Складносурядне речення, його будова та засоби зв’язку між частинами складносурядного речення.
Мета:
Знати:
Розвивати:
Формувати навички:
Виховувати в школярів:
Тип уроку: формування практичних умінь і навичок
Наочність, обладнання:
Методи навчання: монологічний, діалогічний, пошуковий.
Методи виявлення знань: усний, письмовий.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
1.Організація навчальної діяльності учнів
1.1 Повідомлення теми, мети уроку.
1.2 Активна рефлексія( створення психологічного комфорту на уроці: учні декламують напам’ять уривки з віршів українських поетів.
1.3 Мотивація навчальної діяльності учнів.
1.5 Робота з епіграфом
Скоро підемо далі в життя…
Всі відкриті шляхи і дороги.
Але я повернуся завжди
До святкового шкільного порогу…
М.Сингаївський
2.Вторинне ( продуктивне застосування знань)
Мета: формувати орфоепічні навички, навички вживання в усному та писемному мовленні сполучників і-й, уміння обгрунтовувати свій вибір.
Завдання: на місці пропуску вставити відповідний сполучник ( і-й).
Опера…балет; учитель…учні; Андрій…Йосип; батьки…діти; добро…зло; зошити…книжки; учителі…учні; вовк…ягня; прийшов…запитав; на дошці… на парті; на траві…квітах; Віра…Олена; правда…кривда.
Самоконтроль: опорна схема «Чергування і-й»
Опера й балет; учитель і учні; Андрій і Йосип; батьки і діти; добро і зло; зошити й книжки; учителі й учні; вовк і ягня; прийшов і запитав; на дошці й на парті; на траві й квітах; Віра й Олена; правда і кривда.
Проаналізувати міні-текст( із підручника впр.396 с.241, дати відповіді на поставлені запитання)
Опорна узагальнююча таблиця «Складносурядне речення»
Сурядні сполучники |
Приклади |
єднальні: і, й, та (=і), ні…ні…, ані…ані… , не тільки…а й… , і…і… |
Задощило, і фільмування довелось припинити. |
протиставні: а, але, зате, проте, однак, та (=але) |
Слово – срібло, а мовчання – золото. |
Розділові: або, чи, то…то…, або…або…, чи…чи…, не то… не то |
Чи то шумлять такі хвилі, чи німфа плаче вслід. |
Завдання: опрацювати зв’язний текст, дати заголовок, утворити з простих речень складносурядні, підкреслити синтаксичні центри.
Не зводжу очей зі своєї школи. Вона всміхається мені назустріч, помолоділа, велична. Привітно манять до себе урочисті у своїй нерухомості осокори. Білокора береза покірно спускає донизу свої довгі нечесані коси.
Навколо стоїть невимовна тиша. Раптом я спиняюся й завмираю на одному місці від несподіванки… Обзивається шкільний дзвінок. Дзвонить він особливо, ніжно-ніжно, малиново.
(Ю.Збанацький «Малиновий дзвін»)
- Синтаксична хвилинка.
Завдання: записати речення (з попереднього завдання), зробити пунктуаційний та синтаксичний розбір.
Обзивається шкільний дзвінок, і дзвонить він особливо, ніжно-ніжно, малиново.
Рецензії на відповіді учнів, оцінювання.
Завдання-тест
Складносурядним є речення
А Латаття ніжилось в озерах, хитали ряску карасі.
Б На вечірньому небі потьмяніли і щезли сріблясті зірки.
В Національна своєрідність зближує нації, а не роз’єднує їх.
Г Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки.
Д Хто своє носить, той чужого не просить.
Контроль: на дошці.
Підготувати усну лінгвістичну розповідь «Складносурядне речення»
Група Б. Скласти міні-твір «Прощай, рідна школо!» з використанням складносурядних речень, повторити матеріал за підручником.
Група А. Скласти міні-твір «Мої плани на майбутнє» з використанням складносурядних речень, повторити матеріал за підручником.