уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

   Те, що я чую, я забуваю.

   Те, що я бачу, я пам’ятаю.

   Те, що я роблю, я розумію.

     Конфуцій

  • Сподіваюся, що й ви розумієте потребу у вивченні української мови,
  • ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
  • Робота з карткою цілевизначення( заповнити картку цілевизначення)

 

  1. Учні повинні знати: поняття _____________________ види _____________________

 

правила _____________________

  1. Учні повинні вміти: розпізнавати ________________

 

визначати види____________________________

 

правильно _________________________

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Рубрика «Незабаром ЗНО»

  1. Мовна розминка (поєднати фразеологізми)
  1. Сам не свій      А кожен насамперед думає про себе
  2. Піти на свій хліб    Б почуватися незручно
  3. Своя сорочка ближча до тіла  В приголомшений
  4. Не у своїй тарілці   Г жити самостійним життям 

 

  1. Вправа з ключем

1 – з ненаголошеним е

2 – з ненаголошеним и

  • У кожному слові підкреслити останню букву – прочитаєте народну приказку

З..рно, вер..с, л..ман, м..далі, ваз..лін, ш..рокі, вер..сень,  п..ніцилін, кр..латої,  м..сколиз, ч..реда, трен..р, пш..ниця, велос..пед, бр…ніти, н..потріб, вес..ло, ц..ферблат, гл..бочінь, з..рном, б..режу, п..ньок, м…тро.

 

Ключ: Осінь на рябому коні їздить

 

  1. Диктант – естафета

Пояснити пунктограми в реченні

 

Яке це щастя – жить на цій землі.

Ліс наче світиться наскрізь.

Дядько – не тітка, а тітка – не мати.

Ніч – мов криниця без дна.

Ніч ночувати- не вік горювати

  1. Вправа «Я редактор»

Відредагуйте речення, укажіть у кожному тип помилки

Світ новий зовсім перед нами розкрився, осяяний сонцем. Повинні любити учні і берегти природу. Повертаючись додому, нас застав дощ.

 

 

IУ. Виконання системи практичних завдань проблемно-пошукового характеру

  1. Бліц-опитування за таблицю-підказкою.

 

 

  • Що називаємо означенням
  • Види означень
  • Що називаємо додатком
  • Види додатків
  • Які види є обставин
  • Що таке прикладка
  1. Науковий практикум «Пояснення для друга»

Визначити другорядні члени речення, мотивувати вибір

  • Я знайомий і з кайлом, і з пером, і з багнетом.

(Безсумнівні додатки: знайомий (з чим?) з кайлом, з пером, з багнетом).

  • Зеленими ланами Придніпров'я йшли на захід полки.

(Йшли (де?) ланами - обставина місця. Ланами (якими?) Придніпров'я - неузгоджене означення)

  •                               виражених місцевим відмінком
  •                               Робота в зошиті:
  • На полонині багато гірських квітів.

(До члена речення на полонині цілком природним є запитання де? Це зумовлюється лексичним значенням іменника полонина, який має предметне значення і значення певного простору. Словоформа місцевого відмінка на полонині - це обставина місця)

  • На яблуні з'явився перший цвіт.

(На яблуні - це також обставина місця, але на відміну від іменника полонина іменник яблуня означає предмет, якому властивий малооб'ємний вияв у просторі. Тому до члена речення на яблуні логічно поставити також питання на чому? при цілком закономірному питанні де? )

  • Ваза з квітами стоїть на вікні.

(Ваза (яка?) з квітами - неузгоджене означення; стоїть (на чому? де?) на вікні - обставина місця)

  •                               виражених родовим відмінком
  • Поїхати до озера.

(Обставина, оскільки присудок поїхав означає дію, яка реалізується в певному напрямі до певного об'єкта - озера.

  • Дитина простягнула руки до іграшки

(Додаток виражає об'єкт спрямування дії).

!!! Отже, у випадку подвійного запитання - до форми залежного слова і відповідно до семантико-синтаксичних відношень між головним і залежним словом - перевагу віддаємо другому.

 

  • У дверях будинку показалась господиня (П. Куліш).

До слів у дверях формально можна поставити два питання (у чому? де?). Але разом із присудком показалась вони вказують на просторові відношення. Отже, господиня показалась (де?) - у дверях.

  • Я вчився любові в дядька Миколи (Л. Кисельов).

До словоформи у дядька Миколи також можна поставити два питання (в кого? де?). Зміст речення підказує, що йдеться не про місце навчання, а про особу, яка навчала любові..

  •                               Отже, до названого члена речення треба ставити питання (в кого?) як до непрямого додатка Якщо виникає питання щодо визначення означення чи додатка, вираженого родовим відмінком іменника, то треба вдатися до перетворення конструкції.
  1. Лінгвістичне дослідження

Група А

 

     Перепишіть  речення, підкресливши  означення, визначте  їх вид (узгоджені чи неузгоджені). Поясніть розділові знаки.

     По гребеню гори йшло  двоє. Чорні згорблені постаті різко вимальовувалися на тлі холодного грудневого неба. У сонячній тиші безкрайнього степу сіявся дрібний срібний сніжок, білою наміткою покривав землю, чіплявся за лапатий сухий бур’ян. Змерзла грудкувата дорога раптом круто повернула вниз.

Група Б

 

Перетворіть неузгоджені означення на узгоджені, уведіть кожну пару в речення.

     Прикраси із золота, вулиці міста, цвіт яблуні, дорога до Києва, робітник без досвіду, план на рік, чоловік п’ятдесяти років, пам'ять людини.

 

Індивідуальна робота

  • Складіть речення, у яких подані слова та словосполучення виступали б означеннями.

Із зеленими очима, з яблуні,  імені Г.Сковороди, високого зросту.

  1. Розподільний диктант (неузгоджені означення – додаток)

Ознака  Об'єкт

Гідність людини, очі матері, квіт калини, спів дівчат, оформлення документів, сукня з льону, студент університету, кущ троянд, вікна класу, ряд верб, розмова хлопців.

 

 

  1. Орфографічний тренажер

Студент-білорус,  станція Калнівка,  трава деревій,  лікар-терапевт,  красуня Олена,  Онищенко –льотчик,  готель «Україна», одуд – птах, ягода-малина.

 

 

  1. Дослідження-аналіз. 

 

Визначте, якими членами речення виступають іменники в тексті.

 

Київ – одне з найдревніших міст України. Це столиця моєї  батьківщини. Точна дата його заснування невідома, проте на думку археологів, воно з’явилося  ще у 6-7 столітті нашої ери. Київ став колискою, з якого постала  могутня держава Київська Русь.

.

 

У. Підсумок уроку

1. Стартові тести

Авраменко, С. 159 ( 16, 17, 18 )

V. Домашнє завдання

  • Напишіть висловлення за словами Ліни Костенко «Життя іде  і все без коректур», увівши в нього порівняльні звороти в ролі присудка (два) й обставини (чотири), підкресліть їх.

Аврменк О. , С.155 - вправа

doc
Додано
24 січня 2021
Переглядів
5368
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку