NBA Vocabulary Exercises
( зразки вправ)
2020 р.
Посібник схвалено на засіданні методичної ради
Зносицької ЗОШ I-III ступенів
(протокол № 3 від 30.01.2020р.)
Автор-упорядник : Ветрова Світлана Анатоліївна,
вчитель англійської мови Зносицької ЗОШ I-III ст.
посібник “NBA Vocabulary Exercise” ,
як доповнення до теми “Спорт”(зразки вправ) - 21 с.
Зміст посібника відповідає чинній навчальній програмі для загальноосвітніх навчальних закладів “Англійська мова 5-9 класи”, затвердженій наказом Міністерства освіти і науки України від 07.06.2017 № 804.
Зразки вправ, вміщенні в посібнику, допоможуть учням розширити словниковий запас, вдосконалити комунікативні вміння, вдосконалити активний і пасивний лексичний мінімум, щоб учні могли використовувати його для вираження своїх думок і розуміти думки інших людей в усній та письмовій формі. Вправи доцільно використовувати на різних етапах уроку.
ЗМІСТ
Вступ……………………………………………………………………………….4 с.
Додаток ……………………………………………………………………………………………………………17 с.
Список використаних джерел………………………………………………………21 с.
Вступ
В світі існує безліч країн, а мов, якими розмовляють їх жителі ще більше. Тому міжнародні мови стирають бар’єр у спілкуванні різних народів, не залежно від національності та від місця проживання. Однією з міжнародних мов є англійська. В цілому політичне, економічне, соціальне та спортивне життя світу “протікає” англійською мовою. Олімпійські ігри та будь-які спортивні змагання між країнами вибрали офіційну мову спілкування саме англійську. Будь-яка освічена людина просто зобов’язана володіти англійською мовою, бо вона є ключем до подальшої самоосвіти та самовдосконалення.
Вправи залишаються головним засобом навчання на будь-якому етапі оволодіння іноземною мовою. У вправі завжди є мета. Зазвичай виділяють вправи для засвоєння матеріалу і для його використання в усній мові. У навчанні важливу роль грає тренування
Лексика є одним із найважливіших аспектів вивчення іноземної мови. Об'єм лексики, що вводиться, поступово збільшується і засвоєння нових слів нерідко стає нудним і тому важким зайняттям для дитини.
Український методист Бухбиндер В.А. акцентує увагу на те, що знання іноземної мови асоціюється зі знанням лексичних одиниць , в той час як володіння мовою- з лексичними навичками, які саме й забезпечують функціонування лексики у спілкуванні. Отже лексичні навички слід розглядати як найважливіший і невід’ємний компонент змісту навчання іноземної мови, а їх формування саме і є метою навчання лексичного матеріалу. Тому на уроках я намагаюся сформувати у учнів активний та пасивний лексичний мінімум, щоб учні могли використовувати його для вираження своїх думок і розуміти думки інших людей в усній та письмовій формі.
При вивченні лексичного матеріалу виділяють два етапи:
· етап ознайомлення учнів з новими лексичними одиницями - семантизація,
· етап автоматизації дій учнів з новими лексичними одиницями
Система лексических вправ – процес вивчення лексики. При ознайомленні учнів з новими лексичними одиницями- семантизацію можна поділити на дві групи : перекладні та неперекладні. Пред’явлення нової лексики можливе в окремих ситуаціях, в окремих реченнях, в процесі читання текста та прослуховування тексту.
Вправи, що їх використовують на уроках іноземних мов можна умовно розділити на підготовчі та мовленнєві. Підготовчі вправи передбачають засвоєння мовного матеріалу у вигляді комунікативних одиниць, словосполучень, граматичної форми слова, для розвитку орфоепічних та вимовних навичок і спрямовані на відпрацювання матеріалу, який використовується у мовленнєвих вправах. Мовленнєві вправи передбачають практичне відпрацювання у спеціально створеній навчальній іншомовній ситуації попередньо засвоєного лінгвістичного (мовного) матеріалу. З точки зору комунікативності у навчанні іноземних мов методисти розділяють іншомовні вправи на: некомунікативні, умовнокомунікативні, комунікативні.
За даними приблизно 80% термінів в галузі фізичної культури і спорту є запозиченими, 30% українські, 42% запозичень – англійські, 8% - інші мови. Однак вживання цих термінів має бути регламентованим, бо можуть ускладнити сприйняття інформації.
Тому актуальність роботи полягає в тому , щоб підвищити рівень знань учнів у галузі спортивної термінології, бути компетентними у використанні англомовної баскетбольної лексики, підвищити ефективність розуміння текстів, шляхом виконання лексичних вправ.
Метою роботи було дослідити та висвітлити характерні вправи спрямовані на засвоєння нових лексичних одиниць, та продукувати отримані знання в усному мовленні .
Об’єктом дослідження є баскетбольна термінологія англійської мови, як специфічної підсистеми мови спорту, предметом є термінологічні одиниці.
Ці матеріали доцільно використовувати , як доповнення до теми “Спорт” на уроках англійської мови на різних етапах уроку та факультативних заняттях.
J N Q V G S C Q D C D Z J K G T J R E B O U N D R X U R R R K C I D Z O V I R E
D E Y W I Q K L F L I R U E E N J L Q M P B H O O B G B A F C D R S N Q A L B
C O K W L F Y R E C T U L E G Q L C Q P O Q M Z E X L T H R D Y E E Z Y R U V
G L E N O B M E H U M X T L U R C O U T A D O U B L E D R I B B L E A F H I B
J E C T E A V N V J A G L K R R B H U W M V C L N H D L R T O O B I Z S M E A
A K Q B B L H E A W A B E Y L P Y I Q B O X E R N V D L A H L L U B Y T V O
N Y Q D V G L T I X P C L A K O M F O N I K O L N O G O B H R L S W L O Q N S
H G E V O X Y R N N L V G P L G
Free throw Double dribble Travelling Airball Goal tending Alley oop Lay-up Jump ball Dribble Rebound |
the rim and a jumping teammate catches it
and scores a basket in one motion
2.______ Controlling the basketball by bouncing it with either hand
3.______An unhindered basketball shot from the foul line; given to penalize the other team for committing a foul
4.______ A basketball shot made with one hand from a position under
or beside the basket (and usually banked off the backboard)
5.______An official tosses the ball up between two players who jump in an effort to tap it to a teammate
6._____Touching the ball when a shot is descending towards the basket or
is directly above the basket
7.______A violation by a player with the ball who moves both feet without dribbling
8._______The act of securing possession of the rebounding basketball after a missed shot
9._______A shot that missed the rim, net and backboard
10._______An illegal dribble in basketball (the player uses both hands to
dribble or the player starts to dribble a second
time after coming to a stop)
3.Complete the activity.
the player starts to dribble a second time after coming to a stop)
A. Alley oop B. Double dribble C. Goal tending D. Free throw
2.A shot that missed the rim, net and backboard
A. Dribble B. Travelling C. Alley oop D. Airball
3.A violation by a player with the ball who moves both feet without dribbling
A. Free throw B. Travelling C. Jump ball D. Alley oop
4.Controlling the basketball by bouncing it with either hand
A. Rebound B. Lay-up C. Dribble D. Airball
5.An official tosses the ball up between two players who jump in an
effort to tap it to a teammate
A. Jump ball B. Travelling C. Free throw D. Double dribble
6.Touching the ball when a shot is descending towards the basket or is
directly above the basket
A. Travelling B. Lay-up C. Rebound D. Goal tending
7.The act of securing possession of the rebounding basketball after a missed shot
A. Rebound B. Alley oop C. Jump ball D. Travelling
8.An unhindered basketball shot from the foul line; given to penalize the otherteam for committing a foul A. Free throw B. Double dribble C. Airball D. Alley oop
9.A basketball shot made with one hand from a position under or beside the basket (and usually banked off the backboard)
A. Airball B. Lay-up C. Dribble D. Alley oop
10.A play in which one player throws the ball into the vicinity of the rim and a jumping team-mate catches it and scores a basket in one motion
A. Travelling B. Double dribble C. Alley oop D. Lay-up
4. Put the words in the alphabet order:
Alley oop Goal tending Free throw Travelling Double dribble Lay-up Airball Dribble Jump ball Rebound |
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
5. Write the answers :
1. A net fixed on a hoop used as the goal.
2. A pass to a team mate that leads directly to a goal.
3. The round metal rim from which a basketball net is suspended.
4. What is MVP (award) short for?
5. At what height must a basket ring be?
6. Which kind of baset was first used for the game?
7. What was the nickname of a famous Michael playing for LA Lakers?
8. What is a ball called coming off the backboard?
9. If a player commits a foul, the referee awards a free _ _ _ _ _.
10. A high jump shoot in which the ball is thrust down through the hoop.
11. a player loses the ball to a member of the other team without taking a shot.
12. An official who calls violations and fouls.
13. To bounce the ball repeatedly with one hand while running.
14. If you run with the ball you must also _ _ _ _ _ _ it.
15. Every year new players in the NBA league are found in the _ _ _ _ _.
16. Number of points earned when shooting from inside the 3-point line.
II. Мовленнєві вправи:
1.Read the text.
Basketball
What is the most popular sport in the world? Most people would probably say soccer, because of the many millions who play it and the even larger number who watch it on television. There are some, however, who say the correct answer is basketball – not because of its TV audience, which is certainly smaller than that for soccer, but because the number of people who regularly play the game might be higher (at least 300 million, according to most estimates).
In China, for example, which has a population of 1.3 billion, more people play basketball than soccer, and it is becoming more popular all the time. Basketball has existed for less time than some of the world’s other major sports. It was invented in the early 1890s by a Canadian, James Naismith, working at a college in the state of Massachusetts in the United States. Wanting to create a game that could be played indoors during the long winters but would also be active enough to keep people in shape, he had the idea of two teams of players trying to throw a ball into a basket that was above their heads.
Early basketball looked different from the game today: for example, the basket didn’t have a hole in the bottom, so every time a player threw the ball in, someone had to go up to get it out again! Another difference is dribbling, which is when a player in modern basketball bounces the ball off the floor while moving across the court: it didn’t exist in early basketball because the balls didn’t bounce well enough. One thing that hasn’t changed, though, is the height of the baskets: James Naismith put the first one 10 feet (3.05 meters) off the floor, and that’s where they’ve stayed.
The biggest international TV audiences in modern basketball are for games in the National Basketball Association (NBA) in North America, a league of 30 teams (29 from the United States and one from Canada), including famous names such as the Chicago Bulls, Boston Celtics, and Los Angeles Lakers. Most of the players in the NBA are American, but there are also some foreign stars such as Yao Ming from China and Dirk Nowitzki from Germany.
The United States has usually been the strongest team in international basketball competitions. In the last Olympic Games, in Beijing in 2008, the US men’s and women’s teams both won gold medals – the men beat Spain in the final, and the women beat Australia.
Exercise 1 Here are some simple definitions for words that appear in the text on Worksheet A. Find the words they refer to and fill in the gaps.
1. A p _ _ _ _ _ _ (adjective) thing, place, or activity is one that many people like.
2. A c _ _ _ _ (noun) is an area marked with lines where some sports (e.g., basketball or tennis) are played.
3. _ t _ _ (noun): someone very famous and popular (e.g., an actor or sports player).
4. An _ _ _ _ _ _ ce (noun) is a group of people who watch or listen to something (e.g., a movie or a sports game).
5. B _ _ _ _ _ (verb): to hit the surface of something and then move away (e.g., a ball moving through the air, hitting the ground, then moving through the air again).
6. _ _ _ m (noun): a group of people who play a sport or a game against another group.
7. _ _ _ _ l (noun): a small flat piece of metal, often circular, that you might get for winning a competition.
8. _ _ d _ _ _ s (adverb): inside a building (e.g., a house).
Exercise 2 Decide whether the following statements are true (T) or false (F), or if the text doesn’t determine (D).
1. Basketball was invented after tennis.
2. The height of the baskets in basketball has changed many times.
3. More people watch basketball on TV than soccer.
4. There are some players in the NBA who are not American or Canadian.
5. Basketball was invented before 1900.
6. Australia was in the men’s basketball final in the 2008 Olympic Games.
7. The best team in the NBA is the Los Angeles Lakers.
8. The baskets in early basketball were different from those in modern basketball.
2. Read the text and do the task:
KINGS OF THE COURT
He’s two meters tall, wears size 48 shoes and weighs 98 kilos. That’s Michael Jordan, one of the greatest players the National Basketball Association (NBA) has ever had. For years, ‘MJ’ was basketball’s king, but in January 1999 his amazing career as a player ended. ‘King Michael’ stepped back.
Michael Jordan joined the Chicago Bulls in 1984; in the same year he won a gold medal with the US team at the Olympic Games. He had the highest scores in the NBA for 7 years. With MJ, the Bulls won the NBA championship every year between 1992 and 1997 – that’s an amazing 5 championships in a row!! He also played for the great American basketball team at the Olympic Games of 1992 – the ‘Dream Team’ – and won his second Olympic gold medal.
The NBA named Michael Jordan the ‘Most Valuable Player of the Year’ many times. People see him as the ‘Most Valuable Player of All Time’. But already there are other great players on the courts. So, who will replace the King, now that MJ has gone?
Will it be LeBron James, the 2.03-metre, 113-kilo forward of the Cleveland Cavaliers and the Miami Heat ? LeBron has had some fantastic scores in his career, and he won a gold medal with the US team at the 2008 Olympics. Also, the NBA has named him ‘Most Valuable Player’ twice and he has been in the ‘All-NBA selection’ every season since 2005. Will LeBron James become the next king of the court?
Read the article and do the exercises:
1. Do you recognize the people in the photos? What do you know about them?
2. Answer the questions:
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
||||
3. Look in the text for words or expressions with these meanings:
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
4. Review of Tenses – find 3 examples of these tenses in the article:
Present Simple |
Past Simple |
Present Perfect |
Future Simple |
|
|
|
|
Sports verbs: complete with the correct form of play, go or do. Underline the time markers.
We normally use:
|
1) Mary and Lee ____________ tennis at the moment. |
2) My wife ____________ horse riding twice a week. |
|
3) Anne ____________ gymnastics since she was a child. |
|
4) My brother ___________ jogging every day when he was at university. |
|
5) Ray's quite an athlete. He ____________ rugby, baseball and hockey for years. |
|
6) Larry ____________ athletics for the national Olympic team. |
Name
|
Name |
Name |
Name
|
Name |
Name |
Can you name any of these sports personalities? Where are they from?
|
Do these extremely well-paid stars have any right to privacy at all?
|
How much are they paid? Why are sports celebrities paid so much?
|
What countries pay the highest salaries? Give your opinion. Do research.
|
What do you know about the private lives of these athletes?
|
Would you prefer to be rich, famous or both? Explain why.
|
Apart from salaries, how else do big names make their money?
|
Should a football player be making 100 times more than the US president?
|
Are $100,000 a week salaries obscene when more than 1 billion people are hungry?
|
How does someone become a top athlete? Could you become one?
|
Who are the highest paid sports players in your country? Are their salaries justified?
|
Pick a photo and describe it as thoroughly as you can.
|
Can you think of any of their TV commercials, ads or product endorsements?
|
What sports clothes and equipment is needed to play these sports?
|
Can you recall any scandals some of these sports stars were involved in?
|
Why are people so fascinated by 11 players running after a ball?
|
Tick the past simple tense
1. _____ What did your sneakers cost?
2. _____ Did he catch the ball?
3. _____ Blake Griffin was running fast when…
4. _____ While the team was flying to L.A.,
5. _____ Abdul-Jabbar broke the scoring record.
6. _____ Shaquille didn’t make the free throw.
7. _____ Wasn’t the referee looking, when
8. _____The captain was standing near the coach…
9. _____ I paid 50 Euros for my new uniform.
10. ____ Last night the ball hit the rim 20 times
2. Write the correct verb:
1. When Carmelo Anthony __________ (shoot) a buzzer beater, the crowd ____________(yell) loudly.
2. The New York Knicks _________ (win) the championship in 1970 and in 1973, but they ____________ (not/win) another championship after that.
3. While LeBron James ____________ (shoot) a free throw, some of the fans from the other team ___________ (boo) .That _________ (be) very rude of them.
4. James Naismith _______________ (invent) basketball in 1891. He _________ (use) a peach basket as the basket. You ________ (have) to stop after every shot and remove the ball from the basket. Finally they _______(cut) a hole in the bottom.
5.While I ____________ (watch) the Lakers game on TV, I __________ (eat) a big bowl of popcorn.
6. ________ you ________ (see) The NBA Top 10 Plays of the Day on YouTube? Derrick Rose ________ (block) a shot by Kobe Bryant. It ______
Select the correct tense
3.Select the correct tenses:
1. While Blake Griffin ____________ toward the basket, his teammates ________ next to him.
a. was dribbling/were running
b. dribbled/ran
c. didn’t dribble/didn’t run
2. Kevin Durant ___________ his foot and ________ play in tonight’s game.
a. was fracturing/couldn’t
b. fractured/couldn’t
c. were fracturing/could
3. Michael Jordan _________ 32,202 points in his NBA career.
a. did score
b. was scoring
c. scored
4. The San Antonio Spurs ________ the NBA championship in 2014- they __________ win in 2013- the Miami Heat did.
a. was winning/wasn’t winning
b. won/didn’t win
c. did win/were winning
5. When Giannis Antentokoumpo
_________ in the US, many fans _________ for him at the airport.
a. arrived/were waiting
b. was arriving/waited
c. arrived/waited
Додаток
NBA VOCABULARY
№ |
Англійська |
Українська |
1 |
air ball |
невдалий кидок, при якому м’яч не торкнувся кільця або щита |
2 |
alley oop |
парашут, прийняття пасу і кидок в одному стрибку, часто зверху |
3 |
and one |
вдалий кидок з фолом, після якого виконується один штрафний кидок |
B |
||
4 |
backboard |
дошка, на якій закріплено кільце |
5 |
baller |
баскетболіст, зазвичай аматор |
6 |
ball game |
гра виграна, зазвичай вимовляється в кінці матчу |
7 |
buzzer |
звуковий сигнал сповіщає про кінець будь-якого часового інтервалу в грі (часу на кидок, половини гри і т.п.) |
C |
||
8 |
coast-to-coast |
від одного кінця майданчика до іншого |
9 |
crossover |
прийом у нападі, що полягає в русі в одну сторону від захисника, захоплюючи його за собою, і швидкій зміні напряму в іншу сторону |
D |
||
10 |
double double |
десять у двох статистичних категоріях, наприклад 10 очок і 10 підбирань м’яча |
11 |
double dribble |
подвійне ведення,порушення правил гри, при якому гравець після ведення м’яча торкається його руками і продовжує ведення м’яча знов |
12 |
downtown |
далеко від кільця, зазвичай за триочковою лінією |
13 |
dunk |
кидок зверху |
F |
||
14 |
fake |
фінт, обманний рух |
15 |
finger roll |
кидок близько до кільця, при якому м'яч перебуває на долоні витягнутої руки |
16 |
forward |
нападник |
17 |
free throw |
штрафний кидок |
G |
||
18 |
give-and-go |
відома комбінація, при якій один гравець дає пас іншому, проривається під кільце, отримує м'яч назад і робить близький до кільця кидок |
19 |
guard |
захисник |
H |
||
20 |
hand checking |
порушення правил, що полягає в затримці нападника руками |
21 |
hole, hoop |
кільце, корзина |
22 |
hook |
гак, кидок, при якому нападник використовує для кидка далеко від кільця руку |
J |
||
23 |
jab step |
прийом у нападі, що полягає у швидкому переміщенні ноги, який змушує захисника зміститися в спробі захистити шлях до кільця |
24 |
jump ball |
спірний кидок; підкидання суддею м'яча між двома гравцями, які намагаються відбити його своїм гравцям |
25 |
jumper |
кидок у стрибку |
26 |
jump stop |
стрибок з двох ніг з метою кидка, який роблять після ведення м'яча |
L |
||
27 |
lay in, lay up |
близький до кільця кидок |
M |
||
28 |
man to man |
один в один, тип захисту, при якому в будь-який момент часу кожен гравець команди, що захищається, охороняє одного нападаючої команди |
O |
||
29 |
outlet pass |
пас після підбирання м’яча овертайм, додатковий період гри на випадок рівного рахунку після закінчення основного часу (або попереднього овертайму) |
P |
||
30 |
pick and roll |
відома комбінація, при якій один гравець нападаючої команди ставить заслін для гравця з м'ячем і, після того як обидва їх захисника переміщаються в бік останнього, отримує пас на відкритий кидок |
31 |
point guard |
розігрувач |
32 |
power forward |
потужний нападник, високий і сильний, але рухливий гравець |
33 |
prayer |
важкий кидок, часто на останніх секундах, буквально: «молитва» |
34 |
pull up |
1) різкий стрибок вгору для кидка; 2) різко стрибнути вгору для кидка |
R |
||
35 |
rainbow shot |
кидок, при якому м'яч летить по високій траєкторії |
36 |
runner |
кидок з бігу |
S |
||
37 |
shooting guard |
рухливий захисник, який вміє пройти під кільце або виконати кидок здалеку |
38 |
shot |
кидок |
Список використаних джерел
1. Биболетова М.В. Обучение грамматической стороны говорения на англ. яз. учащихся IIII кл. общеоб разовательной школы. (При начале обучения с шести лет) 13.00.02. – Метод. препод. иностр. яз. Автореф. дис. … канд.. филол.. наук. – М., 1985. – 19 с.
2. Крутій К.Л. Методика активізації вживання служ бових частин мови в мовленні старших дошкільників: Дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02 / Південноукраїнський держ. педагогічний унт ім. К.Д.Ушинського. — О., 1996. — 162 с.
3. Скляренко Н.К. Типологія вправ в інтенсивному навчанні іноземних мов // Гуманістичні аспекти лінгвістичних досліджень та методики викл. іноз. мов / Зб. наук. праць. – К.: КДПІІМ, 1992. – С. 9
4. Сучасний словник іншомовних слів [за ред. Семотюка О.П.]. – 2-ге вид., доп. – Х.: Веста: Видавництво «Ранок», 2008. – 688 с