Словник креативного учителя "Алхімія креативності"

Про матеріал

Цей унікальний у своєму роді словник – результат невтомних пошуків та експериментів членів творчої групи нашої школи - містить перелік креативних психолого-педагогічних технологій, методів та прийомів, які допоможуть педагогам розвивати креативну сферу учнівської діяльності.

Перегляд файлу

 

Вільногірська загальноосвітня школа  І-ІІІ ступенів №4

Вільногірської міської ради

Дніпропетровської області

 

 

 

 

 

СЛОВНИК КРЕАТИВНОГО УЧИТЕЛЯ

 

 

 

 

Упорядник: Роскокоха

                                    Тетяна Валеріївна,

керівник творчої групи,

учитель вищої категорії,

«старший учитель»

 

 

 

 

2015 рік

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Цей унікальний у своєму роді словник – результат невтомних пошуків та експериментів членів творчої групи нашої школи -  містить перелік креативних психолого-педагогічних  технологій, методів та прийомів, які допоможуть педагогам розвивати креативну сферу учнівської діяльності.  Рекомендований для використання в навчально-виховній  діяльності Методичною радою школи.

А Аглютинація – прийом, при якому учням пропонується поєднати непоєднувані у реальності якості, властивості, частини об'єкта та зобразити, наприклад: гарячий сніг, вершину безодні, обсяг пустоти, солодку сіль, чорне світло тощо.

Б Блум, Ромашка Блума -  Блум був оригінальним літературознавцем ХХ ст. Прийом з пелюстками «Ромашки Блума» передбачає, що кожна пелюстка вчить ставити запитання різного роду, як-от: практичнее, творче, інтерпретаційне, просте, уточнююче, оцінювальне.

В Веб-квести – це міні-проекти, засновані на пошуку, доборі і упорядкуванні інформації в Інтернеті, скеровуючи свою діяльність на поставлене перед ними завдання, пов'язане з їх майбутньою професією.

Г Гештальт-підхід  можливість використати  таку форму педагогічного процесу як “занурення”в ситуацію, свідомість; тренування здатності сприймати не за шаблоном, а з відтінком як би вперше побаченого, що  дозволяє дивитися на навколишній світ і себе самого неупередженим, свіжим, пізнавальним поглядом.

ГГерменевтичний підхід - філософія будь-якої інтерпретації текстів, в якій  людина є суб'єктом пізнання, а символічно-знакова система - предметом пізнання. Основним завданням є осягнення, т.зв. "глибинного змісту", його моделі. 

Д Дивергентне мислення - тип мислення, який визначається Дж. Гілфордом як нестереотипне і таке, що є основою креативності. Ознаки: здатність висловлювати максимальну кількість цікавих нестандартних ідей, що не співпадають із загальноприйнятими.

Е Емпатія – у рішенні творчої задачі розглядається як метод, при якому людина уособлюється з неживим об’єктом, процесом, системою.

Ж Життєтворчістьпредметом вашої  творчості стає не тільки зовнішній, а й внутрішній світ, коли ви будуєте власне життя відповідно до певного морального позитивного задуму, що має особистісний смисл, котрий у кінцевому результаті збігається з загальнолюдським.

З «ЗХД» - «знаю - хочу знати - дізнався»  - прийом графічної організації навчального матеріалу, що дозволяє ситематизувати, узагальнити та синхронизувати вивчене з теми.

І Інверсія, або звернення, прийом орієнтований на пошук ідей у нових, несподіваних напрямах, здебільшого протилежних традиційним поглядам та переконанням.
Коли стереотипні прийоми виявляються марними, застосовуються принципово протилежні альтернативи рішення. 

І Інсерт – це прийом маркування тексту під час вдумливого критичного прочитання, як-от: V-«усвідомити, бо я це знав»;+ «нове»; ? «хочу знати», ! «це заперечує те, що я знав» тощо.

К Креативний - той, що не тільки висуває оригінальні, нестандартні ідеї, але й доводить їх до конкретного практичного результату; створений способом, що відрізняється новизною підходу, творчим рішенням, привертає увагу за рахунок шокування, пародіювання, легкості сприйняття, яскравості. 

К Кластер - прийом графічного моделювання інформації. Карта понять, створена учнем по заданій темі, яка робить наочними процеси мислення автора, при його заглибленні у пізнання і дослідження проблеми.

 

 

Л Латентність - суперечності між змістом завдання та наявним в учня досвідом вирішення; створення парадоксальної ситуації, що формується шляхом спеціального провокування, яке викликають суперечності. Наприклад: На уроках літератури такі суперечності можуть виникнути між первісним суб'єктивним враженням і об'єктивним змістом твору; суперечності, що притаманні самому конфліктові твору; в оцінюванні твору різними письменниками, критиками тощо.

М «Морфологічний аналіз», або метод багатовимірних матриць. У процесі розробки нової ідеї учням необхідно скласти матрицю, у якій слід розкрити повний перелік ознак даної ідеї або завдання (характеристики, процеси, параметри, критерії тощо).
Відбувається процес знаходження нових, несподіваних та оригінальних ідей шляхом складання різноманітних комбінацій відомих та невідомих елементів.

Н Наукові школи в Україні – Київська (Маслов, Даниленко, Єльнікова, Калініна, Островерхова, Ващенко, Онищук); Харківська (Мармаза, Касьянова); Львівська (Пометун, Пироженко);Дніпропетровська (Пікельна, Фурсова – учитель року України 2005)

О ОЗОН особистісно-зорієнтоване навчання               ( авт.А.Фасоля), яке хар-ся суб’єкт-суб’єктними стосунками, діяльнісною основою, опора – на суб’єктний досвід учня.

 О Оцінювальне вікно – графічне зображення вікна, кожна чверть якого передбачає вашу рефлексію на новий матеріал: зразу зможу застосувати; ніколи не зможу; усе зрозумів; нічого не зрозумів.

П Продуктивне навчання - це процес створення учнями певного продукту (винаходів і конструкцій, віршів, задач, гіпотез, правил, досліджень, поробок, проектів тощо); набуття життєвих навичок, які забезпечують самовизначення та особистісний розвиток кожного учня. 

Р РАФТ (роль, аудиторія, форма, тема) – прийом, при якому  учень вибирає для себе роль (Р) і в цій ролі пише або зображує для адресата (А)  у довільній формі (Ф) на обрану тему (Т).

С Синектика - це спосіб стимуляції уяви учнів через поєднання різнорідних елементів, який базується на методі «мозкового штурму», різних за видом аналогій (словесної, образної, особистої), інверсії, асоціації тощо. 

С Синергетичний підхід – хар-ся використанням різних підходів до опанування мистецької спадщини. Нестандартність підходу забезпечує високу якість знань, актуалізацію міжпредметних зв’язків, що сприяє професійному становленню учня.

Т       Торренс - американський психолог ХХ ст., який прославився своїми дослідженнями природи творчості, креативності. Він стверджував, що така грань творчості як креативність не залежить від рівня інтелектуального розвитку. Тому маленькі діти значно креативні від дорослої людини.              

У Успіх. Як його досягти? Життєві принципи, які допомогли комп'ютерному генію Біллу Гейтсу досягти висот: знайти свою справу якомога раніше; не боятися порушувати правила і „пливти проти течії”, коли того вимагає улюблена справа; обов’язково слідкувати за іміджем; скільки б ви не заробили - ніколи не зазнавайтесь! 

Ф Фокальних об’єктів метод - заснований на переліку ознак випадково вибраних об’єктів на новий об’єкт, який лежить немов у фокусі переношення. Його називають фокальним об’єктом.

 

Ф Фреймові структури -  (англ. frame — «каркас, остов», «будова, система») структура, що репрезентує стереотипні ситуації у свідомості людини і призначена для ідентифікації нової ситуації, що базується на такому ситуативному шаблоні. Наприклад, фрейм з англ. мови може містити ядро, або ключове тематичне поняття, і периферію, тобто решту тематичної лексики згрупованої навколо ядра, що збільшує ефективність вивчення лексики на основі засвоєння логіко-семантичних відношень між словами.

Ф Фанфік - аматорський твір  за мотивами популярних  оригінальних  літературних  творів, творів  кіномистецтва (кінофільмів, телесеріалів,аніме та ін.)Наприклад: лист герою твору або письменнику; зустріч і розмова із персонажем твору в наші дні; розповідь про те, що могло статися з героями твору через багато років тощо; передісторія, пародія, кросовер («переплетіння» кількох творів).

 

Ф «Фішбоун» - метод вивчення,  порівняння, дослідження. Автором є  японський професор Кауро Ішікава. Візуально (графічно) виглядає як рибячий скелет, в голові якого записується проблема, верхній ряд кісток – фіксуються причини події, нижній – факти, аргументи, а у хвості розміщується ВИСНОВОК, що є результатом створеного графічного аналізу. 

 Х Харизматичний (лідер) - яскравий, позитивний, володіє особливим даром чарівності, знає собі ціну, не уникає відповідальності, наділений здатністю заряджати інших людей енергією, позитивом і вести за собою.

Ц Цілевизначення - є необхідною умовою технології сучасного уроку, що здійснюється в алгоритмі: мотивація, чітке цілевизначення, покрокова цілереалізація із поточним контролем результатів, рефлексія, моніторинг результатів і, у разі потреби, корекція педагогічної діяльності вчителя та навчальної діяльності учнів.

Ч «Чисте мистецтво» , або «Мистецтво для мистецтва», (фр. l'Art pour l'Art) — естетична доктрина, що утверджує самоцільність художньої творчості, незалежність мистецтва, творчості від суспільного життя.

Ш«Школа діалогу культур» Ця філософсько-педагогічна концепція сформувалася як творчий сплав ідей Бахтіна, Виготського і положень Біблера. Розглядає процес становлення особистості як діалог різних історичних епох, як вільне спілкування вихованців і педагогів, молодших і старших товаришів.

 

Ю  Юнг Карл Густав  (1875-1961) - швейцарський психолог і культуролог, засновник аналітичної психології.  Творчий процес для Юнга - це процес одухотворення архетипів (архетип -прообраз, початковий образ, ідея, первісна форма) , що дає змогу охарактеризувати епоху, в якій народжується твір мистецтва, і дух часу, на формування якого і впливає мистецтво.

Я «Якби ...» прийом, коли треба уявити та описати, що відбудеться,  якщо щось  зміниться у предметі вивчення. Розвиває здатність уявляти, краще зрозуміти реальність.

 

P.S.  «Креативность — это просто создание связей между вещами. Когда творческих людей спрашивают, как они что-то сделали, они чувствуют себя немного виноватыми, потому что они не сделали ничего на самом деле, а просто заметили.

Это становится им понятно со временем. Они смогли связать разные кусочки своего опыта и синтезировать что-то новое. Это происходит потому, что они пережили и увидели больше, чем другие, или потому, что они больше об этом размышляют»

 

 Стив Джобс, засновник «Apple»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

doc
Пов’язані теми
Педагогіка, Інші матеріали
Додано
8 вересня 2018
Переглядів
1442
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку