СКУПЧЕННЯ ГАЛАКТИК. ВСЕСВІТ ТА ЙОГО СКЛАДОВІ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати увлення про Всесвіт, його складові, значення знань про них у житті людей; - розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про Всесвіт, використовувати додаткові джере¬ла природничих знань, допитливість, цікавість до сучасних результатів досліджень Всесвіту, сприяти формуванню логічного й абстрактного мислення; - виховна: виховувати гордість за наукові надбання людства, за освоєн¬ня космічного простору.
Перегляд файлу

Урок 28                                                                                           Дата проведення____________

ТЕМА УРОКУ: СКУПЧЕННЯ ГАЛАКТИК. ВСЕСВІТ ТА ЙОГО СКЛАДОВІ

Порівнюючи нашу Землю зі Всесвітом, ми знаходимо, що вона всього лише точка.

Сенека

Мета уроку:

  • навчальна: сформувати увлення про Всесвіт, його складові, значення знань про них у житті людей;
  • розвивальна: розвивати в учнів уміння порівнювати та створювати просторові уявлення про Всесвіт, використовувати додаткові джере­ла природничих знань, допитливість, цікавість до сучасних результатів досліджень Всесвіту, сприяти формуванню логічного й абстрактного мислення;
  • виховна: виховувати гордість за наукові надбання людства, за освоєн­ня космічного простору.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: атлас, підручник, зошити.

Очікувані результати: учні намагатимуться оцінювати розміри Всесвіту, наводити приклади його складових, пояснювати, що таке Всесвіт, зна­чення Всесвіту для людини.

ХІД УРОКУ

  1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
  2.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Розповідь учителя

У вивченні нами космічних просторів ми дійшли до галактик. Це настільки величезні системи, що нам навіть важко уявити це. А що утворюють вони?

  1.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ

Прийом «Світлофор»

  • Небо поділено на 88 сузір’їв,
  • Сузір’я — це те саме, що галактики.
  • До малих небесних тіл належать комети, супутники, астероїди, боліди, метеори.
  • За температурою поверхні зорі поділяють на червоні, сині, оранжеві.
  • Зорі небесні тіла, які не випромінюють світло,
  • Сонце і небесні тіла, що обертаються навколо нього, утворюють Сонячну систему,
  •  Земля перебуває у Туманності Андромеди.
  • Галактики — це інші планетні системи,
  • Усі космічні тіла, крім Сонячної системи, не рухаються.

Прийом «Естафета»

  • Як називають системи зірок?
  • Які небесні тіла називають планетами?
  • Що таке зоря?
  • Від чого залежить колір зорі?
  • Чим заповнений міжзоряний простір?
  • Як називається наша Галактика?
  • До якого типу належить наша Галактика?
  • У яких одиницях вимірюють відстані у космічному просторі?
  1.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Галактичні скупчення

Прийом «Словникова робота»

Галактики розподілені у просторі нерівномірно. Вони можуть утворювати групи галактик і скупчення галактик. Галактики не мають чітких меж.

Скупчення галактик — гравітаційно-зв’язані системи галак­тик, що пов’язані між собою силами тяжіння (гравітаційними), одні з найбільших структур у просторі. Наша галактика належить до складу так званої Місцевої групи галактик.

Складові Всесвіт

Розповідь учителя з елементами бесіди

Галактики утворюють більш складні системи — системи галак­тик, які рухаються по своїх законах. Відповісти на питання, чи є галактичні системи частинкою якихось більш складних систем і скільки їх, людство поки не може. Але більшість учених впев­нені у безмежності простору. Його назвали Всесвітом. Це не хаос, а сукупність усіх небесних тіл, що ми вивчали і навіть більше, які так само, як і всі тіла природи, виникають, розвиваються, зника­ють. Процес цей, напевно, безкінечний. Усі складові Всесвіту ру­хаються і розвиваються за певними законами. Складові Всесвіту розташовані вкрай нерівномірно, значна їх частина зосереджена в окремих космічних сукупностях, а саме в туманностях і галакти­ках. У досяжній для спостереження за допомогою сучасних прила­дів частині Всесвіту понад ЗО тис. галактик, які відділені одна від одної беззоряним простором. А скільки їх насправді? Можливо, вам доведеться відповідати на це питання.

Прийом «Словникова робота»

Всесвіт — це весь світ, різноманітний за формами, включаючи всі галактики, зорі, планети та інші небесні тіла, що рухаються і розвиваються за законами їхнього руху і розвитку.

Гіпотеза виникнення Всесвіту

Розповідь учителя з елементами бесіди

Учені висувають різні теорії виникнення Всесвіту. Основною гіпо­тезою є теорія про Великий вибух, який відбувся 13-15 мільярдів ро­ків тому, з подальшим розширенням Всесвіту. До моменту вибуху весь Всесвіт був спресований в одну неймовірно густу розплавлену масу. Зрозуміти першопричину утворення Всесвіту дуже складно. Ймовірно, для цього нам знадобиться змінити наше просторове мислення, уявлення.

Проблема людини і Всесвіту

Розповідь учителя з елементами бесіди

Всесвіт різноманітний і цікавий, з незмірною кількістю невідо­мого та загадкового. Унікальність людини в тому, що вона з найдав­ніших часів проявляла цікавість та робила прилади, які допомагали вести спостереження за небесними тілами, висувала припущення, гіпотези. Розуміння майбутнього людини і Всесвіту є складним за­вданням сучасної науки. Зараз складно однозначно визначити чіт­ку мету дослідження Всесвіту. Навряд чи Галілео Галілей, дивля­чись у телескоп, міг відповісти на питання: «Для чого?» А зараз ми не уявляємо своє життя без інформаційних технологій, які забезпе­чують нам супутники на орбіті Землі.

  1. ПОВТОРЕННЯ, УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

Прийом «Світлофор»

Учні по черзі дають якесь правильне або навмисно спотворене твердження за темою уроку. Інші учні реагують на нього.

  1. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Роблю висновок»

  •    Всесвіт — навколишній світ нескінченний у часі і просторі.
  •    Всесвіт включає всі галактики, зорі, планети та інші космічні тіла.
  •    Складові Всесвіту перебувають у безперервному русі і весь час змінюються.
  •    За гіпотезою, виникнення Всесвіту відбулось унаслідок Велико­го вибуху.
  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  • Опрацювати параграфи підручника: § 
  • Підготуватися до виступів з інформаційними повідомленнями,
  • Творче завдання: за допомогою прийому «Павучок» скласти схему «Я знаю про Всесвіт» або «Всесвіт треба вивчати, щоб...»

 

docx
Додано
5 травня 2020
Переглядів
1182
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку