Складнопідрядне речення. Повторення вивченого.

Про матеріал
Даний конспект містить матеріал, необхідний для повторення і узагальнення вивченого про складнопідрядне речення.
Перегляд файлу

Тема:  Складнопідрядне речення. Повторення  та узагальнення вивченого

 Мета: навчальна: поглибити знання про основні типи підрядних частин, їх місце в складнопідрядних реченнях відповідно до головної частини; 

формувальна: формувати вміння знаходити в тексті  складнопідрядні речення, аналізувати та інтонувати їх,  правильно розставляти потрібні розділові   знаки; розвивати творчі вміння трансформувати, конструювати  СПР з різними типами підрядних частин;  опираючись на мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, розширювати науковий світогляд учнів; 

виховна: виховувати у школярів людські якості спілкування у парі, групі при поділі ролей, виховати бажання бути успішним, прищеплювати любов до рідного слова.

Внутрішньопредметні зв’язки (культура мовлення  і стилістика) : вживання складнопідрядних  речень у різних стилях; синоніміка й варіантність СПР.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Методи: вправи, «Я вітаю»,міні-тест «Твій настрій»,  «Продовж вислів…», «Установи відповідність», «Знайди пару» , «Лінгвістична естафета», «Хвилинка мовлення» і інші;  перегляд відеороликів, бесіда .

Обладнання: презентація,  дидактичний матеріал, відеоролики, конверти із завданнями.

 

Обладнання: підручник, картки – таблиці; інтерактивна  дошка.

Тип уроку: комбінований

 

ЕПІГРАФ.                            Щасливий той, хто має змогу знайти щасливе життя

                 Григорій Сковорода

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи. Нагадування правил нашого уроку.

Створення в учнів позитивно емоційного настрою.

Використання інтерактивної гри «Я вітаю».

 «Я вітаю тих, хто…хоче працювати»,

«Я вітаю тих, хто…в доброму гуморі»,

«Я вітаю тих, хто…хотів би дізнатися про щось нове»,

«Я вітаю тих, хто…хоче спілкуватися».

Після кожної фрази учні, які вважають , що фраза стосується їх, підводяться.

Учитель та інші їм аплодують.

Тож візьмімося за руки, відчуймо тепло долонь, заплющіть очі та подумайте :

  • Я – розумний …
  • Я – щасливий…
  • Я – впевнений у собі, бо я живу заради добра на Землі…

  Розплющте очі й подаруйте один одному посмішку! Сподіваюсь, ваш   позитивний настрій сприятиме успішній роботі

Міні-тест «Твій настрій». (1хв.)

У кожного із вас на парті лежить по чотири паперові смайлики різних кольорів

Перш ніж ми розпочнемо з вами працювати, пропоную вам з-поміж усіх  обрати той колір, який відповідає вашому настрою на даний момент. За допомогою булавки пришпильте її собі на груди.

Отож, червоні – абсолютна впевненість у знаннях, гарний настрій,

жовті – спокій,

білі – без емоцій,

блакитні – тривога, невпевненість.

- не соромтеся висловлювати власну думку;

 - будьте активними;

- будьте творчими;

 - не бійтеся помилок, адже знання здобуваються тільки шляхом спроб і помилок; головне – вчасно її помітити й виправити

 - співпрацюйте з однокласниками.

Записуємо в зошитах  дату, класна робота, тему  та епіграф уроку.

Повторення  та узагальнення вивченого про складнопідрядне речення, види СПР, розділові знаки у СПР.

                                                             Щасливий той, хто має змогу знайти щасливе життя

                 Григорій Сковорода

               Девіз уроку  

 «ХТО НІ ПРО ЩО НЕ ПИТАЄ, ТОЙ  НІЧОГО НЕ НАВЧИТЬСЯ».

                                                         англійський богослов Томас Фуллер

Очікувані результати

  • повторити та поглибити вивчений матеріал з теми; будемо формувати вміння знаходити в тексті СПР , аналізувати їх,  правильно розставляти потрібні розділові   знаки; збагачувати свій словниковий запас;
  • виховувати людські якості спілкування; уміння працювати в команді; бажання бути успішним;                                                                                                   _ прищеплювати любов до рідного слова   і, звичайно, цікаво і змістовно проведемо час

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Сьогодні на уроці ми повторимо особливості складнопідрядного речення. Поглибимо знання, які вже маємо.
  • Знання, які ви здобудете на уроці, вам будуть необхідні в майбутньому житті, адже без складнопідрядних речень ми ніяк не зможемо обійтися.  Чи згодні ви з цією думкою?
  • Пропоную вам проблемну ситуацію: уявіть, що всі складнопідрядні речення зникли з нашої мови. Чи змогли б люди висловити свої думки?
  • Закоханий юнак запнувся б на половині речення: Я люблю тебе за те, ....
  • Учень, який запізнився на урок не зміг би пояснити причини : Пробачте, я запізнився, бо.....
  • А дівчатка-подружки не змогли б звірити свої таємниці:

Я сьогодні дізналася таке, що...............

Отже, тема, яку ми  вивчаємо, вкрай необхідна, тож я бажаю вам успіху в її закріпленні. Сподіваюся,  наша співпраця буде плідною, і ми разом знайдемо відповідь на ті питання, які хочемо поглибити.

ІІ.Актуалізація опорних знань, умінь і навичок:

 

Вправа 1. Мовний ланцюжок «Продовж вислів»  Лінгвістичний двобій ( один одному задають запитання, хто не відповів, самі відповідають)

  • Складне речення – це …(речення, яке складається з двох і більше простих речень)
  • Складні речення поділяються на … (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові).
  • Складнопідрядні речення діляться на … ( підрядні з’ясувальні, підрядні означальні, підрядні обставинні).
  • Підрядним означальним називається речення, яке (вказує на ознаку головного і відповідає на питання означення який?, чий?)
  • Підрядним з’ясувальним реченням називається … (це такі одночленні речення, в яких головна частина є семантично і структурно неповною, а підрядна компенсує цю неповноту і відповідає на відмінкові питання Хто? Що? Кого? Чого?)
  • Підрядне обставинне – це таке речення, яке відповідає на ті ж питання, що й обставини в простому реченні як? Де? Коли? Куди? За якої умови? З якої причини? і  інші)
  • Підрядна частина речення приєднується до головної за допомогою … (сполучників та сполучних слів).
  • Головну і залежну частини підрядного речення можна з’єднати  (за допомогою питань, які ставляться від головної частини до підрядної).
  • Де може знаходитися підрядна частина по відношенню до головної частини у складнопідрядному реченні? (Після головної частини, усередині або перед нею).
  • Роль сполучних слів виконують … (відносні займенники – хто, що, який, котрий, у всіх відмінках та прислівники – де, куди, звідки).

 

  1. Вправа 2. Робота  в групах: «Знайди ознаки  речення»
  • Нещодавно ми закінчили вивчати тему «Складносурядне та складнопідрядне речення», тож уже знаємо особливості й різновиди складного речення. Пропоную вам   знайти ознаки, які притаманні кожному різновиду складного речення і намалювати їх схему.
  •  1-ша група – ;
  • 2-га група  - ;

Копай всередині себе криницю для тої води, яка зросить і твою оселю, і сусідську.                                                  

Як нерозумно випрошувати те, чого можеш сам досягти!

Тоді лише пізнається цінність часу, коли він втрачений.

 

-Перевірка роботи учнів  у групах  та біля дошки.

 - Добре, ви впоралися із завданням, тож зробимо висновки:

- які бувають види складних речень за способами зв’язку: сполучникові (складносурядні, складнопідрядні), безсполучникові.

- Які речення ми вже вивчили?

 - Яке речення називається складносурядним?

 - Які ознаки складнопідрядного речення ?

 

3.Вправа 3. «Знайди пару».

Установіть відповідність.

Доберіть до поданих  головних  частин  підрядні, вказати їх види,

 позначаючи відповідь лише кодовано.( І гр.- 5 і ІІ гр.- 5)

 

1.  Ти робиш найкращу і для тебе рятівну справу...

2. …чого можеш сам досягти!

3. Бог є скрізь, тож і щастя є в усякому стані,…

4. Тоді лише пізнається цінність часу…

5.  …повинні, по-перше, виміряти себе.

6.  Ненька серцем спиняє вітер... .

7.  ...не жити тут бджолі. 

8.  ...прийдуть з України  верби і тополі. 

9.  Навшпиньки  тиша ходить у саду... .

10… сніг малює візерунки
 

А)   як нерозумно випрошувати те,…

Б)  коли він втрачений; 

В)  щоб не рвався в дитячі  сни;

Г)   і якщо впадеш ти на чужому полі;

Д)   щоб гілку не труснути ненароком;

Е)  коли твердо ступаєш по шляху доброго глузду.

Є) якщо хочемо виміряти небо, землю і моря… ;

Ж)  коли б не квітучі долини під горами ;

З)   коли входимо в нього з Богом

И) ніби казка у вікні

 

Відповідь :І. 1Е (час), 2А(з’ясув.), 3З(умови) , 4Б( час), 5Є(мети),

              ІІ. 6В(мета),  7Ж( умови), 8Г( умови), 9Д( причина), 10.И(порівн.)

  1. Вправа 4 Лінгвістична естафета.

 

Учитель. А зараз ми трішки позмагаємося. У нас 2 групи, але завдання буде не групове , а естафетне у самій групі.  На карточках записано речення. Ви передаєте карточку один-одному, виконуючи відповідне завдання.

1-ий учень – підкреслює граматичні основи;

2-ий -  підкреслює другорядні члени речення;

3-ій – малює схему речення;

4-ий – ставить питання в реченні і позначає на схемі;

5-ий – визначає будову і вид речення.

Виграє та команда, яка перша і правильно виконає завдання.

Речення для проведення естафети

1. Там, де втомно в темінь тоне кучерявий вечір, хтось невтомним дзвоном дзвонить про чарівні речі. (СПР місця)

2. Те багряне листя, яке вкриває землю кольоровими килимами, чарує серце й проганяє сум.(СПР означальне)  

5. Вправа 5. Робота з підручником. Вправа 139      Продовжити речення підрядними частинами..

6. Вправа 6. – «Хвилинка мовлення»

  1. На превеликий жаль, ми досить часто робимо помилки у своєму мовленні, і тому вам потрібно їх виправити.

Неправильно

Правильно

Відстаючий учень –

Відпочиваючий чоловік –

Подорожуючий юнак –

Захоплююча подорож –

Хвилюючі слова –

 

Невстигаючий учень ( учень, який відстає у навчанні)

Чоловік, який відпочиває (відпочивальник, турист)

Юнак, який подорожує (подорожній)

Захоплива подорож ( приваблива, принадна)

Слова, що хвилюють (зворушливі слова)

7. Вправа 7. Проблемно-ситуативне завдання: « Твірп'ятихвилинка"  Завдання для учнів:                                                                                                                                                                                           виписати ключові слова з хмарки; про “філософію серця” Григорія Сковороди, скласти з ними  складне речення.

C:\Users\Зеня\Desktop\d0a1d0b5d180d186d0b57.png

V. Узагальнення й систематизація вивченого

8. Вправа 8. . Задати  запитання з вивченої теми  і виконати взаємооцінювання відповідей та їх мотивацій. ( діти питають одні інших І група дає запитання ІІ групі.) І виставляє бали.

Наш урок вдало минув, і ми можемо похвалитись  знаннями та уміннями! Тому я пропоную вам перевірити їх за допомогою  «Цифрового  диктанту».

Вашій увазі пропонуються твердження, які можуть бути правильними або помилковими. Якщо ви згодні з твердженням на екрані, то ви ставите 1 ,  Якщо ні то нуль. Правильна відповідь один бал.

 

  1. СПР складається з синтаксично нерівноправних частин.
  2. Одна з частин  СПР   – головна, а друга – залежна.
  3. Від підрядної частини можна поставити питання до головної.
  4. Частини СПР поєднуються підрядними сполучниками та сполучними словами.
  5. Частини СПР поєднуються безсполучниковим зв’язком .
  6. Сполучники виступають членами речення.
  7. Сполучники містяться в головній частині СПР.
  8. Між головною і підрядною частинами СПР ставлять  тире або двокрапку.
  9. Підрядна частина не завжди стоїть після головної.
  10. У реченні «На власному досвіді дитина повинна зрозуміти, що без праці неможливе життя» підрядна частина стоїть перед головною.
  11. Чи правильно накреслена схема цього речення

 

Схема: [   ], (що…).

  1.  Що – слолучне слово.

 

Ключ. 1-1,  2-1, 3-0, 4-1, 5-0, 6-0, 7-0, 8-0, 9-1, 10- 0, 11-1, 12-0.

VI. Підбиття підсумків уроку                                                            

Оцінювання відповідей учнів.

Пропоную учням висловитися, хто, на їхню думку, сьогодні працював найкраще, які б оцінки поставили собі, аргументувати.

Заповнити картки самооцінювання.

VІІІ. Рефлексія.                       Трохи цікавого…

1.Вона нічого не коштує, але багато дає.

2.Вона робить багатим того, кому адресована, і при цьому вона не робить біднішими тих, хто її дарує.

3.Вона може тривати одну мить, але в пам’яті іноді залишається надовго.

4.Ні в кого немає такого багатства, щоб обійтися без неї, але немає й такого бідняка, який не стане від неї багатшим.

5.Вона робить дім щасливим, додає тепло у ділові відносини і служить паролем для друзів.

6.Вона – відпочинок для тих, хто втомився, світло в кінці тунелю для тих, хто впав духом, промінь світла для сумних, а також краща з усіх ліків, які придумала природа від будь-яких неприємностей.

7. Але її не купиш, не випросиш, не позичиш, її не можна вкрасти, так як сама вона нічого не коштує, поки тобі її не подарують.

Що це?

 (Роздаю посмішки у вигляді смайликів)

Посмішка завжди прекрасна, і вона відкриває внутрішній світ людини.

1.    Уперше ми посміхаємося після 1-1,5 місяців свого життя;

2.    Є 19 видів посмішок;

3.  Чоловіки посміхаються менше за жінок у 2 рази (і даремно, бо за статистикою ми цінуємо чоловічу усмішку більше, ніж навіть погляд!!!);

4.    Щоб посміхнутися, ми використовуємо 14 м’язів на обличчі;

5.    Дорослі усміхаються 15 разів в день, тоді як дошкільнята – 400;

6.  Існує Всесвітній день посмішки (святкується з 1999 року в першу п’ятницю жовтня);

    7.    Смайлик (зображення посмішки) народився в 1963 році (дві крапки та дуга на жовтому фоні).

Згадай, що усмішка – це джерело в пустелі,

Це промінь світла в царстві темноти.

Тому не закривай ніколи двері

До світлої душевної краси.

 - Що б ви запропонували, щоб ваша посмішка стала більш щирою, природньою?

 - Я пропоную простий і забутий спосіб, яким ви можете користуватися завжди, це - комплімент. Обміняйтеся компліментами з товаришем по парті запишіть до зошитів.

 - Посміхайтеся частіше й будьте здорові та щасливі!

Картки для самооцінювання

Прізвище та ім’я                                                               Оцінка  

Вид роботи

Максимальна кількість балів

Кількість зароблених балів

 Мовний диктант

1

 

Знайди ознаки речення

1

 

Синтаксична палітра

2

 

Лінгвістична естафета

2

 

Вправа з підручника

1

 

Мовний бар

2

 

Проблемно-ситуативне завдання

2

 

Цифровий диктант

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку                                                                                                                                  - Чим запам’ятався урок? Який настрій переважав на уроці?                                                                                            - Що викликало труднощі?                                                                                                                                                   - Де знадобляться здобуті знання?

Вправа «Одним словом»

  • -Я тепер знаю:
  • Я тепер умію:
  • я навчився…
  • я задумався …
  • я відчув…
  • я усвідомив…
  • Я зрозумів
  • Знання, здобуті на уроці, знадобляться мені.....
  • Найбільш складним для мене було...
  • Найбільш легким для мене було...

 

  • Що нового для себе дізналися на уроці? Чим збагатилися?

 

VІІІ. Домашнє завдання й інструктаж до нього
 Складіть твір-мініатюру «Що означає посмішка для вас і для чого вона потрібна?», уживаючи складні речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 лютого 2023
Переглядів
1049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку