Слова, які називають ознаки предметів. Роль прикметників у мовленні.

Про матеріал
Тема. Слова, які називають ознаки предметів. Роль прикметників у мовленні. Мета: ознайомити учнів зі словами, які називають ознаки предметів; формувати вміння ставити питання до слів, знаходити їх в реченні; розвивати мовлення, пам’ять, уважність; виховувати старанність, охайність, любов до природи.
Перегляд файлу

Українська мова

Тема. Слова, які називають ознаки предметів. Роль прикметників у мовленні.

Мета: ознайомити учнів зі словами, які називають ознаки предметів; формувати вміння ставити питання до слів, знаходити їх в реченні; розвивати мовлення, пам’ять, уважність; виховувати старанність, охайність, любов до природи.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Дзвенить дзвінок!

Дзвенить дзвінок!

Усіх скликає на урок.

Рівненько всі сідаємо,

Урок розпочинаємо.

ІІ. Хвилинка каліграфії.

1.Загадка про берізку.

Маю плаття ….. ,

…. , …. віти

…. кору, стан …

Як я звуся, діти?

● Важко відгадати таку загадку. В ній бракує слів, які пояснюють , яке плаття, які віти, яка кора, який стан? Без цих слів не можна зрозуміти про що в загадці йде мова. Ці слова є ознаками предметів і сьогодні на уроці ми будемо почнемо такі слова. А зараз послухайте загадку ще раз, але вже зі словами, що називають ознаки предметів, і відчуєте різницю.

● Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти,

Білу кору, стан тоненький,

Як я звуся, діти?  (берізка)

2.Запис в зошитах букви «бе» та складів з нею.

Б  б  Бб  об  бл  аб  бе  ер  рі  із  зка  берізка

● Скільки складів у слові? Чому? Який звук м’який? Чому?

3.Робота над реченням.       (У лісі росте струнка берізка.)

● Яке речення за метою висловлювання? За інтонацією? Що поставили в кінці речення?

● Підкресліть головні слова.

● Зробіть речення спонукальним. Зверніться до берізки.

● Побудуйте кілька питальних речень до поданого.

ІІІ. Актуалізація опорних знань. Робота в групах.

● Сьогодні на уроці ми з вами вирушаємо в подорож до казки разом з Тарасиком та Марійкою. Їхня мама просила їх з’їздити до бабусі в село і привезти фруктів та овочів.

● Давайте прочитаємо пошепки на картках про те, як вони добиралися до села і виправимо помилки в реченнях. А потім прочитаємо вголос.

І група. Дорога до села небувалиці була довга. Спочатку тарасик і марійка їхали потягом, потім йшли пішки, а потім пливли на човні через річку дністер.

Які слова були написані з помилками? Як треба їх писати?

ІІ група. Нарешті дісталися до села небувалиці та знайшли вулицю садову. Але забули, який у бабусі будинок.

Назвіть слова, в яких були помилки?

ІІІ група. Діти спитали у перехожих, де живе тарасова ніна іванівна. І перехожі провели тарасика і марійку до їхньої бабусі.

В яких словах були помилки?

ІV група. Бабуся ніна  дуже зраділа онукам. Вона показала їм свою корівку квітку, кізочку зірку, котика пушка і собачку сірка.

Назвати виправлені помилки.

ІV. Введення в нову тему. Утворення деформованих слів.

   А ще бабуся Ніна відкрила онукам таємницю. Вона сказала, що в її садочку – зеленочку оселився Бузиновий цар. Він сидить веселий на троні і грає в дудку – джоломію. Марійка і Тарасик дуже захотіли побачити Бузинового царя і бабуся вирішила показати його онукам. Тихенько провела їх у садочок, але цар чомусь не грав у свою дудку – джоломію. Мабуть щось трапилось….   А ось і він.  (малюнок Бузинового царя) І розповів цар, що в його садочку – зеленочку сталося якесь лихо. Овочі та фрукти переплуталися. Овочі ростуть у садку, а фрукти на грядці. Навіть назви їхні також переплуталися:

рокогі  (огірок)                          луницяпо  (полуниця)

лукояб  (яблуко)                        дорипомі  (помідори)

● Діти, давайте допоможемо царю розгадати, що це за слова.

● Що повинно рости на городі? (огірок і помідори)

● А що в садочку – зеленочку? (яблуко та полуниця)

Зрадів Бузиновий цар і знову заграв у свою дудку – джоломію. А Тарасик і Марійка вирішили назбирати у бабусі всього, що просила мама, але не вийшло…..   Бузиновий цар сказав, що взяти подарунки із його садочку може тільки той, хто виконає три його завдання.

V. Вивчення нової теми.

1 завдання Бузинового царя ( усно).  Дайте відповідь на запитання.

● Який за смаком мед? (солодкий), щавель (кислий), сіль (солона).

● Яке за кольором небо? (блакитне), сонце (жовте), трава (зелена).

● Яка за характером лисиця? (хитра), заєць (боязкий), вовк (злий).

2 завдання Бузинового царя (письмово). Доберіть слова – ознаки до овочів і фруктів, які ви розгадали.

● А що таке слово – ознака?

1) Вірш про слова – ознаки.

Це слово дасть усякому предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

На прикмети воно вкаже,

Хто який воно розкаже.

  1. Добирання прикметників до поданих іменників.

Огірок (який?) зелений, овальний, смачний.

Полуниця (яка?) червона, маленька, солодка.

Яблуко (яке?) жовте, кругле, стигле.

Помідори (які?) червоні, круглі, соковиті.

● Прочитайте слова, що відповідають на питання який? яка? яке? які?

Ці слова вказують на ознаки предметів і називаються прикметниками.

3) Робота за таблицею.

4) Робота над правилом у підручнику.

3 завдання Бузинового царя (усно). Закінчіть речення.

● Якби мама була трояндою, то якою ……

● Якби мама була берізкою, то якою …….

● Якби мама була суничкою, то ……..

● Якби мама була кицькою, то якою ……….

VІ. Первинне закріплення Робота в групах.

Марійка і Тарасик виконали всі завдання Бузинового царя і назбирали для мами всякої всячини.  Давайте прочитаємо на картках, які ж подарунки привезли діти.

І група. Привезли додому смачне яблучко, жовту грушку, солодкі абрикоси.

● Як сказати одним словом, що привезли діти? (фрукти)

ІІ група. В кошики поклали: зелені огірки, соковиту моркву, круглий помідор.

● Як назвати одним словом моркву, огірки і помідори? (овочі)

ІІІ група. На десерт мамі соковитий виноград, солодкі черешні, червону суничку.

● Як сказати одним словом? (ягоди)

І V група. Ще й квітів у подарунок: запашну троянду, тендітний пролісок, червоний мак.

● Підкресліть на картках прикметники.

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Гра з цеглинками «Впізнай прикметник» ( оранжева цеглинка- прикметник, синя – іменник).

Цікавий, яблуко, жовтий, морква, смачний, яскравий, помідор,  великий.

2) Гра «Незакінчене речення».

● Сьогодні я вивчив (вивчила) нові слова – …

● Вони називають ….          і відповідають на запитання …

docx
Додано
14 лютого 2022
Переглядів
1267
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку