Урок 28 Дата проведення____________
ТЕМА УРОКУ: СКУПЧЕННЯ ГАЛАКТИК. ВСЕСВІТ ТА ЙОГО СКЛАДОВІ
Порівнюючи нашу Землю зі Всесвітом, ми знаходимо, що вона всього лише точка.
Сенека
Мета уроку:
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: атлас, підручник, зошити.
Очікувані результати: учні намагатимуться оцінювати розміри Всесвіту, наводити приклади його складових, пояснювати, що таке Всесвіт, значення Всесвіту для людини.
ХІД УРОКУ
Розповідь учителя
У вивченні нами космічних просторів ми дійшли до галактик. Це настільки величезні системи, що нам навіть важко уявити це. А що утворюють вони?
Прийом «Світлофор»
Прийом «Естафета»
Галактичні скупчення
Прийом «Словникова робота»
Галактики розподілені у просторі нерівномірно. Вони можуть утворювати групи галактик і скупчення галактик. Галактики не мають чітких меж.
Скупчення галактик — гравітаційно-зв’язані системи галактик, що пов’язані між собою силами тяжіння (гравітаційними), одні з найбільших структур у просторі. Наша галактика належить до складу так званої Місцевої групи галактик.
Складові Всесвіт
Розповідь учителя з елементами бесіди
Галактики утворюють більш складні системи — системи галактик, які рухаються по своїх законах. Відповісти на питання, чи є галактичні системи частинкою якихось більш складних систем і скільки їх, людство поки не може. Але більшість учених впевнені у безмежності простору. Його назвали Всесвітом. Це не хаос, а сукупність усіх небесних тіл, що ми вивчали і навіть більше, які так само, як і всі тіла природи, виникають, розвиваються, зникають. Процес цей, напевно, безкінечний. Усі складові Всесвіту рухаються і розвиваються за певними законами. Складові Всесвіту розташовані вкрай нерівномірно, значна їх частина зосереджена в окремих космічних сукупностях, а саме в туманностях і галактиках. У досяжній для спостереження за допомогою сучасних приладів частині Всесвіту понад ЗО тис. галактик, які відділені одна від одної беззоряним простором. А скільки їх насправді? Можливо, вам доведеться відповідати на це питання.
Прийом «Словникова робота»
Всесвіт — це весь світ, різноманітний за формами, включаючи всі галактики, зорі, планети та інші небесні тіла, що рухаються і розвиваються за законами їхнього руху і розвитку.
Гіпотеза виникнення Всесвіту
Розповідь учителя з елементами бесіди
Учені висувають різні теорії виникнення Всесвіту. Основною гіпотезою є теорія про Великий вибух, який відбувся 13-15 мільярдів років тому, з подальшим розширенням Всесвіту. До моменту вибуху весь Всесвіт був спресований в одну неймовірно густу розплавлену масу. Зрозуміти першопричину утворення Всесвіту дуже складно. Ймовірно, для цього нам знадобиться змінити наше просторове мислення, уявлення.
Проблема людини і Всесвіту
Розповідь учителя з елементами бесіди
Всесвіт різноманітний і цікавий, з незмірною кількістю невідомого та загадкового. Унікальність людини в тому, що вона з найдавніших часів проявляла цікавість та робила прилади, які допомагали вести спостереження за небесними тілами, висувала припущення, гіпотези. Розуміння майбутнього людини і Всесвіту є складним завданням сучасної науки. Зараз складно однозначно визначити чітку мету дослідження Всесвіту. Навряд чи Галілео Галілей, дивлячись у телескоп, міг відповісти на питання: «Для чого?» А зараз ми не уявляємо своє життя без інформаційних технологій, які забезпечують нам супутники на орбіті Землі.
Прийом «Світлофор»
Учні по черзі дають якесь правильне або навмисно спотворене твердження за темою уроку. Інші учні реагують на нього.
Прийом «Роблю висновок»