Слова близькі і протилежні за значенням.

Про матеріал
У розробці подано конспект уроку у 3 класі за темою "Слова близькі і протилежні за значенням". В цікавій ігровій формі вчитель зможе навчити учнів підбирати слова близькі і протилежні за значенням.
Перегляд файлу

ТЕМА: Слова близькі і протилежні за значенням.

 

МЕТА: Розширити уявлення учнів про слова, близькі за значенням, по антоніми. Виробляти вміння добирати синоніми та антоніми з метою вдосконалення зв’язного мовлення. Виховувати інтерес до слова, уміння точно передавати думку.

 

ТИП УРОКУ: Узагальнюючий.

 

ОБЛАДНАННЯ: ілюстрації білки, зайця, рака, річки, рибок, водойомів, журавля (птаха і колодязя), кози-дерези, сонечка; казка «Івасик-Телесик»;грибочки червоного кольору та коричневого; плакат з написом ст.66 Конституції про охорону природи.

 

ХІД УРОКУ

 

І Організація класу.

   (перевірка готовності класу до уроку)

 

ІІ Оголошення теми, мети, задач уроку.

 

Сьогодні на уроці ми розширимо уявлення про слова, близькі та протилежні за значенням.

 

ІІІ Актуалізація знань учнів.

  1. Каліграфічна хвилинка (розминка для пальців)

 

 

 

 

 

Як ви думаєте, хто зібрався до нас у гості? Вам допоможуть відгадати каліграфічна хвилинка і загадки.

 

В дуплі її домівка –

Живе, як вільна пташка.

Із гілки на гілку

Шугати їй не важко                              (білка)

 

Влітку – сірий,

Взимку – білий                                       (заєць)

 

(Вчитель вивішує малюнки зайця та білочки)

 

     Так. Сьогодні з нами будуть білочка і зайчик. Що ви знаєте про білку? Що ви знаєте про зайчика? (діти відповідають)

 

2) Звуково – буквений аналіз слів: білка, заєць.

 

3) Словникова робота.

 

  • Ми повинні берегти кожну хвилину. Сьогодні наше словникове слово – хвилина. Що означає це слово? (Це міра часу, що дорівнює 60 сек., або короткий відрізок часу, момент, зачекай хвилинку); якийсь момент часу, життя (переживати важкі хвилини).
  • Підберемо синоніми до слова хвилина (пора , час, момент);
  • Підберемо спільнокореневі слова (хвилина – хвилька, хвилинка, хвилиночка, хвилинний);
  • Запишемо речення і розберемо.

 

      

Семенко подумав хвилинку і кинувся до матері. (Учні знаходять головні  та другорядні члени речення, надписують частини мови).

 

ІV Закріплення набутих знань.

 

А ось ще завітав до нас один гість.

Довгі ноги, довгий ніс,

По болоті ходить скрізь (ле ле ка)

( 3 склади, 6 букв, 6 звуків)

 

Ось найближчий родич лелеки – жу ра вель.

( 3 склади, 8 букв, 7 звуків)

 

Погляньте – це журавель – пташка, а не – криниця.

Це слово має різні значення.

(Вчитель показує ілюстрації)

  • Яких родичів лелеки та журавля в знаєте? Що ви можете цікаве про них розповісти?
  • З якої казки ці слова: «гуси – гусенята, візьміть мене на крилята»(діти відповідають)
  • Так. Це українська народна казка «Івасик – Телесик».
  • Як кликала Івасика матуся?
  • (приплинь, приплинь до бережка)
  • Приплив. Підберіть слово, протилежне за значенням (відплив)
  • Дісталися ми до води, а у воді зустріли…

Має клешні й довгі вуса

Я і сам його боюся

Він щипає, мов гусак,

І зовуть щупаку…(рак)

( 1 склад, 5 букв, 3 звуки).

 

  • Закінчи речення (запис на дошці).

 

Рак жив у ...(воді). У нього довгі...(клешні) і …(вуса).

 

  • З якої це казки?

А я рак – неборак,

Як щипну – буде знак!

            («Коза дереза»)

  • Діти, зараз ми порибалимо з вами і дізнаємося, який рак?

 

     Діти за допомогою вудочки витягують рибок, на яких є слова. Учні читають їх і добирають антоніми.

 

 

 

 

 

 

      (ні, чуйний)     ( ні добрий)      (ні, сміливий)

 

  • До якої частини мови належать ці слова? (Прикметники)
  • Пригадайте, як треба ставитися до тварин, рослин, оточиваючого середовища? (Діти відповідають. Вчитель показує плакат з записом ст.. 66 Конституції про охорону праці. Вчитель показує малюнок річки).
  • Запис під диктовку

 

             Рак дуже вибагливий до чистоти води.

             (Знову учні ловлять рибу і підбирають антоніми).

 

Яка буває річка?

 

    (спокійна)       (швидка)        (мутна)       (брудна)

 

  • На дошці речення.

 

Струмок (вузький), (мілкий), а річка (широка), (глибока).

 

  • До якої частини мови належать ці антоніми (До прикметників).
  • Добре ми порибалили.

 

Ось насунули сірі хмари, подув холодний вітер, пішов дощ.

-    До якої частини мови належить слово пішов

     (дієслово)

-    Доберіть синоніми (задріботів, полився, засіявся).

 

І ми побігли до хати.

 

Маленькі сіні, ясна світлиця

Всюди чистенько, так, як годиться.

Стука у вікна груша крислата

Се наша хата, се наша хата

 

  • Доберіть синоніми до слова хата (домівка, оселя, будинок).

 

(Вчитель показує малюнки).

 

Жито хилиться з краю в край…

Тут моя домівка,

Тут мій рідний край.

 

  • Доберіть синоніми до слова Батьківщина (Україна,  Вітчизна).
  •      Але ось з-за хмари виглянуло сонечко.

     (Вчитель показує малюнок. На дошці записані слова, треба знайти зайве слово, пояснити чому).

 

Радісне, веселе, усміхнене, сумне.

( Бо радісне, веселе, усміхнення – це синоніми, а сумне – антонім).

 

  • Пригадаймо:«Вийди,вийди, сонечко…»(Діти розповідають).

 

Фізхвилинка

Сонце спить, небо спить…

 

Сонечко посилає на землю… промені (гарячі, жаркі, холодні, пекучі).

 

  • Яке слово зайве? Чому? (Бо гарячі, жаркі, пекучі – синоніми, а холодні – антонім).

 

V Підсумок уроку

  • На уроці ми не згаяли жодної хвилинки. Білочка і Зайчик спостерігали, як ви працювали.
  • Чи досягли ми мети уроку?

-     Молодці!

 

docx
Додано
19 березня 2020
Переглядів
2547
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку