До перлин української мови належать прислів'я, що впродовж століть складав народ. Вони виникли у сиву давнину, передавалися з вуст в уста, адже тоді ще не було письма. У мудрих і дотепних висловах український народ розкрив різноманітні явища суспільного життя і природи, влучно оцінив людські характери та події. Правда і кривда, добро та зло, мужність і боягузтво, щедрість та скнарність, товариськість і незгода, соціальна нерівність та любов до краю — про все це передано у прислів'ях коротко та образно, адже у них — вікова мудрість, багатостраждальна історія.
Кирилюк К.В. 2-Г клас 18.09.2018
Скринька прислів’їв і приказок
Очікувані результати: дати уявлення про суттєві ознаки прислів’їв; удосконалювати навички читання вголос і мовчки; учити виділяти в тексті головне; довести на матеріалах прислів’їв красу, багатство, влучність рідної мови; виховувати інтерес до читання.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мовленнєва розминка
Через поріг,
Став на горіх,
Упав на поріг.
Ро-ро-ро — гостре перо.
Рі-рі-рі — сонце угорі.
Ру-ру-ру — не псуй кору.
Ри-ри-ри — книжку бери.
Ир-ир-ир — голландський сир.
Ря-ря-ря — ясна зоря.
Ар-ар-ар — вправний кухар.
Ер-ер-ер — молодий шофер.
Учитель промовляє речення. Діти доповнюють його, додаючи по одному слову.
Восени жовтіють дерева у лісах.
Восени жовтіють дерева у лісах і парках.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
Учні загадують загадки про місяць і зорі.
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку
— До перлин української мови належать прислів’я, що впродовж століть складав народ. Вони виникли у сиву давнину, передавалися з вуст в уста, адже тоді ще не було письма. У мудрих і дотепних висловах український народ розкрив різноманітні явища суспільного життя і природи, влучно оцінив людські характери та події. Правда і кривда, добро та зло, мужність і боягузтво, щедрість та скнарність, товариськість і незгода, соціальна нерівність та любов до краю — про все це передано у прислів’ях коротко та образно, адже у них — вікова мудрість, багатостраждальна історія.
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Читання тексту про прислів’я і приказки (с. 15)
Кожна група зачитує по 2 прислів’я, пояснює їх значення.
3. Робота над аналізом тексту прислів’я
— Знайдіть прислів’я, у яких використано слова, протилежні за значенням.
— Прочитайте прислів’я, в яких містяться слова, що римуються.
4. Гра «Хто правильно закінчить прислів’я»
Учні закінчують прислів’я, пояснюють їх значення.
Кожна група отримує картку із зашифрованим прислів’ям, називає його та пояснює значення.
д і е т н у ь
п л о с ч к и ж н д а х є,
а н
с п о р л с о н в а е к й
к х і ю н ц ч ш а п є.
(Ластівка день починає, а соловей кінчає.)
д н о з
с ч л н о ї в к а —
з к л ї о м ж о и з т а ь к с р я
м н о д в к а є.
(Слово до слова — зложиться мова.)
с н в в о п є м ї ч
м ф о ю в т и ь
ц п у з р ї а і є л т і ь у с з я о,
т к о і й м
с д а о м у
с ф е х б н е
с ї т а и о д н а к є у т п ь р с б я.
(Хто своєї мови цурається, той сам себе стидається.)
п о і ф з ц н к а о ю і т в ь
п р о в
п н і с р’ м ю о,
а н
л о ю м д е и а н к у —
п д о
м н о у в ч і о.
(Птицю пізнають по пір’ю, а людину — по мові.)
VI. Підсумок уроку
— Чи сподобався вам сьогоднішній урок?
— Що нового дізналися?
VІI. Домашнє завдання
Вивчити 2 прислів’я, з якими ознайомилися вперше.