30 вересня о 18:00Вебінар: Використання нестандартних завдань у навчанні природничих дисциплін

Узагальнювальний урок з теми "Складне речення"

Про матеріал
Урок - практикум узагальнення і систематизації знань з теми "Складне речення", 9 клас
Перегляд файлу

Тема: Складне речення, його ознаки

         Мета:

  •                           актуалізувати знання дев’ятикласників про складне речення, сполучниковий та безсполучниковий види зв’язків у складному реченні;
  •                           сформувати поняття про складні речення з різними видами зв’язку;
  •                           формувати вміння й навички знаходити зазначені види речень у тексті, конструювати їх відповідно до комунікативного завдання;
  •                           сприяти загальному гармонійному розвиткові особистості підлітка за допомогою мовленнєвого дидактичного матеріалу «Я як особистість».

Тип уроку: урок - практикум узагальнення і систематизації знань.

Методи та прийоми: моделювання, припущення «я знаю – хочу знати – дізнався», «незавершене речення», робота з ключовими словами, робота з текстом. мозковий штурм, лексична робота, творча робота-рефлексія

Обладнання: підручник з української мови для 9 класу, мультимедійний проектор, презентація, тлумачний словник, роздатковий матеріал.

Міжпредметні зв’язки: етика, психологія.

Презентація до уроку

Перебіг уроку

І. Психологічне налаштування на урок

 

Американський винахідник Генрі Форд сказав:

Зібратися разом - це початок,

Триматися разом - це прогрес,

Працювати разом - це успіх!

Ми зібралися, тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю всім нам успіху!

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

  •                               Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок, це урок - практикум, а всі ви - творчі практиканти -дослідники, які покажуть рівень знань і вмінь з вивченої теми. Тож розгорніть зошити й запишіть дату й тему нашого уроку «Складне речення, його ознаки»

У кожного з вас лежать таблиці, прошу вас уважно заповнити її 1 та 2 частину «Знаю – хочу дізнатисядізнався», тим самим ми зможемо визначити, якою буде наша робота на  уроці, якою буде його мета.

Робота з таблицею «Знаю – хочу дізнатися – дізнався»)

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

 

 

 

( виконуємо дуже стисло, графічно, із скороченнями слів)

( діти називають)

Знаю: що таке складне речення, його ознаки , види складних речень, сполучниковий та безсполучниковий види зв’язків у складному реченні, знаю, як розпізнати складне речення серед інших

Хочу дізнатися: хочу дізнатися, як на практиці визначати види речень; хочу навчитися складати речення різних видів, хочу навчитися робити синтаксичний розбір речень

-Ви правильно визначили мету, тому сьогодні ми спробуємо

  • Повторити всі види складних речень;
  • Розрізняти складні речення із сурядним, підрядним і безсполучниковим зв’язком;
  • - практично визначати види речень;
  • - конструювати речення різних типів;
  • - підготуватися до державної підсумкової атестації;
  • - створити  спільний проект, а під якою назвою ми дізнаємося пізніше

ІІІ. Актуалізація й корекція опорних знань  

  1.           Мотиваційна розминка (проблемно-ситуативне завдання)

– Діти, пригадайте, коли ви перемагали у змаганнях, олімпіадах, конкурсах, спортивних іграх, які почуття вас охоплювали, назвіть одним словом (Успіх  синоніми: перемога, визнання, удача, здобуток, талан, щастя, (урочисто) звершення, поступ, прогрес, (блискучий) фурор, тріумф, рекорд); 

(Запис слів на дошці)

– Пропоную вам переглянути мультимедійну замальовку, щоб визначити ключове слово, яке стосується кожної людини. Увага на екран.

Презентація (слайд 5- 11)

ЙОГО ПРАГНУТЬ УСІ ЛЮДИ                                                                                                         Хтось до нього йде сам, а  комусь потрібна допомога                                                                    ВІН БУВАЄ РІЗНИМ                                                                                                                          Він робить людей відомими, а іноді просто надає сил для розвитку                                                                        Для когось він є матеріальним,
а для когось – духовним                                                                                                                      Ти також можеш його досягти, адже це твій …

2. Словникова робота 

 Ви правильно з’ясували – мова йшла про успіх.                                                                        Саме про нього ми будемо говорити на уроці. Дізнаймося, яке лексичне значення має це слово.

Робота зі словником (усно)

Словникова стаття

Успіх, у, чол.

  1.                       Позитивний наслідок роботи, справи; значні досягнення, удача.
  2.                       Тільки одн. Громадське визнання, схвалення чого-небудь, чиїхось досягнень.
  1.                       Робота з лексичною одиницею

– Як ви вважаєте, а записані на дошці слова можуть виступати синонімами до слова успіх? Доберіть антоніми.

(Успіх  синоніми: перемога, визнання, удача, здобуток, талан, щастя, (урочисто) звершення, поступ, прогрес, (блискучий) фурор, тріумф, рекорд); антоніми: невдача, програш, поразка).

– Діти, ви – дев’ятикласники, тому невдовзі складатимете іспит з української мови, це складний етап вашого життя, проте й досить цікавий, тож пропоную протягом уроку знайти відповідь на ключове питання: Як досягти успіху на іспиті з української мови?

ІV. Творче застосування знань, умінь і навичок

  1. Лінгвістична гра «Синтаксична естафета»

Умови гри: учитель ставить перше запитання одному з учнів, він дає відповідь і ставить питання до іншого учня, таким чином передаючи мовну естафету.

А зараз пригадаймо навчальний матеріал, який ми опрацьовували на попередніх уроках з теми . І пограємо в лінгвістичну гру «Синтаксична естафета»

Орієнтовні запитання:

  1.                       Складне речення – це…
  2.                       Складні речення поділяються на …
  3.                       сполучникові речення бувають…
  4.                       Частини складного речення можуть поєднуватися за допомогою …
  1. Складносурядне речення відрізняється від складнопідрядного тим, що…
  1. Конструювання складних речень різних видів

А ми впевнено крокуємо до пошуку відповіді на проблемне питання Як же досягти успіху на іспиті з української мови?

Пропоную наступне завдання: скласти різні види складного речення зі словом успіх (за групами). У вас є одна хвилина.

-  Ми з’ясували значення цього слова, прошу вас познайомити нас із власним розумінням поняття «успіх», довести, що саме складене вами речення відповідає певному виду.

1 група – складносурядне речення. ( Для досягнення успіху необхідно постійно працювати над собою, і ти обов’язково отримаєш бажаний результат)

2 група –складнопідрядне речення. (Успіх – це кінцевий результат, від якого кожна людина отримує задоволення

3 група – складне безсполучникове речення. (Секрет життєвого успіху: будь готовий до змін, щоденно працюй над собою)

(Учні зачитують речення, разом аналізують)

6.  Аукціон складних речень

Кожній групі необхідно було заздалегідь підготувати рекламу – жарт до свого виду складного речення. А ваше завдання, прослухавши рекламу,  визначити  про який вид складного речення йдеться в них. 

Зразки реклам.

Реклама складносурядного речення

Якщо Ви хочете придбати якісний товар, то  до Ваших послуг складне речення. Його рівноправні частини легко і невимушено з’єднуються  сполучниками.

Зручні у використанні і його розділові знаки. Частіше всього використовується кома. Якщо ж  Ви особливо захочете підкреслити принадність другої частини, виберіть тире. А часом, щоб полегшити Вам життя, це речення може обійтись і без розділового знака. Купуйте наш товар і Ви не пожалкуєте!

Діти, здогадалися, про яке речення йшла мова. А що ви знаєте про складносурядне речення?

Реклама складнопідрядного речення

Хочете дізнатись, з якої причини Ви себе недобре почуваєте? Чи, може, з’ясувати, коли Ви вчора повернулись додому або за яких умов досягли результату у  діяльності? Або визначити міру і ступінь того, що Ви пам’ятаєте? У такому випадку складне речення саме для Вас. Чітка структура! Головна і підрядна частини з’єднані сполучниками! Тільки у нас найрізноманітніші види підрядних частин і смислових зв’язків. А тепер – спеціально для Вас! Купивши три підрядних частини за ціною чотирьох, четверту, порівняльну,  Ви отримаєте безкоштовно!

- Що ж це за речення? Що ви можете доповнити про нього

Реклама безсполучникового складного речення

Ти енергійний? Ти любиш спілкуватись? Прагнеш бути вільним у своїх думках? Тобі набридли речення, у яких ти ніяк не можеш визначити сполучник, і  заплутався у видах підрядних частин? Тоді твій вибір -  наш вид  речення!

Вони емоційніші, інтонаційно багатші, ніж інші, тому  частіше вживаються в розмовному та художньому стилях. Це те, чим всі користуються щодня. Запам’ятай прості правила і не мучся з тим, який сполучник використати, щоб побудувати правильно речення!

- А що ж це за речення? Чим воно різниться від попередніх?

- Дякую вам за такі жартівливі реклами. Сподіваюся, що ви тепер зможете розрізнити ці речення

– Як ви вважаєте, а чи можуть існувати речення, у яких поєднані різні види зв’язку? (Так, є речення, у якому поєднується сполучниковий і безсполучниковий зв'язок )

Зверніть увагу на слайд. Перед вами речення, у якому 1частина - підрядна обставинна мети, 2 головна частина, між 2 та 3 частинами безсполучниковий зв'язок, а 3 й 4 частина поєднані сурядним зв’язком.

  1.                       Конструювання речень.

– Із запропонованих на слайді простих речень необхідно скласти складні, використовуючи сполучниковий та безсполучниковий зв’язок (заслухати варіанти дітей, обрати найкраще сконструйоване речення). Визначити граматичні основи. Пояснити уживання розділових знаків. Скласти схему.

Успіх — позитивний результат діяльності.

Успіх є великим джерелом нової енергії.

Стимулятор творчих пошуків.

(Варіант утвореного речення: Успіх – позитивний результат діяльності, він є джерелом нової енергії, тому що стимулює творчий пошук.)

Накресліть схему цього речення.

  •                           Який висновок можна зробити? (Це складне речення із безсполучниковим зв’язком (інтонаційним) та сполучниковим зв’язком (підрядним)
  1.           Робота з текстом

У кожного з вас на парті лежить аркуш із роздрукованим текстом, підпишіть його, всі завдання виконуйте на аркуші. Знайдіть речення, у якому поєднуються всі зв’язки. Виконаємо синтаксичний розбір цього речення.

-Завершіть виконання тестових завдань на листочку. У вас є 2 хвилини на виконання цього завдання.

(Робота ведеться прямо на аркушах із роздрукованим текстом.)

(1) Успіх – це глибокий безперервний процес досягнення поставлених цілей, бо до нього людина приходить (не) відразу: поступово, за допомогою постійної концентрації на своїх бажаннях особистість домагається реалізації.

(2) Стати успішною людиною – означає реалізуватися.

(3) Успішна людина знає, чого вона хоче від життя, вона готова брати на себе відповідальність, і визнання чекає на неї. (4) Щось не виходить – варто розібратися в собі, проаналізувати помилки й спробувати знову, щоб досягти результату.

(5) Коли людина знає свої позитивні якості й вади їй легше досягти успіху в будь-якій роботі вона легко адаптується в колективі.

(6) Щоб бути цілеспрямованою та успішною людиною, слід постійно працювати над собою й уміти концентрувати свої думки, і тоді ти (не) втратиш наполегливості на шляху до досягнення поставленої мети.

(З журналу)       

  1.                       Виписати  складне речення з різними видами зв’язку, виконати його синтаксичний розбір (біля дошки).
  •                           Успішна людина знає, чого вона хоче від життя, вона готова брати на себе відповідальність, і визнання чекає на неї.
  •                           Зверніть увагу, ми вперше робимо характеристику   речення з трьома різними видами зв’язку.  

Тест

1. За типом даний текст є:

А. Роздумом.

Б.Описом.

В. Розповіддю.

2. Головна думка тексту зосереджена в реченні:

А. Успіх – це глибокий   безперервний процес досягнення поставлених

цілей.

Б. Успішна людина знає, чого вона хоче від життя.

В. Щоб бути цілеспрямованою та успішною людиною, слід постійно

працювати над собою…

3. Тире між підметом і присудком, вираженим іменником   стоїть у реченні?

А. 1

Б. 2.

В. 4.

4. Які розділові знаки пропущено в 5 реченні:

А. Дві коми.

Б.Одну кому.

В. Три коми.

Г.Розділові знаки не потрібні.

5. У якому рядку всі слова записано орфографічно правильно?

А. Бесперервний, реалізуватися, досягнення, невідразу.

Б. Безперервний, риалізуватися, досягнення, не відразу.

В. Безперервний, реалізуватися, досягнення, не відразу.

Г. Бесперервний, реалізуватися, досягненя, невідразу.

Передайте свої роботи.

  • Повернімося до проблеми, яку ми з вами разом визначили на початку уроку: як досягти успіху на іспиті з української мови?
  • Згадайте, на початку уроку я вам сказала, що ми сьогодні створимо  спільний проект, а назва його «7 Кроків до успішної особистості».

 

– Ви знаєте, що спланована й продумана будь-яка діяльність веде до позитивних результатів, тому пропоную розробити за допомогою складних речень  7 сходинок, подолавши які, ви досягнете успіху на ДПА з української мови

  1.                       Творче завдання .

1 крок – Необхідно заздалегідь розпочати… (підготовку до ДПА, щоб її спішно скласти) (СПР)

2 крок – Обов’язково повтори…(всі правила,  і вони тобі допоможуть під час написання диктанту

3 крок – Зосередь увагу на тому, що…(ти ще не знаєш, спробуй розібратися з незнайомим матеріалом.

4 крок – Завжди пам’ятай про…(те, що ти можеш подолати всі труднощі на своєму шляху)

5 крок – Ніколи не зупиняйся, адже…(той, хто постійно над собою працює, досягає успіхав)

6 крок – Працюй наполегливо…(,і ти обов’язково станеш успішним)

7 крок – Вір у себе, тому що…(віра надихає людину на успішне подолання будь-яких перешкод)

(Презентація на дошці сходинок до успіху)

А зараз пропоную переглянути відеоролик, який, можливо, стане мотивацією у вашому подальшому житті.

V. Підбиття підсумків уроку

  1.                       Рефлексія

– Ви чудово спланували свій шлях до успіху. Як ви можете оцінити свою діяльність сьогодні на уроці? Що вам вдалося? Чи була ваша діяльність на цьому уроці успішною? (оцініть себе і заповніть картку, яка лежить у вас на партах)

Самооцінювання на картках

Прізвище, ім’я учня __________________________________

Оцінювання

0б.

1б.

2б.

3б.

Усні відповіді

 

 

 

 

Виконання письмових завдань

 

 

 

 

Робота біля дошки або на картках

 

 

 

 

Активність на уроці

 

 

 

 

Разом: ____ балів

 

 

 

 

  1.           Прийом «Я знаю-хочу дізнатися – дізнався»!

– Завершимо роботу з таблицями, заповніть 3 колонку

Робота з таблицею «Знаю – хочу дізнатися – дізнався»)

Знаю

Хочу дізнатися

Дізнався

 

 

 

 

 

 

 

Дізнався: як визначати види складних речень, як складати різні види складних речень, робити синтаксичний розбір речень з різними видами зв’язку,  застосовувати складні речення у мовленні 

Прошу здати всі ваші картки, я перевірю і виставлю оцінки. Сподіваюся, що мої результати співпадуть з вашими

VІ. Інструктаж щодо виконання домашнього завдання (на дошці записати раніше)

А зараз розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання, яке ви бачите на слайді, обравши для себе 2 або 3

  1.                       Повторити параграфи 5-7
  2.                       Виконати вправу 88

3. Напишіть есе на одну із цитат відомих людей:

 1.«Успіх не прийде до Вас. Ви самі повинні дійти до нього. Марва Коллінз»

 2.«Успіх - це рух від невдачі до невдачі без втрати ентузіазму. Уїнстон Черчілль»


V. Підсумок уроку

  • Завершуючи урок, хочу сказати, що сьогодні ми разом зробили перший крок до успішного майбутнього: усвідомили його важливість, доклали зусиль до опрацювання складних завдань з синтаксису, спланували власну траєкторію підготовки до іспитів з української мови, а це все означає, що ви уже зараз формуєте себе як успішних людей. Бажаю вам і надалі працювати над самовдосконаленням, долати перешкоди та отримувати задоволення від результатів.
  • І  пам'ятайте, що шлях довжиною в сто кілометрів починається з першого кроку. І без докладання зусиль цей шлях не пройти. Успіх - це кінцевий результат, а як почати рух до нього, кожен повинен відповісти собі сам.

 

 

doc
Додано
2 квітня
Переглядів
426
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку