Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв'язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в СПР. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення.

Про матеріал
Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв'язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в СПР. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення. Конспект уроку, 9 клас. Урок засвоєння знань.
Перегляд файлу

Урок №  23             Клас: 9    учитель: Панченко Т.М.

Тема. Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв'язку в ньому. Підрядні сполучники й сполучні слова в СПР. Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення.

Мета: ознайомити учнів із складнопідрядним реченням (СПР), зясувати відмінності між сполучниками і сполучними словами, навчати будувати схеми, розставляти розділові знаки, розвивати вміння знаходити СПР у тексті, визначати головну і підрядну частини, виховувати культуру мовлення, сприяти вихованню естетичного сприйняття природи.

Знаннєва складова

знає складнопідрядних речень, пояснює їх будову; правильно ставить розділові знаки між частинами складнопідрядного речення та обґрунтовує їх.

Діяльнісна складова

знаходить у тексті  складнопідрядні речення;

визначає головну й підрядну частини;

класифікує складнопідрядні речення за засобами зв’язку в них;

розрізняє сполучники і сполучні слова;

правильно інтонує складнопідрядні речення;

конструює складнопідрядні речення і вводить їх у тексти різних стилів;

складає усні й письмові висловлення різних стилів на визначену тему, використовуючи в них виражальні можливості складнопідрядних речень.

Ціннісна складова

оцінює виражальні можливості складнопідрядних речень;

усвідомлює необхідність продовження мовної освіти та самоосвіти, безперервного удосконалення мовних знань і вмінь.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Обладнання: відеоряд, підручник, картки, епіграф

Перебіг уроку

 І. Мотиваційний етап.

1) Емоційне налаштування

Відеоряд «Щасливих людей»

2) Актуалізація суб’єктного досвіду

Для чого потрібно вчитися?

Бесіда:

Прочитайте вислови. Яка позиція в них відстоюється? Чи погоджуєтесь ви з такою точкою зору? Відповідь поясніть.

Чим більше знаєш, тим більше можеш» (Е.Абу).

Скільки б ти не жив, усе життя слід навчатися» ( Сенека)

Епіграф: Людина не може бути щасливою, допоки не пізнає сама себе.

Г. Сковорода

3) Актуалізація опорних знань

«Експрес-тест»

1.Укажіть ознаки складного речення.

А  Має одну  граматичну основу.

Б  Може мати  сурядний, підрядний,  безсполучниковий  зв’язки.

В  Частини  завжди  залежать одна від одної.

Г  Рівноправні частини не  існують на рівні підрядного  зв’язку.

2.Зазначте просте речення.

А  А там нижче розступились скелі, які то розпалися на роздоллі ніби високими будинками, то полягали довгими рядками.

Б  У нього майже немає творів, куди пейзаж не входив би, як обов’язковий елемент.

В  Пильне  око  його  фіксує  всі  деталі —  освітлення,  барви, обриси поверхні  землі,  рослинність,  усю  різноманітність деревного покриву.

3. Укажіть складносурядне речення.

А  Спинилось літо на порозі  і  дише полум’ям на  все,  і  грому дальнього погрози повітря стомлене несе.

Б  Характерно,  що  критики  відразу  ж  помітили  багатство і красу мови творів Панаса Мирного.

В  Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині  волосній,  а  повернувся —  і  пішов,  похнюпившись, додому.

Г  Зосталася Мотря сама-сама, як палець, з своєю нерозважною думкою.

4. Укажіть, з якої кількості частин складається речення.
Жити серед людей – все одно, що ходити в казковому саду, де навколо тебе найтонші пелюстки квітів з тремтячими краплинами роси, і треба так іти і так доторкуватися до квітів, щоб не впала жодна крапля (В. Сухомлинський).
A) Дві;Б) три;B) чотири;Г) п’ять.

ІІ. Повідомлення теми й мети уроку

Визначення цілей, мети уроку.

ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу

«Мовне спостереження»

Якщо дослідити етимологію слова «щастя», можна помітити деякі закономірності. У Римі слово «щастя» значило ім’я богині – Фортуна, а саме слово «Fortuna» мало ще два значення – удача і доля.

Можна з упевненістю сказати, що щастя — це насамперед особливий стан душі, який передбачає певну піднесеність настрою, радість і, звичайно ж, душевний спокій. Однак кожен із нас не повинен забувати про те, що слід вміти знаходити це щастя, намагатися побачити його в простих речах.

Порівняйте речення. Яке з них рівноправне за змістом?

«Не бійтесь заглядати у підручник». Допомогти дати відповідь на питання вам допоможе підручник. Розгорніть, сторінка 62.

«Навчаючи, вчуся». Спробуйте пояснити своїм однокласникам, що таке складнопідрядне речення,  його будову, засоби зв’язку в ньому.

Виконання вправ 148, 155 (за вибором)

Вправи з підручника

Творче завдання

 Дописати речення за поданим початком, намалювати схеми

Жити потрібно так, щоб…

Нелегко бути на землі людиною, тому що…

Людиною,  яка….          ,  не можу не захоплюватися.

ІV. Рефлексивно-оцінювальний етап

Бесіда:

Пояснення епіграфа

 Чим корисний був для вас урок?

  Які завдання сподобалися найбільше?

  Що на уроці було складним?

  Над чим доведеться ще попрацювати?

Самооцінювання. Незавершене речення «Я сьогодні вивчив(ла)…»

Оцінювання. Якщо щось не вдалося, ви зможете попрацювати вдома.

Домашнє завдання

1. Вивчити теоретичний матеріал §14.

2. Виконати вправу    157   або        153


 

docx
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
692
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку