Складнопідрядне речення. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення

Про матеріал
Розробка уроку для шкіл з поглибленим вивченням української мови, 9 клас, на тему: "Складнопідрядне речення. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення". Урок розвитку мовних і мовленнєвих компетентностей. Форми роботи: метод «Мікрофон», бесіда, творче конструювання, спостереження над мовним матеріалом, дослідницька лабораторія, пунктуаціний практикум, диктант, трансформація і моделювання речень, приом «незакінчене речення», самооцінювання. Обладнання: роздаткові картки, дидактичний матеріал.
Перегляд файлу

                   9 клас

Тема. Складнопідрядне речення. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення (оглядово)

Мета.  Формувати предметні компетентності: мовну і мовленнєву.  Ознайомити з р з різноманітністю розділових знаків між частинами СПР, формувати вміння розрізняти типи СПР  речень, з’ясовувати місце підрядної частини у реченні, вчити інтонувати СПР речення , формувати пунктуаційну грамотність.

Формувати ключову компетентність вміння вчитися: розвивати пам’ять, мислення, вміння планувати і оцінювати свою роботу; розвивати пізнавальний інтерес.

Формувати  соціальну компетентність: розвивати навички співпраці уколективі, виявляти ініціативу, докладати власні зусилля для досягнення спільного результату;

виховувати інтерес і повагу до багатств української мови.

 Тип уроку: урок засвоєння нових знань (формування мовної і мовленнєвої компетенції).

Форми роботи: метод «Мікрофон», бесіда, творче конструювання, спостереження над мовним матеріалом, дослідницька лабораторія, пунктуаціний практикум, диктант, трансформація і моделювання речень, приом «незакінчене речення», самооцінювання.

Обладнання: роздаткові картки, дидактичний матеріал.

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Бесіда

  1. Вправа «Мікрофон»

     Дайте повну відповідь на питання

  •                   За що ми любимо своїх батьків? (Ми любимо своїх батьків за те, що…)
  •                   Чому ми любимо Україну? (Ми любимо Україну, тому що… )

 Чи звернули ви увагу, що кожна ваша відповідь  - це складне речення, в якому одна з частини пояснює зміст іншої частини. Одна частина – головна, і інша залежна від неї, підрядна. Як називаються такі речення? (СПР).

  1.               Оголошення теми і мети уроку

Сьогодні на уроці ми поглибимо знання про СПР речення, ознайомимось з різновидами розділових знаків у них.

  •                   Як ви гадаєте для чого нам потрібно вивчати цей мовний матеріал?

 

 ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Відтворення мовного матеріалу

Люблю людей землі моєї, бо  й я землі своєї син (В. Сосюра)

У слові рідному велика сила є, що розбива граніт і золото кує (М. Рильський).

  • У якому випадку частини складнопідрядного речення поєднує сполучник, у якому сполучне слово?
  • Чим різниться сполучник від сполучного слова?
  1. Творче конструювання
  •  Які типи СПР ви знаєте?

(Дописати прислів’я, поставити розділові знаки, визначити типи складнопідрядних речень)

  1.                Та земля мила  ________________________________________ ( означальне)
  2.                Ніколи іншому не бажай того  _____________________________(з’ясувальне)
  3.                Хто мови своєї цурається_______________________________________(з'ясувальне)
  4.                Який татко  _____________________________________________ ( означальне)
  5.                Де народився ____________________________________________ (обставинне, місця)

Довідки:  … чого собі не хочеш; …там і згодився; …таке  й дитятко, …де мати родила, …той сам себе стидається.

  • Які вказівні (співвідносні) слова у реченнях?

Слово вчителя. Отже, у головних реченнях часто вживаються вказівні слова (займенники та прислівники) , що пояснюються підрядним реченням. Вказівні слова є членами головного речення.  

 

  • Які розділові знаки ви поставили між частинами СПР?

    На письмі підрядні речення зазвичай відділяються від головного комою.

 

ІV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Спостереження над мовним матеріалом. Пояснення вчителя

Кома ставиться

  1.               Мова і пісня – дві найважливіші фортеці, які народ повинен оберігати пильніше і відчайдушніше (Г. Нудьга).

… незалежно від того, на початку чи у кінці стоїть підрядна частина, вона відділяється комою від головної.

  1.               Без пісні, що мені співала тихо мати, я навіть дня прожити би не зміг (В. Вихрущ).

…. коли підрядна частина стоїть усередині  головної.

Кома  не ставиться

  1. Треба бути уважним і коли обставини цьому не сприяють.

…коли перед підрядною частиною стоять частки не, і.

  1. Марійка надіслала листа й не сказала кому.

             …коли підрядна частина складається з одного сполучного слова.

  1.  Ми живемо в краю, де зоріють степи і виблискує море Азовське.

Кома не ставиться, між однорідними підрядними частинами, зв'язаними сурядним сполучником, якщо вони мають спільну головну частину.

                                                                               Складені сполучники

  1.               Придворні збентежилися, тому що ця київська князівна могла ж образитися... .

  При складених сполучниках кома ставиться один раз.  Коли складений сполучник не членується, то кому ставимо перед ним.(акцент на результат)

  1.  У природі ніч існує для того, щоб у тиші росло усяке зілля.

 Коли складений сполучник може членуватися на 2 частини (перший компонент входить до гол. част, другий до підр.) , кому ставимо перед другою частиною. (акцент на причину)

(Якщо підрядна частина стоїть після головної та з’єднується з нею складеним сполучником підрядності тому що, через те що, завдяки тому що, незважаючи на те що, внаслідок того що, у міру того як, з тих пір як, після того як, перед тим як, то кома ставиться або перед усім складеним сполучником, або в середині його, але тільки один раз)

  1. Те, що її зацікавило, було не що інше, як троє осідланих коней під ґанком вілли.

Кома ставиться перед як у зворотах не хто інший, як; не що інше, як:

Тире, кома і тире, двокрапка, крапка з комою

  1.               Хоч земля вся укрита снігами – моє серце в цвіту (В. Сосюра)

Тире ставиться, якщо підрядна частина стоїть перед головною і її потрібно інтонаційно виділити.  Ніби пропущене якесь слово.

  1.  Хто сіє хліб, хто ставить дім, хто створює поему,– той буде предком дорогим народові своєму (М. Рильський).

Якщо підрядна частина передує головній, а в головній міститься висновок, то перед головною частиною ставиться кома й тире(у худ. творах).

  1.           А я ж іще й досі не вивів найважчу формулу: як повернуть вам, учителю, розгублені в класах літа (Б. Олійник)

Двокрапку ставимо, якщо підрядна з’ясувальна відноситься до слова в головному реченні, яке вимагає роз’яснення.

  1. Я люблю їхати на поле тоді, як ниви зеленіють та хвилюються зеленими хвилями; коли  обважнілі колоси черкаються об голову, об вуха; коли  ниви поцяцьковані синіми волошками та червоними маківками. (І. Нечуй-Левицький).

 Між однорідними підрядними частинами, які вже мають інші розділові знаки, може ставитися крапка з комою.

 

 

 Дослідницька лабораторія (картки для учнів)

(Дослідити речення, визначити місце підрядної частини у ньому, проаналізувати,  поставити розділові знаки)

З-понад дерев, що за хатою,  уставала грозова хмара.  (Правило 2)

День був жаркий, незважаючи на те, що краплі дощу виблискували на траві. (Прав. 7)         

Я з тих країв, де над Дніпром шумлять гаї. (Правило 1)

Для того щоб бути щасливим, треба мріяти завжди. (Правило 6)

Нам хотілося знати не як це сталося, а що йому присудили. (Правило 3)

 У Івася немає тата. Не питате тільки чому. (Правило 4)

Хто волю хоче вбить – загине. (Правило 9)

Спитайте, коли відбудеться концерт і скільки коштує квиток.(Правило 5)

А хто від правди ступить на півметра, - душа у нього сіра  напівмертва. (Пр. 10)

Лисичка подала у суд таку бумагу: що бачила вона, як Віл на панській винниці пив брагу…(Пр.11)

 

V. ПРАКТИЧНИЙ ЕТАП

  1. Завдання на поглиблену орієнтацію в схемах складних речень.

(Із схем вибрати ті, що відповідають  складнопідрядним.   Складіть і запишіть речення до однієї із схем)

 1 [    ], але [   ].  

2.  ( Щоб ), [     ].   

3. [    ] і [    ], і [   ].   

4. [ , ( яка ) , ].

5. [   ],  ( наче ). 

             6. ( Де ),  [   ].  

              

  1. Диктант з поезій Т. Г. Шевченка (Робота біля дошки)

(Визначити тип речення. Пояснити вживання розділових знаків. Підкреслити граматичні основи. Накреслити схеми речень).

Як умру, то поховайте мене на могилі…Невесело на світі жить, коли нема кого любить.  Скажи йому, моє серце, що сміються люди. Хто матір забуває, того бог карає.

 І темними вулицями, де  менше горіло, поніс Гонта дітей своїх… Серце в’яне  співаючи, коли знає за що. І голову схопивши в руки, дивуєшся,  чому не йде апостол правди і науки. Якби мені , мамо, намисто,  то пішла б я завтра на  місто. Розкажи, як за горою сонечко сідає.

 

  1. Хвилинка релаксації. Слухання аудізапису поезії Шевченка «Зоре моя вечірняя»

 

  1. Моделювання  речень  (Усно. Схеми накреслити на дошці)

 ( З кожної пари простих речень, утворити складнопідрядні речення. Пояснити вживання розділових знаків у змодельованих реченнях. Накреслити схеми.)

1. Срібна булава нагадувала всім про велику владу ватажка (що блищала в дужій руці запорозького кошового отамана).                                                                                   

2. Усе важко передати словами (що переповнює душу скрипаля-віртуоза)

                                                                                                                             

                     

  1. Дослідження трансформація

(Трансформувати речення так, щоб підрядна частина стояла після головної, можна трансформувати слова з однієї частини речення  в іншу)

  1.                Унаслідок того що світові запаси корисних копалин виснажено, виникає необхідність пошуку нових джерел енергії.
  2.                Для того щоб зрозуміти власне місто, цікаво було б замис­литися над його символом.

 

  1. Пунктуаційний практикум

(Списати, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити правилами).

1. Знані й невідомі давні події, що позначили шлях Київської Русі. (О. Засенко).

2. Колорит картини ефективно побудований на контрасті теплового місячного сяйва, що огортає все довкола (Ю. Белічек). 3. Нестор, мабуть, не до кінця усвідомлював, який неоціненний дар зробив він наступним поколінням (Д. Степовик). 4. Сонце висушило блискучі сльозинки, які ще ранком котилися по пелюстках і по листячку квіток.(Н. Романович-Ткаченко).     5. Село дихало безмежною глибиною спокою,  який непомітно викликався сонцем з надр землі (Т. Осьмачка). 6. Не слід забувати, що етикет це зовнішній прояв внутрішньої дисципліни людей (А. Коваль).

 

 

VІ.  Рефлексія. Самооцінка

  1. Вправа «Незакінчені речення»

Закінчіть речення:

  • Сьогодні на уроці мені вдалося…
  • Я зрозумів…
  • Я закріпив…
  • Я буду…
  1. Самооцінка

Оцініть свою роботу на уроці за шкалою від 1 до 12 (Шкала в учнів на картках)

1_____2____3____4____5____6____7____8____9____10 ____11 _____ 12

 

VІІ.  Домашнє завдання

Написати міні-твір «Мій рід», використовуючи СПР.

 

docx
До підручника
Українська мова для ЗНЗ з поглибленим вивченням філології 9 клас (Караман С. О., Горошкіна О. М., Караман О. В., Попова Л. О.)
Додано
3 січня 2022
Переглядів
2317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку